Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mannen på taket (1976, Bo Widerberg)

big.jpg

Tiltross for at både tittel og cover hinter ganske kraftig til hvor denne filmen kommer til å ende opp, tar tross alt over 2/3 av filmen før filmen selv gir antydning til det, er dette en skikkelig engasjerende film. Hovedpersonene er ikke de klassiske politiheltene men slitne menn som har slitt i jobben i flere år. Dette er ikke bare en action film, men en sosial kommentar som tar for seg hvordan politiet fungerer. Morderen søker hevn på politiet for grunner jeg ikke vil spoile, men dette er et interessant værk. Til tider nærmest skutt i en dokumentar stil. Den er rolig og tankevekkende og skaper dermed enda mer spenning. Flott film. 9/10.

Endret av Crinderman
Lenke til kommentar

huff, var den så fæl? :p

 

Er nok bare jeg som liker Robin Williams forsatt, hehe.

 

 

Verre, den er så ubeskrivelig dårlig at jeg måtte benytte et bilde.

 

Har ikke noe imot Robin Williams, liker han jeg, men kan ikke like en film bare fordi han er med i den.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Shutter Island (2010)

 

Digget den dystre, forstyrrende stemningen fra start av, Leo DiCap er så imponerende å følge med på! Halvveis tar det hele en sving til det litt kjedeligere.

 

 

Line from movie: "Who's number 67?"

Random thought in my head: You are, dickwad! Synd det må fortelles at dette er en psykologisk thriller, det gir altfor stor forutsigbarhet!

 

 

... men veldig underholdende var den, litt rørende også for min del. Så absolutt noe å se tilbake på :)

 

7/10

Lenke til kommentar

Encounters at the End of the World (2007, Herzog) [IMDB]

Dette var meget uforventet. Forventet en litt streit natur dokumentar, men fikk nesten det motsatte. Vel motsatte er litt feil ord, men fikk noe helt annet. Herzog styrer litt ifra det naturiske og styrer litt mere imot hvordan menneskene har tilpasset seg jorda. Mye om forsking osv, bedre enn jeg forventet ihvertfall. Selv om han lovte at han ikke skulle filme pingviner og slikt, så brøyt han det. Var en sekvens med en pingvin som bestemte seg å ikke følge flokken, og heller ei gå tilbake. Gikk rett og slett sin egen vei, en vei som antageligvis ledet til sin død. Kom faktisk til å tenke på Into The Wild av den sekvensen. Andre saker og ting som var gull i filmen, fine naturbilder, fine intervjuer og lignende saker. Anbefales.

 

Mary Poppins (1964, Stevenson) [IMDB]

Faen for noe kjedelige greier. Hadde filmen vart i 90 minutter så hadde det vært noe helt annet. Men 30 minutters lange sekvenser med dansing blir litt for mye. Liker musikaler, men dette blir rett og slett altfor langdryg. blæh

 

The Man Who Fell to Earth (1976, Roeg) [IMDB] Gjensyn

 

2010-03-28_1854.png

 

Satte meg nok en gang ned med druer. Ble ingen sjokolademelk denne gangen, men hadde noen melkesjokolader liggende, så de var en grei erstatting. Pluss så hadde jeg muligheten til å varme opp vann med slik pulversjokolade, så muligheten var der. Anyway, filmen var like frisk som første gang jeg så den. Det er en spesiell stemning igjen hele filmen som setter én i transe. Bowie passer utmerket i karakteren som en alien på fremmed jord. Musikken er jævla bra, "Hello Mary-Lou" kommer så utrolig pefekt på. Fotoet er nydelig, første sekvens er så jævla deilig. Nei, dette er en av mine favoritter som kommer til å bli.

 

Being There (1979, Ashby) [IMDB]

8002012.jpg

 

Den tok meg fullstendig på senga, eller sofaen var det vel. Fantastisk film, må være verdens mest koselige film? Peter Sellers spiller usedvanlig godt, eller bedre enn som så, han spiller helt fantastisk. Filmen er en morsom satire på det politiske system, og viser egentlig hvor mye folk forventer av en person til dags. Helt idiotisk. Sellers spiller bare en litt "dum" person, som snakker rett ut om diverse småe ting, imens folk tror han snakker i symbolske ord og mener at han er en genial kar. Er ikke mye som betyr stort for han, er vel kun hagearbeid og tv som er i hans interesse, alt annet betyr absolutt ingenting. Alle misforstår karen helt, dem nekter rett og slett å tro at det finnes en så enkel individ. Nei, denne havner blant favorittene, en småmorsom, små trist og meget smart film om en enkel person. Anbefales på det høyeste.

Endret av Mr. BadSmile
Lenke til kommentar

post-140267-1269803578,1277_thumb.jpg

 

Dark Knight move aside! For here comes Defendor!!!! :new_woot:

 

Et sterkt utført film! Jeg viste ingenting om denne, bare fant den, satt meg ned og satt på. Gud for en opplevelse!

 

Jeg er litt sjokkert over de lave antall votes på imdb. Er en film som har falt mellom blockbuster sprekkene.

 

Utentvil min så langt favoritt "helt" film. Mulig fordi den er så ulikt alt annet innen sjangeren (ivertfall fra hva jeg har sett). Unbreakabul er den enaste som kommer litt i nærheten.

 

Arthur er spesiel. Han er litt treig "der oppe", men hans hjerte er stor og hans dedikasjon umålbart.

 

Her får vi en sikkelig god dose solid skriving og skuespilling (mulig det beste jeg har sett Woody Harrelson utføre). Alt klaffer, og du blir helt revet med!

 

Humoren er topp, og er ikke overdrevet. Er ganske tydelig at den pirker mye på Batman. Mørk grumset steme, gadgets osv.

 

post-140267-1269803589,9439_thumb.jpg

 

Dette er ikke et vanlig helt film, dette er heller filmen som "helt filmer" forsøker å være. Mangen snakker om dype handlinger og menneske skildringer i The Dark Knight f.eks....vel, den har ingenting som kan måle seg opp mot Defendor, fordi denne klarer å levere.

 

Gripende, orginal, mesterlig utført. Jeg blir virkelig sjokkert over hvor bra av en opplevelse denne filmen gav meg. Og pga dette, og mer, får denne karakteren jeg strever mest med å gi.

 

Denne må dere se folkens! Jeg forventer å se mer Defendor anmeldelser om ikke lenge! :thumbs:

 

10/10

 

Lenke til kommentar

 

Jeg likte ikke den første Twilight-filmen i det hele tatt, faktisk blir jeg fremdeles bare sur av tanken på den. Det er en av de få filmene som jeg virkelig hater, og dette er et ord moren min har lært meg å bruke varsomt. Uansett, så førte dette til svært svake forventinger fra min side. Jeg satt med ingen forventinger, og et hat mot denne filmen som får vampyrer til å virke som en gjeng med overfølsomme småjenter med sminke. Hvem i huleste fant på dette tullet med at vampyrer som skinner i sola? Gi meg True Blood, hvor vampyrene stekes av sollys... Alikkevel måtte jeg se denne, etter anbefalinger av venniner og ren nysgjerrighet. Når man er i gang med noe, så får man bli ferdig med det.

 

Den første timen av filmen oste dårlig drama, og det var flere ganger jeg regelrett lo av det skvipet filmen prøver å få meg emosjonelt involvert i det. Jenta fikk jo psykose av å miste kjæresten sin, en over 100 år gammel vampyr som forelsker seg i en tenåring i løpet av et par dager. Give me a break. Though, så begynte det å skje spennende ting etter den første timen og jeg begynte faktisk å like det jeg så. Varulvene var pokker meg tøffe, ikke helt som vanlige varulver... men de var pokkers kule og barske, samt som CGI-en var ganske bra. Det ble mer action, og hele filmen tok seg opp med dette. Dette reddet filmen for meg, spesielt likte jeg varulvene. Denne filmen var rett og slett tøffere enn forgjengeren sin. (mer action, mindre drama og selvfølgelig færre dumme tanker fra Bella sin side)

 

Alt i alt, så var dette en helt grei film... selv om den første timen var smertefull for meg. Det trekker ganske mye ned, men ellers så var filmen mye bedre enn den første. Jacob er en karakter som jeg kan like, sammen med de andre varulvene. Forsetter de slik, så kan faktisk treeren bli noenlunde brukbar.

 

5/10

Endret av WCH
Lenke til kommentar

Le fabuleux destin d'Amélie Poulain (2001)

En spinnvill film fra Frankrike med masse kjappe takninger og småtteri som gjør den verdt å se. I helheten "skuffet" den meg litt. 7/10

 

Shadow of a Doubt (1943)

Hittil den tidligste filmen fra Hitchcock jeg ser -- og det merkes. Stemningen som er i fargefilmene hans er ikke helt tilstede, men jeg merker fortsatt at det er en Hitchcockfilm. Joseph Cotten og alle andre gjør fantastiske roller, men slutten (dvs. de siste 5 minuttene) synes jeg ikke passet helt inn. Men for sin tid, skjønner jeg at filmen ikke hadde passet med noe særlig annen slutt. Uansett, veldig spennende og god thriller. 8/10

 

Double Indemnity (1944)

Kun min andre film av Billy Wilder - men denne er da minst like bra som Sunset Boulevard vil jeg påstå. De har likheter som overaskende småtwists, flashbacks, femme fatales og uhyggelig romantiske og seksuelle undertoner. Full av herlige sitater, spenning hele veien og klimaks som treffer rett inn, er dette en sann klassiker. 9/10

Lenke til kommentar

Shadow of a Doubt er min eldste også, kjente igjen Hitchcock-spenningen, men enig i at den ikke gir meg helt det samme som perlene han kommer med senere.

 

Har som deg sett de nevnte av Wilder, samt Ace in the Hole - den mest minneverdige av de tre i mine øyne. Har hatt bl.a. Stalag, Some Like it Hot og Sherlock Holmes i kikkerten en stund. Tenker å se de i forbindelse med Wilder-maratonet til filmspotting de kommende ukene, venter meg mye bra der:o)

Lenke til kommentar

Shadow of a Doubt er min eldste også, kjente igjen Hitchcock-spenningen, men enig i at den ikke gir meg helt det samme som perlene han kommer med senere.

The Lady Vanishes og Rebecca er begge eldre, og de to regnes vel også som noen av hans beste, spesielt sistnevnte. Gleder meg til de.

 

Har som deg sett de nevnte av Wilder, samt Ace in the Hole - den mest minneverdige av de tre i mine øyne. Har hatt bl.a. Stalag, Some Like it Hot og Sherlock Holmes i kikkerten en stund. Tenker å se de i forbindelse med Wilder-maratonet til filmspotting de kommende ukene, venter meg mye bra der:o)

Ace In The Hole ja -- jeg får velge den neste gang jeg skal se Wilder. :)
Lenke til kommentar

Rashômon

Meh, ingenting nevneverdig egentlig. Historien engasjerer ikke. 4/10

 

Schichinin no samurai

Dette var bedre. Fete karakterer og grei story. Filmen er dog altfor lang. Ville sikkert likt bedre 160 min versionen. 6/10

 

Yijombo

Tja, ikke noe spesielt dette heller, men den har sine øyeblikk. Grei film. 5/10

Lenke til kommentar

post-140267-1269803578,1277_thumb.jpg

 

Dark Knight move aside! For here comes Defendor!!!! :new_woot:

 

Et sterkt utført film! Jeg viste ingenting om denne, bare fant den, satt meg ned og satt på. Gud for en opplevelse!

 

Jeg er litt sjokkert over de lave antall votes på imdb. Er en film som har falt mellom blockbuster sprekkene.

 

Utentvil min så langt favoritt "helt" film. Mulig fordi den er så ulikt alt annet innen sjangeren (ivertfall fra hva jeg har sett). Unbreakabul er den enaste som kommer litt i nærheten.

 

Arthur er spesiel. Han er litt treig "der oppe", men hans hjerte er stor og hans dedikasjon umålbart.

 

Her får vi en sikkelig god dose solid skriving og skuespilling (mulig det beste jeg har sett Woody Harrelson utføre). Alt klaffer, og du blir helt revet med!

 

Humoren er topp, og er ikke overdrevet. Er ganske tydelig at den pirker mye på Batman. Mørk grumset steme, gadgets osv.

 

post-140267-1269803589,9439_thumb.jpg

 

Dette er ikke et vanlig helt film, dette er heller filmen som "helt filmer" forsøker å være. Mangen snakker om dype handlinger og menneske skildringer i The Dark Knight f.eks....vel, den har ingenting som kan måle seg opp mot Defendor, fordi denne klarer å levere.

 

Gripende, orginal, mesterlig utført. Jeg blir virkelig sjokkert over hvor bra av en opplevelse denne filmen gav meg. Og pga dette, og mer, får denne karakteren jeg strever mest med å gi.

 

Denne må dere se folkens! Jeg forventer å se mer Defendor anmeldelser om ikke lenge! :thumbs:

 

10/10

 

 

Takk for tipset. Trodde ikke det kom før høsten 2010. Får se om jeg kan få skaffet denne snart.

Lenke til kommentar

Rashômon

Meh, ingenting nevneverdig egentlig. Historien engasjerer ikke. 4/10

 

Schichinin no samurai

Dette var bedre. Fete karakterer og grei story. Filmen er dog altfor lang. Ville sikkert likt bedre 160 min versionen. 6/10

 

Yijombo

Tja, ikke noe spesielt dette heller, men den har sine øyeblikk. Grei film. 5/10

Sier meg enig her. Disse filmene fungerer mye bedre for meg etter å ha lest litt om dem, slik at man vet hva man skal se etter, hva de var først til å gjøre, hva forskjellige scener betyr - men rent underholdningsmessig er det traurige greier.

Lenke til kommentar

From Paris With Love

En skyteglad skallet John Travolta iført øreing og palestinaskjerf som også viste seg å være en veldig "kjapp" kineser i senga.

 

Artig film, pulp fiction referansen var helt konge.

Hovedpersonen er lett glemt, man forstår ikke historien i filmen før nesten ved slutten, men likevel bra action, på kanten av cheesy.

 

7/10.

Lenke til kommentar

Rashômon

Meh, ingenting nevneverdig egentlig. Historien engasjerer ikke. 4/10

 

Schichinin no samurai

Dette var bedre. Fete karakterer og grei story. Filmen er dog altfor lang. Ville sikkert likt bedre 160 min versionen. 6/10

 

Yijombo

Tja, ikke noe spesielt dette heller, men den har sine øyeblikk. Grei film. 5/10

Sier meg enig her. Disse filmene fungerer mye bedre for meg etter å ha lest litt om dem, slik at man vet hva man skal se etter, hva de var først til å gjøre, hva forskjellige scener betyr - men rent underholdningsmessig er det traurige greier.

 

Synd. Jeg sier meg sterkt uenig med dere begge, dette er selvfølgelig(som alt annet) et spørsmål om smak, men disse er virkelig engasjerende og underholdende hele veien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...