Ballalaika Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar Reg2000 skrev (4 minutter siden): Har ikke oversikt over alle tilskudd som er gitt. Hvilke årstall det er er igrunn også irrelevant, men om du veldig gjerne vil vite kan du sikkert finne lister over alle tilskuddsordningene ett eller annet sted. Å få støtte forutsetter gjerne også at de søker. Støtten får de gjerne før de blir store nok kommersielt til å ordne ting på egenhånd. Et lite land som Norge med et så ekstremt lite språk, har veldig god nytte av statsstøtte til å holde et bredt kulturliv ved like. Håper jeg forklarte godt nok hvorfor det er relevant. 1
arne22 Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar 1 hour ago, Atib Azzad said: Første gang jeg hørte Arne Nordheim var ved at radioen tilfeldigvis spilte deler av poly-poly, og det var storm utenfor, og alt man kunne gjøre var egentlig å sitte og lytte, siden ble livet aldri det samme som før, og jeg er så uendelig takknemlig for at det finnes mennesker som Nordheim, og statlige institusjoner som forstår sin oppgave godt nok til å støtte ham. Hva var det endringen konkret besto i? En ny jobb, eller en dypere innsikt i filosofiske problemstillinger? 1
Atib Azzad Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar 6 minutes ago, arne22 said: Hva var det endringen konkret besto i? En ny jobb, eller en dypere innsikt i filosofiske problemstillinger? Tja, det er ikke så lett å kvantifisere, jeg hadde aldri hørt noe lignende, eller tenkt på at et stykke musikk kunne ha lenger varighet enn mannsalderen til personen som laget den, at det er så langt at det ikke er mulig å høre det i sin helhet, jeg kan kanskje sammenligne det med å bli vist en ny farge, at denne nye kunnskapen ga meg et nytt blikk på tilværelsen, og en større forståelse for kunstens muligheter. Jeg har nok ikke klart å omsette denne endringen i noe konkret utover at tilværelsen min ble litt bedre. 1 2
Philber Desanex Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar Reg2000 skrev (36 minutter siden): Overraskende nok har det gjerne vært realistene som sliter mest med å få den første jobben. Det overrasker meg, for min erfaring gjennom mange år er at man må rekruttere dem minst et halvt å før de er ferdige. Ellers har de jobb. Reg2000 skrev (38 minutter siden): Å tro at politikere eller andre kan spå hva samfunnet kommer til å trenge om 5-10+ år er generelt dødfødt Det fullt mulig å si noe om det. Det er ikke sånn at antall helsepersonell, lærere, leger og håndtverkere forandrer seg voldsomt fra år til år. Man kan bomme, men stort sett har man en viss idé. Reg2000 skrev (39 minutter siden): Akkurat nå mangler vi helsepersonell, men det skyldes delvis eldrebølgen og delvis at sykepleierne ikke vil gi fra seg arbeidsoppgaver som andre egentlig kan ta seg av. Det kan fort snu om noen år. SSB er uenig med deg. De sier behovet i helse og omsorg kan dobles. Det er lett å spå at antall folk over 80 vil øke voldsomt i forhold til antall yngre som skal ta vare på dem. Demografi er en nøyaktig vitenskap. Menneskene det gjelder er allerede født og alle blir et år eldre per år. Reg2000 skrev (43 minutter siden): Videre bør støtten til forskning på universitetene økes betydelig. Det må være klare karriereveier som ikke bare ender i at man spesialiserer seg ut av jobbmarkedet slik mange nå gjør. Ønsker man å fortsette med forskning tar man en phd og kanskje en post.doc, men så stopper det opp da det er svært få faste forskningsstillinger i Norge. Forsåvidt enig, men det er litt rart å mene at forskning er viktig samtidig som det ikke spiller noen rolle hva man forsker på. 1 1
arne22 Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar (endret) 36 minutes ago, Atib Azzad said: Tja, det er ikke så lett å kvantifisere, jeg hadde aldri hørt noe lignende, eller tenkt på at et stykke musikk kunne ha lenger varighet enn mannsalderen til personen som laget den, at det er så langt at det ikke er mulig å høre det i sin helhet, jeg kan kanskje sammenligne det med å bli vist en ny farge, at denne nye kunnskapen ga meg et nytt blikk på tilværelsen, og en større forståelse for kunstens muligheter. Jeg har nok ikke klart å omsette denne endringen i noe konkret utover at tilværelsen min ble litt bedre. Men bør det da ikke være frivillig om man ønsker å støtte slike forlystelser? Hvis da andre mener at den fargen man har sett er fargen sort, som bidrar til å dekke over det man skulle ha forstått av "tilværelsens og kunstens muligheter", er det da også et akseptabelt standpunkt? Kan det være at det finnes noe slikt som "innbilt kultur" som egentlig ikke reflekterer noe annet enn maktstrukturer i samfunnet? Endret 15. februar av arne22 2
