Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det EN scene som freaka meg ut da jeg så Psycho, er det tagninga hvor detektiven går opp trappa og blir møtt av "bestemora". Legendarisk shot. One of a kind.

 

Det var også en av de to gangene jeg faktisk ble skremt. Andre gangen var når "bestmora" kommer ned i kjelleren der søstera er. :ermm:

 

Den scenen er scary aka epic. ^^

Lenke til kommentar

Hannah And Her Sisters

 

Woody Allen er Woody Allen, som det så pent burde hete. I hver film hvor vi møter han, spiller han den samme naive, nevrotiske, velleste og ikke minst morsomme figuren. Man vet på sett og vis hva man får de gangene han selv er med i filmen, og det er på sett og vis den samme historien som fortelles i mange av hans filmer. New York, kjærlighet/utroskap og kultur. Det er også tilfellet her hvor vi blir publikum til et kjærlighetsdrama mellom Hannah og hennes tre søstre, Woody Allen og Michael Caine (med grusomme 80-tallsbriller). Absolutt engasjerende uten å bli sappy, noe som jeg føler kjennetegner Allen. Han klarer å skape et engasjement uten å ty til billige hjelpemidler. Engasjementet sitter langt dypere enn for personene på lerettet - man tenker på de man kjenner og livet generelt. Å se Allen er rett og slett balsam for sjelen. Det ble muligens litt kioskete på slutten her.

 

5+/6

Lenke til kommentar

Twelve monkeys

 

Jeg har sett fram til denne, delvis på grunn av venners lovord, delvis på grunn av "videreføringen" av stillbildefilmen La Jetee, som jeg likte meget godt. Så med høye forventninger satte jeg meg spent ned. Og for en filmopplevelse.

 

Jeg elsker post-apokalyptiske filmer, og dette må være en av de aller, aller beste jeg har kommet over. Bruce Willis spiller James Cole, en "frivillig" som blir sendt tilbake i tid for å finne svaret på hvorfor så godt som hele menneskeheten har blitt utryddet. Tempoet i filmen varierer sterkt, og vi får god tid til å bli kjent med karakterene. Kudos til Brad Pitt for sin eminente tolkning av den smågale Jeffrey, en rolle som tilsynelatende passer ham utmerket. Historien er ikke bare engasjerende, den leker med deg, forvirrer og krever stor oppmerksomhet. Men dette er en nytelse av en film, og du sitter igjen med store øyne når sluttsekvensen tones ut.

 

Jeg vil forøvrig anbefale folket å se Chris Markers La Jetee først. Selv om det kan avsløre noen av 'Monkeys innholdselementer, er det tilfredsstillende å se likhetene og forskjellene, og ikke minst å få utdypet Markers spesielle men fantastiske dystopi. Twleve Monkeys er et mesterverk signert Terry Gilliam; så se den.

 

9/10

Lenke til kommentar

I et Speil I en Gåte

 

Overgangen fra bok til lerretet har hisotrien bevist at det et ikke en enkel jobb. Det finnes utallige filmer som ikke klarer overgangen, og jeg hadde egentlig ikke så veldig tro på at I et sepeil i en gåte skulle klare det heller.

 

MEN jeg fikk en annen oppfatting etter å ha sett filmen. Jeg vil si at filmen klarer overgangen med stil. Vekslingen mellom det snøkledde Norge og det solkledde Spainia og Cecilies friske og syke tilstand er så godt mikset sammen.

Etter å ha sett traileren til filmen, så var jeg skeptisk til at Aksel Hennie skulle spille Ariel, men han overrasket og spilte rollen godt. Marie Haagenrud som Cecilie var et friskt pust og Liv Ullman som koselig bestemor var jo kronen på kaken.

 

Sluttscenen er herved min nye favorittscene, for en vakrere slutt skal du lete en stund etter.

 

9/10

 

Nå gleder jeg meg til Appelsinpiken kommer!

Endret av Sunset
Lenke til kommentar
Twelve monkeys

 

Jeg har sett fram til denne, delvis på grunn av venners lovord, delvis på grunn av "videreføringen" av stillbildefilmen La Jetee, som jeg likte meget godt. Så med høye forventninger satte jeg meg spent ned. Og for en filmopplevelse.

 

Jeg elsker post-apokalyptiske filmer, og dette må være en av de aller, aller beste jeg har kommet over. Bruce Willis spiller James Cole, en "frivillig" som blir sendt tilbake i tid for å finne svaret på hvorfor så godt som hele menneskeheten har blitt utryddet. Tempoet i filmen varierer sterkt, og vi får god tid til å bli kjent med karakterene. Kudos til Brad Pitt for sin eminente tolkning av den smågale Jeffrey, en rolle som tilsynelatende passer ham utmerket. Historien er ikke bare engasjerende, den leker med deg, forvirrer og krever stor oppmerksomhet. Men dette er en nytelse av en film, og du sitter igjen med store øyne når sluttsekvensen tones ut.

 

Jeg vil forøvrig anbefale folket å se Chris Markers La Jetee først. Selv om det kan avsløre noen av 'Monkeys innholdselementer, er det tilfredsstillende å se likhetene og forskjellene, og ikke minst å få utdypet Markers spesielle men fantastiske dystopi. Twleve Monkeys er et mesterverk signert Terry Gilliam; så se den.

 

9/10

Merker jeg må få sett den og Brazil om igjen. Har glemt store deler av begge filmene så det skal bli gøy å se de opp.

