Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

fast and furious 5

Karakter 10/10

Veldig bra film og alle filmene fra 1 til 5 er fult med action og jeg gleder meg til 6 kommer :):) Veldig bra film

wub.gif

 

Bare for å få det helt på det rene: er det denne filmen det er snakk om?

Det var den som kom opp når jeg la inn "Fast and furious 5": Fast Five

 

Nytt bekjentskap for meg den filmen (og eventuelt de filmene).

Men heter den Fast five, så heter den vel Fast five? :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Attack the Block (2011)

 

post-140267-0-27230500-1316247006_thumb.jpg

 

Sci-Fi comedy, med blod og aliens.

Bra gjennomført, med morsom dialog satt i et engasjerande situasjon.

 

Filmen er ikke noe orginal, og tilbyr ikke noe mer enn gøy underholdning. Så er du på jakt etter en film som gir deg noe "lett" å se på, vil ikke denne svikte.

 

En Alien lander på jorden. Den gjeng av småkriminelle ungdommer støter på den, og de ender opp å drepe den. Ikke lenge deretter, dukker det opp mer og mer aliens, men disse viser seg å ikke være så lette å drepe....

Før de vet ord av det, driver de å løpe og kjempe for livet.

 

Skuespiller messig er filmen helt grei, ingen er så dårlig at det ødlegger.

Filmingen er også bra, men svært standard. Noe jeg likte godt er at filmen overdriver ikke med slike "shake cam" teknikk.

 

Effektene er middels, av og til kan det hele virke utrolig dårlig men dette er pga måten de Alien ser ut. De er nemmelig et ekstrem svart, så svart at lys blir svelgt inn. Dette resulterer i at de kan se nesten tegneserie aktig ut.

 

God helgesunderholdning!

 

7.5/10

 

http://www.youtube.com/watch?v=l3tOFejxPH0

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Assault on Precinct 13 (1976)

 

Skulle se den fra 2005 igjen, men fikk feil film.

Visste ikke om at der var en fra 1976 engang.

 

Kvaliteten var bra på BR selv om den er fra 70 tallet.

Men syntes dette ble litt primitivt, det var ikke den

store farten og lite spenning egentlig. Temmelig forutsigbart

og enkelt hele greia var mitt inntrykk.

 

Etter hva jeg husker var 2005 versjonen en god del bedre.

Dette ble litt for i kjedeligste laget.

 

5,5/10

Lenke til kommentar

Psycho (1960)

Dette er Alfred Hithcock på sitt beste. Psycho er spennende som f... og en av de klassiske skrekk-filmene som satte standarden. I rollen som Norman Bates spiller Anthony Perkins fremdragende skremmende, gal og ekkel. Den vakre Janet Leigh som Marion Crane er vel heller ikke til å glemme. En interessant begynnelse med en mildt sagt twist-ending. 09/10

 

Citizen Kane (1941)

Orson Welles sin første og beste film. Som regissør, manusforfatter, produsent og hovedperson skapte han tidenes mesterverk. En historie med intriger, dramatikk og mystikk du aldri har sett maken til. 09/10

 

The Cabinet of Dr.Caligari (1920)

Dr.Caligaris Kabinett ER tysk ekpresjonisme. Den er en av de som virkelig definerte den perioden. Når det gjelder stumfilm blir den kalt den beste skrekk-filmen. Det er en fabelaktig film med en mystisk historie og interessante karakterer. Stilmessig er det mørkt, dystert og uhyggelig. Det er ikke meningen at man skal kose seg i den tyske landsbyen Holstenwall. Her sitter man med store forskremte øyner og bare venter på å se hva som gjemmer seg i kabinettet til Dr.Caliagari. Det skal også sies at den velkjente twist-endingen ble først brukt i denne filmen. 7.5/10

 

Léon (1994)

Léon har alt en actionthriller skal ha. Jean Reno som et dødelig våpen skal lære en ung Natalie Portman opp til å bli en skikkelig morder. Og med den korrupte politimannen Gary Oldman er filmen fullkommen. Den har humor, kjærlighet, dramatikk og action så det holder. En soleklar favoritt! 09/10

 

Requiem for a Dream (2000)

Et avhengighetshelvete uten like er Requiem for a Dream i et nøtteskall. Jared Leto, Ellen Burstyn, Jennifer Connelly og Marlon Wayans sliter med hvert sitt avhengighetsproblem. Det ene verre enn det andre. Blandet med surrealistiske og vakre visuelle scener, samt veldedikerte skuespillere og et eksepsjonelt soundtrack er jeg mer enn fornøyd. 8.5/10

 

Jaws (1975)

Jaws var en stor blockbuster-hit på sin tid og forblir en klassiker den dag i dag. Den ikoniske trioen bestående av Roy Schieder, Richard Dreyfuss og Robert Shaw er storartet og uforglemmelige mens de på sin sjøreise forsøker å drepe massakren. 08/10

