Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, jeg formulerte meg feil. Det er noe ved filmen jeg ikke klarer å sette fingeren på, akkurat hva som gjør at den bergtok meg så intenst.

 

Den vipper mellom 9 og 10, definitivt, og et gjensyn med tiden vil nok få meg til å like den ytterligere - om ikke bare tiden i seg selv, noe som var tilfellet med In the Valley of Elah.

Lenke til kommentar

Spider-man 3 (2007)

Her er det så mye dumt at det nesten er vanskelig å vite hvor man skal begynne. For det første, Peter Parker er en forbanna pusling. Det er greit, det har vi alltid visst. Problemet er at han bruker store deler av filmen på å sloss mot en annen pusling (James Franco i en merkelig suit og skateboardet fra Back to the Future 2) eller en tredje pusling (Topher Grace i en merkelig suit som skriker når han tar på seg masken), mens den siste skurken ikke gjør annet enn å grine. Denne tredje skurken som egentlig ikke vil være skurk, men likevel ikke ser noe galt med å drepe noen politimenn ganske tidlig i filmen. Denne tredje skurken som rømte fra et fengsel ved å hoppe over et gjerde som er plassert tre meter fra et hull i bakken hvor verdens minst forsiktige forskere gjør ham om til en sinnsykt ineffektiv superskurk som prøver å stjele penger uten å noengang få det til. Han blir nemlig stoppet av vann. Jepp, vann.

 

Mary-Jane er overfladisk som vanlig, for ikke å snakke om litt bitchy og uten noen selvinnsikt. Parker som emo er noe av, om ikke det dummeste jeg har sett på film. Var poenget at han skulle fremstå som stilig og suave eller dustete og småpinlig? Skal det å legge luggen over pannen symbolisere overgangen hans fra snill til slem? Hvorfor blir han humørsyk og sutrete av drakten, i stedet for slem?

 

Regien er selvsagt svak og rotete, og jeg skal innrømme at det er mye jeg ikke forstår. Hvem sto egentlig bak hele den kran-greien i begynnelsen? Var det en av de dumme skurkene, eller var det bare en kortslutning som førte til at den begynte å svinge frem og tilbake mot en bygning? Det var ikke Venom, han dukket opp i første scene og ventet en hel time med å dukke opp igjen for å angripe Parker (som sover i Spider-Man-pysjen sin, tydeligvis) mens han sov. Han er heldigvis en mye bedre skurk enn Sandman, som har som svakhet at han ikke tåler vann (midlertidig). Venom kan kun drepes av lydbølger. LYDBØLGER. Hva er dette for en film jeg har brukt 140 minutter på? Hvorfor er den så rotete og dum? Det er til å bli direkte frustrert av. Den varer for lenge, det skjer for lite og det lille som skjer blir for dumt. Direkte ubehagelig opplevelse.

4/10

Lenke til kommentar

Inland Empire (2006)

This is a story that happened yesterday. But I know it's tomorrow.

 

post-145786-1234746376_thumb.jpg

 

Av: David Lynch

Med: Laura Dern, Jeremy Irons, Justin Theroux

Sjanger: Lynch-isk

 

Tja, hva skal man si? Mesteren av atmosfæriske og surrealistiske verdener, David Lynch, har virkelig overgått seg selv denne gangen. De andre filmene jeg har sett av ham har vært ganske forvirrende, joda, men dette ble "a series of random fucking events". Greit, ingenting er tilfeldig i filmen, men du må jo være autist for å forstå alt. Det kan ha noe med at jeg ga opp på å prøve å engang tolke hva som skjedde, men jeg føler at Lynch gjorde det forvirrende bare for å gjøre det forvirrende. Det kunne lett blitt mer lettfordøyelig. 3 timer ble dessuten for langdrygt etter min smak.

 

Den første halvdelen var meget god med litt småskummel stemning, men videre ble det rett og slett kjedelig helt til den siste halvtimen: Da ble det riktig skummelt. Lynch taklet lys og skygge bra med det amatørkameraet han brukte. Det rent tekniske er altså meget bra, men jeg tror filmen kunne hatt godt av å ha ett fullført manus før filmingen begynte

 

Jeg gir filmen en sterk 6/10

Lenke til kommentar
Spider-man 3 (2007)

Hva er dette for en film jeg har brukt 140 minutter på?

 

En film hvor Raimi bukket under og hørte på det internasjonale forumfolk. Samt litt press fra studio.

 

Dog er filmen veldig gøy for barn da.

 

Men jeg lurer litt på hva alle pengene gikk til. Geniene Bay og Spielberg brukte knapt halvparten av summen for å lage den fantastiske Transformers. Flere eksplosjoner var det også.

 

Ellers er det smått skremmende å se Montag og Dorian være enig. Det finnes fortsatt håp for Midtøsten.

