Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The Human Centipede: The first segment

 

Ikke hør på Kråka, dette er en utrolig artig liten B-film.

Gal tysk vitenskapsmann, veldig dårlig skuespill, billige effekter, det mest makabre plottet jeg har vært borti på veldig lenge og en herlig blodig slutt gjør det til den beste kirurgihorrorfilmen jeg har sett. (Også den eneste kirurgihorrorfilmen jeg har sett, men det skal ha lite å si.)

Umulig å gi karakter, men anbefales til horror- og B-filmfans.

 

Veldig dårlig skuespill og billige effekter, og du anbefaler den? Jaja, folk er rare... :p Og hvorfor mener du slutten var så blodig? Den var da ikke verre inn i 90% av alle andre skrekkfilmer? Faktisk vil jeg påstå det er langt mindre blod her enn i vanlige skrekkfilmer.

 

Som "kirurghorrorfilm" er den heller ikke noe bra. Spesielt siden det ikke er noe kirurgi her. I en scene ligger de på operasjonsbordet. I neste er operasjonen over. Jippi, så skummelt...

Lenke til kommentar

Noe av sjarmen og appellen ved B-filmer er nettopp det at skuespill, effekter o.l. er litt på halv tolv. Det er morsomt. Det er postironisk. Det er meta.

 

Filmen var gjennomgående ikke så blodig, nei, men slutten var jo så absolutt det.

Tre (to?) lik i/ved bassenget, jo. Ikke Guinea Pig-blodig, men fortsatt blodig

.

 

Og når filmen handler om en gal kirurg som gjennom kirurgi kirurgisk kirurgerer tre personer sammen til én, så vil jeg påstå at kirurgihorror er en passende betegnelse.

Og jeg tror ikke det er meninga at det skal være skummelt, mer at det er morsomt/ekkelt.

Endret av Enok3000
Lenke til kommentar

Appaloosa 2008

Mens jeg liker 3:10 to yuma mindre for hver gang jeg ser den, det det omvendt med denne.

Det er ikke noe jeg ikke liker med denne filmen, før like jeg virklig ikke Renée Zellweger's karakter, både skuespilleren og karakteren er grelle kvinner, men etter å ha lest bøkene i serien, skjønner jeg at det er HELE POENGET, du skal hate henne, å i så fall er det bare bra at hun spilles av en kjærring jeg ikke tåler trynet på.

Du skal hate henne fordi hun tar å gjør en mann som Cole til en tulling, en ellers smart observang og proff kar blir idiot rundt dama.

 

Filmen er også den eneste western FILMEN der hovedrollene faktisk virker proffe, ja Eastwood var en kløpper på å skyte, men i spagetii westerne er jo filmene må komiske og overdrevene, det er altdri helt virklig og det skulle ikke være det, i de andre amerikanske westerne han spillte i virket han altid mer råere enn proff, ja han kunne skyte men det var også det eneste, eneste grunnen til at han overlevde var at han kunne skyte.

 

Harris og Mortensen virker kule og proffe gjennom hele filmen, og ikke bare fordi dem kan skyte(og det kan de) men de kan stirre ned 20 slemminger og bare ved hjelp av trusslen av vold, holder de dem under kontrol.

Filmen har samme spesielle og unike dialog fra bøkene, bøkene er dypere og har mer av dem, men følelsen og stilen er lik i filmen.

Western filmer er også om vennskap mellom menn, og denne filmen selger dette vennskapet mellom Hitch og Cole. Det virker virklig som de har vært venner i over 10 år og kjenner hverandre bedre enn enn de fleste gifte kvinner og menn.

I bøkene så kommer det frem at elsker allie, men jeg tror han liker Hitch bedre.

Filmen har 4 action sener, og tilsammen vare disse action senene ca. 1 minutt.

Action er brå kort og brutal, sånn som jeg liker det i western filmer.

Senen mellom Harris og Mortensen mot Lance Henriksen & Co er drit kul, semi lang lead up veldig kort og brutal avslutting, som Mortensen sa, "that was fast" som harris svarer "everybody could shoot"

Skyte lydene høres ikke så mye ut, men det er faktisk slik svartkrutt revolvere og rifler høres ut ute i de fri eller i byer med lav tre bebygging.

Det hele pakkes inn og er drit kult, desvere døde Robert B. Parker forfateren bak boka i januar, Men vi fikk tilsammen 4 bøker i serien(site blir gitt ut nå etter hans død) jeg håper virklig vi får se flere filmer basert på bøkene, dette er klassisk western laget på beste måte.

 

9/10

Lenke til kommentar

The Lovely Bones

 

Dette er en tvers gjennom behagelig film å se på, på trass av det alvorlige og tragiske temaet. Her får vi servert førsteklasses drama samtidig som det til tider er en meget spennende thriller. Alle spiller sine roller meget bra. Til og med Wahlberg gjør en bra jobb. Det eneste jeg vil sette fingeren særlig på er at det mot slutten blir noe travelt og det føles litt som at filmen ikke får en helt verdig avslutning.

