Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Spillbransjen er et demokrati der du stemmer ved hvordan du bruker pengene dine. Kjøper du ikke spill, så har du ingen innvirkning på spillverden.

Så da har pirater som ikke kjøper spill ingen innvirkning på spillverden?

 

EDIT: Nei, ingen skrivejonas denne gangen, men mitt innlegg NR. 400! :!:

Endret av Mongo FuRY
Lenke til kommentar
Så da har pirater som ikke kjøper spill ingen innvirkning på spillverden?

Jepp. Det er jo derfor PC plattformen tapar terreng til konsoll. Mens spel som blir kjøpt av ikkje-piratar til PC er type The Sims eller Medal of Honor. Me har jo gått ifrå å ha eit breidt mangfold av sjangrar og spel på PC plattformen for nokre år sidan, til å berre ha nokre få realisme fps og the sims i PC hylla til din lokale spel-butikk per i dag. Det ser jo ut som det berre er lavkostnadsland i aust-europa som fortsatt tør å laga innovative titlar til PC-plattformen, sidan det berre er etablerte, trygge og enkle? titlar som sel godt.

Lenke til kommentar

Tro det eller ei, men jeg har faktisk kjøpt et spill i dag. Som regel så pleier å laste ned spill, spille dem i 10-15 minutter og deretter slette dem, men et spill som jeg ikke slettet var Splinter Cell. Det var for en tid tilbake da jeg ble ferdig med det osv, men med tanke på alt det som har blitt sagt i denne tråden så har jeg fått dårlig samvittighet for at jeg faktisk har brukt produktet dems uten å ha betalt for det. Derfor kjøpte jeg Splinter Cell i dag! :)

Lenke til kommentar
Tro det eller ei, men jeg har faktisk kjøpt et spill i dag. Som regel så pleier å laste ned spill, spille dem i 10-15 minutter og deretter slette dem, men et spill som jeg ikke slettet var Splinter Cell. Det var for en tid tilbake da jeg ble ferdig med det osv, men med tanke på alt det som har blitt sagt i denne tråden så har jeg fått dårlig samvittighet for at jeg faktisk har brukt produktet dems uten å ha betalt for det. Derfor kjøpte jeg Splinter Cell i dag! :)

Samme her..altså ikke SC, men andre spill.

Lenke til kommentar
synes det hele er ganske latterlig, forstår ikke hvorfor enkelte faktisk misliker at man ønsker å kvalitetssjekke et spill før man går til innkjøp.

en kvalitetssjekk er helt normalt når man går til innkjøp av noe som koster over

3-400kroner, for det er mye annet man kan få for de pengene og som man sikkert hadde foretrukket hvis spillet man kjøpte ikke helt var som man trodde.

 

spill hypen begynner å bli et problem, det er allerede for mange som kjøper et spill basert på det produsenten mater oss med av reklame.

 

er det virkelig noen her som ønsker å labbe ut med over 400kroner for en cd+cover som man ikke kommer til å røre mer etter 1time med spilling ?

bruker dere det som pynt i etterkant ?

 

men la oss nå skille litt mellom hva det er snakk om og hva som er fyfy.

jeg er helt i mot det å laste ned spill for så å selge de i etterkant, men jeg er ikke imot det å laste ned et spill for at man kan finne ut om man liker det.

 

det hele er jo ganske enkelt, liker jeg ikke spillet så sletter jeg det bare med en eneste gang, jeg har jo ikke et behov for å ha et spill hvis jeg ikke liker det, og da har jeg nettopp spart over 400kr.

liker jeg spillet etter 1time så spiller jeg det en liten stund til, liker jeg det enda så har produsenten gjort seg fortjent til pengene mine.

 

jeg misliker dårlige kjøp, derfor er det ekstra irriterende å ha en spillsamling som består av flere titler som jeg aldri spilte mer enn noen timer før jeg ikke orket mer. det er noe jeg ønsker å forhindre, warez er et utmerket verktøy i den sammenhengen.

 

forøvrig er det da helt klinkende klart at div magasiner osv bruker informasjon fra offentlig hold for å fortelle hvor skandaløst piratkopiering er, og at pc-spill kommer til å gå dukken pga dette, whats new ?

riaa påstår jo enda at nedlasting av musikk ødelegger cd-markedet, selv om salget av musikk er sterkere enn noensinne.

enkelte nekter å innse at den ene tingen leder til den andre, folk som laster ned musikk,spill,filmer osv er ikke onde gjerrige gnomer, vi er bare onde gnomer som ønsker å finne ut om produktet man er ute etter er verdt pengene, hvis det er det, så går man til innkjøp av det.

riaa lever i en drømmeverden hvor det er så enkelt at hvis ikke de 3 millionene med kazaa brukere hadde lastet ned det siste metallica albumet, så hadde de kjøpt det i butikken, jeg finner det ikke usannsynlig at det er tankegangen innen spillverdenen.

 

 

det hele er jo ganske rettferdig, for mange produsenter tjener penger på hypen, det de egentlig skal tjene penger på er det fullstendige produktet.

er produktet bra, så kjøper man det.

halo du stjeler ikke en gressklipper for og teste den veit døh

Lenke til kommentar

Må si ThomasM har endel bra poeng.

 

Liker ikke demo'ene de fleste lager i dag, får ikke følelsen av hvordan rette spillet blir. Mange tar ut de beste 15 minuttene av hele spillet, og du sitter igjen og føler du har blitt snytt etter å ha brukt 500 kroner på spillet.

 

Er mot all form for salg av warez, men må si at jeg er ganske liberal når det kommer til personlig bruk. Kan ikke nekte for at jeg har selv lastet ned spill, men de som har holdt interessen min for lengre enn 30 min ca, har jeg kjøpt, har blitt brukt endel tusen opp igjennom årene. Har også brukt noen tusen på dårlige spill pga overopphetet omtale og "feil" demo, og det er såklart min egen feil, og sikkert ingen god grunn til å laste ned ting i endels øyne.

 

Det at prisen ville ha sunket på spill om flere kjøpte er noe tull. Produsentene er bare sure fordi de kunne tjent enda noen milioner om alle som lastet ned spillet også kjøpte det. Men om noen kunne fjernet all pirat virksomhet med et knips nå, hadde det ikke blitt solgt så mange flere spill, tror heller det kanskje ville gått litt andre veien, spesielt for de produsentene som ikke har mange mill å bruke på reklame.

 

Men å prøve å få folk til å se den siden av saken er omtrent umulig, jeg fortsetter som jeg alltid har gjort. Kjøper det jeg liker, gir faan i resten.

Lenke til kommentar
Tro det eller ei, men jeg har faktisk kjøpt et spill i dag. Som regel så pleier å laste ned spill, spille dem i 10-15 minutter og deretter slette dem, men et spill som jeg ikke slettet var Splinter Cell. Det var for en tid tilbake da jeg ble ferdig med det osv, men med tanke på alt det som har blitt sagt i denne tråden så har jeg fått dårlig samvittighet for at jeg faktisk har brukt produktet dems uten å ha betalt for det. Derfor kjøpte jeg Splinter Cell i dag! :)

Congrat's , do you want a f*cking cookie?

 

Hvis alle var som deg... :roll:

 

 

:tease:

Lenke til kommentar
halo du stjeler ikke en gressklipper for og teste den veit døh

Når du først skal poste en post og qoute 5 minutters lesing, kan du kanskje gjøre litt mer ut av innlegget ditt. Uansett har argumentet ditt vært brukt før. OGHVIS DU GADD Å LESE TRÅDEN, hadde du kanskje funnet ut at det argumentet ble skambanket av piratene...

Lenke til kommentar
Det er farlig å tillegge alle dataspill sistnevnte kvalitet, for det stemmer rett og slett ikke.

 

Enig.

Jeg vil alikevel legge til at selv de 10 timer lange "film spillene" feks. Også innholder, ofte ganske små, elementer/variasjoner som kan være utslagsgivende for om du elsker eller hater spillet. Elementer som det ikke er veldig typisk at man får tak i i en anmeldelse. Men det er riktig at det er et poeng at jeg personlig nok ikke kan sies å tilhøre noen 'typisk' spiller gruppering og at konklusjonen min derfor bygger på egen oppfatning og erfaring i en litt for stor grad til å kunne kalles objektiv.

 

Dette tror jeg du må utdype litt mer. Hva slags spilljournalister er det som fører forbrukerne bak lyset? Og hvorfor?

 

Jeg leser endel spillanmeldelser på en god del forskjellige sider på nettet. Uten å ønske å gi noe nøyaktig tall men mest for å poengtere, vil jeg påstå at minst tre fjerdedeler av alle disse anmeldelsene er det rene oppgulpede sprøyt.

Spill får generelt altfor gode anmeldelser og spillprodusenter behandles som stjerner og dominerer sidene fritt med "intervjuer" og andre ting hvor de kan kose seg og pitche spillet sitt som det måtte passe dem.

Og da lar jeg det være opp til dere å spekulere på hvorfor det er slik, men mener du virkelig å si at du ikke har registrert dette?

 

Hvilke unike betingelser er det snakk om her?

 

Som jeg viser til i innlegget mitt så er den unike betingelsen at du kjøper et forholdsvis dyrt åndsverksprodukt og ikke har peiling på hva du får.

 

Men det er allikevel mange som virkelig prøver å skape nytenkende og innovative spill.

