Gå til innhold

Tatt i fotoboks, juridisk hjelp?


skyline

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men dere må vel være enige i at det er ganske extreme straffer for fartsovertredelse her i Norge, kontra andre land?

 

I Danmark, 190 km/t i 110 sone, 2500kr i bot og 14 dager uten lappen.

I Belgia, hadde to fyrer i hver sin Nissan Skyline GT-R R34 VSPEC-2 med ca 600hk over 330km/t på motorveien, og fikk 2750 kr i bot hver. (110 sone)

 

Her i Norge blir en jo behandla verre enn en voldtektsforbryter og raner, de får en klapp på skulderen, og blir offer!

Jeg skal si meg enig i at straffene er strenge om du sammenligner med voldtekt som er langt alvorligere.

 

Generelt vil jeg si at man skal kjøre forsvarlig, enkelt og greit

Lenke til kommentar
Her i Norge blir en jo behandla verre enn en voldtektsforbryter og raner, de får en klapp på skulderen, og blir offer!

Hvorfor ikke heller foreslå at voldtektsmenn og ranere får høyere straffer istedenfor at dere råkjørere slipper enklere unna? Når du har en bil til en halv million (eller noe sånt), hvor mye lærer du egentlig av å få en bot på 3000kr?

 

Nei, jeg er jammen glad lovene er slik de er. 12k svir litt, en måned i fengsel er kjapt unnagjort, men to og et halvt år uten førerkort.. det lærer du forhåpentligvis litt av. Du må vel ta førerkortet på nytt, eller husker jeg helt feil nå? :)

 

Edit: her kommer sutringen om køer, forbikjøringer og resten av standard-argumentene til råkjørerne. Hvis dere føler at dere gjør trafikkbildet farlig ved å foreta en forbikjøring, slapp av og hold dere bak de som følger fartsgrensene. Dere kommer frem uansett.

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar
Trafikkreglene i Norge må være de mest idiotiske, ihvertfall av det jeg har sett i Europa. Afrika o.l. er jo ikke sammenlignbart, men når man mister lappen nesten ved å kjøre i 120 i 90 kilometer sonen kan man begynne å lure.

Mja, det er godt mulig at veiene i Norge er knakende bra, og at fartgrensen uten problemer kunne ha vært 200km/t på enkelte. Helt irrelevant. Grensene er der, lev med det. Bryter du dem, bryter du loven, og bryter du loven, blir du straffet.

 

Vil du absolutt ha høyere fartsgrenser, ta det opp med en eller annen politiker som bryr seg. Sutring hjelper ikke, og å kjøre dobbelt så raskt som fartsgrensen tillater.. da får du faen meg innfinne deg med at du blir uten bil i et par år.

 

 

Man lærer at trafikkreglene er korka. Bare en 500kr bot på en feilparkering er SYKT.

 

Jeg fikk en parkeringsbot for et par måneder siden. Sure penger, men jeg betalte den, og fant et annet sted å parkere. Lesson learned.

 

 

En måned i fengsel.. kjapt unnagjort.. :hmm: Oi jeg voldtok / knivstokk en fyr, oi jeg slapp med en liten bot og fengsel en uke. Nei, jeg tror ikke jeg lærte så mye av det nei... Det er som trådstarter sier verre å kjøre litt for fort en å voldta noen med det lovverket vi har  :whistle:

 

Noe er galt med lovverket. Gjør noe med det, hvis du bryr deg så mye om voldtekts- og rans-ofre.

 

Seff, og her kom STANDARD argumentet for å holde seg bak biler.. kommer seg fram ja :whistle: Det er ikke rart at trafikken i Norge er slik den er med den innstillingen..

 

Jepp, og sånn kommer det til å bli inntil diverse grinegutter faktisk gjør noe konstruktivt for å heve fartsgrensene. Å kjøre fortere enn fartsgrensen tilsier, bidrar ikke til mer enn mer penger i statskassen, mindre boss på veiene, og en del paller.

 

Mindre syting, mer tiltak. :thumbup:

Lenke til kommentar
Fortjent, å så fortjent. Når du over dobler fartsgrensa fortjener du bot, fengsel, og inndratt førerkort de neste 3 årene, definitivt. Du satte andres liv i fare for å komme litt kjappere fram, smarting. Godta straffen du får og lev med at du bæsja på leggen.

 

rofl.gif Indeed.

