kremt Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar Det er vel grenser for hvor mange statsvitere man trenger. 1
Atib Azzad Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar 9 minutes ago, Ballalaika said: Ligger ikke bevisbyrden hos deg for noe du vil bruke andres folk penger på? Jeg har ikke noe å bevise, jeg svarte på en påstand som går jeg liker verken Arne Nordheim eller annen rar kunst, med jeg liker Arne Nordheim og annen rar kunst. Jeg aner likevel ikke hvordan jeg skulle gått frem for å overbevise noen som ikke liker Arne Nordheim, og ser ut til å bruke ham som et slags symbol for alt man misliker med kontemporær kunst, til å like Arne Nordheim. Har du forslag? 4
Imaginacíon Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar Norge ville vært et fattigere land om alt smalt ble borte. 4
Ballalaika Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar Atib Azzad skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke noe å bevise, jeg svarte på en påstand som går jeg liker verken Arne Nordheim eller annen rar kunst, med jeg liker Arne Nordheim og annen rar kunst. Jeg aner likevel ikke hvordan jeg skulle gått frem for å overbevise noen som ikke liker Arne Nordheim, og ser ut til å bruke ham som et slags symbol for alt man misliker med kontemporær kunst, til å like Arne Nordheim. Har du forslag? Nå prater du deg litt bort. Spørsmålet var aldri om man liker Nordheim, men om det skal betales over skatteseddelen. 7
Fibonacci Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar (endret) Satyricon er også nokså smal musikk. Bør staten finansiere de? Eventuelt hvorfor ikke? Endret 15. februar av Fibonacci
herzeleid Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar Baranladion skrev (35 minutter siden): Jeg skriver jo nettopp at vi må ha politisk styring, men som da er mye mer spisset mot de faktiske behov. Forskjellen blir vel kanskje at du mener enkelte fag/løp må fjernes i sin helhet hva angår gratis utdanning, som feks "skulpturkunstfaget", mens jeg mener tilbudet må være der, bare i mindre grad (faktisk behov). Vi trenger ikke at "alle" fritt skal kunne få dekket skulpturkunstfaget, men vi trenger noen. De "noen" som får muligheten bør få muligheten basert på talent, og ikke foreldrenes økonomi eller viljen til å ta opp skyhøye lån. Satt på spissen, så kan løsningen din også bety at staten styrer oss inn i forskjellige løp basert da på hva folk har råd til, ikke hva de faktisk er gode til. Massen vil da være tvunget til å jobbe der staten vil at de skal jobbe, kun basert på hva man får dekket eller ei. Det syns jeg ikke høres ut som noen god ide. Jeg tror du blander meg med en annen bruker når du peker på ‘mine forslag’ for jeg er i all hovedsak enig i det du skriver her.
Atib Azzad Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar 1 minute ago, Ballalaika said: Nå prater du deg litt bort. Spørsmålet var aldri om man liker Nordheim, men om det skal betales over skatteseddelen. Jeg tror på statsstøttet kunststøtte fordi det bidrar til å utvikle kunst langs andre akser enn de kommersielle og monitære, og at kunstutvikling er en viktig del av menneskers tilværelse, og menneskers observasjon av eksistens, det gir oss holdepunkter i en kaotisk og abstrakt virkelighet og på et vis speiler idéen om at kosmos gransker seg selv. Jeg er positiv til at Burzum og Satyricon kunne blitt statstøttet. 3 2
Baranladion Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar Ballalaika skrev (9 minutter siden): Nå prater du deg litt bort. Spørsmålet var aldri om man liker Nordheim, men om det skal betales over skatteseddelen. Fibonacci skrev (6 minutter siden): Satyricon er også nokså smal musikk. Bør staten finansiere de? Eventuelt hvorfor ikke? Ja, staten bør legge til rette for at det skal gå an å bli god i musikk og i kunst, akkurat som staten bør legge til rette for at folk skal utdanne seg til andre ting, er ikke det nesten en selvfølgelighet? Så kan man vel heller diskutere hvor mye og hva subsidieringen bør gå til, men igjen, så vil jo utfallet bli at noen smale grupper blir subsidiert, men alt i alt så er det jo bare positivt at man har muligheten til det. Et samfunn der det eneste felleskapet skal betale for, er våre behov eller statens behov høres ikke noe gøy ut. herzeleid skrev (8 minutter siden): Jeg tror du blander meg med en annen bruker når du peker på ‘mine forslag’ for jeg er i all hovedsak enig i det du skriver her. Beklager! 1 2
