Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

hvis det er slik at jeg har nødt å identifiserer meg for å laste ned hl2, kan du kansje forklare hvorfor de har valgt å gi tilgang til spillet til alle som ønsker det, eneste kriteriet er å ha steam installert.

 

Man får ikke spilt spillet før man har cd-key derimot. Cd-keyen er poenget her. ikke filene.

 

sjønner du ikke dette?

og ja, jeg er vrang

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi stopper dette tullet her. Jeg har gitt deg svar, pekt til dokumentasjon og du vil fortsatt ikke forstå dette.

 

Derfor er det like greit at du fortsetter å laste ned ulovlige kopier til tross for at du mener dette er helt ok såfremt du har kjøpt programvaren.

 

Men ikke kom løpende her med masse sutring om du en dag blir tatt for ulovlig nedlasting.

Lenke til kommentar

http://www.copyright.gov/help/faq/faq-digital.html

 

 

Can I buy or sell backup copies of computer software (on an online auction or from a website)? Can I buy a backup copy of software I already own?

No. You may transfer a backup copy only with the sale of the original copy of the software, as noted above (or have a backup copy transferred to him, if the consumer is the purchaser). But the Copyright Act does not permit you to simply "buy" or "sell" backup copies from or to a third party.

 

We have been made aware of websites that are offering to sell "backup" copies of software via download over the Internet or in a custom-burned CD-R format, under the guise that section 117 permits this. Section 117 does NOT permit this. Again, section 117 does not allow you to "buy" or "sell" backup copies from or to a third party. It does not allow anyone to distribute "backup" copies to the public. Such activity is also likely to be a violation of the terms of your license to the software. In many cases these sites appear to be a front for distribution of illegal copies, which is copyright infringement. You should be wary of sites that offer to "sell" you a backup copy.

 

I Usa er det ivhertfall ikke lov og laste ned en programvare som du faktsik har orginal, så derfor tviler jeg på at det skulle være lov i norge.

Skrev dette bare for å "roe" ned Heales og likferd før de "dreper" hverandre :thumbup:

Endret av redflame
Lenke til kommentar
Det er litt dårlig gjort av deg også å banne meg i samme øyeblikk som du argumenterer mot meg. Spesielt ettersom du tar feil.

Åja, så nå er det plutselig MIN skyld at du ble bannet da? Kanskje du burde tenkt på det før du hetset en annen bruker på det groveste? Skulle jeg argumentert mot deg, og så ventet ett par dager med å banne deg for at du skulle få sjansen til motsvar? Kanskje til og med ventet ett par dager til, fordi jeg på nytt argumenterte mot deg? Slike ting må tas med det samme, så brukerne som trår over grensen, forstår alvoret.

 

Jaja... så lenge du lover å akseptere en ukes ban, skal jeg la det være med dette. Men vanligvis fører opprettelsen av nye kontoer permban på IP adressen. Din nye konto blir derimot permbannet.

 

Har jeg tatt feil i min argumentasjon om piratkopiering, beklager jeg det. Men det var slik jeg forsto statistikken, og det jeg har lest av annen statistikk støtter opp det jeg hele tiden har trodd.

Lenke til kommentar

Hehe det tok en smule av dette her.

 

Jeg har aldri skrevet noen innlegg som er konstruert for å forsvare piratkopiering som jeg da også har fremhevet ved flere anledninger.

 

Det jeg derimot har forsøkt å gjøre er å prøve å forklare noe av grunnene til at den skjer og noen effekter av dette som nyanserer det bombastiske og veldig forenklede: "Pirater er hjernedøde kjelteringer som ødelegger spillindustrien".

 

Selv om man fremdeles skulle føle veldig sterkt for spillindustrien så bør man i det aller minste sitte igjen med en smule følelse av at ting ikke er svart/hvitt og at overnevnte type holdninger ikke bør få stå uprøvet i et forbruker orientert forum.

 

Når det gjelder økonomien til folk så viser innleggene at man har vidt forskjellige syn på hvordan verden fungerer alt ettersom hvor god råd man har selv. Dette er klasseforskjellssamfunnet i et nøtteskall og ja, det eksisterer i aller høyeste grad også, i det nå, forhenværende sosialdemokratiske norge.

I populærkulturen som sluker alt og alle og som er så viktig for en ungdoms/ung voksen/singles etc. Sosiale identitet idag mener jeg det blir altfor lettvint å si at 'Ja har du ikke råd til å blåse tusen spenn i måneden på å finne ut hvilke spill som er bra og hvilke som er dårlige, ja så får du bare avfinne deg med at videospill er noe du ikke har råd til å drive med akkurat som å gå på restauranter' Doh.

Dette er da kun en forlengelse av ett av mine poenger som gjaldt forbrukerenes mulighet til å få innsyn i materialet før de forplikter seg til et kjøp noe jeg fremdeles vil hevde er et vesentlig poeng i piratdebatten.

 

Jeg vil takke for mange gode vinklinger og vennlige kommentarer til mine, til tider, nokså famlende forsøk på å nyansere debatten. Og anser mine egne bidrag som avsluttet i denne omgangen.

Lenke til kommentar

I Usa er det ivhertfall ikke lov og laste ned en programvare som du faktsik har orginal, så derfor tviler jeg på at det skulle være lov i norge.

