Svulst Skrevet 15. juni 2004 Skrevet 15. juni 2004 Da var det meg igjen med varmeproblemer.. Det jeg lurer på er: Jeg kjørte en sånn test på sisoft sandra som skulle stresse prosessoren så jeg kunne se hvor varm den ble ved max load.. Men etter testen hadde gått i kanskje 1 min så slo PC'n seg av mens den begynte å ule høyt.. Men dette skjedde ved 62 grader.. og jeg har satt at shutdown skal skje ved 78 grader.. både i Abit EQ og BIOS.. Har forøverig Abit KV7 hovedkort og AMD Athlon XP 2800+.. Hvem av disse kmponentene er det som streiker.. ps har oppdatert bios
Redeemer Skrevet 15. juni 2004 Skrevet 15. juni 2004 Kan jo kanskje være hket ja, sjekk på komponentene. Og kanskje skaffe deg en ny cpu vifte? synes det der var for varmt.
Svulst Skrevet 15. juni 2004 Forfatter Skrevet 15. juni 2004 vifta er nesten ny den også.. Alt begynte dandy med 52 grader idle og det var en bra AMD-temp sier de på amd-forum
Svulst Skrevet 15. juni 2004 Forfatter Skrevet 15. juni 2004 Poenget mitt er hvertfall at den skal tåle over 60 grader! eller?
Cowboystrekk Skrevet 15. juni 2004 Skrevet 15. juni 2004 ja,den skal tåle over 60 grader, en jeg kjenner kjørte stabilt på 65-70 grader idle... skaff deg minst en kabinettvifte om du ikke har, kjøp eventuelt kraftigere kjøler til cpu, om du mot formodning ikke har kjølepasta under cpu kan dette forklare varmeproblemer...
Svulst Skrevet 15. juni 2004 Forfatter Skrevet 15. juni 2004 har 3 kabinettvifter, kjølepasta og full pakke.. den lå stabilt på 52 grader idle for bare 1 uke siden, jeg har ikke gjort noen annen forandring enn å sette i et nytt skjermkort.. Men poenget er: hva er det som slår av pc'n min når jeg har satt verdiene til 80 grader??
hn66 Skrevet 15. juni 2004 Skrevet 15. juni 2004 Det kan hende temperaturen du avleste (i SiSoft Sandra?) ikke stemmer overens med temperaturen hovedkortet bruker. Uansett, 62 grader er litt vel mye. Det er fire temperaturer som bør sjekkes: 1. CPU idle 2. System idle 3. CPU stress 4. System stress Hvis system temp. (målt på hovedkortet et sted, tilsvarer temp. inne i kabinettet) er for høy, så tyder det på for dårlig lufting av kabinettet ditt. Da er det kjekt å vite noe om resten av systemet ditt, som f.eks. kabinett type, strømforsyning, grafikkort og kabinettvifter. Det hadde også vært kjekt å vite hva slags CPU kjøler du har, selv om den er aldri så ny...
hainz Skrevet 15. juni 2004 Skrevet 15. juni 2004 er prossesoren på hovedkortet varmt? (husker ikke i farten hva den heter) Den har vel passiv kjøling på ditt kort.
Svulst Skrevet 15. juni 2004 Forfatter Skrevet 15. juni 2004 (endret) Chieftech dragon kabinett med 340W Saphire radeon 9600XT skjermkort.. spire whisperrock 5 prosessorkjøler har to ganske svake vifter som blåser inn og ut av kabinettet men en ganske kraftig i døra som blåser nesten på prosessoren.. Jeg leser av to tempraturer i EQ en på 64 grader og en på 58-59 grader Endret 15. juni 2004 av Svulst
Svulst Skrevet 16. juni 2004 Forfatter Skrevet 16. juni 2004 I og med at disse komponentene er bare 1 mnd gamle.. Det går vel på garantien hos komplett.no hvis de er ødelagte?
hn66 Skrevet 16. juni 2004 Skrevet 16. juni 2004 Chieftech dragon kabinett med 340WSaphire radeon 9600XT skjermkort.. spire whisperrock 5 prosessorkjøler har to ganske svake vifter som blåser inn og ut av kabinettet men en ganske kraftig i døra som blåser nesten på prosessoren.. Jeg leser av to tempraturer i EQ en på 64 grader og en på 58-59 grader Hvilken vei blåser viftene? Den i døren blåser inn sier du. Jeg håper vifter bak blåser ut og vifter foran blåser inn? Den Whisperrock kjøleren er vel ikke verdens heftigste... Ellers så ser jo oppsettet ditt bra ut.
hylo Skrevet 16. juni 2004 Skrevet 16. juni 2004 (endret) amd'er kan ha høy temp. Min la seg på 50 i idle og 60 i load... Men det var litt off-topic.... Du kan kansje prøve og bytte cpu vifte.. Kansje låne en av en kamerat eller noe sånn? Kansje vifta di har stoppa?? Endret 16. juni 2004 av Hylo
Svulst Skrevet 16. juni 2004 Forfatter Skrevet 16. juni 2004 Fingra ikke med noe nei.. Jeg får prøve litt forskjellig.. sette prosessoren på et annet hovedkort og en annen prosessor inn i det jeg har nå feks.. Vifta i døra blåser inn, en bak blåser ut og en forran blåser også inn.. MEN disse to viftene i hver sin ende er ganske svake.. de blåser lite luft virker det som.. Men uansett.. shutdown ved 60 grader skal vel ikke skje?
endrebjo Skrevet 16. juni 2004 Skrevet 16. juni 2004 Er du sikker på at kjøleren sitter skikkelig?? Det du kan gjøre er å ta av kjøleren, rense den (og CPU), legge på nye pasta og montere den på nytt igjen (med stor nøyaktighet).
Sigurd2 Skrevet 16. juni 2004 Skrevet 16. juni 2004 Har selv alltid latt vifta i døra blåse inn når jeg har bygd pc'er for andre. Har liksom sett for meg at dette ville gi mest effekt. Og ser også at de fleste andre har gjort det sånn. Men fant så dette på en side hos Chieftech: The advantage of having a fan in the side panel, is that the warm air inside the case is pushed out. The fans are always meant to take the warm air out of the case. If the fans blow air into the case, this can cause a disturbance in the air flow, which would have a big impact on the cooling performance of the case. Har nå ett svart chieftec big tower, som ikke har hull i døra (svart og hvit er visst uten). Så jeg får ikke testa dette selv nå. Men har andre prøvd å la den blåse ut ? Og hvordan påvirker det tempen ?
hylo Skrevet 17. juni 2004 Skrevet 17. juni 2004 Sitter cpu-vifta riktig vei?? er det socket a eller pentium??
Svulst Skrevet 17. juni 2004 Forfatter Skrevet 17. juni 2004 (endret) håper da det.. den skal blåse MOT kjøleribba? Socket A forresten Endret 17. juni 2004 av Svulst
Svulst Skrevet 17. juni 2004 Forfatter Skrevet 17. juni 2004 Gikk idag til innkjøp av 2 nye kabinettvifter og fikk senket tempen ned til 50 grader.. Med fremdeles får jeg shutdown under benchmark-testen.. På tide å sende en mail til komplett.no?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå