Gå til innhold

Tatt i fotoboks, juridisk hjelp?


skyline

Anbefalte innlegg

Men skal vi ta høyde for at mennesker kan komme ravende midt på E18 eller andre steder uten videre er det vanskelig å kjøre bil...

Selvsagt, poenget var bare å illustrere at man aldri kan være sikker på at man faktisk er alene på vegen. Uforutsette ting kan skje. De fleste fornuftige førere vet at man bør bremse godt ned hvis man ser barn i vegen.

Ellers tror jeg merkelig nok vi er enige....kjører stort sett aldri fortere enn at jeg beholder lappen og har "studert" hva som er konsekvensene av det jeg gjør. Så jeg kommer ikke til å suttre om jeg blir tatt, mer irriterende. Kan godt akseptere høye bøter, så lenge de hadde stått i forhold til andre lovbrudd i samfunnet ellers.

Stoppskilt følger jeg alltid, har vel kjørt på rødt en gang eller to når det ikke skiftet, kan ha noe med at jeg bor i oslo og må kjøre deretter, mot stoppskilt kan bli dyrt og farlig..

Ellers er vi vel på sett og vis litt enige ja.

Mot stoppskilt er dyrt ja, og som sagt i innlegget over. Jeg har problemer med å se helt poenget med å kreve full stopp for alle. Farlig? Vel, det er veldig avhengig av krysset. Er det uoversiktig kan det være farlig å ikke stoppe eller nesten stoppe pga dårlig sikt til høyre og eller venstre.

 

Edit: Kom på en ting. Var det ikke Torild Skogsholm som ville få vekk kalkulert råkjøring ved innføringen av prikksystemet? :lol:

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fotgjengere har ingenting midt på en 4felts vei å gjøre. Hvorfor er alene på veien et patetisk argument? Kan noen forklare det? Kom ikke med "du kan aldri vite" en 4felts vei med fri sikt nesten 1km før man kjører inn i tunellen skal det ikke være annet enn biler på....hva er da problemet med å kjøre fort?

Så dersom du kjører på ei lita jente som har forvillet seg ut i firefeltsveien, ville du lagt deg til å sove med god samvittighet fordi jenta "ikke hadde noe på en 4 felts vei å gjøre"? Og det trenger selvfølgelig ikke være akkurat ei lita jente om du tenkte å kommentere det..

 

Og ja, jeg tipper du ser alt som skjer og kommer til å skje der du beveger deg 50 meter i sekundet med en lengde fra oppfattelse til full stopp på flere hundre meter..

 

Enkelte trenger å oppleve en dødsulykke for å forstå ting. Konsekvensene av en slik ulykke er så ufattelige at bare det å øke sannsynlighetene noen prosent er utilgivelig.

Lenke til kommentar
Men skal vi ta høyde for at mennesker kan komme ravende midt på E18 eller andre steder uten videre er det vanskelig å kjøre bil...

g farlig..

Ja det er akkurat det vi skal, og det er akkurat derfor fartsgrensene er som de er.

 

Da er det ikke vanskelig å kjøre bil, da er det vanskelig å kjøre over fartsgrensen.

 

Tingen med å kjøre bil er at du ALLTID skal ta høyde for at det verste kan skje. Da blir skaden mye mindre om den skulle oppstå.

 

Og en annen ting, ang straffenivået for å kjøre for fort. Det at straffenivået er høyere for å kjøre fort enn andre ting er da fullstendig irrelevant, det er de andre straffene som er for lave! Og two wrongs don't make one right.

Lenke til kommentar

Fotgjengere har ingenting midt på en 4felts vei å gjøre. Hvorfor er alene på veien et patetisk argument? Kan noen forklare det? Kom ikke med "du kan aldri vite" en 4felts vei med fri sikt nesten 1km før man kjører inn i tunellen skal det ikke være annet enn biler på....hva er da problemet med å kjøre fort?

Så dersom du kjører på ei lita jente som har forvillet seg ut i firefeltsveien, ville du lagt deg til å sove med god samvittighet fordi jenta "ikke hadde noe på en 4 felts vei å gjøre"? Og det trenger selvfølgelig ikke være akkurat ei lita jente om du tenkte å kommentere det..

 

Og ja, jeg tipper du ser alt som skjer og kommer til å skje der du beveger deg 50 meter i sekundet med en lengde fra oppfattelse til full stopp på flere hundre meter..

