Gå til innhold

Tatt i fotoboks, juridisk hjelp?


skyline

Anbefalte innlegg

"Det foreligger flere studier der man har undersøkt stopplengder på glatt eller vått underlag (Newton og Riddy 1984), på våt vegbane med forskjellige typer vegdekke (Robinson og Duffin 1993) og på veger med nordiske veg- og vinterforhold (Karlsen 1989). Et flertall av tester som har sammenlignet ABS-bremser med vanlige bremser, tyder på at ABS-bremser gir redusert stopplengde på glatt underlag. Det er også eksempler på at det ikke er noen forskjell mellom ABS-bremser og andre bremser, og på at ABS-bremser gir økt stopplengde på våt vegbane (Robinson og Duffin 1993)"

 

Hentet fra samme side som ditt sitat. Ser ut som det ikke er helt enighet om hvorvidt bremselengden er kortere eller lengre. Ser ut til å variere endel utifra føre også.

 

Uansett er det vel liten tvil om at ABS-bremser er en fordel som en helhet i nesten alle situasjoner.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å være slem, men erfaringer gjordt på en glattkjøringsbane vil jeg ikke si er spesielt harde fakta heller. Quotingen min er langt fra tilfeldig. Hvis du vil ha litt lesestoff så er quoten i quoten hentet herfra: http://tsh.toi.no/?22365

 

At du får lengre bremselengde med ABS sier bare at du satt der trygt og ikke følte deg stresset. Forsøkte du f.eks å trykke inn bremsen så langt inn som overhode mulig? Gjorde du de så ville du sett at ABS gir kortere bremselengde i en nødbremsing. Hvis du alikevel gjorde det og fikk det resultatet du mener du fikk så lurer jeg veldig på om hjulene faktisk låste seg når du bremset uten ABS.

 

Jeg har ikke forsøkt dette selv da bilen jeg kjørte med på glattkjøringen hadde permanent ABS. Altså ingen bryter for ABS av/på. Erfaring jeg gjorde var derfor at bremsing hvor man nesten låser hjulene vil være absolutt best på alle fører, muligens med untak av løssnø og grus.

 

Uansett er det vel liten tvil om at ABS-bremser er en fordel som en helhet i nesten alle situasjoner.

Ja.

 

Edit: men så må det nevnes at ABS har kommet lengre siden de testene ble utført.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Ikke for å være slem, men erfaringer gjordt på en glattkjøringsbane vil jeg ikke si er spesielt harde fakta heller. Quotingen min er langt fra tilfeldig. Hvis du vil ha litt lesestoff så er quoten i quoten hentet herfra: http://tsh.toi.no/?22365

 

At du får lengre bremselengde med ABS sier bare at du satt der trygt og ikke følte deg stresset. Forsøkte du f.eks å trykke inn bremsen så langt inn som overhode mulig? Gjorde du de så ville du sett at ABS gir kortere bremselengde i en nødbremsing. Hvis du alikevel gjorde det og fikk det resultatet du mener du fikk så lurer jeg veldig på om hjulene faktisk låste seg når du bremset uten ABS.

 

Jeg har ikke forsøkt dette selv da bilen jeg kjørte med på glattkjøringen hadde permanent ABS. Altså ingen bryter for ABS av/på. Erfaring jeg gjorde var derfor at bremsing hvor man nesten låser hjulene vil være absolutt best på alle fører, muligens med untak av løssnø og grus.

 

Uansett er det vel liten tvil om at ABS-bremser er en fordel som en helhet i nesten alle situasjoner.

Ja.

 

Edit: men så må det nevnes at ABS har kommet lengre siden de testene ble utført.

Jada, jeg innser at min egen erfaring på glattkjøringsbane ikke er harde fakta. Men jeg kan forsikre deg om at jeg trykket bremsene helt inn, og at de var låst når absen var av. Det var stress med ABS på denne bilen, men kjøreskolen hadde fått gjort noen sære koblinger og hadde installert en knapp for å slå av absen. Og ja, jeg fikk markert kortere bremselengde uten ABS. Ideelt sett er jo ABS såklart bedre, men dessverre virker det ikke som den kalrer å unngå å låse hjulet gasnke mye (i kortere perioder såklart) på is.

 

AtW

Lenke til kommentar

risiko for at det skal skje noe når en kjører i 80/90: -liten

risiko for at det skal skje noe når en kjører dobbelt så fort: -mye mer enn dobbelt så mye

 

Jeg sier ikke at en skal la bilen stå, for da er jo risikoen lik 0, men hvorfor mangedoble risikoen når en først er ute og kjører?

Endret av Pinglebolle
Lenke til kommentar
Jada, jeg innser at min egen erfaring på glattkjøringsbane ikke er harde fakta. Men jeg kan forsikre deg om at jeg trykket bremsene helt inn, og at de var låst når absen var av. Det var stress med ABS på denne bilen, men kjøreskolen hadde fått gjort noen sære koblinger og hadde installert en knapp for å slå av absen. Og ja, jeg fikk markert kortere bremselengde uten ABS. Ideelt sett er jo ABS såklart bedre, men dessverre virker det ikke som den kalrer å unngå å låse hjulet gasnke mye (i kortere perioder såklart) på is.

 

AtW

Da vil jeg tro grunnen ligger i forskjellig fart og/eller feste (sistnevnte gjelder spesielt hvis det var på såpe). Forøvrig, slik ABS fungerer er man avhengig av at hjulene låses i et brøkdelssekund fra tid til annen. ABS er kort sagt en veldig ideel metode for pumpebremsing.

 

Må dere ikke glemme den store fordelen det er med ABS bremser, at man faktisk har muligheten til å styre også, låste hjul = null styring.

Helt klart.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Jada, jeg innser at min egen erfaring på glattkjøringsbane ikke er harde fakta. Men jeg kan forsikre deg om at jeg trykket bremsene helt inn, og at de var låst når absen var av. Det var stress med ABS på denne bilen, men kjøreskolen hadde fått gjort noen sære koblinger og hadde installert en knapp for å slå av absen. Og ja, jeg fikk markert kortere bremselengde uten ABS. Ideelt sett er jo ABS såklart bedre, men dessverre virker det ikke som den kalrer å unngå å låse hjulet gasnke mye (i kortere perioder såklart) på is.

 

AtW

Da vil jeg tro grunnen ligger i forskjellig fart og/eller feste (sistnevnte gjelder spesielt hvis det var på såpe). Forøvrig, slik ABS fungerer er man avhengig av at hjulene låses i et brøkdelssekund fra tid til annen. ABS er kort sagt en veldig ideel metode for pumpebremsing.

Ja, akkruat det tror jeg er kilden til problemet, for ABS hadde uten tvil vært markant bedre om de klarte å lage ett system som aldri låste hjulene (men som såklart bremset så mye at du akkurat ikke låste). dessverre er vel ikke teknologien bra nok for dette ennå.

 

Det kan hende farten var annerledes, men det ble prøvd flere ganger per person, med konsistente resultater. Og kjørelæreren ga også inntrykk av dette var det vanlige. (ikke at de alltid er til å stole på når det gjelder slikt)

 

AtW

Lenke til kommentar
Har forresten hat lappen i 4 år, mer eller mindre (-3mnd da jeg mistet lappen i november, (86,24 km/t i 60 sone), og har en årlig kjørelengde på ca 45`000km.

Så jeg er ikke helt rookie på vein, har tilbakelagt nesten 200`000km, og har sett mye stygg kjøring, vil ikke si at jeg plasserer meg blandt de aller verste, men mer sånn midt på.

Mista lappen engang tidligere og ikke lært av det...Jaggu skulle du vært uten lappen i minst 5 år spør du meg...Det er sånne som deg som gjør det farlig og ferdes i trafikken....

Lenke til kommentar
Straff i slike saker er vanligvis : 12`000kr i bot, 2 1/2 år uten lappen og ca 28dager med pallespikring. (lest litt rundt på internet)

Hvis jeg var deg ville jeg solgt bilen ASAP - å sitte med en bil i 2 år uten å kunne bruke den er jo som å hive tusenlapper ut av vinduet hver måned. Selg den og putt pengene i banken så kjøper du en annen når/hvis du får lappen tilbake.

Lenke til kommentar

skyline....jeg tror ikke akkurat du er den skarpeste kniven i skuffa for å si det slik. Håper du blir dømt til pallesnekkring vel og lenge, fra tatt friheten til å kjøre bil enda lengre, og helst fratatt bilen for tid som pallesnekkrer x 2 + tiden uten lov til å kjøre bil x2...MINST

Lenke til kommentar

Det var da jævlig til person angrep her da. Dere får det til å høres ut som dere alle er engler bak rattet. Stort sett alle jeg kjenner har vært litt for hard på speeden fra tid til annen, men ser ikke på de som dumme fordet. Egentlig burde hele tråden vært stengt grunnet alle angrepene, men det ser ut som moderatorene koser seg med at Skyline får slengt dritt til seg hele tiden. Bare for å slippet å høre på det her gnaget om hvor dum Skyline er, så kan dere heller plage meg litt nå synes jeg. Er måte på hvor mye dritt han skal måtte tåle. Dere klager på at han kjørte 170km/t på en så å si tom vei. Javel, jeg kan bare si at jeg var over det, å mye mer også flere ganger enn jeg kan huske med sykkelen i sommer.

