Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Skriver noen få ord om:

 

Schindler's List

 

Føkk Lynvingen, Oskar Schindler er tidenes superhelt. Hvorfor? Fordi han reddet 1100 jøder under Holocaust, og Batman er en tegneseriefigur.

 

For en film! Det glimrende spillet av Neeson, Kingsley og (kanskje) Fiennes gjør det som kunne blitt tregt og seigt til noe meget interessant. Filmen inneholder noen sterke scener, og jeg merket at en tåre ble presset fram i ny og ne. Sluttscenen er uforglemmelig

 

Men noe i filmen manglet... Jeg gir filmen 8,5 av 10 kokekar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The Odyssey 1997

 

Armand Assante spiller Odysseus og gjør det veldig godt, miniseren(filmen) har blit gjort litt mer vennlig for oss moderne mennesker, litt mer spiselig, mindre henrettelser av slaver osv. men den har fremdeles noe av den oldtids moralen som gjør den litt mer troverdig enn bare en sånn uber snill hippie versjon. den er også ganske blodig som også passer inn tiden. flott flott eventyr med kjempe slutt.

Veldig serverdig og flott underholding 7.5/10

Lenke til kommentar

The Happening

 

Impulskjøp da jeg var å kjøpte vindusviskere på Statoil, sto mellom siste Indiana Jones filmen og denne. Jeg valgte vist feil.

 

Mark Wahlberg spiller en ufattelig rar biologilærer, Elliot, med problemer å komme inn i rollen, noen ganger er han nærmest matcho ex militær i kommanderingen, andre ganger er han nesten tilbakestående. Hans enda mer tilbakestående kjæreste Alma spilles av Zooey Deschanel som og ser ut til å totalt feile i å falle inn i rolen og høres noen ganger ut til å være mer fjern enn Luna Lovegood i Order of the Phoenix. John Leguizamo spiller Elliots bror eller svoger, litt vanskelig å skjønne. Dessverre har jeg sett han i filmen "Pest" og klarer ikke helt å ta han seriøs selv når han prøver.

 

Filmens historie begynner veldig lovende hvor folk plutselig begynner å ta livet av seg selv. Stemningen bygges godt og det "mistenkes" om terrorhandlinger, noe som får dem til å evakuere New York, hvor alt starter. Man begynner å miste kontakt med omverden og plutselig stopper toget mitt i huttaheita. Stemningen fortsetter å bygge seg nogenlunde opp gjennom filmen, men denne "usynelige" morderen begynner snart å bruke opp sitt arsenal av mystikk og filmen går fra spennende til langtekkelig. Og plutselig er det over og filmen er tilnærmet slutt og Walhberg og Deschanel fortsetter i sin dronete stil med å være like forelsket og hele filmen slutter, dessverre, med muligheter for en oppfølger dog jeg tviler på det.

 

Alt i alt starter filmen lovende med ukjent morder og mystikk men grunnet dårlige skuespiller prestasjoner fra nærmest samtlige i filmen samt en historie som ebber ut i elendighet klarer simpelthen ikke denne filmen å levere noe annet enn en bitter ettersmak grunnet de 199 kr filmen kostet på impulskjøp.

 

Karakter: 2/10

Lenke til kommentar

True Lies,

 

hadde denne filmen vært laget av noen andre en Cammeron ville den vært deres beste film, sole klart beste film.

hadde Bay laget denne ville det vært hans mesterverk. men Cammeron har laget så mange fantastiske filmer at den kommer ikke på top 3 en gang. noe som sier hvor mye bra Cammeron har laget.

 

Filmen har egentlig alt man kan ønske av en overdrevet action film, alt gjøres med et glimt i øyet så den blir aldri for serøis(noe som er et must for like filmer) action delen er er dønn solid. humor delen er bedre en de fleste nye komedier og det hele er limt sammen til perfeksjon. Filmen har mange klassike øyeblik som gjør dette til en av de beste action komediene laget.

 

9/10

Lenke til kommentar

Blue

 

Nettopp sett første film av Kiesklowaski's triologi - med navn etter fargene Blå, Hvit og Rød.

Blå står for Frihet.

 

Jeg hørte om denne triologien for noen år siden og siden gikk den i glemmeboken. Det var helt til en av lærerene mine anbefalte at jeg skulle ta en titt på filmene. Og sånn ble det.

 

Blå (Blue,Bleu) begynner med at en familie på tre(mor,far og datter) blir utsatt for en bilulykke. Faren og datteren omkommer, men moren overlever. Filmens handlig går på hvordan hun ikke klarer å leve med minnene om sine kjære og selger alt hun har, og flytter inn i en leilighet i Paris.

Jeg skal ikke si mer om handlingen, men den er litt dypere en hva jeg har forklart over.

 

Det aller første jeg la merke til, hva hvor lite dialog det var i filmen. Veldig mye av følelsene blir framstilt visuellt.

Dialogen tar seg litt opp utover i filmen og igjennom hele filmen er blåfargen i bildene tydelige.

Juliette Binoche spiller Julie nydelig.

 

Jeg vil egentlig si minst mulig om filmen for den bør oppleves selv og den anbefales å sees.

 

10/10

Lenke til kommentar

Con Air

 

850.jpg

 

Haha, huska denne som en kul actionfilm med forskrudde Steve Buscemi. Joda, Buscemi er skrudd han, men denne filmen er ikke så mye å skryte av fordet. Filmen er nok den verste klisjé-filmen jeg har sett, den er mye MYE verre enn f.eks Armageddon når det kommer til "USA-er-best"-greia, hvor det er masse eksplosjoner og klisjé-aktig ting. Når filmen har (robot)eksplosjoner (som vi liker og prate om her på forumet), så er det voldsomt overdrevet og det blir altfor teit. De "romantiske"-scenene spilles med helte-Nicolas Cage som står med håret blafrende i vinden mens man hører Celine Dion. Haha. Men joda, som kompisen min sa under filmen "De lagde ikke denne for å få oscar, nei." Filmen underholdte, men det ble mye peking og latter av hvor "Typisk USA" dette var. 5/10

Lenke til kommentar

200px-Boku_no_kanojo_wa_cyborg.jpg

Boku no kanojo wa saibôgu

(My Girlfriend Is a Cyborg / Cyborg She)

 

Japansk romantisk dramakomedie dette her, signert koreanske Jae-young Kwak som også har stått bak godbiter som bl.a My Sassy Girl. Filmens handling ligger litt i tittelen. Smellvakre Ayase Haruka spiller robotjenta som ender opp sammen med Jiro, filmens mannlige hovedkarakter.

 

Filmen beveger seg en del i forventede stier, dog vi får også servert handling litt utenom det vanlige når det gjelder denne typen filmer. I løpet av 2 timer får vi flust opp av både spenning og humoristiske situasjoner, samt litt sci-fi og reising i tid. Det brukes en del CGI i filmen, som stort sett passer veldig godt inn og ser ganske gjennomført ut. Mot slutten tar filmen seg også den nødvendige tiden til å nøste opp tråder og leverer en god avslutning, noe som gir pluss i boka.

 

Alt i alt en god og passelig romantisk film. Den finner ikke opp kruttet på nytt, men leverer en jevnt over fornøyelig opplevelse.

 

8.5/10

Lenke til kommentar

Hitler: The Rise of Evil

 

Filmen starter dårlig, Likte ikke måten Hitler liv blir "oppsumert" i begynelsen av filmen. Etter dette blir filmen raskt innteresant, men etter en stund dabber det av. Den ble rett og slett kjedelig i lengden. Mot slutten tar det seg opp, og det blir en god avsluttning.

 

Filmen ga en nifs beskrivelse Hitlers vei til makten. Jeg prøvde sterkt å engasjere meg i handlingen, men filmen ble rett og slett for kjedelig etter en stund. Et par scener var meget gode, men sett i helhet ble den litt for lang. Filmen var grei nok, og verdt å se.

 

6/10

Endret av Fatcrap
Lenke til kommentar

Jumper (2008)

 

Filmen handler om David Rice (Hayden Christensen) som oppdager at han har magiske evner. Han kan teleportere seg, men det oppstår selvfølgelig diverse problemer.

 

Grei film som lett underholdning, men ikke så veldig mye mer. Skulle ønske de hadde gjort litt mer med filmen, ligger en bra ide bak. Hayden Christensen gjør det greit og Samuel L. Jackson er bra som alltid.

 

6/10

Endret av Nistelrooy
Lenke til kommentar

post-38429-1226189117_thumb.jpg

 

Har gledet meg en stund til denne, da jeg er en stor fan av Simon Pegg. Filmen har ikke en særlig original story, men dette er igrunn ikke noe som plager meg. Det som irriterer meg er de mengdene cheese som er bevisst lagt inn i filmen for å blidgjøre det (dumme) amerikanske publikum. Det er synd, for cheesen trengs som alltid ikke, og den fremstår så utrolig mye dårligere enn det den kunne vært hvis det hadde vært fjernet/tonet ned. Filmen starter godt, og den har potensial til å bli noe annet enn din typiske søndagskomediefilm, men det blir som sagt for forutsigbart for at den kommer høyt opp på karakterskalaen. Det er synd at Pegg "selger" seg til det amerikanske markedet, for enhver oppegående filminteressert liker han mest sannsynlig fra tidligere britiske prestasjoner slik som Spaced, Shaun, Fuzz. Menmen. Han gjør alikevel en strålende jobb, og det er et par scener som er virkelig festelige (le ut høyt morsomme).

 

Soundtrack er litt forpoppet for min smak, og det er tydelig at denne er litt myntet på de under 20 (uten å tråkke noen på tærne:)).

 

6/10.

 

EDIT: leif

Endret av Lil-H
Lenke til kommentar

Kingdom of Heaven - Director's Cut

 

849.jpg

 

Sjelden at jeg ser en film som jeg til den grad blir så splittet av som denne.

 

Her er alt tilrettelagt for nok en episk storfilm og styrkebevis fra Ridley Scott, men det er desverre mange detaljer, eller rettere sagt enkle feil, som ødelegger filmen. Jeg blir nok også litt ekstra skuffet fordi jeg har sansen for Scott og elsker historiske epos som dette.

 

For det første, hvem er det som fant ut at det var lurt å velge Orlando Bloom for hovedrollen i denne filmen? (Smed liksom ... jada, med dine 15 kilo så kanskje du kunne holdt hammeren til pappaen din) Fullstendig skivebom altså, og jeg er så forvirret at jeg ikke vet om jeg skal gi filmen karakter 1 eller 10 for å sette det på spissen. I tillegg til Bloom er det en del andre roller som også dårlig castet, så skuespillet i denne filmen er svært skuffende.

 

Alt er liksom tilrettelagt for at denne filmen kunne blitt en suksess, men neida, de måtte gå for Orlando Bloom. Historien/manuset kunne godt vært uten de mest forutsigbare Hollywood-klisjeene, jeg vred meg i sofaen når Bloom lagde sitt tøffeste ansikt og avslutter filmen med å si "I'm the Blacksmith" to ganger. Grøsssss.

 

Resten av filmen treffer veldig godt og det er ikke mye jeg har å utsette på den. Kamera, scener, kostymer, musikk osv. holder høyeste nivå.

 

Vil presisere at jeg har sett den 3 og en halv timers lange director's edition, som angivelig skal være en helt annen film enn originalversjonen. Jeg grøsser ved tanken på å måtte ha sittet på kino og se denne filmen kuttet ned til to timer Bloom-onani. Kan ikke denne mannen finne en jobb på cat-walken i Milano der han hører hjemme?

 

Men Ridley Scott viser at han er en dyktig regissør, eller gjør han det når skuespillet er så dårlig som det er i denne filmen? Jeg velger å håpe at det ikke er hans feil og at det er umulig å få godt skuespill utav noen som ikke burde hatt den yrkestittelen i utgangspunktet.

 

Skuespill og casting: 4/10

Resten av filmen: 8/10

Total En svak 7/10 (fordi jeg eeelsker denne type filmer) :)

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

The Godfather: Part II

 

 

Da har jeg også sett verdens beste oppfølger. Hva kvalitet gjelder er den nesten like god som Part I. Jeg likte historien til Part I bedre, den var mer engasjerende enn Part II. Men historien med unge Vito spilt av DeNiro var jo fantastisk. Skuespillet og replikkene er fortsatt fra øverste hylle, skal man klage på noe må det være at historien blir litt vel uengasjerende til tider. Ville gitt den 7/10, men Robert De Niro og slutten trekker opp. Flashback-scenen på slutten var nærmest tårefremkallende.

 

 

Fredo var jo den eneste som støttet Michael. Triste saker.

 

 

Karakterutviklingen til Michael Corleone er mesterlig, det er nettopp denne utviklingen hele sagaen handler om. Jeg føler at det viktigste sitatet er fra en av de første scenene i Part I, hvor Michael sier til Kay: "Thats my family Kay, not me."

 

8/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...