 

Enkelte trenger å oppleve en dødsulykke for å forstå ting. Konsekvensene av en slik ulykke er så ufattelige at bare det å øke sannsynlighetene noen prosent er utilgivelig.

Trodde jeg avklarte det i sted....

 

Men om man på død og liv skal fortsette, så får vel jeg og henge meg på her.

 

Kan du forklare meg åssen en 4åring skal rote seg ut på en vei alene om natta...? Greit, en full person kan klare det, men igjen, skal man tenke hverst tenkelige som kan skje hele tiden så bør man droppe bilen. Var jo en slik sak i byen, jenter som løp ut foran bil som ikke hadde sjans til å stoppe...ble kjørt på. Mener du at sjåføren kan lastes fordi han ikke så at de hoppa ut foran bilen? Politiet mener hvertfal noe annet. Ja det er forskjell på sakte kjøring i trafikk og grisekjøring på oversiktlig vei, men poenget er det samme.

 

Ellers får å bevege oss ut på sikkelige veier, feks. rette strekninger på E6 mot gradermoen eller E18 i Vestfold(den nye med 100sone...). Skal man sitte å ta høyde for at det ut av mørke kan komme mennesker løpende når veien har gjeder for elg... :ermm: og der forøverig er lite/ingen bebyggelse... i nærheten av veien...

 

Joda, kjenner folk som har opplevd dødsulykker, så har sett åssen det påvirker familien.

 

Hvis vil skal sitte å regne på dette vil jo det si at det er utilgivelig å kjøre eldre biler... En gammel bil stopper ikke på langt nær så fort som en ny bil med Abs bremser. Og en sportsbil feks. Porsche 911 vil kunne kjøre fortere enn en koreansk blikkboks med dårlige bremser. Har hatt nok fysikk til å skjønne hvordan fart påvirker bremselengde, ikke helt firkantet, men det er STORE forskjeller ute å går når det gjelder bremselengde...

Dette kan man kverrulere i timesvis på, men det er jo ikke til å komme unna at en nyere bil er tryggere for både de inni og folk rundt.

 

Får å helle litt bensin på bålet, staten misliker jo at man skal kunne kjøpe nye trygge og miljøvennlige biler...

 

btw. du blir kanskje overrasket om jeg nevner at jeg sitter å drømmer om en Defender, Pickup eller likende terrengbil som jo er treige biler som har nok med å komme opp i 100...

 

Menmen nok OT nå.... :blush:

 

 

EDIT:

 

Alastor: Du kan ikke ta høyde for alle tenkelige situasjoner, er faktisk umulig...eller det er mulig, ved å la bilen stå.

 

Og prikksystemet funker jo fint...NOT.. :hmm:

Endret av chma
Lenke til kommentar

Men dere må vel være enige i at det er ganske extreme straffer for fartsovertredelse her i Norge, kontra andre land?

I Danmark, 190 km/t i 110 sone, 2500kr i bot og 14 dager uten lappen.
I Belgia, hadde to fyrer i hver sin Nissan Skyline GT-R R34 VSPEC-2 med ca 600hk over 330km/t på motorveien, og fikk 2750 kr i bot hver. (110 sone)

Her i Norge blir en jo behandla verre enn en voldtektsforbryter og raner, de får en klapp på skulderen, og blir offer!

 

Altså, alle land har forskjellige straffer og regler? og du er hvor? I NORGE ;)

Så du får vel straff og KANSKJE du tenker litt bedre nestegang?

 

Og er fartsgrensa 80 kjører man 80? ikke 160/170?... sier seg selv igrund..

Endret av prexide
Lenke til kommentar

Hmm, måtte legge en post til her jeg, for med nermere ettertanke så var denne topicen bare helt på jordet... du kan vel ikke komme til ett forum og klage på at du mister lappen pga overtredelse av loven og du kan vel trafikk reglene? hvis du ikke greier og følge regler blir du fratatt rettigheter som fks lappen :thumbdown:

greit det er kjipt og miste den men uansett om det var en slette på 1mil som var helt rett og du ikke så noen biler er det egentlig HELT det samme? tenk hvis da alle skal gå rundt som deg og bare "det var ingengen biler der"... da blir det trygt på veien gitt.... er jo en grund for lover og regler da=) Og di har bevis til saken og hva skal du gjøre da? si du var "sinnsyk i gjernings øyblikket"? ja saklig.. "jeg bare blacka ut da jeg kom oppi 90, så plutselig kom fotoboksen".. jepp.. den kan du bruke :thumbup: :!:

 

for alle som bor i området ditt sin skyld, håper jeg du mister lappen VELDIG lenge!!!!!

