Gå til innhold

Tatt i fotoboks, juridisk hjelp?


skyline

Anbefalte innlegg

Tja, egentlig syns jeg det. Om en mann kjører to forskjellige biler, en 2004 BMW M3 3.2 CSL og en Lada Nivea 1988 1.3 Turbo, i 140hm/h, så vil han i Ladaen utgjøre en MYE større fare for omgivelsene enn i BMWen. Bremseeffekt, styring, veigrep osv osv.

 

Jo større trafikkfare, jo strengere straff. Ikkesant..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke for å slenge bensin på bålet: Men det er helt på trynet at det skal hjelpe i retten å ha en god bil. Man BER jo folk med fancy biler om å råkjøre.

Det er sant.

 

Men på den annen side, så burde jo det straffes hardere jo mer trafikkfarlig handlingen du utfører er..?

 

Hm, det ser ut til at jeg har blandet litt i den saken med han advokaten (ikke han med arbeideren, han andre) som råkjørte.. Han kjørte Mercedes og ble muligens dømt til fengsel etterpå..

 

Link.

Her,, finnes det forresten 3 artikler om ham. (sjekk URLen..:p ) Hm, forumet likte ikke den lange linken..

 

Her;

http://www.vg.no/sok/index.hbs?query=SUB+Y...Zzb3J0aW5nPQ==,,

 

:!:

 

Edit igjen; Ikke den heller. Drit. Søk selv.. :wee:

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Tja, egentlig syns jeg det. Om en mann kjører to forskjellige biler, en 2004 BMW M3 3.2 CSL og en Lada Nivea 1988 1.3 Turbo, i 140hm/h, så vil han i Ladaen utgjøre en MYE større fare for omgivelsene enn i BMWen. Bremseeffekt, styring, veigrep osv osv.

 

Jo større trafikkfare, jo strengere straff. Ikkesant..?

 

Ja, jeg forstår det. Men av en eller annen grunn så blir det feil. Det er mange elendige dumskaller av noen sjåfører/trafikanter som har feit lommebok og god bil. De kjøper seg en BMW M3 el. bare for å skryte til andre uten å ha den minste anelse om hvordan de skal håndtere slike enorme krefter. Jeg vil se på dem som en større trafikkfare enn en vanlig, erfaren, normal sjåfør med en bil som ikke har all nymotens sikkerhet. Jeg har sett en del dårlige sjåfører/trafikanter, og skremmende mange av dem har en bil som ligger godt over gjennomsnittet. Går det til helvete i 160, så spiller det som oftest ingen rolle om man har en bil eller en annen. Det kan diskuteres om hva som er farligst av en god sjåfør/trafikant i en dårlig bil, eller en dårlig sjåfør/trafikant i en god bil.

Hvis det er slik som du sier, så taes det ikke så mye hensyn til sjåførens egenskaper, men heller bilens. Og selv om de to sjåførene er like gode, så synes jeg likevel ikke tykkelsen på lommeboken skal avgjøre dommen.

 

Edit: La til en quote

Endret av gordito
Lenke til kommentar

Så klart må en ta hensyn til om det er en god sjåfør eller ikke. Det er klart det er vanskelig å definere og vurdere dette. Jeg vil ikke si at det er tykkelsen på lommeboka som avgjør, det er hva du begår lovbruddet med. Disse har ofte mye med hverandre å gjøre, men jeg vet om folk som ikke har spesielt mye penger som har rimelig heftig bil.

 

Man må gjøre en helhetsvurdering, der mange ting spiller inn. Erfaring, og ikke minst bilens egenskaper.

Lenke til kommentar

skumleste kjapt gjennom og en ting slo meg INGEN har fått med seg at eu har pålagt norge at man ikke kan få dobbel straff i trafikk saker lengre

 

dvs at du enten får bot ,fengsel eller mister lappen så sånn sett er du ikke så f**ked som du først trodde

 

og gidder ikke komme med moralpreken som alle andre for jeg kjøre av og til fort selv (det er jo J***a gøy da)

 

 

kos deg med tanken på at det ikke blir så mye straff som du først trodde da :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er enegtlig en latterlig lov. Jeg vil påstå at du bare blir straffet en gang, selv om du både mister lappen og betaler en feit bot.