 

Jeg hadde lave forventninger til Jacksons siste film, men det var det ingen grunn til å ha.

 

8/10

Lenke til kommentar

Raabin Høødd

 

Det har blitt lagd flere titalls filmer om Robin Hood-myten - trenger vi Ridleys versjon? Ikke godt å si, men filmen bryter i det minste med den tradisjonelle historien i det at den fokuserer på hvordan myten skapes, som en kontrast til hvordan myten utspiller seg. Slik sett unngår man overlapping fra tidligere filmer - den tilfører en viss dybde til det kollektive minnet om legenden i stedet for å bare pakke den inn i nye klær. Ellers klassisk Ridley-kvalitet på et filmatisk område han virkelig mestrer. Rett og slett deilig å se sverd og hest på kino igjen. Dog, savnet Ridley-snø. Kunne ha smørt på litt ekstra med gåsehudfremkallende salve på slutten, men samtidig: den hadde en perfekt lengde og slutten kom på et perfekt tidspunkt.

 

7+/10

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Eg kom akkurat igjen etter å ha sett Robin Hood på Colosseum. Eg må seie at eg verkeleg likte filmen. Likte at den bryt litt med dei andre Robin Hood filmane som er laga. Russel Crowe leverarar ei god rolle.

 

Det eg tykkjer er litt dumt er at den er 11 års aldersgrense på i staden for 15. Men det var absolutt ein film som klarte å framkalle følelsar frå mi side. Den trefte meg med slagscenene og minna meg litt om Braveheart.

 

Eg vil gje den 7/10, med moglegheit for 8/10 når eg vaknar opp i morgon.

Lenke til kommentar

Jeg synes også The Adventures of Robin Hood er den beste, helt genial film. Jeg liker godt Prince of Thieves (Alan Rickman stjeler jo hele flimen), men den har også en litt annen versjon av legenden enn den vanlige. Denne nye må jeg innrømme at jeg stiller meg veldig skeptisk til. Jeg har selv alltid likt Robin Hood-legenden, og derfor både lest flere bøker om det og sett to-tre filmer om historien. Men denne føles... feil. Russel Crowe er ikke engang i nærheten av å være Robin Hood for meg.

Lenke til kommentar

Flere anmeldeser jeg har lest sier at den gav ikke en Robin Hood følse i det hele tatt, men at det virket som en "Gladiator II". Samme stil og teknikk ble brukt i kamp scenene.

Det har vel litt med at han strengt talt ikke har blitt den Robin Hood vi kjenner fra alle de andre filmene. Dette er som du kanskje vet forhistorien til hvordan han ble kjent. Alle andre filmer spinner rundt historiene som skjer i etterkant.

Lenke til kommentar

Nå fins det 6 dokumentert historier om Robin Hood.

 

Men om den nye filmen er en "forhistorie" som du sier da er jo hele filmen bare oppspinn og basserer seg ikke i det heletatt om Robin Hood, men fantasien til forfatterene.

 

Med andre ord de bruker bare navnet Robin Hood for å trekk folk og slenger på et fortelling.

 

Nå har jeg ikke lyst å se den i det hele tatt.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Myten skal nå ha det til at han var tro mot kong Richard og at Robin var med på korstogene. Det er nå strengt talt det filmen baserer seg på. Tror du ellers Robin var en rev som i '73-versjonen eller at heksa i 92-versjonen fantes? Hvorfor være så selektiv i forhold til fakta? Myter er myter, og så lenge ikke filmen motstrider hva som er bekreftet,ser jeg ikke helt problemet :p

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Hva!?! Alle vet jo at Robin Hood var en shapeshifter og ofte tok formen av en rev!!! :!:

 

Greit nok med heks osv, men fortellingen i filmene er bassert på faktiske hendelsene som Robin Hood var involvert i.

 

Denne nye har ingenting med myten å gjøre, men for all del, det er lov å finne på ting.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

At han har var delaktig i korstogene er da virkelig en del av myten. Selvfølgelig, myter er sjeldent unisone og mange vil nok mene det motsatte, men det er visse bevisføringer som fort oppleves som svært pseudo-vitenskapelig. Derfor, så lenge bevisene er såpass synsende, så er myten om Robin Hood åpen for tolkning. Strengt talt, så er det da også flere filmer enn Ridley sin som nevner korstogene. At det blir skrevet et manus og tatt i bruk enkle dramaturgiske grep kan vel heller ikke omtales som å "finne på nye ting" - det er faktisk en del av det å lage film. I såfall er ingen filmer historisk korrekte.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...