Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Shutter Island. Skuffende. Plottet var for opplagt og lite originalt for min smak. Noen enkeltscener/sekvenser er likevel veldig gode. Bare synd at ikke helheten holder like høy standard. Karakter: 3/6.

 

Er det faktisk noen filmer som har lignende plott/twist? Det føles uoriginalt ja, men jeg har prøvd å vri hjernet etter mulige kandidater og det er alltid noen store forskjeller.

 

Plotten i Shutter Island generalisert:

 

Person som egentlig er gal(uten at han/hun vet det) går gjennom flere opplevelser for så å finne ut sannheten. Ja det er filmer med folk med flere personligheter, filmer hvor mye/alt er i hodet på en, men jeg tror det er første gang jeg har sett dette. - Nå har vi jo Bruce Willis filmen, men der var han jo ikke gal og alt var mer eller mindre "sant" tiltross for omstendighetene.

 

Endret av Crinderman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Shutter Island. Skuffende. Plottet var for opplagt og lite originalt for min smak. Noen enkeltscener/sekvenser er likevel veldig gode. Bare synd at ikke helheten holder like høy standard. Karakter: 3/6.

 

Er det faktisk noen filmer som har lignende plott/twist? Det føles uoriginalt ja, men jeg har prøvd å vri hjernet etter mulige kandidater og det er alltid noen store forskjeller.

 

Plotten i Shutter Island generalisert:

 

Person som egentlig er gal(uten at han/hun vet det) går gjennom flere opplevelser for så å finne ut sannheten. Ja det er filmer med folk med flere personligheter, filmer hvor mye/alt er i hodet på en, men jeg tror det er første gang jeg har sett dette. - Nå har vi jo Bruce Willis filmen, men der var han jo ikke gal og alt var mer eller mindre "sant" tiltross for omstendighetene.

 

Du kan sjekke ut tvtropes.com og se om du finner noe der. Jeg hadde gjort det, men jeg vil helst få sove i natt.

Lenke til kommentar

 

 

Leatherface: The Texas Chainsaw Massacre III

 

Tredje filmen om gærningene i Texas. To folk er på kjøretur gjennom Texas av en eller annen grunn jeg ikke gadd få med meg og stopper på en liten bensinstasjon. Oppholdet blir litt mer ubehagelig enn de forventet, så de stikker av. Men hvor ofte vil gærninger gi opp jakten så lett?

 

Filmen har mer enn nok blod og gørr, og selv om historien som vanlig er ganske fraværende er det meget underholdende. En del idiotiske ting er det jo selvsagt, og blandt annet har Leatherface en helt ny familie og nytt hus denne gangen. Kanskje så rart med tanke på hvor få som overlevde de to første filmene. :p I tillegg starter den med å si at bare én overlevde den første motorsagmassakren, pluss en av gærningene. Han påsto Leatherface var en annen personlighet han fikk når han tok på seg en maske av menneskehud, men den ekte Leaterhface kan fortsatt være der ute... Med andre ord hopper vi glatt over den andre filmen, noe som kanskje er like greit. :p

 

Den første filmen er og blir en klassiker, mens den andre stinker. Selv Dennis Hopper med to motorsager i kamp med Leatherface med sin egen motorsag klarer ikke reddet det makkverket. Denne filmen burde i følge "oppfølger-loven" ha vært enda dårligere, men faktisk er den stikk motsatt og faktisk ganske bra. Vil du ha blod og gørr? Denne har massevis. Vil du ha gærninger? Har har du til og med en liten psyko-jente. Nakne damer? Tja, vi kan jo ikke ha alt. :p

 

Viggo Mortensen spiller for øvrig her, leeeenge før Aragorn. :D

 

Vurdering: 7.5/10

Lenke til kommentar

Psycho (1960)

 

Jeg har sett lite klassikere, eller gamle filmer, men den siste tiden har jeg begynt å utforske dette litt mer. Jeg har fått med meg blant annet Rope, Paths of Glory, Rashomon, Dr. Strangelove og Rear Window. Ingen av disse filmene syns jeg var så gode som folk skal ha det til, klart de var greie, men ikke mer enn 6 eller 7 av 10 for min del. I dag så jeg altså Psycho, og jeg har bare ett ord, WOW! Denne filmen får 10/10 fra meg! Endelig fikk jeg sett en gammel klassiker som virkelig falt i smak, makan til spenning skal du lete lenge etter. I store deler av filmen satt jeg med hjertet i halsen, spesielt ved et par anledninger.

 

Den scenen hvor privatdetektiven går opp trappa i huset, og "moren" kommer ut av døra og dreper han, fytti svarte og jeg skvatt! Satt med frysninger både da og da hun dama ble drept i dusjen. Slutten var også meget nervepirrende, da søstera til hu dama lette rundt etter moren i huset. Syk film! (Sorry for at jeg allerede har glemt navna på omtrent alle karakterene, hehe).

 

Endret av jonastra
Lenke til kommentar

A Christmas Carol (2009)

Litt uvant å se jule film så tidelig i året, men men.

 

Dette var som å reise tilbake i tid! Til 80 tallet der Disney våget og laget voksne filmer! Som f.eks Something Wicked This Way Comes, eller Dragonslayer.

 

Jeg virkelig likte det kunsteristiske (ehh stave?) stilen på åndene som besøkte Scrooge. Alle var virkelig skummle, og du følte deg uvel rundt de.

Det var flott å se skjelleter, og død osv i en disney film, det høres makabert ut, men det gav meg en følelse av barndommen igjen da jeg så på de gammel filmene(som nevnt over).

 

Jeg virkelig ønsker at Disney hadde gått tilbake til deres "vågete" år å lage unike og mørke filmer.

 

Denne er ikke fult å bra som 1951 (favortitten min) eller 1939 versionen, men den hadde sitte eget identitet. Og selvfølgelig Scrooged er også grei.

 

Carry gjorde et meget bra jobb som stemmen til Scrooge.

 

Grei film, som klarte veldig bra å fremskildre historien.

 

7/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Mr. Hulot's Holiday

Herlig fresh komedie som går rolig i svingene. Minner litt om en Mr.Bean, bare mye bedre kvalitetsmessig. Musikken er veldig fransk, noe som setter en god fransk stemning. Bildene er vel gjennomtenkt og til tider svært vakre. Ikke en film man ler høyt av, men humrer litt for seg selv.

 

Mon oncle

Likte ikke denne like godt som Hulot's Holiday. Litt mer tullete enn Hulot, noe som nesten ble litt slitsomt i lengden. Ingen dårlig film, bare skuffende iforhold til Holiday.

The Lost World: Jurassic Park

Spielberg kunne lett ha hoppet over denne. Langt ifra like god som den første. Eneste pluss er vel gode skuespillere og filmen var i det minste underholdene. Men ellers er dette noe man kan lett styre unna.

 

Jurassic Park III

Ellers så har vi denne som er enda verre igjen. Utrolig dårlig unnskyldning av en film. Historien er patetisk. Eneste som var godt i denne var vel CGI'en.

 

Fitzcarraldo

Ikke like god som jeg forventet, har sett bedre av Herzog. Men ubrukelig var det ikke, imponerende ting som ble utført osv. Skuespillet er jævla godt, Kinski imponerer alltid.

 

Burden of Dreams

Som ble sagt her før, produksjonen bak filmen er uten tvil mere interessant enn filmen selv. Er ikke bare bare å lage en film uti i jungelen iblant en hau indianere. Fly kræsjet, folk ble truffet med piler, vanskeligheter med å dra båten over fjellet osv osv. En meget god dokumentar, anbefales om man har sett Fitzcarraldo.

My Best Fiend

Kinski er en interessant fyr. Herzog likeså. Her blir det planlagt mord på hverandre, brenne opp hytter osv. Dokumentaren har jævla fin landskap, veldig typisk Herzog. Han besøker gamle opptakscener, og mimrer tilbake på utbruddene til Kinski og lignende saker. Slutten var også fin.

 

The Limits of Control

Mye bedre enn forventet, Har hørt nesten bare slakt av denne, kan forstå hvorfor, men med riktig forventninger så kommer man antageligvis ikke til å bli skuffet. Filmen hadde jævla pen kamerføring, hypnotiserende musikk og stemning. Hele filmen føltes ut som en drøm, ett stort puslespill av en drøm. Filmen ga egentlig ikke mye svar, filmen ville heller få deg til å trene den kreative delen av hjernen. Filmen foregår mest i hodet ditt, så man selv prøver å løse mysteriet konstant, tenke seg til hvem karakterene er, og hva hensikten dems er. Filmen spiller veldig mye på fantasi, selv hovedkarakteren bruker sin fantasi for å oppnå forskjellige ting. Dialogscenene var også jævla gode. En avslappende, stillistisk, mystisk og elegant film som jeg lett anbefaler.

 

Inglourious Basterds

Måtte ta ett gjensyn da mine tvil ble satt på prøve. Var usikker på om jeg hadde likt den like godt som da jeg så den på kino. Og må si at det gjorde jeg faktisk, jeg klarer rett og slett ikke hate denne filmen. God musikk, god skuespill, fantastisk dialogiske scener, bra kamera osv osv. Historien er vel som så, men svært originalt i det minste. Så lenge man ikke tar filmen så seriøst, så kan man like dette veldig godt. Men filmen har sine svakheter, noe scener er ikke like morsomme som alle. Brad Pitt overspiller noen ganger. Eli Roth er en forferdelig skuespiller, skulle gjerne ha sett noen andre istedenfor han. Dunke i veggen med balltre scenen var altfor lang. Scenene med Basterdsene var ikke fullt så gode som dem andre scenene. Men alt i alt svært fornøyelig film.

Lenke til kommentar

Shutter Island. Skuffende. Plottet var for opplagt og lite originalt for min smak. Noen enkeltscener/sekvenser er likevel veldig gode. Bare synd at ikke helheten holder like høy standard. Karakter: 3/6.

 

Er det faktisk noen filmer som har lignende plott/twist? Det føles uoriginalt ja, men jeg har prøvd å vri hjernet etter mulige kandidater og det er alltid noen store forskjeller.

 

Plotten i Shutter Island generalisert:

 

Person som egentlig er gal(uten at han/hun vet det) går gjennom flere opplevelser for så å finne ut sannheten. Ja det er filmer med folk med flere personligheter, filmer hvor mye/alt er i hodet på en, men jeg tror det er første gang jeg har sett dette. - Nå har vi jo Bruce Willis filmen, men der var han jo ikke gal og alt var mer eller mindre "sant" tiltross for omstendighetene.

 

 

Shutter Island er for min del en perfeksjonering i "plot-tvistsjangeren". Utrolig detaljerik uten å bli komplisert som Usual Suspects og som utvilsomt vil tjene på et gjensyn. Noen som la merke til dette? :p Ellers seiler S.I opp som topp 5 hos Scorsese

 

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Hvis du ikke allerede har sett den, så kan du "glede" deg til The Return of the Texas Chainsaw Massacre, som er neste i rekka...

 

Med ingen ringere enn Renée Zellweger og Matthew McConaughey i hovedrollene...

 

*host*makkverk*host*

 

Jo, takk. Den er om mulig enda dårligere enn nr to. :thumbdown:

 

 

Jurassic Park III

Eneste som var godt i denne var vel CGI'en.

Wut? Horribel CGI...

 

Og det sier jo sitt... :p

Lenke til kommentar

I kveld så jeg Mary and Max (2009), beste filmen jeg har sett på lenge, og en av de beste animerte filmene jeg har sett noen gang.

 

Sjarmbombe deluxe, full av detaljer og referanser, ustyrtelig morsom komedie og alvorlig drama på en gang. Denne går rett i hylla på Blu-Ray når det blir mulig.

 

Sterk 9/10, jeg bruker veldig sjeldent 10/10 i min skala.

 

Fyldigere anmledelse kan leses her for de som er interessert.

 

Premiere på fredag, alle burde dra og se den.

 

http://www.youtube.com/watch?v=GkUI3SZyKCs

Lenke til kommentar

 

Shutter Island er for min del en perfeksjonering i "plot-tvistsjangeren". Utrolig detaljerik uten å bli komplisert som Usual Suspects og som utvilsomt vil tjene på et gjensyn. Noen som la merke til dette? :p Ellers seiler S.I opp som topp 5 hos Scorsese

 

 

 

Det er vanskelig å bli konge av tvistsjangeren hvis man avslører alle vendingene bare ved å lese kort hva den handler om. Heldigvis har filmen noen styrker som gjør at jeg tror den vil heve seg over The Sixth Sense og The Usual Suspects ved gjensyn. Det var en del sekvenser der som var gyselig bra skrudd sammen.

 

Lenke til kommentar

I kveld så jeg Mary and Max (2009), beste filmen jeg har sett på lenge, og en av de beste animerte filmene jeg har sett noen gang.

 

Sjarmbombe deluxe, full av detaljer og referanser, ustyrtelig morsom komedie og alvorlig drama på en gang. Denne går rett i hylla på Blu-Ray når det blir mulig.

 

Sterk 9/10, jeg bruker veldig sjeldent 10/10 i min skala.

 

Fyldigere anmledelse kan leses her for de som er interessert.

 

Premiere på fredag, alle burde dra og se den.

 

http://www.youtube.com/watch?v=GkUI3SZyKCs

 

Snakk om tilfeldig. Har planlagt å se den ikveld! :!:

Lenke til kommentar

 

Shutter Island er for min del en perfeksjonering i "plot-tvistsjangeren". Utrolig detaljerik uten å bli komplisert som Usual Suspects og som utvilsomt vil tjene på et gjensyn. Noen som la merke til dette? :p Ellers seiler S.I opp som topp 5 hos Scorsese

 

 

 

Det er vanskelig å bli konge av tvistsjangeren hvis man avslører alle vendingene bare ved å lese kort hva den handler om. Heldigvis har filmen noen styrker som gjør at jeg tror den vil heve seg over The Sixth Sense og The Usual Suspects ved gjensyn. Det var en del sekvenser der som var gyselig bra skrudd sammen.

 

 

Deg om det. Nå gikk unngikk jeg heldigvis alle omtaler og plotbeskrivelser utover det man blir servert i traileren. Jeg tenkte i allefall ikke at filmen skulle bli slik den ble og Scorsese er heller ikke en mann som er kjent for denne typen filmer.

 

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...