Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Prisdebatten er derfor ikke det riktige sporet.

 

Bleh, unnskyld uttrykket men den der er for billig. (pardon the pun)

 

Du kan snakke om kjøpekraft (hos hvem? Ikke hos ungdommen i byen de har det tightere enn på lenge) Og prisfall til du blir blå i trynet: Når det er en haug av mennesker som ikke har råd til det så har de ikke råd til det uansett hva slags generelle tendenser og isolerte regnestykker du måtte komme med.

I min verden er det helt vanlig å ikke ha råd til å bruke tusen spenn i måneden feks. På spill.

 

Og da har jeg ikke engang begynt å ta med andre land enn de rikeste som også vil delta i den vestlige populærkulturen.

 

Jeg tipper tvert imot at pris og produksjonskostnader har veldig mye med saken å gjøre jeg.

Det finnes massevis av statistikk på at nettopp ungdommen er den mest kjøpesterke gruppen ved siden av seniorer.

 

Dette gjelder for stort sett hele Europa og USA - altså når man ser grupper i forhold til hverandre på rent generell statistisk basis, og det er den eneste objektive måten man kan sammenligne grupper.

 

Du tar direkte feil når du sier at ungdommen har det tightere nå enn noengang siden sannheten er direkte motsatt. Har brukt de 3 siste årene på skole og hadde gleden av å bli forelest av noen av landets aller beste forskere innen blant annet disse tingene. Ungdommen er, og har lenge vært den store vinneren nor det gjelder økt forbruk.

 

Selvsagt vil det være enkeltindivider som ikke har det spesielt godt økonomisk, men det forandrer ikke på det som er sakens kjerne.

 

Du er vel ikke så naiv at du tror de som kopierer i stor skala er blant de dårligst stilte her i landet?

 

Vi snakker her om Europa og USA siden det er disse markedene som måles. I andre deler av verden foregår uansett en meget stor del av omsetningen i form av organisert piratvirksomhet.

 

Skjønte dog ikke hva du mente med pris- og produksjonskostnader?

 

Det som generelt kan sies om dette er at produksjonsprisen på PC-spill har økt dramatisk de siste 10 årene samtidig som selve produksjonsprisen for 1 stk. ferdig spill har gått ned en god del...men dette dreier seg uansett ikke om store beløp - kun store beløp målt i prosenter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I 1994 kostet en nyhet av type Ultima Underworld ca. kr 600,- over disk i Norge.

 

Dette bare dokumenterer at dette ikke dreier seg om pris. Selv om PC-spillene hadde kostet latterlige ekroner 200 er det tvilsomt om det ville redusert kopieringen.

Du glemmer den vesentlige faktoren med salgsvolum og økningen i potensielle kjøpere.

 

I følge Norsk Mediebarometer 1994 var antall hjem med pc'er da 33%.

De samme tallene for 2003 var 68%, og ca. 82% av husholdningene med barn hadde pc hjemme.

 

Altså (grovt regnet) over en dobling i potensielle kjøpere.

 

Nå finner jeg ikke noen gode kilder for statistikk om spillsalget for pc, men jeg antar en kraftig økning også der, noe som kan ha vært med på å presse prisene nedover/øke utviklingskostnadene.

Ja nettopp, og som fenris allerede har påpekt har salget av PC-spill gått kraftig ned de siste 5 årene. I tillegg har antall produksjoner gått ekstremt ned. Legg så til at utviklingskostnadene for PC-spill har økt dramatisk.

 

Har man studert litt økonomiskjønner man dermed at prisen ikke har noe som helst primær sammenheng med økningen i kopiering.

 

Som jeg sa er bredbånd og fildeling kombinert med slett moral blant de viktigste årsakene. Når noe er lett tilgjengelig (til tross for at det er strengt ulovlig) er det dessverre slik at mange blir fristet til å bare forsyne seg.

 

Den dagen rettighetshaverne med letthet både kan se hvem som piratkopierer og samtidig få de anmeldt - med påfølgende erstatningskrav - ja den dagen vil også piratkopieringen reduseres dramatisk. I hvertfall den som skjer via "åpne" systemer som i dag.

 

Og skulle det skje er det relativt sannsynlig at salget av blant annet PC-spill vil øke en god del.

Lenke til kommentar
Nå finner jeg ikke noen gode kilder for statistikk om spillsalget for pc, men jeg antar en kraftig økning også der

Salget av pc-spel har gått ned dei siste årene.

Siden 1994, når toppspillene kostet 600 kroner+ ?

Gi gjerne kilder.

Ikke siden 1994 direkte, men siden slutten av 90-tallet da PC-plattformen for lengst hadde blitt meget populær også i Norge.

 

Nedgangen har vært markant de siste 5 årene.

Endret av Heales
Lenke til kommentar
Siden 1994, når toppspillene kostet 600 kroner+ ?

Gi gjerne kilder.

Har ingen kilder på nettet for Norge, men tall fra NSM (Norsk Spill- og Multimediaforening) viser at salget av PC-spill omtrent er halvert i Norge fra år 2001 til i dag, samtidig som konsollene øker.

 

Tall fra USA (NPD Funworld) bekrefter den samme tendensen der borte (analyse av spillsalget i 2003 finner du her: http://www.npdfunworld.com/funServlet?next...&content_id=680

Lenke til kommentar

Jeg leser endel spillanmeldelser på en god del forskjellige sider på nettet. Uten å ønske å gi noe nøyaktig tall men mest for å poengtere, vil jeg påstå at minst tre fjerdedeler av alle disse anmeldelsene er det rene oppgulpede sprøyt.

Spill får generelt altfor gode anmeldelser og spillprodusenter behandles som stjerner og dominerer sidene fritt med "intervjuer" og andre ting hvor de kan kose seg og pitche spillet sitt som det måtte passe dem.

Og da lar jeg det være opp til dere å spekulere på hvorfor det er slik, men mener du virkelig å si at du ikke har registrert dette?

 

Joda, det har vært et usunt forhold mellom spillmedier og spillutgivere i mange år,

noe som gjør at jeg forlengst har mistet tillitt til veldig mange spillmedier.

 

Et medie (som et spillblad eller en webside) er 100% avhengig av annonsepenger fra spillutgiverne for å holde seg i live. Dermed fant noen ut for mange år siden at det gikk an å utnytte dette. På 90-tallet var det rene cowboy-tilstander, utgivere nektet å sende blader nye spill, presseinfo og kjøpe annonser dersom et av toppspillene deres ble slaktet, redaktører fikk sponsede ferieturer til Bahamas mot at det nyeste toppspillet til utgiveren fikk toppkarakterer. Jeg har til og med hørt historier om en utgiver som betalte redaktørens husleie i noen måneder i bytte mot høye karakterer.

 

Situasjonen er noe bedre i dag, men dessverre er det også andre faktorer som teller inn. Websider har funnet ut at lesere er mer interessert i å lese gode omtaler (høye karakterer) av spill, enn dårlige omtaler. Dersom du har f.eks. PS2, så er det ikke så kult å lese at et spill du venter på er helt ræva. Jeg har hørt om blader som med vilje ikke gir etterlengtede spill som ikke er gode 80+ i poeng, rett og slett fordi de er redd for at leseren skal være uenig med dem, og slutte å kjøpe bladet deres og heller kjøpe et annet som ga spillet bra kritikk.

 

Det er klart at en slik journalistikk tjener ingenting. Det er et tegn på en svært umoden bransje. Heldigvis er dette et mye større problem i England og USA, enn det er i Norge, der bransjen har en viss integritet, selv om de av og til beveger seg på grensen. Jeg har ingen problemer med å se Gamer.no sine omtaler som upåvirket av utgiverne, heller ikke de fleste andre norske spillmedier.

 

Personlig har jeg gjort flere spillkjøp de siste årene etter anbefalinger på et engelsk spillforum jeg bruker å henge på. Den oppriktige entusiasmen jeg får fra folk jeg vet har mye peiling og som har vært ute og kjøpt et spill, er mer verdifull enn 100 objektive analyser fra forstå-seg-påere som skriver fast for en eller annen webside.

 

Hvilke unike betingelser er det snakk om her?

 

Som jeg viser til i innlegget mitt så er den unike betingelsen at du kjøper et forholdsvis dyrt åndsverksprodukt og ikke har peiling på hva du får.

Ser man bort fra prisen, så er det vel samme betingelser som gjelder for bøker og filmer?

 

Men det er allikevel mange som virkelig prøver å skape nytenkende og innovative spill.

 

Er det det? Jeg håper du har rett, men jeg spiller fantastisk mye spill og tester det meste jeg kan komme over (lovlig) Og jeg kan ikke si at jeg sitter igjen med det samme intrykket.

 

Jeg må nesten spørre, spiller du bare PC, eller spiller du både PC og konsoll? Tendensen de siste årene har vært at nytenkende, kreative og innovative spill i større grad dukker opp på konsoll fremfor PC, da det er for risikofylt å satse på noe nytt og ukjent på PC.

 

Mitt intrykk er at små utviklere koker sammen uproffe versjoner av de store konseptene i et håp om å bli større selv.

Jeg har hatt relativt mye direkte kontakt med små utviklere i startfasen av en spill lansering og det de drømmer om er penger i kassa og de er ikke dummere enn at de skjønner at da gjelder det å ikke tenke for mye utenfor boksen.

 

Vel, det blir som høna og egget. De ser på salgslistene, og prøver å lage det som selges. Problemet er at en nystartet utvikler gjerne vil selge sitt produkt til en utgiver, og det er nærmest umulig om du ikke har et konsept som utgiver kan forstå på ti sekunder.

 

Hvis det hadde vært slik at de innovative spillene selger bedre som en konsekvens av piratvirksomheten, så kunne jeg vært enig. Men salgslister tyder dessverre ikke på dette, de siste årene har årslistene vært sterkt preget av at det er de mest kommersielle og minst nytenkende spillene som selger mest.

 

Dette utsagnet nytter det ikke å protestere på. Men hva skal vi gjøre da?

Er spill for dyre? Er det det som er problemet? Er spill en sånn type underholdning at dersom vi skulle hatt råd til å bomme en hel masse så hadde de måttet være betydelig billigere?

Er ikke teknologien tilgjengelig nok enda? Er de innovative, niche spillene forut for sin tid? Må det bli mye billigere å lage dem før de kan forsvare sin eksistensberettigelse?

 

Dette er ikke noe problem som er unikt for spillbransjen. Det er bare å se på filmlister eller CD-lister, så ser man ganske fort at det er mye masseprodusert og uoriginalt søppel som dominerer listene. Markedsføring har blitt et så kraftig pressmiddel de siste årene, at folk kjøper det de blir fortalt er bra gjennom reklame.

 

Der forskjellen på film-, cd- og spillbransjen er, er at film- og cd-bransjen er såpass store at man kan ha levedyktige undergrupper som liker en form for musikk eller filmer som ikke er populær blant massene, og som dermed overlever på grunn av kunnskapsrike entusiaster som kjøper spesielle produkter.

 

Ellers stiller du mange kloke spørsmål som jeg ikke tør å begynne å svare på her. Personlig så tror jeg nok at spillbransjen må gå mot en slags balansegang som man har funnet i filmbransjen, at de store kommersielle og uoriginale kassasuksessene kommer til å betale for de smalere og mer eksperimentelle titlene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0

For dere som trur at dere ikke kan bli tatt:

ITAvisen

De der trur jeg delte mye da, men faren er der...

 

321 Stutios(Game X Copy) er nedlagt nå, siden utviklere har hatt en del rettsaker mot dem :p

Lenke til kommentar
I Norge så forekommer ikke slike aksjoner. Så her er det ikke noe grunn til å være redd for å bli "tatt"

Med en gang vi tilpasser oss EU-lovgivningen vil slike aksjoner bli helt vanlig i Norge også.

 

Det er ikke satt en endelig dato for når dette skjer, men spesielt lenge til er det ikke.

Lenke til kommentar
For dere som trur at dere ikke kan bli tatt:

ITAvisen

De der trur jeg delte mye da, men faren er der...

 

321 Stutios(Game X Copy) er nedlagt nå, siden utviklere har hatt en del rettsaker mot dem :p

Les artikkelen du linker da...

 

Politistyrkene fra Storbritannia, USA, Australia, Polen og Slovakia gikk til aksjon mot personer som man tror har vært involvert i salg av uautoriserte kopier av programvare, spill, musikk og filmer, via nettet.

 

Piratene skal, ifølge en rapport fra Agence France Presse, ha bestått av en rekke hackere som brøt seg inn i datasystemer på universiteter og høyskoler i en rekke land. Disse serverne ble brukt som servere for spredning og salg av piratkopiert innhold.

 

Ikke akkurat den jevne kazaa-fjortis.

Lenke til kommentar
Det finnes massevis av statistikk på at nettopp ungdommen er den mest kjøpesterke gruppen ved siden av seniorer.

 

Riktignok er jeg gammel og grå, men når jeg sier ungdommer mener jeg ikke kidsa som bor hjemme og får spenn av mor og far som har dårlig samvittighet og i tillegg kanskje jobber deltid og ikke har en utgift i verden.

 

Jeg tenker på folk i etableringsfasen. Folk med studielån og et boligmarked fra helvete å slite med. Jeg tenker på massen av ufaglærte og andre som er spillinteresserte men som også må betale regningene sine selv. Kort sagt unge folk med egen økonomi.

 

Ungdommer er sikkert et dårlig uttrykk.

Hvis du derimot forteller meg at unge mennesker i storbyer i Norge er den mest kjøpesterke gruppen vil jeg gjerne vite hvor du får tallene dine fra. ;)

 

La oss ta en poll da. La oss si at du må kjøpe minst 2 pc spill i måneden for å kunne si at du prøver nok av spill i forhold til å søke etter godbitene.

Hvor mange her har råd til det? Hvor mange her har råd til å potensielt kaste bort tusen spenn i måneden på å sjekke om spill er gode eller ikke?

Lenke til kommentar
Hvor mange her har råd til det? Hvor mange her har råd til å potensielt kaste bort tusen spenn i måneden på å sjekke om spill er gode eller ikke?

Dette blir en ren avsporing, men det finnes mange unge i den gruppen du snakker om som har råd til å blåse mye mer enn en tusenlapp i måneden på å gå på byen og drikke seg dritings, det handler om prioriteringer.

Lenke til kommentar
Hvor mange her har råd til det? Hvor mange her har råd til å potensielt kaste bort tusen spenn i måneden på å sjekke om spill er gode eller ikke?

Dette blir en ren avsporing, men det finnes mange unge i den gruppen du snakker om som har råd til å blåse mye mer enn en tusenlapp i måneden på å gå på byen og drikke seg dritings, det handler om prioriteringer.

Lol?

Lenke til kommentar
For dere som trur at dere ikke kan bli tatt:

ITAvisen

De der trur jeg delte mye da, men faren er der...

 

321 Stutios(Game X Copy) er nedlagt nå, siden utviklere har hatt en del rettsaker mot dem :p

Les artikkelen du linker da...

 

Politistyrkene fra Storbritannia, USA, Australia, Polen og Slovakia gikk til aksjon mot personer som man tror har vært involvert i salg av uautoriserte kopier av programvare, spill, musikk og filmer, via nettet.

