Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

The Taking of Pelham One Two Three (1974)

Herlig 70-tallsthriller i samme klasse som The French Connection, og vel så det. Fire menn med automatvåpen tar over et t-banetog i New York og krever 1 mill dollar for å slippe gislene fri. Virkelig et potensielt kalkunplot, men som rett og slett fungerer utrolig godt. Det er mulig det er den langsomme 70-tallsrytmen som gjør det for meg. Hadde egentlig ikke noe særlig forhold til Robert Shaw foruten rollen han gjør i Jaws, så jeg ble tatt litt på senga hvor utrolig kul og karismatisk han er som skurk. Visste forøvrig ikke at det kommer en remake nå til sommeren med bla.a Denzel Washington og John Travolta før jeg sjekka filmen på imdb.

 

Anbefales virkelig. Musikken er forøvrig episk!

 

8/10

 

 

Se filmen hos Youtube

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alien3

 

Etter to meget gode filmer, Alien og Aliens, som begge har blitt klassikere i gummidress-horror-genren, kom Alien3 som et sjokk på et forventningsfullt kinopublikum. En meget omstridt start på filmen, ingen skytevåpen, og konflikter mellom regissør og filmstudio store nok til at regissør David Fincher tok sin hatt og gikk før filmen var ferdigklipt.

 

Mange mener at dette er en ulidelig kjedelig film, som med sin brutale tråkking på håpet som ble skapt i slutten av Aliens nærmest håner hele serien. Selv er jeg uenig. Jeg synes filmen er svært modig og underholdende. Den er ikke feilfri, og inneholder et par drøye plot-hull, men ser man forbi dette sitter man igjen med en ambisiøs og vellykket avslutning på Alien-trilogien (jeg ser bort fra den elendige Alien: Resurrection, som ikke ligner hverken fugl eller fisk).

 

Karakter: 8/10 (gjelder "Assembly Cut"-versjonen på 145 minutter).

Lenke til kommentar

Aladdin, Disney sin 31. klassiker ifra 1992.

 

aladdin.jpg

 

Denne er virkelig underholdene. Jeg digger humoren i filmen, historien er dritkul, karakterene er tøffe, musikken er fin og sangene er fengende.

Aminasjonen i filmen er også veldig pen, godt laget og fargerik.

Og; jeg digger stemmevalgene. (Ser den på norsk, som jeg gjør med de fleste eldre Disney-klassikere). Nils Ole Oftebro er genial som Jafar, Anders Hatlo som papagøyen.. Jeg digger det.

Allikevel frister det å se den på engelsk, jeg har virkelig tro på Robin Williams som stemmen til ånden. :D

 

Suverent 9 av 10

Lenke til kommentar

Det er ikke mange som er kritiske til den filmen der gitt. Dvs, det går vel egentlig ikke ann...

 

The Good German

 

Homage til noir-filmen med tilhørende svart/hvitt-stil. Lykkes der. Problemet er som i mange andre noir-filmer at plottet er veldig tykt og består av mange forskjellige historier og navn. Disse spyttes ut med den største selvfølge at publikum har oversikt over fra første øyeblikk de nevnes. De første 30/40 minuttene var gode, men jeg mistet fort interessen. Det blir rett og slett for mye informasjon å bite over. En får aldri bli med på "etterforskningen" - en blir sittendes apatisk i sofaen og høre hva etterforskeren har å si. Stillistisk vellykket, plotmessig.. bæff!

 

3/10

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Jeg tenkte faktisk å lage en tråd om 12 Angry Men for å stille dette spørsmålet:

 

 

I starten stemmer Fonda for at gutten er uskyldig, bare for at han ikke skal gå i fengsel uten å ha saken bedre vurdert. Fonda sier jo selv at det er godt mulig at gutten er skyldig. Det virker som han glemmer dette videre, og bare overbeviser andre med vage indisier om at han faktisk er uskyldig. Selv tror jeg fortsatt at gutten gjorde det, og at han skulle bli sendt til fengsel. But then again er det ikke det filmen handler om, men om den "fornuftige tvilen". Humbug

 

 

Jeg gir filmen en sterk 7/10, mest pga det glimrende skuespillet

Lenke til kommentar

Fredag 13de (2009)

 

Endelig er den her, men var det verdt ventingen? Tja... både og. Jason er tilbake. Det er veldig vanskelig å få en person som ikke kan snakke til å virke skremmende, men Kane Hodder gjør det med glans i Fredag 13de 7, 8, 9 og Jason X. Han bruker kroppspråket for alt det er verdt og gir oss et ikon innen skrekkfilmer.

 

Kane Hodder er dessverre ikke med denne gangen, og det merkes. Jason dukker opp og gjør det han skal, men det er alt. I en scene bader en dame i innsjøen og ser Jason stå på stranden. Hadde det vært Kane Hodder ville man ha tenkt seg nøye om og vurdert å svømme tvers over innsjøen for å komme seg i sikkerhet, men fjotten her står bare og ser idiotisk ut og virker like harmløs som el gulrot.

 

Misforstå meg rett, jeg savner Kane Hodder som Jason. Men det jeg savner mest er Jason selv. Han er ikke med denne gangen. Joda, vi har en idiot i hockeymaske som dreper for fote og kaller seg Jason, men det er ikke den Jason vi husker.

