Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

" mine etterfølgende tenår lot jeg kontinuitetsfeil og horrible karakterer samt skuespillerprestasjoner passere på grunn av en genuin interesse for origin-historikken i anslaget av det nye millenniets prequel-triologi"

 

Dette tror jeg er den lengste setningen jeg har lest uten tegnsetting.

Du kan ikke ha lest mange setninger i ditt liv, for det er flere på samme side i tråden som er lengre.

Endret av Lord Britishface
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

THOR

 

Atter en gang takk til Marvel for å gjøre sitt beste for å ødelegge norrøn mytologi. Det er så latterlig tragisk at jeg ler like høyt hver gang. Noen av navnene er de samme, men det meste er så løst bsert på mytologien at det blir for dumt. Ta for eksempel det tullet med at gudene er romvesener. Hvor fikk den tåpelige ideen fra? Og selvsagt holder det ikke med sterke, maskuline menn hele veien. De må nesten ha et kvinnelig innslag også, denne gangen ved gudinnen Sif. Problemet er at hun var en gudinne for skjønnhet, så jeg ser ikke helt for meg henne som en krigsgudinne. Og hva med det lille detaljen at hun er gift med Tor? Men det er klart det er viktigere å la Tor forelske seg i den første og beste dama han treffer i Midgard, noe som selvsagt blir gjensidig etter to sekunder. Men drit i hele den der greia. Det er jo bare det Thor er basert på, så det er ikke viktig. rolleyes.gif

 

Selve historien er en stor klisje hele veien gjennom. Frostgiganter truer, så den ulydige sønnen stikker av og banker opp en hel drøss av dem og blir sendt ned til Midgard som straff. Her har han mistet alle kreftene sine, men av en eller annen grunn havnet hammeren hans også her. Alt han trenger å gjøre er å få hammeren tilbake, så vil han få kreftene tilbake. Det gir ikke mening i det hele tatt, spesielt siden det går imot alt Odin sa da han slengte Thor ned hit i første omgang.

 

Legg så til noen tullete mennesker som ikke blir enige med seg selv hva de tror på, noen udugelig S.H.I.E.L.D. agenter og alt for mange raske løsninger, så har du filmen i et nøtteskal. Det eneste som redder den er ganske mye action, men selv den er rimelig kjedelig. Det største problemet er Thor selv. Når han har mistet kreftene er han en pyse, men når han har kreftene er han mer eller mindre en verdig motstander til Superman. Jeg kan si rett ut at jeg ikke har peiling på hvordan de har tenkt å løse det problemet i Avengers. Hvordan kan de få en fiende Thor faktisk vil slite med? Og spesielt om de får både Thor og Hulk med på laget. Iron Man og Cap America er bare til pynt.

 

Og btw hva var den greia på slutten? Unlimited power?

 

Vurdering: 5/10

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Ta for eksempel det tullet med at gudene er romvesener. Hvor fikk den tåpelige ideen fra?

 

Dette Avengers-universet baserer seg på et slags skrudd, semi-realistisk verdensbilde. Du kan få jernmenn, hulker og supersoldater, fordi alt tullballet kan bortforklares med pseudo-vitenskap, men innfører du guder går man for langt unna det som er etablert i de andre filmene. Derav blir Thor og co aliens, da deres krefter kan kobles opp til såkalt awesome utenomjordisk teknologi.

 

Gud er ut, aliens er inn.

Lenke til kommentar

Ta for eksempel det tullet med at gudene er romvesener. Hvor fikk den tåpelige ideen fra?

 

Det fikk vi nok fra gamle huletegninger og andre nedtegninger fra tidlig tid. Altså rimelig gammel historikk.

 

Neppe en særlig "ny" tanke.

 

Ellers så har du jo de som tror på "hollow earth" og at "aliens" og Asgaard befinner seg under jordskorpen med portaler/åpninger ved polene. Samt at de har vært der lengre enn oss på overflaten.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

THOR

 

Atter en gang takk til Marvel for å gjøre sitt beste for å ødelegge norrøn mytologi. Det er så latterlig tragisk at jeg ler like høyt hver gang. Noen av navnene er de samme, men det meste er så løst bsert på mytologien at det blir for dumt. Ta for eksempel det tullet med at gudene er romvesener. Hvor fikk den tåpelige ideen fra? Og selvsagt holder det ikke med sterke, maskuline menn hele veien. De må nesten ha et kvinnelig innslag også, denne gangen ved gudinnen Sif. Problemet er at hun var en gudinne for skjønnhet, så jeg ser ikke helt for meg henne som en krigsgudinne. Og hva med det lille detaljen at hun er gift med Tor? Men det er klart det er viktigere å la Tor forelske seg i den første og beste dama han treffer i Midgard, noe som selvsagt blir gjensidig etter to sekunder. Men drit i hele den der greia. Det er jo bare det Thor er basert på, så det er ikke viktig. rolleyes.gif

 

Selve historien er en stor klisje hele veien gjennom. Frostgiganter truer, så den ulydige sønnen stikker av og banker opp en hel drøss av dem og blir sendt ned til Midgard som straff. Her har han mistet alle kreftene sine, men av en eller annen grunn havnet hammeren hans også her. Alt han trenger å gjøre er å få hammeren tilbake, så vil han få kreftene tilbake. Det gir ikke mening i det hele tatt, spesielt siden det går imot alt Odin sa da han slengte Thor ned hit i første omgang.

