Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bestemmelsen tar for seg spredning til allmenheten, laste ned et produkt er ikke spredning.

Fint om du leser ting jeg linker til. Men greit, jeg kan sitere mer: "Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk." Det er med andre ord ikke snakk om spredning her, det er snakk om kopiering til privat bruk. Det er altså _ikke_ lov. Det er faktisk ikke mulig å misforstå.

Lenke til kommentar

Ta en titt på andre rettskildefaktorer du, forarbeider, komiteens uttalelser og juridisk litteratur så finner du nok støtte for mitt syn.

 

Beklageligvis er det slik at enkelte tror at den store norske røda boka er guruen innefor det juridiske liv, men dette er så feil som man overhodet kan ta!

Lenke til kommentar

Jeg kan forøvrig opplyse om Stortinget er meget kritiske på generellt grunnlag til kopisperrer, de har i dette tilfellet, uttalt at når en person kjøper et produkt må det være opp til ham om han vil lage en sikkerhetskopi til seg selv eller dele dette materialet med sin nærmeste krets.

Lenke til kommentar

Det er helt riktig at det er en del uklarheter om lovgivningen i Norge for øyeblikket. Dette vil endre seg drastisk i det øyeblikket vi også tilslutter oss EU-lovgivningen.

 

Jeg sier dog uklarheter. Det er ikke avklart hva lovverket i Norge i dag egentlig sier. Rent moralsk er de fleste enige om at dette er galt, og når det gjelder jussen i det hele er debatten mindre interessant siden vi snart får på plass et klart lovverk.

Lenke til kommentar
Det er helt riktig at det er en del uklarheter om lovgivningen i Norge for øyeblikket. Dette vil endre seg drastisk i det øyeblikket vi også tilslutter oss EU-lovgivningen.

 

Jeg sier dog uklarheter. Det er ikke avklart hva lovverket i Norge i dag egentlig sier. Rent moralsk er de fleste enige om at dette er galt, og når det gjelder jussen i det hele er debatten mindre interessant siden vi snart får på plass et klart lovverk.

Hvilke indikasjoner har du på at vi skal inkorpere EU-retten på dette området?

 

Rent moralsk er faktisk ikke de fleste enige i at dette er galt. Den rådende oppfatning er at en person må få lov til og dele datamaskinmaterialet til en nærmeste krets. Representanter på Stortinget har også ytret et ønske om og ulovliggjøre salg av data/musikkprodukter med kopisperre da det strider mot grunnleggende eiendomsrettigheter.

Lenke til kommentar
Det er helt riktig at det er en del uklarheter om lovgivningen i Norge for øyeblikket. Dette vil endre seg drastisk i det øyeblikket vi også tilslutter oss EU-lovgivningen.

 

Jeg sier dog uklarheter. Det er ikke avklart hva lovverket i Norge i dag egentlig sier. Rent moralsk er de fleste enige om at dette er galt, og når det gjelder jussen i det hele er debatten mindre interessant siden vi snart får på plass et klart lovverk.

Hvilke indikasjoner har du på at vi skal inkorpere EU-retten på dette området?

 

Rent moralsk er faktisk ikke de fleste enige i at dette er galt. Den rådende oppfatning er at en person må få lov til og dele datamaskinmaterialet til en nærmeste krets. Representanter på Stortinget har også ytret et ønske om og ulovliggjøre salg av data/musikkprodukter med kopisperre da det strider mot grunnleggende eiendomsrettigheter.

Hvis du følger med i norske medier, og har fulgt denne debatten de siste 2 årene ville du visst dette.

 

Egentlig skulle vi allerede ha tilpasset oss EU.

 

Søk på nettet så finner du en drøss med info om dette.

Lenke til kommentar
Det er helt riktig at det er en del uklarheter om lovgivningen i Norge for øyeblikket. Dette vil endre seg drastisk i det øyeblikket vi også tilslutter oss EU-lovgivningen.

 

Jeg sier dog uklarheter. Det er ikke avklart hva lovverket i Norge i dag egentlig sier. Rent moralsk er de fleste enige om at dette er galt, og når det gjelder jussen i det hele er debatten mindre interessant siden vi snart får på plass et klart lovverk.

Hvilke indikasjoner har du på at vi skal inkorpere EU-retten på dette området?

 

Rent moralsk er faktisk ikke de fleste enige i at dette er galt. Den rådende oppfatning er at en person må få lov til og dele datamaskinmaterialet til en nærmeste krets. Representanter på Stortinget har også ytret et ønske om og ulovliggjøre salg av data/musikkprodukter med kopisperre da det strider mot grunnleggende eiendomsrettigheter.

Hvis du følger med i norske medier, og har fulgt denne debatten de siste 2 årene ville du visst dette.

 

Egentlig skulle vi allerede ha tilpasset oss EU.

 

Søk på nettet så finner du en drøss med info om dette.

Først må en få flertall for loven på Stortinget, hva media sier i denne saken er rimelig uintressant, vis gjerne til offentlig dokumenter som bekrefter din påstand.

 

Så vidt jeg husker så har bl.a danskene noenlunde lik lovgivning som oss pr i dag. Hvile EU-land forbyr nedlasting av programvare?

Lenke til kommentar
Kan du henvise til dommer i Danmark?