Lenke til kommentar
Så da er det greit, altså? Så lenge man bare kvester seg selv og koster samfunnet et par hundre tusen i opprydding, sykehusopphold, med mer, så kan man kjøre så fort man bare vil?

 

Idiotisk argument.

Da må jeg som anti-røyker få syte og klage ræva av meg fordi alle de tullingene som røyker og ender opp med lungekreft og andre sykdommer får behandling for MINE skattekroner, ikke fanden om jeg vil betale for at de selv har påført seg diverse ulumskheter.

 

veldig off-topic vet jeg ;)

Endret av Champ
Lenke til kommentar

Vel, i følge Trygg trafikk koster en trafikkdrept samfunnet 83 millioner kroner, ikke noen hundre tusen.

 

Noe av forskjellen på en tulling som kjører for fort, og en tulling som røyker, spiser for mye fett eller sukker, ikke trimmer osvosv, er at førstnevnte tulling bryter en regel. Det gjør ikke de andre.

 

Regner med at du Champ har akkurat den samme holdningen den dagen du blir syk, og det er min tur til å betale for deg?

 

btw, link til kilde på sum for trafikkdrept- kostnad: http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Presse/Pr...licShow;ID=1003

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Lurer på hvor mye man sparer på å bygge ut E18 gjennom vestfold helt...eller andre veier med midtdeler...

De ca 35 kilometerne som er bygd ut til fire felt med midtdeler i Vestfold til nå, antar man at har spart 6-8 menneskeliv på drøye tre år.

Innen ti år skal hele E18 i vestfold være ferdig utbygd.

Lenke til kommentar

Hmm, må bare få skyte inn en liten kommentar på vegbyggingen her i landet... Det er veldig bra at man nå har begynt med midtdelere for å spare menneskeliv, utrolig bra tiltak. Men politikerne glemmer en ting: Det finnes veier på Vestlandet også.

 

Veistandarden vestpå er ikke spesielt god. Mange steder her gnåler vi ikke om fire felter, men om god nok vei til at to biler kan passere hverandre. Vi trenger nye veier mange steder på Vestlandet, og jeg tør påstå at dette er viktigere enn midtdelere. Det dør mange folk her også, vet dere.

Lenke til kommentar
Vel, i følge Trygg trafikk koster en trafikkdrept samfunnet 83 millioner kroner, ikke noen hundre tusen.

 

Noe av forskjellen på en tulling som kjører for fort, og en tulling som røyker, spiser for mye fett eller sukker, ikke trimmer osvosv, er at førstnevnte tulling bryter en regel. Det gjør ikke de andre.

 

Regner med at du Champ har akkurat den samme holdningen den dagen du blir syk, og det er min tur til å betale for deg?

Bryr meg fint lite om det er en regel eller ikke, selvpåført skade som samfunnet må betale begge deler. Kommer til å ha akkurat den samme holdningen den dagen jeg blir syk også, tror neppe jeg er den første som får en livsstilssykdom. Derimot blir jeg syk av helt andre årsaker så er jo saken en helt annen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
I Danmark, 190 km/t i 110 sone, 2500kr i bot og 14 dager uten lappen.

I Belgia, hadde to fyrer i hver sin Nissan Skyline GT-R R34 VSPEC-2 med ca 600hk over 330km/t på motorveien, og fikk 2750 kr i bot hver. (110 sone)

 

Her i Norge blir en jo behandla verre enn en voldtektsforbryter og raner, de får en klapp på skulderen, og blir offer!

Når du ligger i 166 Km/t i en 80 sone så fortjener du ikke bedre.

 

Hjelper heller ikke å være en erfaren sjafør, er som regel de som driter på leggen.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar
I Danmark, 190 km/t i 110 sone, 2500kr i bot og 14 dager uten lappen.

I Belgia, hadde to fyrer i hver sin Nissan Skyline GT-R R34 VSPEC-2 med ca 600hk over 330km/t på motorveien, og fikk 2750 kr i bot hver. (110 sone)

 

Her i Norge blir en jo behandla verre enn en voldtektsforbryter og raner, de får en klapp på skulderen, og blir offer!

Når du ligger i 166 Km/t i en 80 sone så fortjener du ikke bedre.

 

Hjelper heller ikke å være en erfaren sjafør, er som regel de som driter på leggen.

as proven in this case

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...