Gå til innhold

Hva leser du nå og hvordan går det liksom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Nå leser jeg en bok som er om og heter "Parapsykologi" av en eller annen svenske. Den er fra 60-årene, så den er ikke helt oppdatert. Det er så interessant at jeg lurer på om jeg skal handle meg noe nyere etterpå.

 

Jeg leser også Makt og terror "av" eller heller "med" Noam Chomsky. Jeg prøver å lese et norsk folkeeventyr om dagen, en spøkelseshistorie fra en eller annen spøkelseshistoriesamling om dagen. Og så prøver jeg å lese litt i Universet i et nøtteskall selv om det var ganske vanskelig lesning. Antikrist av han Friedrich har jeg også begynt på.

 

*Håpe at jeg klarer å fullføre en del av disse i vinterferien*

Lenke til kommentar
Nesbøs Sorgenfri

Jeg har også lest den. Bra Harry Hole krim med mange detaljer,anbefales helt klart. :thumbup:

Men hva med Harrys hjelper Beate Lønns hjernefeil fysiform gyrus?

Slik jeg forsto det, er fusiform gyrus det senteret i hjernen som gjenkjenner ansikter. Beate Lønn har visst en spesielt godt utviklet FG. Om slikt finnes i virkeligheten, er en annen sak. Men igjen - Nesbø pleier å være flink med fakta.

 

Det er kanskje litt drøyt, dog, å innføre en karakter som både har en slik sjelden evne, i tillegg til den heller sjeldne sykdommen setesdalsrykkja ...

Lenke til kommentar
Har nettopp begynt å lese Den komplette haikerenes guide til galaksen. Fikk alle fem bøkene for den nette sum av 99 kroner. :)

Så kan vi som alltid påpeke at oversetteren har gjort en god jobb men at den fortsatt er ti ganger så morsom på engelsk.

Jeg er totalt uenig. De norske oversetterne har ødelagt bøkene fullstendig. De klarer på ingen måte å gjenskape den nøye gjennomtenkte, tilsynelatende flytende skrivestilen til Douglas Adams. Han som oversatte "The Salmon of Doubt" gjorde imidlertid en god jobb.

 

Men DNA er overlegent best på engelsk. Og da mener jeg britisk engelsk, ikke amerikansk engelsk, for de har endret et ord her og der i den amerikanske utgaven. Da tenker jeg spesielt på "asshole" som ble til "kneebiter"... feigt!

Lenke til kommentar
"American Gods" av Neil Gaiman.

http://www.neilgaiman.com/books/americangods_pb.asp

 

Veldig bra så langt! (ca 100 sider.)

 

Har ikke lest noe særlig av Gaiman før, bortsett fra Small Gods (sammen med T. Pratchett)  og Sandman-tegneseriene, men denne boka lover godt. Hvis den er bra, så blir "Star dust" neste, siden jeg fikk den til jul.

 

Kirikiri

Small Gods? Sikker på at du ikke mener Good Omens? Small Gods er vel bare en vanlig Discworld-bok...

 

EDIT: Beklager dobbelpost her, glemte meg...

Endret av EJH
Lenke til kommentar

Leser ganske mange bøker, deriblandt:

 

Det syngende gulvet.

Harry Potter and the prisoner of Azkaban.

Tiendeofferet.

Salamanderens tårer.

Pirater!

Rumpeldunk gjennom tidene.

Fabeldyr og hvor de er å finne.

 

Og noen til, som jeg ikke husker hvor er! :ermm: (Hvis fanfics på over 1000 A4 sider i word telles som "bøker" leser jeg enda flere...)

 

Men den jeg leste sist var "Pirater!", det er en bok som kom ut i år, og som handler om to kvinnelige pirater. Den ligger i crossover, og virker veldig bra og lettlest. Har ikke kommer lengre enn 1/3 av boka, men jeg regner med at jeg blir ferdig med den om ikke lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...