 

Er det det? Jeg håper du har rett, men jeg spiller fantastisk mye spill og tester det meste jeg kan komme over (lovlig) Og jeg kan ikke si at jeg sitter igjen med det samme intrykket.

Mitt intrykk er at små utviklere koker sammen uproffe versjoner av de store konseptene i et håp om å bli større selv.

Jeg har hatt relativt mye direkte kontakt med små utviklere i startfasen av en spill lansering og det de drømmer om er penger i kassa og de er ikke dummere enn at de skjønner at da gjelder det å ikke tenke for mye utenfor boksen.

 

Dette er et gigantisk problem, som undergraver oppbyggingen av spilling som en alment godkjent hobby, men det er ikke noe problem som blir løst av piratkopiering.

 

Jeg vet ingenting om hvor stort det problemet er men når det gjelder det siste poenget der så er vi helt på linje. Det var da enda godt jeg skrev at jeg var tildels enig med oerhört men ikke helt.

 

Hvis det hadde vært slik at de innovative spillene selger bedre som en konsekvens av piratvirksomheten, så kunne jeg vært enig. Men salgslister tyder dessverre ikke på dette, de siste årene har årslistene vært sterkt preget av at det er de mest kommersielle og minst nytenkende spillene som selger mest.

 

Dette utsagnet nytter det ikke å protestere på. Men hva skal vi gjøre da?

Er spill for dyre? Er det det som er problemet? Er spill en sånn type underholdning at dersom vi skulle hatt råd til å bomme en hel masse så hadde de måttet være betydelig billigere?

Er ikke teknologien tilgjengelig nok enda? Er de innovative, niche spillene forut for sin tid? Må det bli mye billigere å lage dem før de kan forsvare sin eksistensberettigelse?

 

Mange spørsmål, men det jeg vet er at jeg vil ha spill som enda egentlig ikke lages og jeg vet også at jeg ikke har råd til å kjøpe alle spill jeg tror kan være morsomme men som sannsynligvis ikke er det.

Lenke til kommentar

Kan legge til at prisen på PC-spill har falt dramatisk de siste 10 årene.

 

I 1994 kostet en nyhet av type Ultima Underworld ca. kr 600,- over disk i Norge.

 

I løpet av de siste 10 årene har prisen gått ned til 300-400 kroner.

 

I samme periode har den gjennomsnittlige kjøpekraften økt med 30%.

 

I tillegg til dette har piratkopieringen økt dramatisk - mest på grunn av bredbånd og filesharing selvsagt.

 

Dette bare dokumenterer at dette ikke dreier seg om pris. Selv om PC-spillene hadde kostet latterlige ekroner 200 er det tvilsomt om det ville redusert kopieringen.

 

Prisdebatten er derfor ikke det riktige sporet.

Lenke til kommentar

Hva kan man sammenligne piratkopiering med?

 

Vi er vel alle enige om at det er en form for tyveri, selvom om "piratene" hevder at det er tyveri uten tap for spilleier, siden de ikke taper noe fysisk på det. Det de taper er at du nyter godt av deres arbeidskraft gratis.

 

Det kan ikke sammenlignes med å stjele en gressklipper eller en bukse. Det det kan sammenlignes med er følgende:

 

Du kjører din bil til eu kontroll. På verkstedet skifter de ingenting, de bruker bare sin arbeidstid på å sjekke at bilen din er i orden. Du henter bilen og betaler ikke. De har jo ikke tapt noe, bortsett fra sin arbeidsinnsats.

Lenke til kommentar
Det kan ikke sammenlignes med å stjele en gressklipper eller en bukse. Det det kan sammenlignes med er følgende:

 

Du kjører din bil til eu kontroll. På verkstedet skifter de ingenting, de bruker bare sin arbeidstid på å sjekke at bilen din er i orden. Du henter bilen og betaler ikke. De har jo ikke tapt noe, bortsett fra sin arbeidsinnsats.

Sammenligningen er ikke helt reell egentlig.

 

De taper mer enn arbeidstiden de har brukt. De taper også den betalingen som de skulle fått for å disponere tiden sin på denne måten.

 

En ting som er en myte er at piratene ikke ville kjøpt spillet uansett. Selvsagt er det en god del av tilfeller hvor en pirat ikke ville gjort det, men det er totalt utopi hvis man tror at alle som f.eks. har lastet ned Doom 3 gratis ikke ville kjøpt det såfremt kopiering ikke var mulig.

 

Enhver vare som er attraktiv vil selge, også til en god del pirater.

 

Til de som klager på at man ikke kan teste spill før man kjøper vil jeg anbefale dere å finne frem til butikker som tilbyr dette. Ram & Rom i Bogstadveien (Oslo) gjør i hvertfall dette hvis man spør, og jeg tror nok en del andre butikker også kan tilby dette.

