Gå til innhold

AMD gir "førstehjelp" til Prescott


Anbefalte innlegg

hehe, genialt.. har prescott 2,8 @ 3,4ghz selv, og den ligger på ca 58-59*C full-load med orginalkjøler.. så den er ikke så var når jeg tenker på alle kameratene mine som har AMD, og ikke en av dem ligger under 65*c (må bare klargjøre noe, di har jo DRIT kjøling da :D )

 

Morsom idè fra AMD fordet..

Hvor stor er die-sizen på Prescott vs. Palomino/T-Bird/T-bred/A64? Da får du det reelle effekttapet, og ja, en Pentium 4 er og har nesten alltid vært (var vel bare en kort periode hvor Athlon hadde høyere varmetap enn Pentium 4...) den beste varmeovnen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greia til Intel er vel at de har fått Elefant sjuken! :(

 

Flere av Intels ingeniører har sikkert sett faresignalene i utviklingsstadiet men de har ikke turt å si i fra til ledelsen. Da blir en jo som oftest sett på som en negativ person og bråkmaker og blir da fjernet ved neste omorganisering av konsernet, er bare slik verden har blitt dessverre. Derfor går det så til di grader på trynet, selv for store noen ganger.

 

Heldigvis er de jo forbrukerene til syvende og sist som bestemmer, ja tilogmed Dell og Intel må høre på forbrukerene når kundene slutter å kjøpe deres produkter

Lenke til kommentar

Synes egentlig det er litt synd at folk må trekke konklusjoner i en eller annen retning. Jeg tror det er svært få som ikke innser at Athlon 64 er en bra CPU, selv uten slik selvdestruktiv reklame som dette. Joda, det er ett morsomt påfunn på sett og vis, MEN som jeg og flere andre har nevnt er det dumt at man har kommet til et punkt der man må rakke ned på hverandre. Det er den sikreste måten å miste popularitet på, folk liker ikke arroganse. Det at de henviser til et problem begge har hatt og kommer til å ha i tur også i fremtiden gjør ikke saken bedre, A64 er kanskje spart nå, men neppe i all fremtid. Samme var det med P4. Stygt redd for at de kommer til å måtte ta denne i seg, feig reklame, ikke noe mer enn det. Svært lite godt kommer utav denne type ting og hvertfall ikke sympati, har vel i likhet med mange andre her hatt litt sympati ovenfor AMD, selv om jeg med ett unntak kun har hatt Intel CPUer(ville gi AMD en sjanse, men ble skuffet).

 

At noen sammenlikner AMD med David i den gamle "moralhistorien" fra bibelen gjør ikke saken bedre, da har man faktisk ikke oppfattet poenget med historien(selv jeg som ateist har fått med meg dette!). Dessuten er ikke AMD noen smågutt, kanskje ikke like stor som Intel(som vel er ett var verdens største konsern), men store i enhver annen målestokk. Tror faktisk det er viktig for folk å innse at AMD ikke er og aldri har vært en liten/svak outsider som trenger støtte i større grad enn Intel, hadde det nå enn vært VIA C3 eller Transmeta man sammenliknet med David da. Og husker jeg ikke feil var David både rettferdig, genererøs og snill med andre :) En beskrivelse jeg faktisk ikke kan se passer på verken Intel eller AMD, så i praksis har vi to goliatter.. enten vi liker det eller ikke.

 

Konklusjon; tror faktisk ikke reklamen provoserer like mye som den skuffer.

Lenke til kommentar

Jaja, humor skal man ha lov til å ha.

 

Men personlig blir jeg provosert, det må jeg få lov til å si. Jeg er ikke Intel-FAN men en ting må jeg få lov til å

 

INTEL HAR VÆRT UTE MED 90 NANOMETER I 4 MÅNEDER OG SELV OM DET SÅ LANGT IKKE HAR VÆRT SÅ VELLYKET SÅ HAR DE I DET MINSTE KOMMET I GANG. AMD GLIMRER FORTSATT MED SITT FRAVÆR, SÅ DE SKAL BARE HOLDE KJEFT, HADDE DE KOMMET MED 90 NANOMETER PÅ SAMME TIDSPUNKT SOM INTEL TIPPER JEG AT DE HADDE HATT SAMME PROBLEMER, INTELs 90 NANOMETER-PRODUKSJON HAR SÅ LANGT VÆRT NÆRMEST EN KATASTROFE, MEN DE KOMMER SEG. :thumbup:

 

Har dere glemt hvor lenge vi ventet på prescott, Intel kunne sikkert ha ventet med å lansere den til varmeproblemene var løst, (kaldere versjoner er ventet senere dette året,)så hadde vi måttet sittet uten CPU-lanseringer fra Intel helt til høsten, det hadde dere ikke likt, eller ha?og Prescott var jo allerede 9 måneder forsinket.

