Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Spiderwick Chronicles Min første mini-anmeldelse!

 

Eventyrfilm for mennesker i alle aldre, ingen tvil om det. Etter alle "barnekjære" Hollywoodfilmene de siste årene, var det nesten litt sjokkerende å høre hovedpersonen på 11-12 år si "What the Hell?!" En karakter opp for det.

Filmen handler om en nyskilt mor, og hennes tre barn (ikke faen om du ser slik ut etter å ha pressa ut tre unger) som flytter på landet i et hus som det skjer en del merkelige ting i.

Etter hvert finner "rebelungen" ut at her er det mer bak kulissene enn gammelt treverk som knirker. Ting eskalerer, og tjohei, det blir da ganske underholdende. Bra effekter og greit skuespill.

 

Helt grei film for dem med innbygd sans for disse.

 

6/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakke stygt om Lost in Translation er fyfy :p

 

Lilja 4-ever (2002)

 

4083.jpg

 

16 år gamle Lilja bor i en heller grå og trist by i en tidigere sovjetrepublikk, der hun blir forlatt av moren sin. Senere møter hun Andrej som lover å ta henne med til Sverige, for å starte et nytt liv.

 

Har sett denne før på skolen, og husker den gjorde sterkt inntrykk på meg da, selv om jeg var omringet av en gjeng imbesile folk som ikke klarer å se på en film uten å le og prate. Det var derfor litt godt å få sett denne igjen uten forstyrrelser. En ting skal sies, det er ingen lett film å se. Så trist, deprimerende og nådeløs at det knyter seg i magen min til tider. Lilja gråtende i søla er et sterkt syn.

 

Realistiske settinger sammen med flott skuespill er filmens store styrke. Dette er realiteten, og vi kan ikke trøste oss med at det bare var en film etterpå. Perfekt er det likevel ikke, uten at jeg tør å peke på noe spesielt. Karakteren blir en sterk:

 

8/10

 

 

Fikk forresten også rotet meg til å se Days of Heaven. Må si jeg ble litt skuffet ved første gjennomsyn, men nå skal det sies at humøret/sinnstemningen ikke var helt på topp (10 timer lørdagsjobb gjør det med meg), så det blir nok et gjensyn snart, så får vi se om jeg skriver noen ord om den.

Endret av mOkk
Lenke til kommentar
Fikk foresten også rotet meg til å se Days of Heaven. Må si jeg ble litt skuffet ved første gjennomsyn, men nå skal det sies at humøret/sinnstemingen ikke var helt på topp (10 timer lørdagsjobb gjør det med meg), så det blir nok et gjensyn snart så får vi se om jeg skriver noen ord om den.

 

Jeg hadde faktisk samme førsteinntrykk som deg. Men det endret seg jo selvsagt. Jeg har aldri sett en film vokse så utrolig på meg, og etter å ha sett den 7 ganger, er det helt klart en av mine største favoritter innen film.

 

Og jeg må virkelig se Lilja 4-ever snart!

Lenke til kommentar

Som sagt skal den ses igjen så snart det passer seg, så får vi se hva som skjer. Inntrykk fra filmer forandrer seg etterhvert som du sier. Pene bilder var det uansett. :)

 

Se Lilja 4-ever, men ha en lett komedie klar i bakhånd etterpå. La meg til å sove med klump i halsen den kvelden...

Lenke til kommentar

Once Upon a Time In America

 

america7np.jpg

 

You'll live with the stink of the streets all your life.

 

4 timer, lengste filmen jeg har sett, og det eneste jeg kan kritisere er at den er for kort. Seriøst. Leone måtte klippe vekk 45 minutter som han mente var essensiell, og det vises enkelte steder. F.eks. er Joe Pesci på skjermen kun 5 minutter, én scene. Og det er diverse subplots som ikke introduseres, man blir sittende litt å tenke på hvordan ting skjedde osv. Men dette er flisespikkeri, er man en aktiv publikumer, og i verste fall orker å lese litt i ettertid, så er det ingenting å bry seg om. La oss heller fokusere på det positive:

 

Det var ved flere anledninger at jeg tenkte "oh, dette er det beste jeg noen sinne har sett". En fantastisk cast, Leone og Morricone bak henholdsvis kamera og orkester, et av de mektigste og mest følelsesmessige plotene i filmhistorien. ... America er en utrolig god film. Håndtverksmessig perfekt og kunstnerisk. Elsker Leones stil, hans portretter av ansikt og øyne går hånd i hånd med De Niros skuespill. Musikken til Morricone gir gåsehud. Filmen er aldri kjedelig. Som sagt er den for kort. Filmen er fullspekket av spenning, følelser, scener og sekvenser man vil huske for alltid.

 

Den er definitivt på høyde med West. Nå har jeg sett West mange ganger, så jeg må nok se America en gang til før jeg kan si noe sikkert. Men en ting er vertfall sikkert: Sergio Leone is my homeboy.

 

9.5/10

Endret av Speik
Lenke til kommentar

Death Sentence (2007)

 

Fabelaktig film men Kevin Bacon i stor form! En action film med sikkelig sjel! Gripende, spennende, brutal og overraskende!

 

Hadde ikke noe forventninger til filmen, og har ikke sett noe trailere eller noe, så alt var nytt. Jeg sitter her enda i rus etter denne filmen! Mulig ikke den beste standen å være i å skrive et "andmeldelse", men men...

 

En hevn film med god fortelling og en hovedperson du virkelig føler for. Sterke scener, og svært bra og oversiktelig filming. Her er det ikke overdrevet mye av det raske klipping og kvalmende ristende kamera arbeid!

 

Anbefales! :thumbup:

 

8/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Selv så jeg akkurat Mulholland Drive. Kan ikke si jeg skjønte stort av slutten, men filmen var bra og spennende. De siste 20 minuttene var dog litt merkelige, men på en måte likte jeg det. Skal lese litt rundt på nettet for å prøve å finne ut diverse teorier. Jævlig creepy film - Anbefales. 7/10

 

Denne filmen krever gjerne et par gjensyn. Se igjennom de ti sporene fra David Lynch som skal være lagt inni coveret, og se om du forstår mer av den. Jeg vil ikke anbefale deg å lese for mange teorier på nettet, men heller å skape dine egne. :)

 

The Strangers

Dette er utvilsomt en av de bedre amerikanske skrekkfilmene som har kommet de siste årene. Meningsløs og tilfeldig vold står svært sentralt, og dette blir fremstilt på en creepy og engasjerende måte. Musikken fungerer også svært bra. Likevel inneholder filmen visse irritasjonsmomenter og den føles til tider litt lang. Forutsigbar kan man vel også si at den var til tider.

 

6,5/10

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Mephisto

 

Denne overrasket positivt. Jeg fryktet at den kom til å bli noe langtekkelig og kjedelig, men det synes jeg ikke at den ble. Hovedrolleinnehaver Klaus Maria Brandauer gjør en utrolig troverdig og sterk prestasjon som Hendrik Hoefgen, og jeg har generelt lite å utsette på de andre skuespillerne som bidrar i denne filmen. Filmens hovedtema er den moralske problematikken rundt Hoefgens personlige suksess i et Tyskland som tydelig er på ville veier ideologisk sett, når Hitler griper makten.

 

9/10

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

"glemte å nevne at skuespillet ikke var tipptopp hele tiden"

 

Vel , mange av Bonds jenter f.eks var jo ikke akkurat Oscarkaliber mht skuespill....men jeg prøver å ikke fokusere så mye på de mindre positive aspektene ;)

 

Patch Adams 4.5/6

 

Williams gjør en bra jobb som vanlig , ablegøyer m.m......spes festlig er det når det er gynekologmøte.....lolz

Lenke til kommentar

Endelig fått tid til å se litt film igjen denne helgen. To gode opplevelser.

 

Brockeback Mountain (2005): Jeg skal ærlig innrømme at filmen sikkert hadde blitt sett tidligere om det var om to kvinnelige lesbiske cowboyer på et fjell, men den gang ei. Dette er nok en film om forbudt kjærlighet, et tema jeg må innrømme aldri helt har fenget meg. Selv ikke gjennom Shakespeare. Det fungerer best som en bihistorie. Men her er et av de få unntakene, filmen er gjennomført god med en spesielt følelsesladet siste akt. Karakterene er temmelig usmypatiske så det blir litt distanse mellom meg som seer og de to cowboyene. Dramaturgien er også litt rask i vendingen, men vanskelig å gjøre noe med når det er et par tiår som skal fanges. Heath Ledger og Jake Gyllenhal gjør en fenomenal jobb og det er vel det som hever denne over middelmådigheten. De fanger godt desperasjonen og piningen som de gjennomgår ved å leve i et trangsynt samfunn. Kanskje de ikke hadde vært noen jævler om omgivelsene hadde vært mer tolerant? Noe å spekulere i.

7/10

 

Tropic Thunder (2008): Å se film vil aldri bli det samme igjen etter denne. Tidvis fantastisk satire på det typiske Hollywood. Tom Cruise gjør en fenomenal birolle, Rober Downey Jr. gjør en like god figur som i Iron Man. Dette er hans år, så absolutt. Jeg har aldri vært en som har noe imot Ben Stiller, liker han godt i andre filmer. Her er han litt malplassert som den stereotypiske actionstjernen. De burde hyret inn Vin Disel eller noe slikt. Men han skal ha kudos for regien, minus noen litt ujevne affærer. Selv Jack Black var mulig å like og Jay Baruchel viser at han er den perfekte skuespiller som nok alltid vil være å finne i skyggen til en av de store stjernene. En karakter han ironisk nok spiller i denne filmen, er nok ingen tilfeldighet det. Et par scener vil få colaen til å sprute ut nesa, definitivt.

7/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...