Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Det er da helt greit å laste ned spill man allerede har. Det blir bare for dumt å sammenlikne en spilleske med cd, med en mobiltelefon. Man betaler jo tross alt for å få lov til å bruke, og ikke eie programvaren.

Du betaler for retten ja, og du betaler for det lagringsmediet som programvaren leveres på. Det er nå engang slik at forbrukeren har ansvar for å ta vare på produktet, og dette inkluderer også lagringsmediet.

 

Ødelegger man et Gamecube spill eller en N64 cartridge er løpet kjørt så det er ingen prinsippiell forskjell med f.eks. et PC-spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er da helt greit å laste ned spill man allerede har. Det blir bare for dumt å sammenlikne en spilleske med cd, med en mobiltelefon. Man betaler jo tross alt for å få lov til å bruke, og ikke eie programvaren.

Du betaler for retten ja, og du betaler for det lagringsmediet som programvaren leveres på. Det er nå engang slik at forbrukeren har ansvar for å ta vare på produktet, og dette inkluderer også lagringsmediet.

 

Ødelegger man et Gamecube spill eller en N64 cartridge er løpet kjørt så det er ingen prinsippiell forskjell med f.eks. et PC-spill.

Nei, men du har likevel full rett til å laste ned spillet da du uansett har betalt for lisensen. Ingen taper noe på det

Lenke til kommentar
Det er da helt greit å laste ned spill man allerede har. Det blir bare for dumt å sammenlikne en spilleske med cd, med en mobiltelefon. Man betaler jo tross alt for å få lov til å bruke, og ikke eie programvaren.

Du betaler for retten ja, og du betaler for det lagringsmediet som programvaren leveres på. Det er nå engang slik at forbrukeren har ansvar for å ta vare på produktet, og dette inkluderer også lagringsmediet.

 

Ødelegger man et Gamecube spill eller en N64 cartridge er løpet kjørt så det er ingen prinsippiell forskjell med f.eks. et PC-spill.

Nei, men du har likevel full rett til å laste ned spillet da du uansett har betalt for lisensen. Ingen taper noe på det

Nei, du har på ingne måte rett til å gjøre det.

 

Hvis man er så uheldig at man ødelegger selve lagringsmediet ville jeg kontaktet butikken hvor produktet var kjøpt. En god del butikker vil klart hjelpe til så godt de kan.

 

Nedlasting via nettet er uansett ikke lovlig. Slik situasjonen er i Norge nå er det selvsagt minimal/ingen sjansje for at man blir tatt for dette, men i en fremtidig situasjon hvor man er mye mer utsatt for å bli tatt er det ikke å anbefale at man laster ned noe man allerede har kjøpt.

 

Her kan jeg legge til at bransjen selv bør komme med bedre systemer slik at det blir lettere for forbrukerne å erstatte programvare i de tilfelle dette skulle skje.

Lenke til kommentar

jeg tror du skjønte hva jeg mente..

 

med andre ord: Hva gjør det ene mer ulovlig en det andre?

Tar du en backup av spillet ditt, lagrer det på en server på internet, og laster det ned om cd'en blir ødelagt, er dette like ille?

Er det ulovlig fordi de ellers like filene, ikke stammer fra "din" cd?

Lenke til kommentar
jeg tror du skjønte hva jeg mente..

 

med andre ord: Hva gjør det ene mer ulovlig en det andre?

Tar du en backup av spillet ditt, lagrer det på en server på internet, og laster det ned om cd'en blir ødelagt, er dette like ille?

Er det ulovlig fordi de ellers like filene, ikke stammer fra "din" cd?

Man kan ikke diskutere lover ut i fra eget syn. Det er klare grenser for hva som er lovlig og hva som ikke er lovlig.

 

Det du hinter til er moralen i det hele, og det er jo en annen sak.

Lenke til kommentar

Så lenge man har lisensen - RETTIGHETEN til å bruke programvaren kan snuten bare gi faen i om jeg skaffer meg den via internett. Skal man gå til butikken eller trykkeriet er de nødt til å betale for det ødelagte produktet, noe som åpenbart er mindre rimelig enn om jeg skulle laste det ned "gratis".

 

Hvis det ikke skulle være lov, er loven helt på trynet!

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Så lenge man har lisensen - RETTIGHETEN til å bruke programvaren kan snuten bare gi faen i om jeg skaffer meg den via internett. Skal man gå til butikken eller trykkeriet er de nødt til å betale for det ødelagte produktet, noe som åpenbart er mindre rimelig enn om jeg skulle laste det ned "gratis".

 

Hvis det ikke skulle være lov, er loven helt på trynet!

For fremtiden vil jeg anbefale deg en noe annen språkbruk hvis du skal debattere. Argumentene dine drukner jo i unødvendig språkbruk.

Lenke til kommentar

En lisens er en lisens.

betaler man 4000kr for office pakken, er det ikke cd'ene som koster 4000...

Loven sier vel at man ikke har lov å kopiere programvare man ikke har lisens på, mens det er fullt lovlig å kopiere programvare man HAR lisens på. om man bruker hardisker, nettverk eller internett for å kopiere denne programvaren er vel det samme.

Lenke til kommentar
Vis meg lovparagrafen som sier man ikke har lov å benytte seg av backup, når man har en lisensiert programvare?

Dette var ikke lett gitt.

 

Vi får prøve igjen da:

 

Det er ingen som har sagt at du ikke kan ta egen back-up av den programvaren DU har kjøpt. Det betyr den du kjøpte selv - ikke den du finner på nettet.

 

At du ikke ser denne forskjellen får nå stå for din egen regning.

Endret av Heales
Lenke til kommentar
Vis meg lovparagrafen som sier man ikke har lov å benytte seg av backup, når man har en lisensiert programvare?

Dette var ikke lett gitt.

 

Vi får prøve igjen da:

 

Det er ingen som har sagt at du ikke kan ta egen back-up av den programvaren DU har kjøpt. Det betyr den du kjøpte selv - ikke den du finner på nettet.

 

At du ikke ser denne forskjellen får nå stå for din egen regning.

Og hva er da forskjellen på å ta en backup av cd'en, eller laste ned en backup fra DC++? Man eier uansett spillet...

Lenke til kommentar

Nå vet jeg heller ikke i hvor stor grad du har innsikt i hvordan lover fungerer og tolkes.

 

Du finner svarene på det du lurer på her:

 

http://www.bsa.org/customcf/popuphitbox.cf...cfm&PageID=9541

 

Når du kjøper et dataprogram gjelder lisensen for de fysiske CD'ene du kjøper. Ikke de som du eventuelt måtte finne på en P2P server på nettet.

 

Dette er i grunnen sabla enkelt.

Lenke til kommentar

hm, ja lisensen gjelder cd'ene du kjøper ja. Mulig du har hørt om HalfLife2? Jeg eier en cd-key til det spillet. Det er min "lisens". Jeg har ingen cd-er. Likevel kan jeg, når spillet kommer, laste ned spillet 1000 ganger om jeg vil, og jeg er fortsatt ingen lovbryter.

Hvordan går dette an, lisensen gjelder jo en fysisk cd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...