Sette andres liv i Fare? Det var jo ingen andre inne i den tunnelen, det var tomt. Tror du jeg hadde gjort dette i rush tid?

 

Anng. å sette andres liv i fare, hva med politikere, poltiti og advokater og annet avskumm som kjører i fylla og for fort også videre, for å så få forenklet forelegg?

 

Og fyllekjøring, det er noe som jeg ser på som veldig farlig er det fyllekjøring, det er livsfarlig, da er du uten kontroll. De burde få enda strengere straff en de som kjører litt over og veldig mye over fartsgrensa.

 

Jeg har faktisk vært inblandet i en dødsulykke selv, så jeg hvet hva jeg prater om. Ble påkjørt av en motorsykkel som braste inni sida på bilen min, han hadde ca 160.km/t, i 50sone. En fredags kveld midt i bø gata. Men det må vel sies at det er en viss forskjell, på å kjøre 160 midt i ei gate full av folk, og å kjøre 160 i en tunnel med plass til 4 biler i bredden, laaaaaannnnnggg sikt, og ingen trafikk.

Eller?

 

Helt enig crack.

Lenke til kommentar
Sette andres liv i Fare? Det var jo ingen andre inne i den tunnelen, det var tomt. Tror du jeg hadde gjort dette i rush tid?

 

Når man kjører i 170 km/t skal det ikke mye til før det dukker opp en potensiell fare, og bremselengden er på mangfoldige meter ... Ja, du var nok en fare for både deg selv, og eventuellt bilister i motsatt kjørebane. Du sa jo selv at du var uoppmerksom.

 

Uansett: Bot og bedring, lev med det.

Lenke til kommentar
Sette andres liv i Fare? Det var jo ingen andre inne i den tunnelen, det var tomt. Tror du jeg hadde gjort dette i rush tid?

 

Når man kjører i 170 km/t skal det ikke mye til før det dukker opp en potensiell fare, og bremselengden er på mangfoldige meter ... Ja, du var nok en fare for både deg selv, og eventuellt bilister i motsatt kjørebane. Du sa jo selv at du var uoppmerksom.

 

Uansett: Bot og bedring, lev med det.

Potensiell fare? I en tunnel? Som hva? Motgående biler hadde jeg sett 1 km før de paserte meg, så hadde jeg sett en bil som kom i mot hadde jeg satt ned farten.

 

Dessuten, er dette ikke noen gammel Lada Niva 1600 jeg kjørte.

 

En Primera 91 mod med 215/40ZR17 Dekk og Tein/H&R Understell, ca 60 % stivere enn org. Primera som forøvrig har blitt kåret til klassens best kjørende, så bilen oppfører seg extremt stabilt i høy hastighet.

 

Takk for at enkelte her iallefall har litt forståelse.

 

Har forresten hat lappen i 4 år, mer eller mindre (-3mnd da jeg mistet lappen i november, (86,24 km/t i 60 sone), og har en årlig kjørelengde på ca 45`000km.

Så jeg er ikke helt rookie på vein, har tilbakelagt nesten 200`000km, og har sett mye stygg kjøring, vil ikke si at jeg plasserer meg blandt de aller verste, men mer sånn midt på.

Lenke til kommentar
Potensiell fare? I en tunnel? Som hva? Motgående biler hadde jeg sett 1 km før de paserte meg, så hadde jeg sett en bil som kom i mot hadde jeg satt ned farten.

 

Du sier jo selv at du selv var uoppmerksom...

 

Dessuten, er dette ikke noen gammel Lada Niva 1600 jeg kjørte.

 

Driter vel jeg i. :ermm:

 

En Primera 91 mod med 215/40ZR17 Dekk og Tein/H&R Understell, ca 60 % stivere enn org. Primera som forøvrig har blitt kåret til klassens best kjørende, så bilen oppfører seg extremt stabilt i høy hastighet.

 

Men gjør DU det? Ekstremt høy hastighet er ikke lovlig, that's it.

 

Har forresten hat lappen i 4 år, mer eller mindre (-3mnd da jeg mistet lappen i november, (86,24 km/t i 60 sone), og har en årlig kjørelengde på ca 45`000km.

 

Andregangsforbryter? Det forklarer hvorfor du får såpass saftig straff. Til pass for deg. Lær deg å kjøre etter reglene, du. Og nei, det at du er erfaren, og sikkert en veldig god sjårfør, gjør ikke at du har noe mer lov til å tøye reglene enn andre.