Skal utviklingen gå fremover så må man prøve seg og tørre å feile, det har Intel gjort, mens AMD glimrer med sitt fravær.

 

Så til AMD: hold kjeft å kom med 90 Nanometer nå ! :scared: ,så vi kan se om dere er så mye bedre som dere skal ha det til, har enda ikke sett en dritt fra 90-nanometer prossesen deres, men å le av en storebror som tørr å la utviklingen gå fremover, det kan dere bruke dagene på istedet. Skjerp dere!, sier jeg bare.

 

Dette innleget kommer nok til å provosere mye, men jeg aksepterer en spøk altså, som denne, men jeg må få lov til å si min mening. :devil:

Lenke til kommentar
' date='12/06/2004 : 20:59'] Så til AMD: hold kjeft å kom med 90 Nanometer nå ! :scared: ,så vi kan se om dere er så mye bedre som dere skal ha det til, har enda ikke sett en dritt fra 90-nanometer prossesen deres, men å le av en storebror som tørr å la utviklingen gå fremover, det kan dere bruke dagene på istedet. Skjerp dere!, sier jeg bare.

 

Dette innleget kommer nok til å provosere mye, men jeg aksepterer en spøk altså, som denne, men jeg må få lov til å si min mening. :devil:

Nå vil jeg si at 64-bit er ett mye lengre steg av "utviklingen framover" enn 90 nm, det er jo nærmest som ett paradigmeskift innen desktop, mens 90nm bare er en del av den naturlige utviklingen.

 

AtW

Lenke til kommentar
' date='12/06/2004 : 21:59'] Jaja, humor skal man ha lov til å ha.

 

Men personlig blir jeg provosert, det må jeg få lov til å si. Jeg er ikke Intel-FAN men en ting må jeg få lov til å

 

INTEL HAR VÆRT UTE MED 90 NANOMETER I 4 MÅNEDER OG SELV OM DET SÅ LANGT IKKE HAR VÆRT SÅ VELLYKET SÅ HAR DE I DET MINSTE KOMMET I GANG. AMD GLIMRER FORTSATT MED SITT FRAVÆR, SÅ DE SKAL BARE HOLDE KJEFT, HADDE DE KOMMET MED 90 NANOMETER PÅ SAMME TIDSPUNKT SOM INTEL TIPPER JEG AT DE HADDE HATT SAMME PROBLEMER, INTELs 90 NANOMETER-PRODUKSJON HAR SÅ LANGT VÆRT NÆRMEST EN KATASTROFE, MEN DE KOMMER SEG. :thumbup:

 

Har dere glemt hvor lenge vi ventet på prescott, Intel kunne sikkert ha ventet med å lansere den til varmeproblemene var løst, (kaldere versjoner er ventet senere dette året,)så hadde vi måttet sittet uten CPU-lanseringer fra Intel helt til høsten, det hadde dere ikke likt, eller ha?og Prescott var jo allerede 9 måneder forsinket.

Skal utviklingen gå fremover så må man prøve seg og tørre å feile, det har Intel gjort, mens AMD glimrer med sitt fravær.

 

Så til AMD: hold kjeft å kom med 90 Nanometer nå ! :scared: ,så vi kan se om dere er så mye bedre som dere skal ha det til, har enda ikke sett en dritt fra 90-nanometer prossesen deres, men å le av en storebror som tørr å la utviklingen gå fremover, det kan dere bruke dagene på istedet. Skjerp dere!, sier jeg bare.