Tussi Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar Imaginacíon skrev (2 timer siden): Den som får noen til å skrive masteren for seg blir dobbelt lurt. Pengene de betaler og en verdiløs grad. Tja, de får stillingen og lønna som følger med mastergraden, med mindre de blir avslørt... 2 1
Red Frostraven Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar (endret) Atib Azzad skrev (17 minutter siden): Jeg tror på statsstøttet kunststøtte fordi det bidrar til å utvikle kunst langs andre akser enn de kommersielle og monitære, og at kunstutvikling er en viktig del av menneskers tilværelse, og menneskers observasjon av eksistens, det gir oss holdepunkter i en kaotisk og abstrakt virkelighet og på et vis speiler idéen om at kosmos gransker seg selv. Jeg er positiv til at Burzum og Satyricon kunne blitt statstøttet. Som tar oss inn på noe viktig: Fagutvalget håper at 50.000 kroner til Satyricon kan bidra til å realisere et større internasjonalt gjennombrudd for bandet. https://www.ballade.no/ukategorisert/uds-reisestotte-50-000-til-satyricon/ ... Som også tar oss til Kjell Inge Røkke: Norske støtteordninger hjalp ham å få fordeler i det amerikanske fiskemarkedet -- en støtte som bidro til å sikre hans kommersielle suksess. Endret 15. februar av Red Frostraven 1 3
Reg2000 Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar 1 hour ago, Philber Desanex said: Mener du at offentlig støtte til utdanning skal ta hensyn til samfunnets behov eller skal man se helt bort fra det? Svar på det, og så tar vi det derfra. Man tar hensyn til samfunnets behov ved å støtte seriøse utdanningsinstitusjoner som universitetene, samt legger til rette for at alle som vil det kan ta en utdanning. Å tro at politikere eller andre kan spå hva samfunnet kommer til å trenge om 5-10+ år er generelt dødfødt. Det burde vi ha lært av de siste 50+ årene. Ønsker vi at flere skal ta visse jobber må man heller gjøre det mer attraktivt å ha de jobbene. Med unntak av profesjonsstudiene er det heller ikke slik at man låser seg til ett yrke med en utdanning. De aller fleste som fullfører en master/bachelor får jobb. Overraskende nok har det gjerne vært realistene som sliter mest med å få den første jobben. Akkurat nå mangler vi helsepersonell, men det skyldes delvis eldrebølgen og delvis at sykepleierne ikke vil gi fra seg arbeidsoppgaver som andre egentlig kan ta seg av. Det kan fort snu om noen år. Ønsker man seg flere sykepleiere må man gjøre det mer attraktivt å være sykepleier. Det er alltid ledige studieplasser på sykepleierstudiene. Det viktigste man trolig kan gjøre med utdanningssektoren er å endre finansieringsmodellene slik at gjennomstrømning ikke blir det viktigste. Det må kanskje være noen krav til akademisk prestasjon for å gå videre, ikke bare på universitetene men også ungdomsskole/vgs. Videre bør støtten til forskning på universitetene økes betydelig. Det må være klare karriereveier som ikke bare ender i at man spesialiserer seg ut av jobbmarkedet slik mange nå gjør. Ønsker man å fortsette med forskning tar man en phd og kanskje en post.doc, men så stopper det opp da det er svært få faste forskningsstillinger i Norge. 2 1
Ballalaika Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar Atib Azzad skrev (20 minutter siden): Jeg tror på statsstøttet kunststøtte fordi det bidrar til å utvikle kunst langs andre akser enn de kommersielle og monitære, og at kunstutvikling er en viktig del av menneskers tilværelse, og menneskers observasjon av eksistens, det gir oss holdepunkter i en kaotisk og abstrakt virkelighet og på et vis speiler idéen om at kosmos gransker seg selv. Jeg er positiv til at Burzum og Satyricon kunne blitt statstøttet. Mulig noen vil kunne påpeke et paradoks i at den eneste norske kunstmusikken med unikhet, særegenhet, varig innflytelse osv oppsto utenfor disse statsstøttede miljøene og trengte aldri statsstøtte. Just sayin' 3
Reg2000 Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar 1 minute ago, Ballalaika said: Mulig noen vil kunne påpeke et paradoks i at den eneste norske kunstmusikken med unikhet, særegenhet, varig innflytelse osv oppsto utenfor disse statsstøttede miljøene og trengte aldri statsstøtte. Just sayin' Flere norske Black-Metal band har fått statsstøtte. Selv Mayhem har fått støtte til turne i sin tid. 3 2
kåre b Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar Red Frostraven skrev (13 minutter siden): ... Som også tar oss til Kjell Inge Røkke: Norske støtteordninger hjalp ham å få fordeler i det amerikanske fiskemarkedet -- en støtte som bidro til å sikre hans kommersielle suksess. Den kan du gjerne få dokumentere.