 

Samtidig har jo aldri mengden informasjon om et nytt spill vært bedre enn i dag. Er man hardcore gamer har man en stor mengde informasjonskilder på nettet. Type Gamespot, IGN og Gamer.no. Nyhetsgrupper og chat med bekjente som kanskje har testet akkurat det spillet man er ute etter.

 

Jeg synes derfor det er noe søkt når man påstår at det er vanskelig å finne frem til hvilke spill som er bra eller ei.

 

Det er jo også en fordel om man over tid "lærer" seg til hvem man kan stole på nor det gjelder omtaler.

 

Et siste tips er jo at det er de Engelske bladene (med unntak av Edge) som gjennomgående har de minst troverdige scorene på spillomtaler. Dette skyldes at det engelske bladmarkedet primært er basert på løssalg der hvor det amerikanske er basert på abonnementer. Følgelig er det derfor mye viktigere for engelske magasiner å gjøre forsiden "attraktiv" med unike oppslag. Dette har de siste 10 årene ført til stadig mer grums i engelsk spillpresse dessverre, og den kjøpte omtalen av Driver 3 er jo et meget godt eksempel på dette.

Lenke til kommentar
I 1994 kostet en nyhet av type Ultima Underworld ca. kr 600,- over disk i Norge.

 

Dette bare dokumenterer at dette ikke dreier seg om pris. Selv om PC-spillene hadde kostet latterlige ekroner 200 er det tvilsomt om det ville redusert kopieringen.

Du glemmer den vesentlige faktoren med salgsvolum og økningen i potensielle kjøpere.

 

I følge Norsk Mediebarometer 1994 var antall hjem med pc'er da 33%.

De samme tallene for 2003 var 68%, og ca. 82% av husholdningene med barn hadde pc hjemme.

 

Altså (grovt regnet) over en dobling i potensielle kjøpere.

 

Nå finner jeg ikke noen gode kilder for statistikk om spillsalget for pc, men jeg antar en kraftig økning også der, noe som kan ha vært med på å presse prisene nedover/øke utviklingskostnadene.

Lenke til kommentar
Du kjører din bil til eu kontroll. På verkstedet skifter de ingenting, de bruker bare sin arbeidstid på å sjekke at bilen din er i orden. Du henter bilen og betaler ikke. De har jo ikke tapt noe, bortsett fra sin arbeidsinnsats.

Synes ikke den analogien er helt riktig.

 

Verkstedet taper de pengene de kunne fått fra en annen kunde i den samme tiden.

Ved å kopiere, hindrer du ikke noen av de andre potensielle kundene i å kjøpe spillet og gi utvikleren penger.

Lenke til kommentar
Hva kan man sammenligne piratkopiering med?

 

Vi er vel alle enige om at det er en form for tyveri, selvom om "piratene" hevder at det er tyveri uten tap for spilleier, siden de ikke taper noe fysisk på det. Det de taper er at du nyter godt av deres arbeidskraft gratis.

 

Det kan ikke sammenlignes med å stjele en gressklipper eller en bukse. Det det kan sammenlignes med er følgende:

 

Du kjører din bil til eu kontroll. På verkstedet skifter de ingenting, de bruker bare sin arbeidstid på å sjekke at bilen din er i orden. Du henter bilen og betaler ikke. De har jo ikke tapt noe, bortsett fra sin arbeidsinnsats.

vel jeg har et annet forslag og det er følgende:

Se på dem som gratis pasasjerer , de er ikke noe værre en de som ikke gidder og organisere seg i feks LO.

Lo med sine medlemer betaler for å kjempe om bra rettigheter og god lønn.

Og de som ikke er medlemer for de samme fordelene uten og betale for det.

De stjeler ikke i følge norsk lov de "bare" får godene, slik ser jeg på pirat virksomheten også.

Lenke til kommentar
Prisdebatten er derfor ikke det riktige sporet.

 

Bleh, unnskyld uttrykket men den der er for billig. (pardon the pun)

 

Du kan snakke om kjøpekraft (hos hvem? Ikke hos ungdommen i byen de har det tightere enn på lenge) Og prisfall til du blir blå i trynet: Når det er en haug av mennesker som ikke har råd til det så har de ikke råd til det uansett hva slags generelle tendenser og isolerte regnestykker du måtte komme med.

I min verden er det helt vanlig å ikke ha råd til å bruke tusen spenn i måneden feks. På spill.

 

Og da har jeg ikke engang begynt å ta med andre land enn de rikeste som også vil delta i den vestlige populærkulturen.

 

Jeg tipper tvert imot at pris og produksjonskostnader har veldig mye med saken å gjøre jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...