Atib Azzad Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar 11 minutes ago, arne22 said: Men bør det da ikke være frivillig om man ønsker å støtte slike forlystelser? Hvis da andre mener at den fargen man har sett er fargen sort, som bidrar til å dekke over det man skulle ha forstått av "tilværelsens og kunstens muligheter", er det da også et akseptabelt standpunkt? Kan det være at det finnes noe slikt som "innbilt kultur" som egentlig ikke reflekterer noe annet enn maktstrukturer i samfunnet? Det er derfor jeg gir opp å forsvare nettop hvorfor Arne Nordheim skal støttes ovenfor folk som mener han ikke burde det, fordi det er helt subjektivt. Arne Nordheim er antagelig for spesiell til at mer markedsdrevne mekanismer ville hatt noen økonomisk interesse av ham, familien i Larvik ville antagelig også hatt vansker med å finansiere Nordheim på egehånd. [...]Det hører også med til historien at komponisten i sine unge år slet så hardt økonomisk at han ble sykehusinnlagt på grunn av underernæring. Således er jeg glad for at staten bidrar til å løfte frem det som faktisk omtales som Norges viktigste modernistiske kompist, han er internasjonalt annerkjent, og har komponert en rekke bestillingsverk for orkestre og solister på verdensbasis. Jeg mener det er viktig for demokratiske prinsipper at staten bidrar til å løfte frem lovende kunstnere, fremfor at det kun er velstående eller kommersielt populære utrykk som har livets rett. [...]Han er i den senere tid blitt engasjert til prestisjetunge oppdrag som Lillehammer-OL 1994, da han komponerte musikken til både åpnings- og avslutningsseremoniene, og til en av de største satsningene som har vært gjort i Det Norske Teatret, det musikkdramatiske verket Draumkvedet. Og i forbindelse med Trondheims tusenårsfeiring 1997 fikk Nordheim i oppdrag å komponere et monumentalt oratorium, Nidaros, som ble urfremført i Nidarosdomen. Ved siden av sin betydelige komponistvirksomhet, som også omfatter musikk til en lang rekke teater-, radio-, fjernsyns- og filmproduksjoner, har Nordheim vært aktiv som musikkritiker i Morgenposten (1959–63) og Dagbladet (1963–70). I tillegg har han spilt en nøkkelrolle i en rekke musikkpolitiske foreninger, bl.a. som formann i Ny Musikk (1964–66) og Norsk Komponistforening (1974–79) og styreformann i TONO siden 1979. I samtlige verv har han arbeidet utrettelig for å øke anerkjennelsen av og forståelsen for samtidsmusikk. Dersom man er bekymret for statens investering i Nordheim, kan man kanskje gjøre et argument for at han har betalt tilbake den gjelden gjennom sitt virke. Og dersom alt dette skulle være selvbedrag, eller innbilt kultur som du kaller det, synes det kanksje som litt for mange inngår i denne illusjonen til at det virker rimelig å omtale den som et bedrag? Det kan kanskje likevel hende allt dette er et luftslott, og jeg bruker en feilslutning når jeg henviser til autoriteter, men jeg vet ikke hvordan jeg ellers skal sannsynliggjøre at Arne Nordheim er bra, og ikke en refleksjon av maktstrukturer. 1 2
Reg2000 Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar (endret) 1 hour ago, Philber Desanex said: Det overrasker meg, for min erfaring gjennom mange år er at man må rekruttere dem minst et halvt å før de er ferdige. Ellers har de jobb. https://www.khrono.no/mastergrad-gir-jobb-men-studenter-er-overrasket-over-toff-overgang/913417 Sitat: "Realistene sliter mer med å få jobb enn andre grupper". Det har vært slik i endel år nå. Quote Det fullt mulig å si noe om det. Det er ikke sånn at antall helsepersonell, lærere, leger og håndtverkere forandrer seg voldsomt fra år til år. Man kan bomme, men stort sett har man en viss idé. Her er det alltid ledige plasser på alle studier bortsett fra legestudiet som har andre naturlige hindringer. Skal man få flere sykepleiere må gjøre jobben mer attraktiv. Quote SSB er uenig med deg. De sier behovet i helse og omsorg kan dobles. Det er lett å spå at antall folk over 80 vil øke voldsomt i forhold til antall yngre som skal ta vare på dem. Demografi er en nøyaktig vitenskap. Menneskene det gjelder er allerede født og alle blir et år eldre per år. SSB tar hensyn til eldrebølgen som nevnt, men nyutdannede som velger jobb i helsesektoren skal jobbe i yrket i kanskje 45 år. Så lenge varer ikke eldrebølgen. Hvis man også slutter å bruke sykepleiere til oppgaver der man ikke trenger sykepleiere endres også forholdene fort. Quote Forsåvidt enig, men det er litt rart å mene at forskning er viktig samtidig som det ikke spiller noen rolle hva man forsker på. Svært mange produktive ideer kommer fra grunnforskning som ofte ikke er åpenbar når man starter. Skal du forske må du også søke om midler og da må du vise at du har en sjanse til å oppnå noe nyttig. Endret 15. februar av Reg2000 2
rozon Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar 16 hours ago, Baranladion said: Hvem skal bestemme hva som er samfunnsnyttig? Og hva vil konsekvensene være av at noen bestemmer hva samfunnsnyttig er? Vi har valgt politikere til å styre landet. Det betyr at vi kanskje ikke bør overlate styringen til en 18 åring, og heller innføre noe slags styring på hvor "vi" ønsker folk skal søke. Konsekvensene er at om du skal studere på et fringe studie som har null samfunnsverdi, så må du betale skolepenger selv og ikke forvente at Hermansen betaler.
rozon Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar 4 hours ago, Atib Azzad said: Jeg har nok ikke klart å omsette denne endringen i noe konkret utover at tilværelsen min ble litt bedre. Så det kunne du betalt for selv - akkurat som å gå på et male eller strikke kurs. Slutt på offentlig sløsing.
Atib Azzad Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar 1 minute ago, rozon said: Så det kunne du betalt for selv - akkurat som å gå på et male eller strikke kurs. Slutt på offentlig sløsing. Jeg har ikke nok penger til å finansiere Arne Nordheim.. 2
Tussi Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar (endret) Atib Azzad skrev (19 minutter siden): Jeg har ikke nok penger til å finansiere Arne Nordheim.. Men hvor går grensen for hva det offentlige skal finansiere? Sløseriombudsmannen har funnet noen ganske groteske kunstgreier vi sponser med skattepenger, f eks Vegard Vinge, samtidig som man vurderer velferdskutt. Kunst er en hobby der de beste kan leve av det, jeg ser ikke på det som en selvfølge at staten skal subsidiere voksne folks hobbyer, det gjelder også jakt f eks. Selv om man kan få oen gullkorn frem innimellom Endret 15. februar av Tussi 1
rozon Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar 11 minutes ago, Atib Azzad said: Jeg har ikke nok penger til å finansiere Arne Nordheim.. Vet ikke hvem det er. Hvor mye BNP genererer han?
Camlon Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar 21 hours ago, ronron25 said: KI var vel i starten et "tullestudie", sånn ca. 50 år siden. Likevel fikk forskerne holde på. Det er en stor forskjell mellom å finansiere forskning med usikker fremtidspotensiale og å ha titusen studere noe som leder til arbeidsledighet. Det er de siste vi bør stupe støtte til.
ronron25 Skrevet 15. februar Forfatter Skrevet 15. februar Camlon skrev (26 minutter siden): Det er en stor forskjell mellom å finansiere forskning med usikker fremtidspotensiale og å ha titusen studere noe som leder til arbeidsledighet. Det er de siste vi bør stupe støtte til. Skal det ikke litt til å vite hva som blir samfunnsnyttig om 10-20...40-50 år? 1 1
rozon Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar 9 minutes ago, ronron25 said: Skal det ikke litt til å vite hva som blir samfunnsnyttig om 10-20...40-50 år? Jo. Men tror vi kan si at om det handler om utdødde språk som et eksempel, så er det svært lite sannsynlig det blir samfunnsnyttig. Poenget er ikke å kutte alt - poenget er å stimulere til at den kognitive kapasiteten går mot fag der vi kan få noe igjen. Pengemessig har vi råd til å sløse, men vi er et lite folk og trenger å spisse hvor vi bruker den kognitive kapasiteten vi har. 1
Camlon Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar (endret) On 2/15/2026 at 8:26 PM, ronron25 said: Skal det ikke litt til å vite hva som blir samfunnsnyttig om 10-20...40-50 år? Det hjelper lite at et fag blir nyttig om 50 år hvis de som tar studiet ender opp som arbeidsledig etter 5 år. Endret 15. februar av Camlon 2
Atib Azzad Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar 2 hours ago, rozon said: Vet ikke hvem det er. Hvor mye BNP genererer han? Det vet jeg ikke hvordan man skulle regnet på. Når monarkiet kritiseres er et vanlig forsvar at de er ambassadører for Norge, og det er visstnok verdt ca ca 450 millioner kroner årlig, Arne Nordheim er vel i det minste en ambassadør for Norge og modernistisk musikk (han er også kommandør med stjerne i St. Olavs orden: "belønning for utmerkede fortjenester av fedrelandet og menneskeheten"), og kostet staten langt mindre, uten at jeg egentlig vet prisen, det er heller ikke jeg som mener dette beløpet er for høyt, så detaljer om dette får du etterspørre de som har masse idéer om kost/nytte i forbindelse med Arne Nordheim. Litt om Arne Nordheims bidrag: [...]Han er i den senere tid blitt engasjert til prestisjetunge oppdrag som Lillehammer-OL 1994, da han komponerte musikken til både åpnings- og avslutningsseremoniene, og til en av de største satsningene som har vært gjort i Det Norske Teatret, det musikkdramatiske verket Draumkvedet. Og i forbindelse med Trondheims tusenårsfeiring 1997 fikk Nordheim i oppdrag å komponere et monumentalt oratorium, Nidaros, som ble urfremført i Nidarosdomen. Ved siden av sin betydelige komponistvirksomhet, som også omfatter musikk til en lang rekke teater-, radio-, fjernsyns- og filmproduksjoner, har Nordheim vært aktiv som musikkritiker i Morgenposten (1959–63) og Dagbladet (1963–70). I tillegg har han spilt en nøkkelrolle i en rekke musikkpolitiske foreninger, bl.a. som formann i Ny Musikk (1964–66) og Norsk Komponistforening (1974–79) og styreformann i TONO siden 1979. I samtlige verv har han arbeidet utrettelig for å øke anerkjennelsen av og forståelsen for samtidsmusikk. 2 2 1
OMyre Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar Atib Azzad skrev (10 timer siden): Arne Nordheim er et elendig eksempel på kunstner uten livets rett, at Norge støttet denne kunstneren er en gave, ikke bare til oss, men til kunsten generelt. Men du sier vel egentlig generelt at du ikke liker samtidskunst og rar kunst, således er vel Arne Nordheim et ypperlig valg, da han kan sies å være en musikkens James Joyce i Ulysses-modus. Men de som forstår behovet for utvikling og eksperimentering med kunsten, de du kaller kunsteliten har altså gjort et helt korrekt valg, å støtte Arne Nordheim, det er like naturlig som å støtte Duchamp, som jeg håper du er konsekvent nok til å mene at er noe man heller ikke burde gjøre. Det kan tenkes at noe av det mest populære fra Nazi-Tyskland & Nord-Korea er kunst-synet deres. Argumentet ditt er likevel ikke mer avansert enn at du sliter med å forstå hvorfor ting du ikke liker får støtte, som er helt ok. Og grotten er en kunstnerbolig og et helt naturlig sted å plassere Nordheim. Første gang jeg hørte Arne Nordheim var ved at radioen tilfeldigvis spilte deler av poly-poly, og det var storm utenfor, og alt man kunne gjøre var egentlig å sitte og lytte, siden ble livet aldri det samme som før, og jeg er så uendelig takknemlig for at det finnes mennesker som Nordheim, og statlige institusjoner som forstår sin oppgave godt nok til å støtte ham. Jeg forstår likevel hva du sier, men håper og ber om at det ikke blir en rådende oppfatning, kunst er viktigere enn at de som ikke bryr seg om det krever det nedlagt. Rart ingen har nevt denne karen i samme slengen? Bevisst eller hukommelsessvikt?? https://www.nettavisen.no/okonomi/statsstottet-rumpemaling-latterliggjores-i-utlandet-galskap/s/12-95-3423896067
afterall Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar rozon skrev (4 timer siden): Vet ikke hvem det er. Hvor mye BNP genererer han? For et jævlig trist syn på tilværelsen om en skal måle all verdi utfra BNP generert. (BNP er forresten på mange måter et elendig mål. Liste over negative ting som fører til økt BNP: hvis jeg skiller meg og må bruke advokat, hvis jeg er ansvarlig for en miljøkrise og andre må rydde opp, hvis kriminaliteten går oppog en må ansatte mer politi.) 3 2
rozon Skrevet 16. februar Skrevet 16. februar 8 hours ago, afterall said: For et jævlig trist syn på tilværelsen om en skal måle all verdi utfra BNP generert. (BNP er forresten på mange måter et elendig mål. Liste over negative ting som fører til økt BNP: hvis jeg skiller meg og må bruke advokat, hvis jeg er ansvarlig for en miljøkrise og andre må rydde opp, hvis kriminaliteten går oppog en må ansatte mer politi.) Hvis du skiller deg, og må bruke advokat, så er det advokaten som øker BNP og ikke du. Jo, det er i mange tilfeller et dårlig mål, men det er bedre enn å ikke måle noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå