Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Kubricks beste?

 

Jeg kan godt forstå de som vil argumentere for det. Barry Lyndon har, i likhet med Eyes Wide Shut, heldigvis høstet større og større annerkjennelse med årene.

 

Personlig holder jeg rare monolitter i verdensrommet høyest, men best blir kanskje litt håpløst å diskutere når det kommer til Kubrick. Han har så mange brilliante filmer at det nesten kommer litt ann på personlige sjangerpreferanser på hvilken man liker mest.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Save the Green Planet

En jævel av en film som konstant leker med deg. Hver halvtime bytter den sjanger; Fra crazykomedie til torturhorror til tragisk drama. Dette gjør den ekstra uforutsigbar og moro, men den får også en ujevn kvalitet. Heldigvis blir det råbra etter den dørgende kjedelige starten. Underholdende, rørende og spennende, samtidig som at det er et sleivspark mot Hollywood (den parodierer blant annet Usual Suspects og 2001)

Anbefales for de som ikke er redd for merkelige filmer, eller er generell fan av koreanske filmer. Kanskje den villeste sjangermiksen du noensinne vil se

 

 

 

*Om Barry Lyndon*

Det må være tidenes mest undervurderte film.

 

awb4vt.jpg

Lenke til kommentar

The Front Page (1974) [IMDB]

 

mv5bmtc1nda4mdq3m15bml5m.jpg

 

Av de filmene jeg har sett av Billy Wilder så har absolutt ingen av dem skuffet. Nesten alt i filmene hans er nærmest perfeksjon. Tenker da på dialog, kamera, skuespill og historie. Filmene hans har alltid jævla god fart i seg, det er aldri ett kjedelig punkt. Nå har jeg ikke sett alle filmene hans, så kan jo ta feil, men hittil så er dette filmmagi på høyeste hylle.

 

Merkelig nok så hadde jeg ikke så høye forventninger til filmen, noe som egentlig er litt rart med tanke på alle de gode opplevelsene jeg har hatt tidligere. Men er egentlig glad for at jeg ikke hadde for høye, fordi dette var en aldeles så stor overraskelse. Må vel være en av hans mest undervurderte? (noe jeg tror er pga filmen er basert på en annen film, folk er sikkert så stor tilhenger av originalen at dem automatisk hater alle remaksa). Jeg har ihvertfall ikke hørt noe om den, og imdb karakteren var ikke akkurat imponerende. The Front Page har jævla bra dialog, veldig god og spennende historie, og selvfølgelig så var skuespillet 99% herlig. Jack Lemmon er like morsom som vanlig, har ikke sett mye filmer av Walter Matthau, han imponerte i denne ihvertfall. Filmen kan til tider minnes litt om Hitchcock, ihvertfall på tanke på den intense "suspensen" filmen noen ganger har.

 

Er man ute etter pur underholdning, så er ihvertfall dette den perfekte filmen, ikke ett kjedelig øyeblikk. En av mine Wilder favoritter, eller vel, det er dem alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da bing xiao jiang (2010)

Little Big Soldier

 

post-140267-1272445304,1797_thumb.jpg

 

Kanon film! Jackie Chan, du er tilgitt etter alle de fæle amrikanske action/comedie filmene du har kommet med de siste årene.

 

Jackie (Big soldier) fanger "Little Soldier", og eventyret starter. Masse humor, fengende dialog, en vennskap blir skapt mellom to fiender.

 

Vanskelig å forklare mer. Vi følger disse to på en sikkelig spennende reise.

 

Anbefales!

 

8/10

 

http://www.youtube.com/watch?v=Ku4nH54pLF4

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Public Enemies (2009)

 

En gjennomsyret kul gangster-/thrillerfilm synes jeg, hvor både Bale og Depp gjør sine saker bra på hver sin side av loven. Har sine smådølle perioder, men alt i alt en spennende og intens affære. Kjøpte ikke helt at Billie falt pladask for denne karen da på så ekstremt kort tid, men det gjør ikke så mye.

 

7/10

Lenke til kommentar

The Road

 

Tjaa, vet ikke helt hva jeg skal si. Filmen er veldig bra men ikke noe du vil se igjen, kanskje ett par år etter at du har sett den.

 

Men det virkelige gode i filmen er at den får deg til å sette pris på det gode livet du har nå til dags og hvor heldig man egenlig er.

 

Hjalp heller ikke at det var ett lite jordskjelv samme kvelden etter at jeg så filmen! :p

 

Filmen får 8 av 10 hos meg.

Lenke til kommentar

Iron Man 2 (http://www.imdb.com/title/tt1228705/)

 

Flotte action sekvenser, mye bedre enn eneren etter min mening.

Var faktisk også til tider morsom ;)

Mickey Rourke var en badass villian, for tross til at jeg ikke takler trynet hans, så gjorde han en bra jobb.

 

Robert Downey Junior lever som vanlig.

 

5/6

 

Absolutt verdt penga!

 

Beklager for litt rotete anmeldelse, uten ordentlig imdb rating, men knappene fungerer ikke hos meg :(

Endret av amir90
Lenke til kommentar

Iron Man 2

Alt det en oppfølger må være - større, mer kompleks, mer fartsfylt, bedre skurker, større indre konflikter for helten vår å overvinne. Rett og slett lærebok superheltfilm. Jeg likestiller denne kinoopplevelsen med originalen, men ser for meg at denne går ned en halv karakter når jeg ser den på nytt slik originalen gjorde. Dette er Hollywood-film på sitt beste og det perfekte eksempelet på at ord som Hollywood og oppfølger ikke burde gi lave forventninger. Innen nå burde man vite hva man går til - i dette tilfellet en film som er mer badass enn den er god. Just what the doctor ordered.

8/10

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Må nok få sett Iron Man 2, selv om jeg ikke likte 1. Var det forresten premiere i dag?

Ja det var premiere! De delte ut 3 dødskule Iron Man hjelmer, men jeg vant ikke. :(

Lenke til kommentar

Evil Dead II

Haha, hvorfor har jeg ikke sett denne tidligere? Dette var akkurat min kopp med te i dag. Frenetisk og kreativt hele veien gjennom, spesielt første del av filmen når Ash fortsatt er alene i huset. Total uforutsigbarhet, som er blitt en mangelvare i dagens grøssere. Dette er en av de få filmene jeg ble intressert i hvordan de laget spesialeffektene, og jeg må si meg imponert. Man skjønner hvor morsomt Raimi og gjengen hadde det under produksjonen. Yesyes, gleder meg til Army of Darkness 9/10

 

Noen som kan anbefale andre selvironiske b-filmer, som denne, Bad Taste, Braindead osv?

Lenke til kommentar

Evil Dead II

Haha, hvorfor har jeg ikke sett denne tidligere? Dette var akkurat min kopp med te i dag. Frenetisk og kreativt hele veien gjennom, spesielt første del av filmen når Ash fortsatt er alene i huset. Total uforutsigbarhet, som er blitt en mangelvare i dagens grøssere. Dette er en av de få filmene jeg ble intressert i hvordan de laget spesialeffektene, og jeg må si meg imponert. Man skjønner hvor morsomt Raimi og gjengen hadde det under produksjonen. Yesyes, gleder meg til Army of Darkness 9/10

 

Noen som kan anbefale andre selvironiske b-filmer, som denne, Bad Taste, Braindead osv?

Har du sett de andre Evil Dead-filmene? Siden du ser EDII regner jeg med du har sett den første, så da er det bare å sjekke ut 3'ern "Army of Darkness" i alle fall. :)

 

En annen film som kan falle i smak er Versus. Sjanger: Zombie/samurai/yakuza/kung fu/martial arts/splatter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...