 

Kongen av Bastøy (2010)

Kongen av Bastøy er en sann historie som tar plass på øya Bastøy der guttehjemmet ved samme navn befant seg. Her ble førsømte gutter sendt for å skjerpe seg. Det ble drevet i hele 70 år, men filmen tar for seg opprøret i 1915. Benjamin Helstad og Trond Nilssen spiller hovedpersonene Erling og Olav, to av guttene som var de første til å skape opprør. Stellan Skarsgård og Kristoffer Joner spiller birollene og de strenge sjefene på øya. Det er brutalt, kaldt og inspirerende. Flere gode framførelser her og man blir fort revet med. 07/10

 

What Happens in Vegas (2008)

For et forferdelig møl. Asthon Kutcher og Cameron Diaz er veldig dårlige i denne kjærlighetkomedien. Det eneste jeg liker ved filmen er birollene spilt av Rob Corddry og Lake Bell. Helheten suger. 03/10

 

Mr.Nobody(2009)

Mr.Nobody tar for seg Jared Leto som hovedpersonen Nemo Nobody. Her, i år 2092, er han blitt 118 år gammel som på sitt dødsleie forteller om sitt lange og uvanlige liv bestående av mange veier og muligheter. Det er inviklet, men jeg er fryktelig nysjerrig. I denne filmen får vi se alle valgmulighetene som lett oppstår etter att hans foreldre bestemmer seg for å separeres. På en eller slags underlig måte kan han velge begge. Og gjennom hans år som barn, ungdom og voksen må vi tenke oss om flere ganger for å forstå. Mr.Nobody er spesiell, interessant, kreativ og futuristisk med fargerike og visuelle bilde- og musikk sekvenser. Og ja, det fenger. 07/10

 

Blade Runner(1983)

Ridley Scott, Harrison Ford og Rutger Hauer brillijerer i denne ikoniske kultfilmen som det tilsammen har blitt laget 7 versjoner av. En verden satt i år 2019 hvor vi i Los Angeles følger kriminalitet gå sin gang ved hjelp av replicants, kloner utkledd som mennesker. De såkalte Blade Runnerne skal drepe de replicantene som setter fot på jorda. Rick Deckard får i oppgave å drepe seks stykker som har rømt til moder jord. Det er en visuelt sett vakker og høyst spennende film som gjør mer ut av seg enn de fleste. En av de beste science fiction-filmen of all time. 09/10

 

Bridesmaids(2011)

Bridesmaids blir kalt den kvinnelige versjonen av "The Hangover", noe jeg kan forstå. En gruppe kvinner forbedrer seg på bryllup til en av venninene, bestemmer seg for å reise til Las Vegas og med hver sin personlighet og en rekke uforventende hendelser oppstår pinlige ting. Omtrent samme oppskrift, bare litt kjedeligere. Den har noen latterfylte øyeblikk hvor særlig Kirsten Wiig tar overhånd. Hun er et ustyrlig humortalent som definitivt er høydepunktet i filmen. Hvis man først skal sammenligne Bridesmaids med "The Hangover" er Melissa McCarthy kvinneversjonen av Zach Galifianakis. Hun utgjør, akkurat som han, den bleikfeite, upassende og mest pinlige karakteren som skiller seg ut fra gruppa. Men Melissa innehar ikke de største latterkulene slik som Zach hadde i fyllesuksessen for 2 år siden. Det er Kirsten Wiig som eier filmen og det er hun som får smilet ut av meg. Jeg sier som Richard Roeper: "I'd much rather see a chickflick that shows women as earthy, funny and flawed humanbeings than dimwits obsessed with shoes and purses." 6.5/10

 

Scream 4 (2011)

Hvem hadde trodd det skulle komme en fjerde oppfølger av trilogien om Ghost Face og de fortapte innbyggerne i Woodsboro? Det meste er idiotisk, men noe er gjort med sjarm og smarte vrier. Den fungerer greit og gir meg hverken noen overraskelser eller forventninger. Slutten er tåplig såvel som karakterene. 04/10

 

X-Men: First Class (2011)

X-men: First Class er blant vår tids mange såkalte prequels. Altså historien før den originale. Hvordan fikk egentlig Bilbo Baggins ringen? Hvordan ble Anakin Skywalker Darth Vader? Eller i dette tilfellet, hvordan ble superhelttroppen X-men etablert?

Det er med store ord herlig å se opphavet til superheltene. Historien tar først plass i Polen 1944 under 2.verdenskrig hvor den spesielle Erik Lehnsherr som ung gutt har en traumatisk opplevelse med filmens skurk Sebastian Shaw. Shaw "oppdrar" gutten som en prøvekanin og skaper et fryktelig monster ut av han. Vi hopper til 1962 hvor han i voksen alder planlegger å ta hevn. Der er nå han møter Charles Xavier, Raven og flere unge mutanter. De blir ansatt av den Amerikanske regjering for hindre Sebastian Shaw i å skape en tredje verdenskrig. Dette passer perfekt med tanke på at Erik vil drepe sin "skaper".