 

Legg så til noen tullete mennesker som ikke blir enige med seg selv hva de tror på, noen udugelig S.H.I.E.L.D. agenter og alt for mange raske løsninger, så har du filmen i et nøtteskal. Det eneste som redder den er ganske mye action, men selv den er rimelig kjedelig. Det største problemet er Thor selv. Når han har mistet kreftene er han en pyse, men når han har kreftene er han mer eller mindre en verdig motstander til Superman. Jeg kan si rett ut at jeg ikke har peiling på hvordan de har tenkt å løse det problemet i Avengers. Hvordan kan de få en fiende Thor faktisk vil slite med? Og spesielt om de får både Thor og Hulk med på laget. Iron Man og Cap America er bare til pynt.

 

Og btw hva var den greia på slutten? Unlimited power?

 

Vurdering: 5/10

 

Romvesner, hvor i allverden fikk du det fra? Er det riktig film du har sett? Før øvrig, åpningssetningen din om at Marvel har gjort sitt beste for å ødelegge norrøn mytologi, du er klar over at filmen er basert på TEGNESERIEN som er over 50 år gammel? Skal du klage over at supermann-filmene også er for overnaturlige? Klart Thor skal være en helt usannsynlig rå type, han er jo en gud fra Åsgard. Det er en del avvik fra Marvel-Thor og til Tor i den norrøne mytologi, men også mange likheter.

 

I marvel-universet har han slåss mot aliens, Dr Doom, Juggernaut, og mange andre bad-guys. Regner med det er Dr. Doom som sannsynligvis kommer seg tilbake fra forvisningen i helvete. Eller gjerne noen som kan ta vekk hans gudekrefter, en dyktig ateist kanskje :tease:

 

Og i norrøn mytologi har han blant annet fisket opp midgardsormen, og drept haugevis av jotner og andre. Han har to menneskebarn som han kidnappet fra en bonde. Han spiser Idun's epler for å få den tilsynelatende udødeligheten (som alle gudene gjør). Han har det fantastiske gudebeltet, som han kan stramme inn noen hakk for superstyrke.

 

Begge varianter er overnaturlige og høyst usannsynlige.

Lenke til kommentar

Ikke egentlig.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Thor_(Marvel_Comics)#Fictional_character_biography

 

Odin ville straffe ham og lære ham etikk og moral, og sendte han ned til jorda i kroppen til en funksjonshemmet student, uten minner om gudetilværelsen.

Men han slåss mot aliens og bekjempet dem i Norge. Loke ble ganske kjapt tiltrukket av at Thor var på jorda og fulgte etter.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Romvesner, hvor i allverden fikk du det fra? Er det riktig film du har sett?

 

Thor er et vesen fra rommet.

 

I samme forstand som menneskene er et vesen fra rommet mener du?

De "planetene" som de forskerne finner ut av er røttene på yggdrassil, verdenstreet, en rot er Åsgard, en annen rot er i Jotunheim og en tredje i Nivlheim, og greinene strekker seg til alle verdens ender. Så drar man over regnbuebroen bifrost (beskyttet av Heimdall som holder øye med ting), for å komme seg fra sted til sted. Så jorden og Åsgard er ikke forskjellige planeter, det er bare en rot av yggdrasil.

 

Må ikke rote i mytologien vettu.

 

 

For øvrig, det Bytex forklarer er starten på den første Marvel-tegneserien som introduserte Thor på tidlig 60tall.

Endret av grovetussen
Lenke til kommentar

 

I samme forstand som menneskene er et vesen fra rommet mener du?

De "planetene" som de forskerne finner ut av er røttene på yggdrassil, verdenstreet, en rot er Åsgard, en annen rot er i Jotunheim og en tredje i Nivlheim, og greinene strekker seg til alle verdens ender. Så drar man over regnbuebroen bifrost (beskyttet av Heimdall som holder øye med ting), for å komme seg fra sted til sted. Så jorden og Åsgard er ikke forskjellige planeter, det er bare en rot av yggdrasil.

 

Må ikke rote i mytologien vettu.

 

Jorda og Åsgard er ikke samme sted. Ergo er det et rom som skiller disse stedene (eller snakker vi om ulike dimensjoner?), men som er knyttet gjennom ormehull/bifrost alt ettersom hvilken rase som står for pratingen. Du kan altså med god samvittighet kalle Thor og kompani romvesener eller interdimensjonelle vesener, eller guder som våre forfedre gjorde. Jeg beveger meg sikkert på tynn is når det gjelder de opprinnelige Thor-tegneseriene, men disse definisjonene bør være tilstrekkelige innad i dette Avengers-universet.