 

Dette innleget kommer nok til å provosere mye, men jeg aksepterer en spøk altså, som denne, men jeg må få lov til å si min mening. :devil:

Jaså? Så med andre ord så sier du at Pentium 4 arkitekturen er så overvektig (noe den også er, hvis du har peil på hvordan pipelinen ser ut...) at de måtte gå over til 90nm for å få plass til alle transistorene?

Lenke til kommentar
Tror faktisk det er viktig for folk å innse at AMD ikke er og aldri har vært en liten/svak outsider som trenger støtte i større grad enn Intel,

Er jo nettopp dette AMD er og alltid har vært.

Ja, selv om jeg både håper og tror at AMD vil redusere Intels markedsmonopol ytterligere. Det blir ingen lett oppgave, for da må i såfall AMD klare å produsere prosessorer som er like teknologi-ledende som i dag i flere år fremover og som kjent så er Intel i god gang med å kopiere AMD på de fleste områder. AMD kan altså på ingen måte slappe av og melke markedet slik Intel har gjort i lengre tid, men jobbe knallhardt videre for å oppretteholde sitt teknologiske forsprang... :)

Lenke til kommentar

Denna var skikkelig kul !! :green:

Jeg sitter her på en Intel P4 3,2GHz (ikke Prescott) med Boxed vifte, fytti som det bråker. Varmt blir det også i rommet jeg sitter i! Begynner å bli lei av intel jeg nå. *Lengte tilbake til 2400+* :D

Lenke til kommentar
utrolig hvor fort en tråd som dette sklir ut i tull og vas..

 

enig med bamsefar, steng tråden. AMD vs Intel tråder fins det nok av.

Nei, ikke steng den ennå da, vil se hvordan min OT effekt/dreiemoment-diskusjon utarter seg. (kanskje ikke verdens beste argument men, jeg vil virkelig det ;))

 

AtW

Sett nok nå? Den utartet ikke i det hele tatt :p

 

(Ordentlig irriterende å skrive noe man selv er veldig fornøyd med, og få NULL i respons, ja... Kjenner til den der :D )

Lenke til kommentar
utrolig hvor fort en tråd som dette sklir ut i tull og vas..

 

enig med bamsefar, steng tråden. AMD vs Intel tråder fins det nok av.

Nei, ikke steng den ennå da, vil se hvordan min OT effekt/dreiemoment-diskusjon utarter seg. (kanskje ikke verdens beste argument men, jeg vil virkelig det ;))

 

AtW

Sett nok nå? Den utartet ikke i det hele tatt :p

 

(Ordentlig irriterende å skrive noe man selv er veldig fornøyd med, og få NULL i respons, ja... Kjenner til den der :D )

Hehe, ja det var synd det der, ingen som er interresert i en skikkelig fysikk-diskusjon lenger ;)

 

AtW

Lenke til kommentar
Denna var skikkelig kul !!  :green:

Jeg sitter her på en Intel P4 3,2GHz (ikke Prescott) med Boxed vifte, fytti som det bråker. Varmt blir det også i rommet jeg sitter i! Begynner å bli lei av intel jeg nå. *Lengte tilbake til 2400+*  :D

Tja da har du vel et problem med vifta, har brukt samme saken og den bråkte ikke spes mye . Faktisk mindre støy enn min xp 2500 maskin .

Når det så gjelder varme ,var det ikke snakk om at amd også hadde møtt på problemer der med at varmeutviklingen var høyere enn antatt , uansett tror jeg begge produsentene klarer å finne løsninger på dette .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Tror faktisk det er viktig for folk å innse at AMD ikke er og aldri har vært en liten/svak outsider som trenger støtte i større grad enn Intel,

Er jo nettopp dette AMD er og alltid har vært.

Som sagt er jeg helt uenig, de siste tallene viser en markedsandel på rundt 20-25%(?), større i noen markeds-segmenter enn andre. Hadde de slitt med under 5% markedsandel og bakstreberst teknologi kunne jeg vært enig, men det er ikke tilfelle. Vet at mange liker å støtte "de svake", men da må dere som sagt kjøpe VIA og Transmeta CPUer. Man kan sammelikne med formel1, der er alle enige i at Minardi er en liten svak outsider, de har aldri vunnet noe, sliter med gammel teknologi, men kjemper tappert videre mot overmakten... slike har jeg sympati og medfølelse for :) Dog betyr det ikke det at man trenger å være Minardi fan.. Dvs min oppfatning er mer at Intel er Ferrari og AMD er McLaren(kanskje ikke akkurat nå da, men...) eller vica verse, betyr svært lite, også i den verden forandrer tingene seg fort.

