Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en scene fra den filmen som sitter nagla i hodet mitt.

 

 

Det er når Indio herjer rundt i huset til en bonde, som utfordrer ham til duell.

Og indio bruker spilledåsa som nedtelling, all lyd forsvinner bortsett fra spilledåsa, som går saktere og saktere og saktere og det zoomes mellom ansiktene til de to, så går dåsa over i mollstemt kirkeorgel som spiller noen skumle strofer også tilbake til dåsa som tikker sin siste tone og *BANG*

 

 

 

 

Beste bruken av musikk og kamera jeg har sett.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

La battaglia di Algeri (1966)

 

We aren't madmen or sadists, gentlemen. Those who call us Fascists today, forget the contribution that many of us made to the Resistance. Those who call us Nazis, don't know that among us there are survivors of Dachau and Buchenwald. We are soldiers and our only duty is to win.

 

vlcsnapj000002.jpg

 

En helt utrolig film som absolutt ikke har gått ut på dato. Jeg har aldri visst noe særlig om denne konflikten (Algeriekrigen, 1954 - 1962), men jeg må si jeg ble mer interessert enn jeg trodde jeg skulle bli. Hele filmen er som en dokumentar med datoer og korrekte hendelser hele veien, og hele filmen virker ekstremt ekte og realistisk. Alle tagingene er tydeligvis ekte, ingenting er resirkulert fra selve krigen, noe som er veldig imponerende. Closeups av sivile ansikter som gråter, folkemengder med hundrevis som stormer i gatene med militæret i hælene, bomber som sprenger store byggninger -- og så klart de forferdelige tortuscenene. Trekker helt klart opp for min del, spesielt etter nevnte sitat fra Obersten: The word "torture" doesn't appear in our orders. We've always spoken of interrogation as the only valid method in a police operation directed against unknown enemies. As for the NLF, they request that their members, in the event of capture, should maintain silence for twenty-four hours, and then they may talk. So, the organization has already had the time it needs to render any information useless. What type of interrogation should we choose, the one the courts use for a murder case, that drags on for months?

Lenke til kommentar

Crash (2004)

 

Mange har hevdet at man får de beste filmopplevelsene når man ikke har noen forventninger. Denne filmen kom jeg litt tilfeldig over og jeg ble fullstendig revet bort. Vi følger historiene til forskjellige folk i forskjellige situasjoner. Disse blir på merkverdige måter koblet sammen. Regien her er rett og slett mesterlig. Siden det er såpass mange karakterer man følger på begrenset tid skulle man tro at man får et distansert forhold til dem. Det er ikke tilfelle. Jeg føler virkelig med personene. På kort tid lærer man seg å kjenne dem og de får vist seg fra mange sider. Og det er nettopp her denne filmen er genial. Den mestrer å vise kontraster som man sjelden ser i film. Menneskelige kontraster. Det kan høres ut som at det da ender opp i en klisjé der alt løser seg til slutt, men filmen er aldri noen klisjé.

 

Den er derimot spennende, interessant, trist og som sagt godt regissert. Dette er per dags dato den andre filmen som har gitt meg en tåre i øyekroken. Jeg er en iskald jævel så den fortjener en applaus for å ha fremkalt det. Litt vanskelig var det å bestemme seg for karakter. Jeg tenkte med en gang på 10, men så tvilte jeg og tenkte 9. Det har gått tre dager siden jeg så den og på den tiden har jeg egentlig ikke funnet noe å pirke på. Så jeg smeller til med:

 

10/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Crash: "Rasisme er dumt, æsj, æsj! …Likevel er denne filmen full av disse latterlige stereotypene vi prøver å fjerne…"

Jeg hører denne kritikken en del, og jeg kan ikke si at jeg helt liker den. Det er mer til den filmen enn som så, og selv om den kan til tider ble litt "mye", så er det fortsatt en del ekte situasjoner å hente ut av filmen. Jeg tror jeg ville tatt et gjensyn.

Lenke til kommentar

Kall meg blind, men det er vanskelig å lage en film om fordommer og stereotypier uten å presentere stereotyper. Det er jo ikke slik at det er noen kontrast mellom å ha en agenda (i dette tilfellet å påpeke hverdagsrasismen ovenfor publikum) og det å presentere en stereotype som alle kjenner igjen. Do the Right Thing gjør jo akkurat det samme, og om ikke enda mer karikaturert og overdrevet. Slikt sett har jeg problemer med å se kritikken Cyph kommer med. Om Crash er glimrende sådan får bli en annen diskusjon - poenget er vel heller filmens hensikt som Cyph kritiserer.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Rosemary's Baby (1968, Polanski)

 

2lm1nig.png

 

Akkurat som hovedkarakteren så smyger paranoia tregt inn etter som filmen går. Ble jo nesten litt små-gal av den usikre stemningen filmen kjørte på. Slutten tok kaka, fikk lyst til å vri av huet på grunn av alt galskapen. Veldig typisk Polanski dette, småmystisk fortelling med merkelige karakterer. Skuespillet var herlig, fint å se Farrow i en helt annen karakter enn det man pleier å se i Woody Allen filmer for.eks. Drømmesekvensene var også flotte. Litt blandet følelser om slutten, hatet den i begynnelsen, men tror jeg liker den nå.

 

11264aw.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

The hurt locker

 

Kathryn Bigelows oscar vinnende verk som jeg dessverre ikke kom meg til å se på kino grunnet en mildt sagt elendig kino (hadde den på plakaten kanskje 1 uke totalt) så nå fikk jeg endelig tid til å se denne.