 

Resten av filmen er ikke bedre. Bare ta manus fra en hvilken som helst slasher, kopier tilfeldige biter og lim dem inn her i tilfeldig rekkefølge, så har du denne filmen. Karakterene er livløse pappfigurer. Jason er annonym. Historien er like fraværende som vanlig (en fyr leter etter søsteren, men ellers er det samme rutine som vanlig). De har til og med fått med en gammel dame som prøver å advare hovedpersonen, men han gidder selvsagt ikke høre etter.

 

Vurdering: 4/10 I de første heiet vi på de overlevedne. I de senere heiet vi på Jason. Denne gangen heiet jeg på rulleteksten og håpet den ville dukke opp snart... :(

Lenke til kommentar

Det er akkurat slik jeg ser for meg at jeg vil oppleve den.

Den orginale serien hadde en sjarm jeg har vanskelig for å se for meg at de har klart å viderføre.

 

Når du først er inne på Kane Hodders Jason, kan jeg si at jeg personlig syns han tar seg best ut i Part VII. Ikke nødvendigvis seriens sterkeste film, men Jason ser utrolig badass ut.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Elsker den gamle serien og har en Jason-figur stående i hyllen, så jeg hadde helt klart svært store forventninger til denne. Kan ikke si jeg gleder meg til Nightmare On Elm Street-remaken...

 

Edit: Når jeg tenker etter hadde jeg faktisk spillet også på Commodore 64, lenge før jeg så noen av filmene.

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

Robert Englund har vel uttalt at han godt kan tenke seg å komme tilbake som Freddy i nyinnspillingen. Takk gud for det.

 

Ser dog ikke for meg at nyinnspillingen blir noe å se frem til uansett. Uten de fantastiske effektene og 80-tallsmusikken vil mye av det jeg verdsetter med orginalen forsvinne. Vi kan fort ha en trøtt CGI-fest i vente.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenforBut then again er det ikke det filmen handler om

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenforRiktig. Den handler ikke om at han var uskydlig eller skyldig, den handler mer om det at man bør tvile litt og at alltid er ikke ting som det virker ved første øyekast.

 

 

 

Jeg synes likevel at det hele sporet litt av. Han skulle overbevise de andre at gutten kunne være uskyldig, ikke at han faktisk var det. Men det heter vel at tvilen skal gå i tiltaltes favør

 

Lenke til kommentar
Robert Englund har vel uttalt at han godt kan tenke seg å komme tilbake som Freddy i nyinnspillingen. Takk gud for det.

 

Ser dog ikke for meg at nyinnspillingen blir noe å se frem til uansett. Uten de fantastiske effektene og 80-tallsmusikken vil mye av det jeg verdsetter med orginalen forsvinne. Vi kan fort ha en trøtt CGI-fest i vente.

 

Jeg sjekket litt på imdb.com:

 

Will any characters be returning?

At this point the only confirmed character to return is Freddy Krueger, who will not be played by Robert Englund. All other characters, including the 1984's famous heroine Nancy Thompson (originally played by Heather Langenkamp), have not been confirmed, though given the history of past remakes, it seems unlikely.

 

A cast list will be released soon.

 

Will Robert Englund be returning as Freddy?

No. Robert Englund was never asked to return to play Freddy Krueger. However, he did state in a recent interview that he wouldn't mind playing a cameo. Robert Englund has expressed interest in seeing the role in a different actor's hands. and said on August 12 2008, Englund stated that Krueger would instead be played by Billy Bob Thornton, a choice which Englund described as 'excellent'. Because this film is a remake, the idea of Robert Englund returning seemed almost pointless - Robert Englund had such strong ties to the original and its sequels that his return would ultimately confuse audience's into thinking the film was yet another sequel

 

Med andre ord er Robert Englund interessert i å spille Freddy igjen, men han har ikke så mye han skulle sagt. Det er en remake, så det ville bare blitt forvirrdene å ha ham som Freddy. Vi kunne jo ikke risikere å lage en bra film... :(

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

Hadde akkurat en stor filmopplevelse!

 

There Will Be Blood (2007)

 

Daniel Day-Lewis spiller i få filmer. Svært få filmer. De han spiller i, velger han med omhu, og lar flere rolletolkninger forbli ikoniske. I Scorseses Gangs of New York gjorde han det mesterlig, i dette eposet gjør han det desto bedre. Godt hjulpet av en vakker cinematografi og en nydelig ramme rundt en mørk, skitten historie som til sammen skaper en perfekt helhet. Filmen føles gjennomgående som et fullstendig ferdig produkt.

 

Lydbildet skaper en frenetisk, til tider klaustrofobisk stemning og hjelper til med å holde intensiteten oppe til enhver tid. Samtidig som det visuelle er en kunst fra Paul Thomas Anderson er There Will Be Blood en dyp, gjennomtenkt studie i religion, galskap og mennesket i seg selv. Det er noe jeg ikke klarer å sette fingeren på, men denne episke fortellingen bergtar deg med sin stemning og setter standarden for alt av drama.

 

9/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...