Lenke til kommentar
Ja brøl ut alle dere paragrafryttere, for dere har vel selv aldri fått fartsnålen til å krype så mye som en milimeter over fartsgrensen...

 

Trengs vel egentlig ikke å kommenteres mer, men dette var noe av det tåpeligste jeg har lest på lenge.

Jaha? de fleste her gir jo inntrykk av at de aldri ville finne på å kjøre for fort. Huff og fy hvor fæle fartsyndere er! :innocent:

 

Hvis du hadde lest de neste postene mine hadde du skjønt at jeg ikke forsvarte skyline, men at det heller var et angrep på dem som ALLTID skal være så ekstremt "politisk korrekte".

 

Strekningen han kjørte fort på er en meget rett strekning med flere felt (har kjørt der selv), og dersom det virkelig ikke var andre enn ham der akkurat da hadde han jo bare skadet seg selv?

Poenget mitt var hvertfall at jeg nekter å tro at "paragrafrytterne" her aldri har kjørt så fort som (la oss si) 120km/t.

Ja! 170km/t er verre, men kræsjer du i 120km/t tror jeg lyset slukner uansett, både for deg og den du evt. kræsjer med.

 

Jeg tror heller ikke trådstarter lagde denne tråden for å bli flamet. Har dere ikke noe konstruktivt å si så kan dere bare klappe igjen.

Endret av lodott
Lenke til kommentar

Greit nok at trådstarter har bæsja litt på leggen.. Skal man først kjøre fort, så finner man en strekke man kjenner, IKKE en ny tunnell med mange kjørefelt. Er det en plass det finnes fotobokser så er det slike plasser.. Ligger vel i Rogaland denne tunnelen, husker ikke hvor mange kameraer de har fordelt på bokser, men det er ikke mange, så du var litt uheldig der..

 

Uansett, har du først kjørt så fort og blitt tatt for det, så er du egentlig scewed. Men det finnes noe som heter formildende omstendigheter, tror egentlig det var DET trådstarter ville ha hjelp til, ikke ha folk som poster bilder av emoticons som ler og som sier "haha, så fortjent".. OT heter vel det ellerno.

 

Annen ting, det er at det finnes noen som ikke ser ut til å ha interesse eller kunnskap om bil, bilkjøring osv.. Det er jo greit, men da ser det rimelig patetisk ut at de begynner å overhøvle argument fra folk som tydeligvis vet mer enn dem selv. Det har kanskje med at de selv ikke har lappen selv, MYE av kunnskapen om trafikk osv, kommer av egne erfaringer i trafikken.

 

For å hjelpe trådstarter;

Du er rimelig screwed, men du kan nevne noen ting som bør være formildende..

 

- Du hadde en LANG RETT strekke med ENORM oversiktlighet.

- Du hadde en bil som er bedre enn gjennomsnittet.

- Du hadde bedre dekk enn gjennomsnittet, og det gir bedre kjøreegenskaper (uansett hvordan man vrir og vender på det).

- Aner ikke når på døgnet det var, men om det var utenom normal trafikk, så kan det brukes.

- Kanskje har du kjørt bil en stund, og har peiling på dette.

- Det er dessverre bevist litt for mange ganger at om du har høy inntekt, så slipper du streng straff.

 

Uansett om man syns trådstarter fortjener det eller ikke, så finnes det som sagt formildende omstendigheter, noe loven legger opp til. Til de som syter over at han fortjener det fordi loven sier det, så hvorfor skal ikke han få bruke loven til sin gevinst da..? Han har like stor rett på rettferdighet som alle andre. Det har blitt vist tidligere (f.x en kjent forretningmann som kjørte i rundt 150 ellerno med en heftig BMW på en lang oversiktlig strekke, DETTE gjorde at han slapp streng straff). Om det er feil, så får de som bryr seg om det ta det opp med loven, ikke bare flame trådstarter om at han må fikse loven mot voldtektsmenn.

 

Igjen, trådstarter stilte et spørsmål, jeg syns det blir helt bak mål at folk skal drive å le av ham og si at han fortjener det osv. Han har vel innsett det, men spør om hjelp for å bruke loven best mulig, ikke at folk skal si seg enige med andre som lo av han og sa han fortjente det.

 

Og ja, jeg liker IKKE trafikklovene i dette landet. Vertfall ikke mange.

Og ja, jeg har selv kjørt den strekingen som trådstarter snakker om.

:)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...