 

Eneste jeg kan finne om temaet er at det er et forslag ute til høring, og det er laaang vei derfra til at det blir lov.

Danmark kan du søke frem via Google.

 

Når det gjelder Norge er det riktig at det er på høring, men det er som sagt snakk om å tilpasse seg EU av flere praktiske årsaker.

 

De signalene som er kommet fra Departementet og mange politikere er at det er ønskelig med en EU-tilpassing.

 

Som sagt skulle dette vært innført allerede, men av ymse grunner er det blitt utsatt. Hvor saken for øyeblikket står tror jeg kun Departementet vet.

 

Det jobbes i hvertfall my i kulissene, og de som representerer rettighetshavere har selvsagt en finger med i spillet.

Lenke til kommentar

Grunnen til at enekelte politikere ønsker en EU-tilpassing er i all hovedsak at de ønsker et EU-medlemskap og at Norge skal være den flinke nasjonen og at *kremt*jagland+flere andre eufanatikere*kremt skal få seg en toppstilling innenfor EU (men nok om det, dette ble litt usaklig i denne debatten)

 

Så raskt på lovforslaget før det evt ble vedtatt av EU-organene, det var da forslag om et forbud mot å distibuere åndsverkmaterialet, nedlastning omfattes ikke av distibusjon.

Lenke til kommentar
Forøvrig til aasgard (som bør få en advarsel etter en rekke bastante og feilaktige opplysninger om emnet- det er selvfølgelig beklagelig at en moderator bryter forumets egne retningslinjer):

 

http://www.iktrett.no/iktrett/dommer/napster_ii.asp

først må jeg si at du burdte ha kommet med denne linken tidligere , du har vel hatt 15 innlegg på 2 sider der du konstant har sagt at det er " lov og laste ned mp3/spill/software osv" i Norge, uten å begrunne det noe mer , det kan virke litt irriterende for noen(gjorde det for meg)

 

Men når det er sagt så leste jeg hele linken din ang Napster dommen ,og den var inntresang må jeg si, først så ble "Frank Allan Bruvik"saksøkt av TONO og NCB og så dømt av Sør-Gudbrandsdal tingrett som sa:

Frank Allan Bruvik dømmes til å betale til saksøkerne erstatning med kr 100.000,- -kroneretthundretusen- med tillegg av forsmkelsesrenter, p.t. 12%, fra forfall til betaling skjer, jf. forsinkelsesrenteloven § 3 første ledd.

 

Saksomkostninger tilkjennes ikke

 

men det som var morsomt her var at tingretten faktsik bomma på hele poenget, fordi etter at "Frank Allan Bruvik" anket dommen så kom det fram at:

(legger ut kun de viktige settningene, de er ikke "dratt ut av sammenheng)

Som nevnt må den som legger ut en musikkfil på et åpent datanettverk som Internett, sies å ha gjort bruk av verket på en slik måte at han har fremført det for allmennheten. Men Bruviks handling innebar ingen slik opphavsrettslig relevant rådighet. Han brukte ikke selv musikkfilene, og han verken lagret eller kopierte dem. Hans handling innebar kun at han viste til hvor verkene allerede fantes tilgjengeliggjort. En slik henvisning kan etter lagmannsrettens syn ikke sies å være tilgjengeliggjøring ved fremføring. Bruviks handling kan mer naturlig sammenliknes med en oppslagstavle som inneholder adressene direkte til de opplastede verker. Selve lenkingen innebærer ingen fremføring.

Høyesteretts kjæremålsutvalgs kjennelse av 20. januar 2004.

 

Etter dette blir Bruvik å frifinne.

 

og her kommer det jeg lurer litt på siden noen sier det er lov og laste ned andre ikke så er det rart at Høyesterett sier dette da

Han brukte ikke selv musikkfilene, og han verken lagret eller kopierte dem

 

for meg så høres det ut som at det er lov og ha lenker til ulovlige nettsteder som har feks mp3 men så fort du laster det ned så har du gjort noe kriminelt!

Men det er ikke til å bli klok på da det skal jeg være enig i :hmm:

 

men uansett så se her da , nei jeg trenger hjelp er det lov eller ikke http://www.digi.no/php/art.php?id=90725

Endret av redflame
Lenke til kommentar
Forøvrig til aasgard (som bør få en advarsel etter en rekke bastante og feilaktige opplysninger om emnet- det er selvfølgelig beklagelig at en moderator bryter forumets egne retningslinjer):

 

http://www.iktrett.no/iktrett/dommer/napster_ii.asp

Det var saftige uttalelser fra deg, og med heller laber dekning. Slikt burde du være forsiktig med. Jeg regner med du er klar over den prinsipielle forskjellen mellom musikk/film og programvare? Hvis ikke bør du sette deg inn i den først (hint: les hva jeg linket til, det er ting som begrenser retten til å kopiere til privat bruk). Regelverket er uklart, men det blir av de fleste ansett som lov å laste ned film og musikk, men ikke programvare. Grunnen til dette viste jeg som sagt til i tidligere post.

 

Vær snill og henvis til hva jeg sier som strider mot retningslinjene (lykke til), hvis ikke er det en annen enn jeg som strengt tatt gjør seg fortjent til en advarsel. Vær gjerne uenig med Norges lover, men å komme med slike utsagn kan du spare deg for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...