 

Historien tar for seg Bravo kompaniet og Sergeant First Class William James med hans team. Kompaniet er bombe spesialister og filmen omhandler de siste dagene før de roteres hjem.

 

Slik sett gjør ikke filmen noe nytt for seg, og den typiske "war is hell" tankegangen supes gjennom hele filmen, og dets personer. Og det blir kanskje et lite problem for etter X antall krigsfilmer opp gjennom årene skal det litt til for å overaske. Det samme sliter The hurt locker under, og det føles som man har sett noen lignende før, men klarer ikke helt å sette fingeren på det.

 

Person karakteriseringen er slik sett bra, og både William og hans kompani både føler og spiller ut krigen i Iraks helvette for soldatene, både redselen og hvordan de takler den. Det er ingen ting å skorte på den siden. Musikken, vel, den er nærmest fraværende med små unntak men lydeffektene derimot er godt gjennomført og små ting får sin plass i lydbildet som totalt sett gir en god etterlevelse at Irak.

 

Alt i alt, The hurt locker er på ingen måte noe dårlig film, men heller ikke noe spektakulært og i mine øyne har ikke fortjent 6 oscar. Den er underholdene, teknisk fungerende og velkomponert men langt fra noe spektakulært.

 

Karakter: 7/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Walk the Line 4.5/6....verdt å se , skuespillerne gjør en bra innsats.

 

Så slutten på Autofokus , en annen ganske bra film (om skuespillern Bob Crane og hans "hobby" ;)

Lenke til kommentar

Firefly

 

En serie som blir bedre for hver gang jeg ser den, første gang jeg så den brukte jeg halve serien på å irritere over våpene, en av mine pet peeve's er sci-fi serier satt i fremdtiden som bruker dagens våpen, hva i helvete gjør folk flere 100 år i fremtiden med en Mp5 eller SA80 osv. og hele mixen av westren våpen og automat våpen er også veldig rar, her bruker serien mange millioner på kostymer, sett design og CGI, men de gidder ikke spraye våpene sølv eller lime på noen hardisker eller et eller annet for å få våpene til å se andreledes ut.

 

Dette iriterte meg nesten hele tiden når jeg så den første gang.

Men ved senere rewatch har jeg greid å legge det tilsiden og fikk nyte serien for det den var. Og det var en vedlig festlig og artig serie, Wash er og blir en av de beste karakteren laget de siste 20 årene mesterlig spillt av Alan Tudyk, han skulle hatt en spinnoff der vi bare ser han leke med dinosaur leker.

Serien har Wheadon humoren, jeg syns kanskje ikke serien er verdens beste som andre mener, men den har en smittsom humor og er bare festlig å se på, en serie som helt klart hadde fortjent 100 episoder til.

Jeg syns fremdeles Buffy og Angel er Wheadons beste.

Lenke til kommentar

Shutter Island (2010)

 

Scorsese bommer på alt her. Han forsøker for hardt, benytter visuele triks i nesten alle scener, og gjøre sitt beste å "lure" oss og gi oss en sikkelig Hitchcock opplevelse...og feiler.

 

Jeg kunne ingenting om denne filmen, og med vilje har unngått alt av anmeldeser og diskusjoner.

 

Etter kunn noen få minutter, på båten, hadde jeg en anelse over hva jeg hadde i vente. 14 minutter inn viste jeg 100%. Dette resulterte at jeg kjedet ræva av meg i 2 over timer. Når "the twist" dukket opp, satt jeg der og bare himmlet med øynene.

 

Det var lite jeg likte med denne filmen. Skuespillingen var helt greit, ikke noe spesielt. Teknisk bra, men som jeg nevnte så forsøkte han for hardt sånn at alt ender opp å være klisje.

 

Det er viktig med slike filmer at alle hints og tips over hva som egentlig foregår er så "subtle" at vi ikke legger merke til det før forklaringen dukker opp. Men alt er jo rett i ansiktet på deg! Så ufattelig tydelig!

 

Sånn går det når du prøver på Hitchcocks sine sko...du ender opp å se ut som en tosk.

 

 

2/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Filmer med twist har ofte mye mer å tilby enn bare twisten. Likevel velger enkelte å henge seg opp i det ene elementet uten å sette pris på f eks den bullsolide regien eller de mange gode elementene og skuespillerprestasjonene, og da er de garantert en dårlig opplevelse. Les alt du kan om Darth Vader før du ser Empire og fortell meg at det er en dårlig film, så skal jeg fortelle deg hvor feil du tar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Filmer med twist har ofte mye mer å tilby enn bare twisten. Likevel velger enkelte å henge seg opp i det ene elementet uten å sette pris på f eks den bullsolide regien eller de mange gode elementene og skuespillerprestasjonene, og da er de garantert en dårlig opplevelse. Les alt du kan om Darth Vader før du ser Empire og fortell meg at det er en dårlig film, så skal jeg fortelle deg hvor feil du tar.

 

Fatter ikke hvorfor du må oppføre deg så hovent. Jeg nevnte skuespillingen var ikke noe spesielt. Og regien var heller ikke noe å smake på.

 

Hele filmen var svært uorginalt og innholdt ingenting som jeg leiter etter i en god film. Det hele var ikke annet enn en samling av "cheap tricks" fra andre filmer.

 

Hva har Darth Vader med noe å gjøre? Jeg nevnte jeg leste ikke en dritt om filmen før jeg såg den.

Endret av AvidGamer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...