 

Piratene skal, ifølge en rapport fra Agence France Presse, ha bestått av en rekke hackere som brøt seg inn i datasystemer på universiteter og høyskoler i en rekke land. Disse serverne ble brukt som servere for spredning og salg av piratkopiert innhold.

 

Ikke akkurat den jevne kazaa-fjortis.

Helt enig, dette er folk som hacker seg inn på datasystemer og selger piratkopier. Det er noe litt annet enn å laste ned et spill for å sjekke om det er bra..

Lenke til kommentar
Hvor mange her har råd til det? Hvor mange her har råd til å potensielt kaste bort tusen spenn i måneden på å sjekke om spill er gode eller ikke?

Dette blir en ren avsporing, men det finnes mange unge i den gruppen du snakker om som har råd til å blåse mye mer enn en tusenlapp i måneden på å gå på byen og drikke seg dritings, det handler om prioriteringer.

Lol?

Trist å se at du fortsatt ikke har noe å bidra med i denne tråden.

Lenke til kommentar
Det finnes massevis av statistikk på at nettopp ungdommen er den mest kjøpesterke gruppen ved siden av seniorer.

 

Riktignok er jeg gammel og grå, men når jeg sier ungdommer mener jeg ikke kidsa som bor hjemme og får spenn av mor og far som har dårlig samvittighet og i tillegg kanskje jobber deltid og ikke har en utgift i verden.

 

Er vel kanskje en "noe" upresis beskrivelse når du definerer denne gruppen som "kidsa" :p

 

Jeg tenker på folk i etableringsfasen. Folk med studielån og et boligmarked fra helvete å slite med. Jeg tenker på massen av ufaglærte og andre som er spillinteresserte men som også må betale regningene sine selv. Kort sagt unge folk med egen økonomi.

 

Har man råd til å etablere seg, skaffe seg bolig, bo alene og er i jobb så er jo dette totalt meningsløst å trekke inn. Du kan ikke på ramme alvor mene at person i etableringsfasen skal kunne piratkopiere bare fordi de er under etablering?

 

Ungdommer er sikkert et dårlig uttrykk.

Hvis du derimot forteller meg at unge mennesker i storbyer i Norge er den mest kjøpesterke gruppen vil jeg gjerne vite hvor du får tallene dine fra. ;)

 

Tallene finner du hos blant annet hos Gallup og MMI. Tallene ligger ikke åpne på nettet siden dette er temmelig kostbare data å samle inn. Vi fikk tilgang på disse dataene på BI.

 

La oss ta en poll da. La oss si at du må kjøpe minst 2 pc spill i måneden for å kunne si at du prøver nok av spill i forhold til å søke etter godbitene.

Hvor mange her har råd til det? Hvor mange her har råd til å potensielt kaste bort tusen spenn i måneden på å sjekke om spill er gode eller ikke?

 

Det er butikker hvor man kan teste spill før man kjøper og det kryr av informasjon på nettet. Uansett er det for dumt hvis du mener at dette er et godt argument for å forsvare piratkopiering.

Lenke til kommentar

6000 i stipend -2300 i husleie =3700 i mnd. Ikke alt for mye når du har bil. Skal jeg kjøpe alle spillene jeg spiller og velge bort alt annet enn mat? Ungdom og alkohol handler faktisk om langt mer enn å "drikke opp penger".

 

Dersom man ikke tar seg en fest i blant, er man dømt til å bli utenfor der jeg bor. Spesielt hvis man bruker alle pengene sine på spill! :yes:

 

For meg er det ikke noe dilemma, jeg tester og kjøper dersom jeg liker, kall det umoralsk om du vil. Har faktisk kjøpt 4 fullversjonsspill i år. Min mor kaller DET feilprioritering.

 

Jeg ser ikke på piratkopiering som noe problem for hverken spillere eller spillbransjen. Piratkopiering=mer spilling=flere spillere=flere spill solgt. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...