Skrev dette bare for å "roe" ned Heales og likferd før de "dreper" hverandre

 

 

He he he

 

Bra posting. Jeg glemte jo midt oppe i det hele det faktum at for å laste ned en piratkopi må også en person tilby den. Dette er ulovlig i samme grad som det er ulovlig å laste ned piratkopien - altså dobbelt opp.

Lenke til kommentar
Ikke er det vanskelig, og ikke tar det spesielt mye tid heller.

Hvertfall en måned. Sannsynligvis enda mer hvis du skal sende den defekte CD'en til EA, samt en kopi av forsiden på manualen.

I utgangspunktet tar det ikke lange tiden å stikke innom butikken hvor du handlet spillet.

 

Handlet du på postorde fra utlandet visste du jo hva du bega deg ut på, og den reduserte prisen gjenspeiler også i hvilken grad du kan forvente tilsvarende service.

 

Der finnes ingen gratis lunsj.

Lenke til kommentar
det blir altfor lettvint å si at 'Ja har du ikke råd til å blåse tusen spenn i måneden på å finne ut hvilke spill som er bra og hvilke som er dårlige, ja så får du bare avfinne deg med at videospill er noe du ikke har råd til å drive med akkurat som å gå på restauranter' Doh.

Nå sa jeg da heller ikke det. Som det er blitt nevnt utallige ganger - for å finne ut hvilke spill som er bra og hvilke som er dårlige, bør man ta utgangspunkt i spilldemoer og spillomtaler. I dagens nettvirkelighet er det på ingen måte mangel på synspunkter fra hverken spillpressen eller andre medspillere (i spilldiskusjoner o.l.)

 

Men du kan ikke benekte at spill er en luksusvare på linje med f.eks. DVDer. Åndsverket er ikke felleseie, selv om man kan mene at i en sosialistisk idealverden burde det ha vært det. Jeg sier ikke nødvendigvis at det er rettferdig at de rikeste får større tilgang til både spill og alt annet her i verden - jeg prøver bare å påpeke at det slett ikke er en menneskerett å få spille alle spillene man ønsker. Holdningen om at "alt er gratis" vil i hvert fall neppe føre til mer samarbeidsvennlige toner mellom underholdningsindustrien og forbrukerne, og jeg blir ikke overrasket om nye, horrible kopisperrer argumenteres for med tall over piratvare på markedet.

Lenke til kommentar
http://www.copyright.gov/help/faq/faq-digital.html

 

 

Can I buy or sell backup copies of computer software (on an online auction or from a website)? Can I buy a backup copy of software I already own?

No. You may transfer a backup copy only with the sale of the original copy of the software, as noted above (or have a backup copy transferred to him, if the consumer is the purchaser). But the Copyright Act does not permit you to simply "buy" or "sell" backup copies from or to a third party.

 

We have been made aware of websites that are offering to sell "backup" copies of software via download over the Internet or in a custom-burned CD-R format, under the guise that section 117 permits this. Section 117 does NOT permit this. Again, section 117 does not allow you to "buy" or "sell" backup copies from or to a third party. It does not allow anyone to distribute "backup" copies to the public. Such activity is also likely to be a violation of the terms of your license to the software. In many cases these sites appear to be a front for distribution of illegal copies, which is copyright infringement. You should be wary of sites that offer to "sell" you a backup copy.

 

I Usa er det ivhertfall ikke lov og laste ned en programvare som du faktsik har orginal, så derfor tviler jeg på at det skulle være lov i norge.

Skrev dette bare for å "roe" ned Heales og likferd før de "dreper" hverandre :thumbup:

Norge og USA er to helt ulike rettsinstitusjoner.

 

Det er lov og laste ned programmer i Norge som er tilgjengelige på internett, det er av ingen betydning om du har kjøpt programvaren. Det er også alminnelig antatt at en kan dele programmer med nærmeste familie, evt nærmeste venner uten straffereaksjoner.

Lenke til kommentar

Synes denne diskusjonen er rimelig grunn. Skal den bli interessant må det tenkes en del dypere enn det som stort sett er blitt gjort i denne debatten. Skulle gjerne sett at noen tok seg tid til, tenkte over, og kommenterte denne posten.

 

Det er lov og laste ned programmer i Norge som er tilgjengelige på internett, det er av ingen betydning om du har kjøpt programvaren. Det er også alminnelig antatt at en kan dele programmer med nærmeste familie, evt nærmeste venner uten straffereaksjoner.

Jeg gjentar meg selv: Det er ikke lov å laste ned programvare. Sjekk selv her:

http://www.torvund.net/opphavsrett/ophlov2.asp#12

 

Sitat:

"Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å

 

a) ettergjøre bygningskunst gjennom oppføring av byggverk,

b) fremstille maskinlesbare eksemplar av datamaskinprogram,

c) fremstille maskinlesbare eksemplar av databaser i maskinlesbar form, eller

d) fremstille eksemplar av kunstverk ved fotokopiering, avstøpning, avtrykk eller tilsvarende fremgangsmåte når eksemplaret kan oppfattes som originaleksemplar."

 

Et spill er et "datamaskinprogram", og går under punkt b).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...