Lenke til kommentar

har aldri skjønt hvorfor Pitt får så mye lov ord for sin rolle, greit nok god rolle, men den kommer i skyggen av Willis, han gjør alt som folk sier han aldri gjør, den viser at han faktisk er en kjempeskuespiller, senen der han hører musikk i bilen alene burde gitt han en oscar, og når han gjør en så god rolle i resten av filmen er det bare flaut av folka å gikk en gang nominere han

Lenke til kommentar
har aldri skjønt hvorfor Pitt får så mye lov ord for sin rolle, greit nok god rolle, men den kommer i skyggen av Willis, han gjør alt som folk sier han aldri gjør, den viser at han faktisk er en kjempeskuespiller, senen der han hører musikk i bilen alene burde gitt han en oscar, og når han gjør en så god rolle i resten av filmen er det bare flaut av folka å gikk en gang nominere han

 

Erfaringen blir strengt tatt opp gjennom årene at nominasjoner og premier(Oscar spesielt) er rent tullball, som spiller mer på politikk og trender enn noen som helst prestasjon.

Lenke til kommentar

Sans Soleil (Chris Marker, 1983) - 99/100

 

Dette er på mange måter en av de vakreste filmene jeg har sett, både innen estetikk, stil og substans. Markers tour-de-force av en dokumentar utfordrer mediumet, og skaper noe ut av en annen verden. En hypnotiserende tripp full av gåsehudfrembringende voice over og fabelaktige øyeblikk. Anbefales til alle, se den med en gang! I stedet for at jeg skal fommle meg frem med klossete formuleringer som ikke er verdig denne filmen, lar jeg den tale for seg selv;

 

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar

Smart People (2008)

 

Helt grei film. Er egentlig ikke noe komedie, et drama der vi følger et ødelagt famlie som forsøker å få tingene på rett spor. Ikke noe orginalt, og heller ikke noe særlig minneverdig.

 

5/10

 

 

Hank and Mike (2008)

 

Enda et middels bra film, men denne hadde en god del humor i den. Sprø film, med mørk og til tider morbid humor.

 

6/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
har aldri skjønt hvorfor Pitt får så mye lov ord for sin rolle, greit nok god rolle, men den kommer i skyggen av Willis, han gjør alt som folk sier han aldri gjør, den viser at han faktisk er en kjempeskuespiller, senen der han hører musikk i bilen alene burde gitt han en oscar, og når han gjør en så god rolle i resten av filmen er det bare flaut av folka å gikk en gang nominere han

 

Synes Pitt gjorde en kjemperolle jeg, men er enig i at Willis gjør en bedre rolle i denne filmen.

 

Men over til noe annet. Har du får sett Sharpe's Peril enda Gunfreak?

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Sans Soleil (Chris Marker, 1983) - 99/100

 

Høres utrolig interessant ut, denne skal anskaffes raskt!

 

Men jeg har da også vært travel i kveld:

 

La Antena

 

Konseptet er råkult: En sort-hvitt stumfilm i sann 20-talls ekspresjonistisk stil laget i Argentina i 2007. Ikke bare er det en homage til ekspresjonismen, men de har også tatt det hele et langt steg videre, perfeksjonert det og brukt stilen til å presentere en god samfunnskritisk allegori.

Trolig en av de mes spesielle og mest visuelle filmene jeg noen har sett, rett og slett utrolig kult. Så mye forskjellig virkemidler som jobber sammen. Og et slikt samspill mellom bilde og filmmusikk har man aldri sett maken til. Og musikken er genialt god.

 

Trailer:

 

 

 

Definitivt noe sært og spesiellt, men jeg likte den!

 

8/10

Endret av Speik
Lenke til kommentar

Wdding Crashers (2005)

 

God humor med Vince Vaughn og Owen Wilson. Hva mer enn intetsigende, lett, amerikansk, forutsigbar humor forventer man av en slik film? Man forventer ikke meget og mer får man ikke heller. Morro konsept, men mye gjenntagende situasjoner. Vaughn og Wilson er underholdende å se på, man kan ikke annet enn å like disse guttene.

 

Ikke noe å rope hurra for, men helt ok.

 

5/10

Lenke til kommentar

Flags Of Our Fathers (2006)

Uff, denne filmen er nok mer for folk som er historisk interessert tror jeg. Actionscenene var lite spennende (dog impressive og godt laget), var også mye dialog som ikke var altfor spennende heller. Men joda, filmen er brukbar, kult med flashbacks (selv om det faktisk kunne bli litt plagsomt etterhvert..) og fine rollefigurer, selv om jeg selv mener jeg ikke ble helt kjent med dem. God film, men til tider kjedelig, men absolutt ikke det dårligste jeg har sett. 6/10

 

 

Letters From Iwo Jima (2006)

Vet ikke om det var det massive inntak av Cola eller om det var selve filmen som gjorde opplevelsen av å se denne filmen så hysterisk bra, men er 99% sikker på at det var sistnevnte. Cola eller ei; Denne filmen eier! Mye mer interessante karakterer i denne - som jeg følte stor sympati med under filmen, skremmende at de virkelig var på nazistenes side - og det var mye mer interessant og se det fra japanernes side (Noe jeg ikke har gjort før i noen krigsfilm. Er lei av disse amerikanerne nå! :p ) Mye mer interessant vinkel! Denne filmen skildrer krigen på Iwo Jima MYE BEDRE en Flags. Jeg føler desverre Flags var for patriotisk med alt styret rundt om flagg-greiene (Ja, jeg vet den handlet om det.) Jeg følte ikke denne var for patriotisk, selv om det sikkert er et motargument at denne også er det, som dere kan bruke. Hundescenen var fin. Uten tvil en av de beste krigskildringene jeg har sett. 9/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...