Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig ville jeg nyte filmen. Hvor klarer du å få at jeg ikke var innstilt på å gjore det?

 

Jeg får det inntrykket av å lese anmeldelsen din. "14 minutter inn viste jeg 100%. Dette resulterte at jeg kjedet ræva av meg i 2 over timer". Du legger veldig mye vekt på tvisten og veldig lite på alt annet. Og dette er en film som har veldig mye av "alt annet".

Lenke til kommentar

Denne filmen lever av twisten og handlingen. Klart, den har visuelle godheter, selv om det er dårlige, men det ødlegger å vite slutten før du starter. Det er vel alle enig i? Er som å se på påskekrim og du vet hvem morderen er....du kan ikke meine at du likevel får samme opplevelse?

Lenke til kommentar

Ikke fan av Columbo altså?

 

Var vel flere twister og uforklarheter i historien en den ''store'' på slutten da. Selv om den ikke var spesielt vanskelig å finne ut av.

 

 

For eksempel: Om du skjønte etter 15min at kona drepte barna, så er du god. Men jeg tviler.

 

Endret av Danielzu
Lenke til kommentar

Denne filmen lever av twisten og handlingen. Klart, den har visuelle godheter, selv om det er dårlige, men det ødlegger å vite slutten før du starter. Det er vel alle enig i? Er som å se på påskekrim og du vet hvem morderen er....du kan ikke meine at du likevel får samme opplevelse?

 

Jojo, det er kos å bli overrasket, men det er en forskjell på 2/10 og 8/10 som jeg endte opp med å gi den på IMDB. Dessuten var filmen veldig tvetydig på slutten, og det liker jeg.

 

Scorsese viser seg om en stor atmosfærebygger med Shutter Island. Jeg måpte, opptil flere ganger, under noen av de sekvensene som ble servert her. Ankomsten på øya med utzoomingen og den mørke bom-bom musikken, flashbackscenene fra krigen, utforskningen av de mer obskure delene av fengselet... Her er det bare å velge av cinematisk snacks fra øverste hylle. Og Leo gjør nok en tour-de-force prestasjon hvor han absoberer karakteren fullstendig, godt støttet av karismatiske ringrever som Sydow og Kingsley.

 

En forutsigbar vending blir derfor ikke nok til å velte alt det andre.

Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt enig med deg Avid angående spolering av tvist. Sixth Sense ble for min del ødelagt av at jeg visste tvisten og som forsåvidt kun hadde tvisten og noen kjipe hint. Ergo null gjensynsverdi. Shutter Island er derimot så innfløkt og gjennomarbeidet og man kan trekke fram særs mange subtile hint som kommer til å gi stor gjensynsverdi. Det er ikke tvisten i seg selv som er det viktige, det er hvordan filmen serverer hintene, slik som bruken av Mahlers musikk. Da selvfølgelig utover filmen som et håndverk som er en av Scorseses lekreste.

 

 

Selv velger jeg å tro at Teddy aldri var soldat under krigen ei etterforsker. Han har skapt et ideal bakt ut av datidens helter - krigsveteraner og detektivene fra film-noirsjangeren og forestiller kun seg denne karakteren. For alt vi vet kan han også forestille seg forholdet til kona. Alt vi ser er jo filtrert gjennom Teddys hode og hva som er virkelig kan vi jo bare spekulere i. Fader for en film!

 

Endret av tjalla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne filmen lever av twisten og handlingen. Klart, den har visuelle godheter, selv om det er dårlige, men det ødlegger å vite slutten før du starter. Det er vel alle enig i? Er som å se på påskekrim og du vet hvem morderen er....du kan ikke meine at du likevel får samme opplevelse?

Sunset Boulevard er vel en relativt god film!

Endret av SirUstinov
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Denne filmen lever av twisten og handlingen. Klart, den har visuelle godheter, selv om det er dårlige, men det ødlegger å vite slutten før du starter. Det er vel alle enig i? Er som å se på påskekrim og du vet hvem morderen er....du kan ikke meine at du likevel får samme opplevelse?

Sunset Boulevard er vel en relativt god film!

Det er noe annet. I Sunset Boulevard så ser vi slutten først, også ser vi hvordan det skjedde. Hele fimen bygger seg opp rundt det. Det er meninga. Å vite en stor twist på forhånd er en helt annen sak..

Lenke til kommentar

Så nettopp Shutter Island og lurer på om noen kan si seg enig med min tolkning av slutten:

 

 

I slutten innser han faktisk virkeligheten, men faker at han har startet på nytt så han kan gjøre ende på seg selv? (At lobotomeringen gjør slutt på "ham") Han sier jo "Er det bedre å leve som et monster eller dø som en helt?"

 

 

Forøvrig var det en knallfilm, visuelt sett var den nydelig, utrolig skuespill, fortellingen var også meget god, og bare fordi den har en tvist vil jeg ikke si filmen hviler på tvisten, da som dere sier den har mye mer å tilby. Tror jeg kan se den igjen uten problemer, det blir nok en fryd.