Lenke til kommentar

StarGate SG-1

 

Denne serien er grunnen til tv ble oppfunnet, faktisk er ALL teknologi og vitenskap oppfunnet de siste 500 årene bare laget for at denne serien skulle bli laget.

 

Man har 214 episoder fordelt på hele 10 sesonger pluss to filmer å kose seg med.

Serien begynner ganske forsiktig og rolig, den er god men ikke noe fantastisk, der er først fra sesong 2 det virklig TAR AV. Da får man noe utrolig gode sci-fi episoder, karakterne kommer ut og blir virklig gode. Flere av de beste enkelt episodene blir å finne i sesong 2, det er bare TNG som har like gode rene sci-fi episoder, men det som gjør SG1 så bra er at det er ikke bare sci-fi, serien har mer og bedre drama enn de aller fleste drama serier, den har mer action enn action serier og den er morsomere enn nesten alle komiserier og komedier. Serien blir mer og mer epic jo lenge ut i serien man kommer, og da mener jeg EPIC, ikke vi skal redde middel earth en gang ved å slippe en ring ned i en vulkan epic, men SKIKKELIG EPIC, "General we saved the world again, this should not get old" sier sitt, er reddes ikke bare en planet en gang, men den blir reddet et dusin ganger, og ikke bare vår planet, ikke bare vår galakse, men mange galakser. Men det som virklig gjør serien er karekerene og spesielt samspillet mellom dem.

Daniel og Jack karakternene spiller av hverandre både i drama og humor, det var Richard Dean Anderson som ga serien sin spesielle humor og den blir forbedre jo lenge ut i serien man kommer. Sesong 7 og 8 er bare perfekte, med flere fantastiske episoder, der jeg sitter å hopper i sofan og roper mot tv'n "take that motherfuckers"

I sesong 9 Får man en ny karakter inn når RDA sin forsviner som vanlig rolle, han er ikke like god, men passer inn i serien og ødlegger ikke noe, sesong 9 er den svakeste sesongen siden den første, men ligger fremdeles LANG foran alle andre sci-fi serier, i sesong 10 tar serien seg virklig opp igen og kommer på samme invå som 7 og 8, sesong 10 ser også Vala karakeren som ny fast rolle, hun glir rett inn i serien og passer perfekt inn, henes karater og Daniel spiller drit bra sammen og skaper både drama og humor.

Jo nærmere jeg kom slutten jo mindre ville jeg sette på serien enkelt og greit fordi jeg ikke ville at serien skulle slutte.

Når det hele er over blir jeg rett og slett trist.

Det tok meg en månded å se serien og det var en vidunderlig månded.

 

Ultimate tingen laget for film og tv, ikke noe er bedre og ingen ting vill bli bedre

 

Perfekt/10

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar

The Breakfast Club (1985)

Skikkelig feel-good film. Er du litt deppa en dag bør du se denne. Du vil definitvt føle deg litt bedre når rulleteksten kommer.

 

Jeg skulle gjerne sagt det bedre, men jeg gir den over til David Bowie:

 

And these children that you spit on, as they try to change their worlds are immune to your consultations. They're quite aware of what they're going thorugh.

 

8/10

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar
Slik jeg har fortstått det er ikke Inland Empire for alle, kun for ekstremt hardcore Lynch fans. Tror jeg heller meg til Eraserhead foreløpig.

 

Det stemmer, så filmen får nok et gjensyn når jeg har sett mer av Lynch. Eraserhead er heller ikke for alle og hvermannsen, men om du liker symbolikk så hadde denne filmen en akkurat passe mengde mindfuck

Lenke til kommentar

Endelig har jeg fått sett Heat (1995).

 

Jeg ble egentlig litt skuffet. Jeg forventet mye mer skyting. Jeg forventet at det var mye mer fokus på ransplanlegging og ransutførelse. Istedenfor så var det altfor mye fokus på de personlige forholdene. Det er godt mulig at all fokuseringen på karakterene er grunnen til at folk liker Heat. I dunno.

Jeg har også lest at introscenen til The Dark Knight har vært inspirert av Heat. Da må jeg spørre, hvor var inspirasjonen, bortsett fra maskene? Det er mulig at jeg er dårlig til å oppfatte likheter, men jeg fant ikke noe særlig likhet foruten om maskene. (Pluss til TDK! ^^)

 

Allikevel, selv om filmen hadde for mye fokus på dramaet rundt folkene, så var skytescenene veldig gode. Jeg digget lyden i de scenene, utrolig digg å høre på et suroundanlegg under de. :)

Skuespillet var også særs godt av Pacino og De Niro.

Dog, den ble som sagt en litt for dramatisk film, noe treg, og ikke som forventet..

 

6,9 av 10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...