 

Let the shit throwing begin

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Det var da jævlig til person angrep her da. Dere får det til å høres ut som dere alle er engler bak rattet. Stort sett alle jeg kjenner har vært litt for hard på speeden fra tid til annen, men ser ikke på de som dumme fordet. Egentlig burde hele tråden vært stengt grunnet alle angrepene, men det ser ut som moderatorene koser seg med at Skyline får slengt dritt til seg hele tiden. Bare for å slippet å høre på det her gnaget om hvor dum Skyline er, så kan dere heller plage meg litt nå synes jeg. Er måte på hvor mye dritt han skal måtte tåle. Dere klager på at han kjørte 170km/t på en så å si tom vei. Javel, jeg kan bare si at jeg var over det, å mye mer også flere ganger enn jeg kan huske med sykkelen i sommer.

 

Let the shit throwing begin

Greit nok at han kjørte i 170, men han ber jo om det selv med innleggene sine etterpå. Lot meg ikke hisse opp så veldig som mange andre når jeg så beskrivelsen av kjøringen, men holdningene i etterkant er såpass dårlige at han fikk meg til å skifte mening.

 

AtW

Lenke til kommentar
Har man først grisekjørt, blitt tatt for det og deretter syte og klage om hvor fælt det er å være uten lappen, få bot osv.....da fortjener man virkelig pepper

Det er fullt mulig. Men ifølge retningslinjene så er ikke personangrep lovlig her på forumet, så derfor er jeg litt forbauset over at denne ikke er stengt. For å være ærlig så kjenner jeg ikke Skyline, så om han mister lappen eller ikke betyr ingenting for meg. Synes bare det blir litt galt nå alle slenger dritt til samme mannen hele tiden. Derfor jeg sa meg villig til å dele dritten med han.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Har man først grisekjørt, blitt tatt for det og deretter syte og klage om hvor fælt det er å være uten lappen, få bot osv.....da fortjener man virkelig pepper

Det er fullt mulig. Men ifølge rettningslinjene så er ikke personangrep lovlig her på forumet, så derfor er jeg litt forbauset over at denne ikke er stengt. For å være ærlig så kjenner jeg ikke Skyline, så om han mister lappen eller ikke betyr ingenting for meg. Synes bare det blir litt galt nå alle slenger dritt til samme mannen hele tiden. Derfor jeg sa meg villig til å dele dritten med han.

Sant nok at personangrep ikke er lovlig @ forumet, men du må da ikke komme å fortelle meg at trådstarter ikke ber om det selv når han starter en slik tråd?

Lenke til kommentar
Det er mye mulig. Men med den holdningen du har, så kan mao jeg begynne å slå ned alle på byen som er litt frekke i trynet. Same shit. De ber jo om det da ikke sant?  ;)

Det var vel å sette ting litt vel på spissen(?). Kan vel strengt tatt ikke sammenlignes heller. Det trådstarter + andre lokale superhelter på veien har prestert er jo litt hinsides all fornuft. Det er min mening. Og jeg vet det er flere her som deler akkurat det synet med meg.

Edit: leif

Endret av drool
Lenke til kommentar

Vet at jeg setter det veldig på spissen. Det var hele poenget. Jeg forsvarer ikke råkjøringen han sin. Det jeg prøver å få folk til å forstå er at man kan da ikke bryte retningslinjene fordi man er uening med han. Ja, si at man synes det var dumt, å at han fortjener straffen. Men de siste innleggene har vært mer av denne sorten:

 

Håper du må sitte 2x så lenge som straffen

Håper du mister bilen også

Du er ikke den smarteste jeg kjenner

Du er ikke den skarpeste kniven i skuffen

 

Synes ikke dette har så mye med saken å gjøre. Synes mer dette er rene personangrep.

 

Selvfølgelig skal dere få lov til å synes at råkjøring er latterlig. Er ikke det jeg sier, hvis noen tror det.

Lenke til kommentar
Vet at jeg setter det veldig på spissen. Det var hele poenget. Jeg forsvarer ikke råkjøringen han sin. Det jeg prøver å få folk til å forstå er at man kan da ikke bryte retningslinjene fordi man er uening med han. Ja, si at man synes det var dumt, å at han fortjener straffen. Men de siste innleggene har vært mer av denne sorten:

 

Håper du må sitte 2x så lenge som straffen

Håper du mister bilen også

Du er ikke den smarteste jeg kjenner

Du er ikke den skarpeste kniven i skuffen

 

Synes ikke dette har så mye med saken å gjøre. Synes mer dette er rene personangrep.

 

Selvfølgelig skal dere få lov til å synes at råkjøring er latterlig. Er ikke det jeg sier, hvis noen tror det.

Ja, jeg står fremdeles for det jeg skrev. Jeg vil ikke ha slike mennesker bak rattet på veien. Det er uforsvarlig! Uansett om de kjører i en tunell langt under en sjø med 4 kjørefelt sent på kveld eller om de kjører på hardangervidda. Slike mennesker burde ikke fått rettigheten til å kjøre bil i det hele tatt. Kan godt hende jeg gikk litt langt å skrev at han ikke var den skarpeste kniven i skuffa, men tror ikke han skal regne med så mye medfølelse uansett hvor han henvender seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...