 

Men hvis dette stemmer regner jeg med at du slipper unna med å være bilfri noen år. Hovedpoenget vil vel være å fjerne deg fra veien, så da er jo alternativene å bure deg inne lenge eller ta lappen din. Lang soningstid er vel utenfor strafferammene her, så da er det lappen igjen

Lenke til kommentar
skumleste kjapt gjennom og en ting slo meg INGEN har fått med seg at eu har pålagt norge at man ikke kan få dobbel straff i trafikk saker lengre

 

dvs at du enten får bot ,fengsel eller mister lappen så sånn sett er du ikke så f**ked som du først trodde

Siden når? Jeg hørte også rykter om dette, men loven håndheves fremdeles ikke slik som du sier.

 

Uansett.. Til trådstarter. Om du skaffer deg en advokat som kan forsvare deg, så kan du kanskje få igjennom at du kommer til å tape så sinnsykt på dette (f.eks om du hadde en jobb og kom til å miste den om du mistet lappen). I såfall tror jeg du kanskje hadde fått beholde lappen men fått en større bot.

Lenke til kommentar
skumleste kjapt gjennom og en ting slo meg INGEN har fått med seg at eu har pålagt norge at man ikke kan få dobbel straff i trafikk saker lengre

 

dvs at du enten får bot ,fengsel eller mister lappen så sånn sett er du ikke så f**ked som du først trodde

Siden når? Jeg hørte også rykter om dette, men loven håndheves fremdeles ikke slik som du sier.

 

Uansett.. Til trådstarter. Om du skaffer deg en advokat som kan forsvare deg, så kan du kanskje få igjennom at du kommer til å tape så sinnsykt på dette (f.eks om du hadde en jobb og kom til å miste den om du mistet lappen). I såfall tror jeg du kanskje hadde fått beholde lappen men fått en større bot.

husker ikke bestemt dato. du gjorde meg usikker nå , men det er defentlig tred i kraft i promille saker leste det i et eller anna bil blad fra naf tror eg

Lenke til kommentar
Uansett.. Til trådstarter. Om du skaffer deg en advokat som kan forsvare deg, så kan du kanskje få igjennom at du kommer til å tape så sinnsykt på dette (f.eks om du hadde en jobb og kom til å miste den om du mistet lappen). I såfall tror jeg du kanskje hadde fått beholde lappen men fått en større bot.

Poenget med en straff er at du skal tape noe på det. Penger, frihet, muligheten til å kjøre bil.. :)

Lenke til kommentar

Eg trur dessverre ikkje at det er så altfor mange formildande omstendigheiter i denne saka som du kan nytte godt av. Og argumentere for at du har ein god bil når du kjøyrer så fort i ein nedoverbakke :wow: .

Og når du har mista lappen ein gong før er det ikkje mykkje å hente på og påstå at du har lært av ærfaring. Det at du har drosjeløyve bør du absolutt ikkje nevne sidan det då kvalifiserer deg som yrkes sjåfør som burde vite bedre.

Din beste sjangse for redusert straff er nok saksbehandlings feil.

Beklager.

Lenke til kommentar

Men, de som sier: bryter du loven, skal du straffes. Hvor mangen er der her som bare har orginal programvare? Skal dere også straffes da? Bare orginal musikk, filmer, programvare, spill? Det er ikke samenlignbart i utgangspunktet, men dere kaster ut ting uten å kanskje tenke på "dere" tilhører en annen gruppe som heller ikke har alt på det tørre. Jeg for min del tilhører begge "grupper", "rånere" og "hardwarere".

For min del er dette to likestilte hobbyer. Men skjønner godt det at de som kun "tilhører" den ene gruppen kanskje misliker det den andre gruppen står for og mener. Men ikke kast stein i glass hus!

 

Edit: Skrive leifs.

Endret av skyline
Lenke til kommentar
For min del er dette to likestilte hobbyer. Men skjønner godt det at de som kun "tilhører" den ene gruppen kanskje misliker det den andre gruppen står for og mener. Men ikke kast stein i glass hus!

For min del kan du råne i vei så mye du vil, så lenge du tar hensyn til andre trafikanter og holder deg til fartsgrensene. Eller er det sånn at når du er "råner", så du råkjøre?

Lenke til kommentar
Uansett.. Til trådstarter. Om du skaffer deg en advokat som kan forsvare deg, så kan du kanskje få igjennom at du kommer til å tape så sinnsykt på dette (f.eks om du hadde en jobb og kom til å miste den om du mistet lappen). I såfall tror jeg du kanskje hadde fått beholde lappen men fått en større bot.

Poenget med en straff er at du skal tape noe på det. Penger, frihet, muligheten til å kjøre bil.. :)

jupp, men å miste en jobb er litt verre (se for deg en linje fra at personen mister jobben, ryker inn i en måned eller to, kommer ut igjen fra fengsel og plutselig har staten en ekstra å fø på)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...