 

Arrester meg om jeg tar feil, dette er veldig, veldig viktig å komme til bunns i.

Endret av KjemikerJon
Lenke til kommentar

Du har ti tusen innlegg, men vil ikke diskutere noe fordi du "har bedre ting å gjøre enn å sitte på nettet hele dagen"? Den må du lenger ut på landet med.

 

Over fire år. Det blir ikke så mange pr år, og folk forandrer seg. Jeg har ikke det samme livet jeg hadde da jeg joinet denne forumet. Men greit, jeg kan ta noen synspunkter om det er så forbannet nøye.

 

- De kalles ikke guder uten grunn. Hadde de bare vært romvesener kunne vi ha delt teknologien med dem og blitt like mektige.

 

- Odin har ikke en far og farfar, og han mistet slettes ikke øyet i kamp. Han gav bort øyet frivillig for å bli mektigere.

 

- Hvor ble det av de andre brødrene til Thor? Er ikke de forran Loke i arverekken?

 

- Er du en udødelig gud som har levd i tusenvis av år, og at på til er neste i rekken til å overta Asgard blir du neppe forelsket i en jordisk jente du har kjent i under en time. Og i hvertfall ikke så mye at du gir opp tronen i Asgard og blir i Midgard. Og det gjelder hun neket han forelsket seg i gjorde hun fint lite annet enn å kjøre ham ned - to ganger.

 

- Hvorfor var det ikke en eneste idiot som mistenkte Loke når noe begynte å skje?

 

- Hvor er Fenrisulven, Midgardsormen osv?

 

- Om de "gudene" bare var romvesener, hva mente de med at det bare er ni verdener? Universet har milliarder av planeter som kan ha liv. Det holder ikke med bare ni.

 

- Historien var meningsløs og gikk på tomgang. Men det er en Marvel-film, så det var vel å forvente.

 

- Ifølge Loke var det hemmelige veier til Asgard, så hvorfor fikk vi ikke se noen av dem? Og hvorfor vet han noe selv Odin ikke visste?

 

- Og hva med det der at Asgard er hele gudeverdenen? Hvorfor ble ikke Valhall nevnt en eneste gang?

 

- Og hvor er Hel? Det hadde vært morsommere om Thor hadde blitt drept og dratt til Helheim, og de andre måtte dra ned dit og hente ham tilbake. Sånt skjer i norrøn mytologi, men det visste dere sikkert. innocent.gif

 

Og så videre. En helt grei film, men ikke det helt store. Det var bra hjernedød underholdning, men jeg ser ikke Avengers pga Thor, for å si det sånn...

Lenke til kommentar

 

I samme forstand som menneskene er et vesen fra rommet mener du?

De "planetene" som de forskerne finner ut av er røttene på yggdrassil, verdenstreet, en rot er Åsgard, en annen rot er i Jotunheim og en tredje i Nivlheim, og greinene strekker seg til alle verdens ender. Så drar man over regnbuebroen bifrost (beskyttet av Heimdall som holder øye med ting), for å komme seg fra sted til sted. Så jorden og Åsgard er ikke forskjellige planeter, det er bare en rot av yggdrasil.

 

Må ikke rote i mytologien vettu.

 

Jorda og Åsgard er ikke samme sted. Ergo er det et rom som skiller disse stedene (eller snakker vi om ulike dimensjoner?), men som er knyttet gjennom ormehull/bifrost alt ettersom hvilken rase som står for pratingen. Du kan altså med god samvittighet kalle Thor og kompani romvesener eller interdimensjonelle vesener, eller guder som våre forfedre gjorde. Jeg beveger meg sikkert på tynn is når det gjelder de opprinnelige Thor-tegneseriene, men disse definisjonene bør være tilstrekkelige innad i dette Avengers-universet.

 

Arrester meg om jeg tar feil, dette er veldig, veldig viktig å komme til bunns i.

 

 

Synes dette høres riktig ut jeg, i og med at vi selv er romvesner, vi bor jo i rommet, eller er vesener av rommet, ergo romvesen.

 

En Alien er jo foreksempel bare en innvandrer.

Lenke til kommentar

"Ødelegge norrøn mytologi" Hehehe. Regner med man går like mye i flint for hver eneste film som tar en vri på kristendom/buddhisme/romersk mytologi også da. :D

 

Ikke ondt ment, men jeg ler høyt hver gang noen tar på vei over slik. Slapp av, det er ikke en film laget for norskundervisningen.

 

Fantasi om gammal fantasi. Hvor går grensen? Skal man rase over The Dark Knight siden Batman ikke løp rundt med pistol og skjøt folk, slik han opprinnelig gjorde?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...