 

Synes heller ikke AMD tok noen sjans mht 64bit, hadde de lansert en ren 64bit CPU, så ja. Til tross for at mange liker å tro AMD har lagt veien klar for 64bit, så hadde vel Intel hadde lekt med ideen i flere år til x86(het vel yamhill da) og de har hatt Itanium en stund, dessuten har andre selskaper også hatt 64bit CPUer i lengre tid. Å satse på ett nytt arkitektur slik Intel gjorde med Itanium var en større sjanse å ta og en jeg har mer respekt for(i den sammenhengen). Dvs når AMD lanserte sin 64bit CPU var markedet egentlig klar for det, i motsetning til f.eks Itanium etc. Dvs AMD visste nok hva de gjorde før de lanserte AMD64 og at de ikke kom til å tape penger på det. Forlater AMD x86 plattformen til Intel, ja da kan vi diskutere dette om igjen. Men for all del, løsningene til AMD er noen av de beste på markedet, så ikke tolk dette som anti-AMD, men som min oppfatning av situasjonen.

Lenke til kommentar
Dvs min oppfatning er mer at Intel er Ferrari og AMD er McLaren(kanskje ikke akkurat nå da, men...) eller vica verse, betyr svært lite, også i den verden forandrer tingene seg fort.

Bil-industrien er en elendig sammenligning av PC-industrien etter min mening, siden konkurransen der er mye hardere og bedre. Inntil nylig styrte Intel hele PC-industrien med lillefingeren i tospann med Microsoft, den såkalt mektige Wintel-alliansen (2 mega-monpoler som samarbeidet om total verdensdominanse for sine produkter). Dette monopolet er i ferd med å slå sprekker heldigvis, men kampen er på langt nær over og AMD må levere teknologisk ledende produkter i flere år før Intels markedsmonopol virkelig er truet. Det finnes fortsatt ikke noen sunn konkurranse i prosessor-markedet etter min mening, til det er 2.5 aktører (0.5 delt mellom VIA og Transmeta) langtifra nok. Hvis Intel hadde hatt en markedsandel på godt under 30% og resten delt mellom flere andre jevnstore aktører så hadde prosessor-markedet kunne betraktes som meget sunt. Men med unntak av noen korte perioder så har Intel hatt en markedsandel på over 90% de siste 15-20 årene, og det kan vel neppe kalles som annet enn total dominanse og et klart tegn på et meget usunt marked...? :roll:

 

Alt som går i motsatt retning av Intel er å ta en sjanse i PC-industrien, og når AMD introduserte prosessorer med 64-bits utvidelse av x86 så brøt det med Intels "grand old plan" med å dytte IA64 på alle enten de ville eller ikke. AMD kunne selvsagt risikert at ingen ville støtte AMD64, men støtten fra industrien har vært over all forventning og Intel har måtte bite i det sure eple og må nå kopiere AMD64 for å ikke risikere å miste ytterligere markedsandeler. Neste slag står i 2005 når dobbelt-kjerne prosessorer kommer, og hvis AMD sin implementering av dette også blir bedre enn Intel sin så kan det se positivt ut for fremtiden. Dette forutsatt av at Intel følger spillereglene for fri og sunn konkurranse, og ikke innfører flere konkurransefiendtlige tiltak som f.eks. Centrino.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
AMD er desidert best nå for tiden, på alle måter :yes:

Que?

Hva er "alle måter" for deg? Counterstrike?

 

Prøvd å videoredigere noe svulstig samtidig som du brenner en DVD og defragmenterer harddisken på en AMD?

Nei, men jeg har heller ikke prøvd det på en Intel :p

La meg "refrase":

"AMD er desidert best nå for tiden, på alle måter :yes: , for folk som ikke er så dumme at de videoredigerer, defragmenterer og brenner DVD'er samtidig"

 

Beklager for at utsagnet ikke var spesifisert god nok :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...