 

Regissør Matthew Vaughn (Stardust, Kick-Ass) har laget en av de beste superhelt-filmene i senere tid og det er mye på grunn av karakterene. James McAvoy som godhjerta professor X og Michael Fassbender som den hakke mer tøffe Magneto stråler av sjarm, intellegens og energi. De utgjør omfattende og overbevisende rolleprestasjoner som er elektrisk å se på. Den mest velkjente i X-Men: First Class er nok gode gamle Kevin Bacon som her viser seg å være skurken. Resten av rollene består ellers av yngre mutanter, deriblant Jennifer Lawrence som Mystique og January Jones som Emma Frost. X-Men: First Class åpnet øynene mine for Michael Fassbender og James McAvoy. De er virkelig fenomenale her. Det er en originalitet over filmen som fortelles med en virkelighetsbasert opphavshistorie, flere actionfylte krigssekvenser og som sagt holdbare prestasjoner fra hovedpersonene. 08/10

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Firewall (2006)

 

Forstår ikke hvorfor så mange misliker denne, syns det var en

bankraner-triller av beste klasse. Hvertfall nesten.

 

Det har en litt anderledes vri, men det er jo bare greit. Her var det spenning og intensitet fra begynnelse til slutt. En sånn film der man glemmer alt rundt seg og bare er med. Det er hvertfall hva jeg vil kalle en god film.

 

Har vanskelig for å finne noenting negativt i det hele tatt. Det må være at det ikke var de aller beste skuespillere på alle steder. Hovedraneren var vel en litt tam type.

 

9/10

Lenke til kommentar

Firewall (2006)

 

Forstår ikke hvorfor så mange misliker denne, syns det var en

bankraner-triller av beste klasse. Hvertfall nesten.

 

Det har en litt anderledes vri, men det er jo bare greit. Her var det spenning og intensitet fra begynnelse til slutt. En sånn film der man glemmer alt rundt seg og bare er med. Det er hvertfall hva jeg vil kalle en god film.

 

Har vanskelig for å finne noenting negativt i det hele tatt. Det må være at det ikke var de aller beste skuespillere på alle steder. Hovedraneren var vel en litt tam type.

 

9/10

Helt enig! Drit dårlige anmeldelser av filmen. Klarer ikke å ta folk seriøse når de slakter filmer som Firewall.

Lenke til kommentar

Stalingrad

 

Dette er ikke en WW2, men et Tyskt forsøk på å lage en Vietnam krigsfilm for tyskere.

Alt er der fra den erke typiske vietnam filmen, faenskap, naturen like farlig som fienden, motvillige soldater som egentlig ikke vil være der. Sympatiske karakter som må gjøre en dritt job mens andre ikke hovedkarekrer er jævlige. Det hele smaker litt vel PC bullshit, frem til stalingrad hadde den tyske hæren aldri tapt, soldatene som kom dit, trodde på en uslålige tykse hær, mange av dem trodde på hitler osv. Jeg sier ikke alle var jævla nazier som spiste russer barn, men de var heller ikke 60talls opprørs barn som hørte på rock og ikke trodde på krigen.

 

Filmen har også litt B-Film feel, greit nok tyskland er ikke den store "big movie" landet som USA og tildels England. Men denne filmen fra 93 virker mer som en film fra tidlig 70tallet i effekter og lyd. Viss det ikke hadde vært for at filme har en del blog og gørr ville jeg kalt effektene 60talls faktisk. Bilde kvaliteten er også veldig dårlig, Minner mer om en small Norsk film fra tidlig 80tallet, en det man fikk servert på den tiden fra USA.

 

Det er også litt overspilling på gang, karakterer som skifter humør på sekunder og begynner å skirke og jamre seg det er borderline komisk noen av de "dramatiske" utspillene visse karaktere kommer med.

 

Jeg liker ikke denne filmen, og jeg viste egentlig at jeg ikke likte den, jeg så denne for mange år siden, og var ikke imponert, den får liksom ufortjente poeng, fordi det er en tysk film om tyskere under WW2, eneste grunne til at jeg tok den frem igjen var at jeg maler russere og trenge litt inspirasjon, men det fikk jeg ikke, så jeg må vel kjøpe enemy at the gates som bare er marginalt bedre.

 

4/10

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Brokeback Mountain

 

En stor kjedelig skuffelse av en film. Eneste grunnen til at den har fått så bra omtale, i mine øyne, er fordi den handler om homofili kjærlighet. Vel, skal mye mer til enn det for at en film skal bli bra.

 

Terningkast to.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Farvel Falkenberg

 

Fin svensk film, litt dyster, men jeg likte den. Mange kan identifisere seg med noe av det som foregår, og tanker, fint. Den ble alikevel bittelitt kjedelig.

 

Terningkast 4

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Respekt

 

En norsk film som har handlingen lagt til i et klasserom. Og denne likte jeg faktisk veldig godt, og filmopplevelsen var bra. Underholdning i fra begynnelse til slutt, uten dødtid, det er slik film skal være, og jeg velger derfor og gi

 

terningkast 4/5.

Lenke til kommentar

X Men First Class

Var den siste fulle filmen jeg har sett har sett Kung Fu Panda 2 også men så ikke hele så teller ikke med den.

Syns den nye X- men filmen var en god film med bra skuespill presentasjoner og stor underholdningsverdi. Er nok den beste super helt filmen til nå i år. Anbefales på det sterkeste.

9/10

Så enig, så enig. First Class er det beste vi har fått servert fra the world of comic dette året.

 

Har jeg forresten anmeldt denne filmen? Noen som husker?

Tror ikke du har anmeldt den nei :p

Lenke til kommentar

Tja, en tysk film om tyskere i WW2 er vel ikke stort værre enn en amerikansk film om amerikanere i WW2?

 

Det er ikke noe værre, men den for bonus poeng for at den er det, det er en dårlig film, men fordi den er tysk om tyskere får den bonus poeng.

 

Er som at SPR skal få bonus poeng fordi endelig lager amerikanerne en film om WW2.

Lenke til kommentar

Star Wars: The Complete Saga (2011)

 

Foruten mine foreldres fabelaktige innsats fortjener også fablene til George Lucas mye av takken for braksuksessen jeg kan kalle en kanon av mine ufortrengte barndomsminner. 97-versjonen amputerer selvsagt stemningen noe, men de originale filmene i sin helhet overskygger elegant noen unødvendige cgi-innslag og en skremmende pinlig Jabba-scene. I mine etterfølgende tenår lot jeg kontinuitetsfeil og horrible karakterer samt skuespillerprestasjoner passere på grunn av en genuin interesse for origin-historikken i anslaget av det nye millenniets prequel-triologi. Så ender det altså i nåtid, hvor barndom og tenår er byttet ut med et tall midt på tyve, og på en dag da George Lucas i sin visdom lanserer sin nyoppussede versjon av sin episke visjon. Det jeg med tårer i øynene ser er ikke lengere et barn av perfeksjon, men et voldtektsoffer. Et av filmhistoriens viktigste øyeblikk er besudlet på horribelt vis, og hadde det ikke vært for sjokket ville også jeg ropt et voldsomt «nei» til enden av galaksen. Star Wars er ikke lengere en fantasifull og eventyrlig historie, men en autobiografisk metafor med George Lucas i keiserlige klær.

Endret av elevathor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Star Wars: The Complete Saga (2011)

 

Foruten mine foreldres fabelaktige innsats fortjener også fablene til George Lucas mye av takken for braksuksessen jeg kan kalle en kanon av mine ufortrengte barndomsminner. 97-versjonen amputerer selvsagt stemningen noe, men de originale filmene i sin helhet overskygger elegent noen unødvendige cgi-innslag og en skremmende pinlig Jabba-scene. I mine etterfølgende tenår lot jeg kontinuitetsfeil og horrible karakterer samt skuespillerprestasjoner passere på grunn av en genuin interesse for origin-historikken i anslaget av det nye millenniets prequel-triologi. Så ender det altså i nåtid, hvor barndom og tenår er byttet ut med et tall midt på tyve, og på en dag da George Lucas i sin visdom lanserer sin nyoppussede versjon av sin episke visjon. Det jeg med tårer i øynene ser er ikke lengere et barn av perfeksjon, men et voldtektsoffer. Et av filmhistoriens viktigste øyeblikk er besudlet på horribelt vis, og hadde det ikke vært for sjokket ville også jeg ropt et voldsomt «nei» til enden av galaksen. Star Wars er ikke lengere en fantasifull og eventyrlig historie, men en autobiografisk metafor med George Lucas i keiserlige klær.

 

For noe knot. Fikk vondt i hodet av å lese dette her :huh:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

" mine etterfølgende tenår lot jeg kontinuitetsfeil og horrible karakterer samt skuespillerprestasjoner passere på grunn av en genuin interesse for origin-historikken i anslaget av det nye millenniets prequel-triologi"

 

Dette tror jeg er den lengste setningen jeg har lest uten tegnsetting.

 

Jeg kan oppsummere hele innlegget på en setning.

 

"Jeg likte ikke special edition, men det var greit nok. Jeg liker ikke at Lucas har endret på blu-ray versjonen."

Endret av Bytex
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...