 

Edit: ser faktisk at imdb er enig med meg på den slutt tvisten. http://www.imdb.com/title/tt1130884/faq

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Hot Tub Time Machine

 

Hot Tub Time Machine er en usedvanlig morsom og livlig film der tre middelaldrene menn og en nerdete gutt blir sendt tilbake til året 1986. Der var de tre mennene bestekompiser og hadde høye ambisjoner om framtiden. Da var det dop, sex, leggvarmere, kasettspillere og hockeysveis som var tingen. Når disse fire reiser opp til det ski og partystedet som de hadde deres beste dager, setter de seg i et boblebasseng som fører dem tilbake til 1986. De må nå gjøre akkurat de samme tingene som de gjorde på den tiden for å komme tilbake til 2010. Det er en artig og underholdene opplevelse og filmen gir mange latterbomber gjennom filmen. Hovedrollene spilles av John Cusack, Clark Duke, Craig Robinson, Rob Cordry, Lyndsy Fonseca, Crispin Glover og Chevy Chase. Alle disse er artige og utgjør gode roller, noen bedre enn andre. John Cusack er en litt kjedelig og den litt "helte" aktige typen som det dreier seg mest om. Vil spesielt nevne Clark Duke og Rob Cordry som de to artigste personene i filmen. Clark Duke er den nerdete ungdommen som får oppleve tida uten mobil, PC, samt han får et møte med sin mor som ung. Generelt en artig rolle og passende rolle til filmen. Det er nok etter min mening Rob Cordry som spiller den morsomste rollen i filmen. I 2010 er han en skilt alkoholiker og på 80-tallet var han den største partyløva. En utrolig vittig, hysterisk og gal person som sier og gjør det morsomste man kan forestille seg. Han trakk virkelig opp filmen når den virket langsom, kjedelig og når de vanlige kjærlighets situasjonene tok over. Men plottet og ideen var igrunn litt latterlig samtidig som en del scener er kjedelige og teite. Alt i alt en morsom og hysterisk film til en viss grad. 07/10

 

 

Prince of Persia: The Sands of Time

 

Prince of Persia: The Sands of Time er et fantastisk eventyr med fult av actionscener, spenning, humor, mystikk og fart så det bare holder. Regissert av Mike Newell og produsert av den dyktige Jerry Bruckheimer. Rollene består av Jake Gyllenhaal, Gemma Arterton, Ben Kingsley, Alfred Molina, Toby Kebbell og Richard Coyle. Filmen er basert på dataspillene og er en god adapsjon som fungerer topp. Jake spiller prinsen selv, Dastan, der han først er en liten gutt som kongen oppdager og tar inn til sitt hjem. Etter 15 år er Dastan en muskuløs og akrobatisk prins som liker fartsfylt spenning og slåssing. Han kommer en dag borti The Dagger of Time som kan snu tiden og er en verdifull skatt som mange er på jakt etter. Detter er nok en av de beste film-dataspill adapsjonene jeg har sett så langt og man må ikke ha spilt spillet for å skjønne filmen. Det er en underholdene film som står på sine egne ben og greier å gjennomføre et eventyr en knapt vil glemme fort. Det er en hel haug av vakre og fantasiske actionscener med et flott landskap og et dyktig skuespill som gjør filmen til en rik og enestående eventyrfilm av de få. 10/10

post-123100-1275825635,8569_thumb.jpg

post-123100-1275825642,2208_thumb.jpg

Endret av .........
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Bruce Lee knakk nakken til Jackie Chan i Enter the Dragon , det er jo en slags "twist" no.....lulz :D

 

The Split 4.5/6

 

En film om noen ranere....etter ranet forsvinner byttet på 500k , needless to say så blir det oppstyr innad i gjengen.

 

Brae skuespillere : Jim Brown , Hackman , Quincy , Don Sutherland & Borgnine.

Lenke til kommentar

In the Shadow of the Moon (2007)

En veldig fin dokumentar om månelandingen i 1969. Gjennom hele filmen er det intervjuer med alle som var med på ferden, og massevis av archive footage fra turen, selvsagt. Er du generelt interessert i verdensrommet vil den nok falle i smak. Ikke vanskelig å bli fascinert av dette her. 8/10. For All Mankind (1989) er noe i samme gate?

 

The General (1926) (Blu-Ray)

Over 70 år etter at den kom ut, er The General fortsatt en utrolig bra film. Den er morsom for meg, en ungdom i Norge, som har vokst opp med 80- og 90-tallets stereotyper og vissvass, som er parodier på parodierer av disse originale filmene som startet det hele. Du blir ikke skuffet om du setter deg ned med denne. Noen stikkord: Hysterisk, kjapp, morsom, heroisk, romantisk, fantastisk. BD-kvaliteten er top notch. 9/10.

Lenke til kommentar

Er vel heller det at det skrives færre anmeldelser av såpass gamle filmer, fordi folk flest gjerne ser færre av disse enn av nyere. Sjansen for at man setter på en skikkelig drittfilm er relativt liten da man som oftest må gå etter anbefalinger på et eller annet vis for å oppdage filmen, eller fordi man har fulgt en rekke filmer man har likt på veien til den.

Endret av Atald
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Virker som alle filmer som er over 50år gammel får automatiskt en 10er

Ja. Egentlig var den rævva. Det er bare fordi den er gammel.

 

Edit: Nei, altså, den er virkelig dødsbra. Sett deg ned med den. Prøv. Du aner ikke hva du går glipp av ved å bare se nye filmer.

Endret av CypheroN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om 50 år vil ungdommen si det samme om dagens filmer. Når man drar fram gamle filmer så drar man selvfølgelig fram de som var virkelig gode - en middelmådig film tåler ikke tidens tann, mens et mesterverk vil være et mesterverk for all fremtid.

 

Det der var veldig klokt sagt av deg :) det skal du vite..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...