Atib Azzad Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar Just now, Ballalaika said: Mulig noen vil kunne påpeke et paradoks i at den eneste norske kunstmusikken med unikhet, særegenhet, varig innflytelse osv oppsto utenfor disse statsstøttede miljøene og trengte aldri statsstøtte. Just sayin' Det er et helt legitimt påpek, jeg sier bare jeg støtter det rent teoretisk at disse bandene kunne fått statsstøtte, jeg støtter ikke at de skulle blitt tvunget til å motta støtte til detriment for utrykket. At du mener Satyricon & Burzum har en unikhet som er fraværende fra fks. Arne Nordheim, og at dette direkte skyldes statsstøtte, går over til å bli en helt subjektiv mening du gjerne må besitte, men ikke bør uttale som om det var en sannhet. Just sayin' 2
Tussi Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar (endret) Reg2000 skrev (13 minutter siden): Man tar hensyn til samfunnets behov ved å støtte seriøse utdanningsinstitusjoner som universitetene, samt legger til rette for at alle som vil det kan ta en utdanning. Å tro at politikere eller andre kan spå hva samfunnet kommer til å trenge om 5-10+ år er generelt dødfødt. Det burde vi ha lært av de siste 50+ årene. Ønsker vi at flere skal ta visse jobber må man heller gjøre det mer attraktivt å ha de jobbene. Med unntak av profesjonsstudiene er det heller ikke slik at man låser seg til ett yrke med en utdanning. De aller fleste som fullfører en master/bachelor får jobb. Overraskende nok har det gjerne vært realistene som sliter mest med å få den første jobben. Akkurat nå mangler vi helsepersonell, men det skyldes delvis eldrebølgen og delvis at sykepleierne ikke vil gi fra seg arbeidsoppgaver som andre egentlig kan ta seg av. Det kan fort snu om noen år. Ønsker man seg flere sykepleiere må man gjøre det mer attraktivt å være sykepleier. Det er alltid ledige studieplasser på sykepleierstudiene. Det viktigste man trolig kan gjøre med utdanningssektoren er å endre finansieringsmodellene slik at gjennomstrømning ikke blir det viktigste. Det må kanskje være noen krav til akademisk prestasjon for å gå videre, ikke bare på universitetene men også ungdomsskole/vgs. Videre bør støtten til forskning på universitetene økes betydelig. Det må være klare karriereveier som ikke bare ender i at man spesialiserer seg ut av jobbmarkedet slik mange nå gjør. Ønsker man å fortsette med forskning tar man en phd og kanskje en post.doc, men så stopper det opp da det er svært få faste forskningsstillinger i Norge. Det er ikke slik at vi ikke vil gl fra oss oppgaver, det er fullstendig absurd at vi driver med matlaging, tøyvask og søppelhåndtering på jobb med sykepleierutdanning De.stedene som faktisk driver med oppgavedeling og sykepleiere får drive med det man er utdannet til, får flere søkere. Men vi vil ikke gi fra oss oppgaver det ikke er faglig forsvarlig å gi fra oss, det er riktig. Endret 15. februar av Tussi 3
Ballalaika Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar Reg2000 skrev (Akkurat nå): Flere norske Black-Metal band har fått statsstøtte. Selv Mayhem har fått støtte til turne i sin tid. Når? I 1989-1993 mens de var relevante, eller 10 år etterpå når black metal ble trygt og stuerent og det ble gøy at norske band var populære i utlandet? 2
Subara Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar Det finnes en del myter om sultekunstnere, ja. Kunstnere, musikere og andre i kreative yrker bidrar med masse både gratis og betalt underholdning. Høres jo ut her som de ikke gir noe tilbake. Arkitekter, designere, forfattere, filmskapere, museene våre... Hva skulle vi gjort uten? Uten museene ville vi blitt kultur- og historieløse. At flere enn godt bemidlede får muligheten til å drive med kunst, fører til både kvalitet og bredde, slik at publikum kan finne noe som passer for dem. Samtidig er det skyhøy konkurranse som også gir kvalitet. 1 2
Reg2000 Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar (endret) 7 minutes ago, Ballalaika said: Når? I 1989-1993 mens de var relevante, eller 10 år etterpå når black metal ble trygt og stuerent og det ble gøy at norske band var populære i utlandet? Har ikke oversikt over alle tilskudd som er gitt. Hvilke årstall det er er igrunn også irrelevant, men om du veldig gjerne vil vite kan du sikkert finne lister over alle tilskuddsordningene ett eller annet sted. Å få støtte forutsetter gjerne også at de søker. Støtten får de gjerne før de blir store nok kommersielt til å ordne ting på egenhånd. Et lite land som Norge med et så ekstremt lite språk, har veldig god nytte av statsstøtte til å holde et bredt kulturliv ved like. Forøvrig skulle vel denne tråden handle om Utdanning og ikke kultur. Endret 15. februar av Reg2000 3 1
Ballalaika Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar Atib Azzad skrev (7 minutter siden): Ballalaika skrev (11 minutter siden): Det er et helt legitimt påpek, jeg sier bare jeg støtter det rent teoretisk at disse bandene kunne fått statsstøtte, jeg støtter ikke at de skulle blitt tvunget til å motta støtte til detriment for utrykke ?? Atib Azzad skrev (10 minutter siden): At du mener Satyricon & Burzum har en unikhet som er fraværende fra fks. Arne Nordheim, og at dette direkte skyldes statsstøtte, går over til å bli en helt subjektiv mening du gjerne må besitte, men ikke bør uttale som om det var en sannhet. Just sayin' ?? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå