Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da var ny HDD på plass og 930'n fått ny bigadv. Hjelper ikke det, får jeg sette ned farten litt. Sleit litt med dårlig nettforbindelse med nyinstallert Windows, men etter å ha resatt routern, så ble det mer normal fart. Siden problemet var isolert til kun den ene PC'en, ble det en del bortkastet tid før jeg fikk løst den.

 

Før dette gjorde jeg en test på gtx 460 kortene og satt klokka opp til 810 MHz med Afterburner. Det gav en av de raskeste blåskjermene jeg har sett. Lot de kjøre på 785 MHz og det ser ut til å gå greit - 9960 ppd og rett under 70C - viftene står på 72%. De blir likevel overdøvet av den forbaskede Zalman extreme-saken, som står på gulvet rett under og knapt klarer å kjøle 860'n @ 3.3. Heldigvis er det kun dager igjen før den er historie. Ny H50 er bestilt, men ikke ventet inn før 17/8. Håper å hente den og noe overspenningsvern på den lokale Datakjeden-butikken ikke så lenge etter det. HDD'ene ble faktisk levert samme dag.

 

Overspenningsvern kan være kjekt å ha når en ikke er i nærheten, men det beste er å koble helt fra - både 230V og de litt mer uskyldige kablene. Før meg i køen idag, stod en kar som hadde 2 stasjonære og en bærbar, som alle hadde blitt utsatt for mer spenning enn de var beregnet for og sannsynligvis ditto ampere. Han hadde fått liv i en av dem ved å bytte PSU, men ved neste førsøk på oppstart, var også den død.

Lenke til kommentar

Inntil prisen på min. 60GB ssd med rimelig god lese/skrivetider kommer under 1000, velger jeg snurredisk. Nå ble det en Samsung Spinpoint F3 og en WD Green Caviar, begge på 500GB, til litt over 800 tilsammen.

Har ikke hatt problemer med poengene her, siste 24 timer viser 18941 på extremeoverclocking, og det er nok riktig. Har oppdatert Windows så langt som mulig og slått av win update. Kan ikke ta sjansen på automatisk restart midt i en bigadv. Får heller ta det manuelt når M$ slipper oppdateringer og det passer foldingen.

Lenke til kommentar

Jeg bruker passkey på alt og har ikke sett noe unormalt.

 

Har akkurat hatt ut det ene gtx 460 kortet, for å få satt i en ekstra satakabel. Måtte inn med en vinklet for å komme under skjermkortet. PC'en startet med et forferdelig leven, forårsaket av at en av disse tvista ledningene til fronten kom i kontakt med vifta på skjermkortet. Dersom jeg skal ha nytt kabinett, skal det ha litt mer plass rundt HK'et.

 

985 for 64GB er ikke så verst, men venter på noe bedre les/skriv før jeg bytter. Har en 30GB Ocz Vertex som ble brukt til bigadv i Linux, og ytelsen er vesenlig bedre enn hd, men ssd bør fortsatt ha mye å gå på når det kommer til pris/ytelse.

Lenke til kommentar
Inntil prisen på min. 60GB ssd med rimelig god lese/skrivetider kommer under 1000, velger jeg snurredisk. Nå ble det en Samsung Spinpoint F3 og en WD Green Caviar, begge på 500GB, til litt over 800 tilsammen. Har ikke hatt problemer med poengene her, siste 24 timer viser 18941 på extremeoverclocking, og det er nok riktig. Har oppdatert Windows så langt som mulig og slått av win update. Kan ikke ta sjansen på automatisk restart midt i en bigadv. Får heller ta det manuelt når M$ slipper oppdateringer og det passer foldingen.

1000 er et rundt tall og egentlig ikke noe annet enn en psykisk barriere for hva man vil betale. Med litt fleksibilitet kan man strekke seg litt oppover om ytelsen er særdeles bra eller stramme inn kravene litt og vente til prisene er lavere, kapasiteten større osv.

 

Poenget mitt er at man får 64 GB (Crucial RealSSD C300) med svært god ytelse til 1250 kr. Om det blir for stramt vil jeg anbefale å vente fremfor å kjøpe en middelmålig SSD på 60 GB til 985 kr.

 

PS. Jeg ser du skriver "god lese/skrivetider". Hva med IOPS da? Det er jo mye av poenget med SSD.

 

Hvor mye virker egentlig SSD inn på F@H-ytelsen? Marginalt?

Lenke til kommentar

Inntil prisen på min. 60GB ssd med rimelig god lese/skrivetider kommer under 1000, velger jeg snurredisk. Nå ble det en Samsung Spinpoint F3 og en WD Green Caviar, begge på 500GB, til litt over 800 tilsammen.

Har ikke hatt problemer med poengene her, siste 24 timer viser 18941 på extremeoverclocking, og det er nok riktig. Har oppdatert Windows så langt som mulig og slått av win update. Kan ikke ta sjansen på automatisk restart midt i en bigadv. Får heller ta det manuelt når M$ slipper oppdateringer og det passer foldingen.

Du er ikke langt unna med markedets beste SSD for tiden, Crucial RealSSD C300 64GB til 1250,- på komplett. Eller ennå litt billigere på memoryc.com.

 

EDIT:

Så Simen1 hadde vært frempå der alt ja :D

 

 

Simen1:

Hvor mye virker egentlig SSD inn på F@H-ytelsen? Marginalt?
Det har en del å si på Bigadv, som har ekstrem disktraffik til tider og i så stor grad at mange setter på store ramdrives. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Inntil prisen på min. 60GB ssd med rimelig god lese/skrivetider kommer under 1000, velger jeg snurredisk. Nå ble det en Samsung Spinpoint F3 og en WD Green Caviar, begge på 500GB, til litt over 800 tilsammen.

Har ikke hatt problemer med poengene her, siste 24 timer viser 18941 på extremeoverclocking, og det er nok riktig. Har oppdatert Windows så langt som mulig og slått av win update. Kan ikke ta sjansen på automatisk restart midt i en bigadv. Får heller ta det manuelt når M$ slipper oppdateringer og det passer foldingen.

Du er ikke langt unna med markedets beste SSD for tiden, Crucial RealSSD C300 64GB til 1250,- på komplett. Eller ennå litt billigere på memoryc.com.

 

EDIT:

Så Simen1 hadde vært frempå der alt ja :D

 

 

Simen1:

Hvor mye virker egentlig SSD inn på F@H-ytelsen? Marginalt?
Det har en del å si på Bigadv, som har ekstrem disktraffik til tider og i så stor grad at mange setter på store ramdrives.

 

Det er 3 ulike modeller av den 64gb-disken, hva er egentlig forskjellene?

Lenke til kommentar

Etter at bigadv ble tilgjengelig for Windows, er ikke forskjellen på hdd/ssd stor om en ser tidforbruket totalt. Under Linux og med uheldig diskformat (ext4), kunne forskjellen være fra 1-2%. I Windows er det kun snakk om sekunder (toppen noen få minutter) av et totalt tidsforbruk på 2-3 dager. Husker at det tok over en time i Linux fra 100% til overføring startet, dette er i Windows redusert til ca 50 sekunder. Det er med andre ord ikke mye å hente der lenger.

Lenke til kommentar

PPD for bigadv har gått opp, med et lite forbehold for 2684. Jeg klarte vel en PPD på 24k+ på det meste i Linux. Leverte akkurat en "big", som dro inn 68.6k (ppd 25.6k). Dette var en i7 [email protected], som kom inn litt over 20k ppd før.

 

i7 [email protected] ser ut til å komme over 32k PPD eller ca 74k for WU'en. Med ny kjøler på 860'n, bør de to alene dra inn over 60k PPD.

Lenke til kommentar

Ser ut som byttet fra 2*gtx 260 til 2*gtx 460 har redusert forbruket her også. Trekker bare 290-300W, mot nærmere 340W tidligere. Det er også en annen merkbar forskjell, svært mange av disse wattene kjennes ut til å bli spredt inne i kabinettet, mens de før ble blåst ut bak. Den vesle trekken bak, kjennes faktisk kjøligere enn metallet i samme høyde som skjermkortene.

Lenke til kommentar

Da var konkurransen igang på vgt. Den varer t.o.m. 25/9. Etter to oppdatering på extremeoverclocking, er produksjonen alt over 900k. Gjennomsnittlig ppd før dette lå omtrent på hw.no-nivå eller litt over.

 

08.15, 6am 398,579

08.15, 3am 503,609

 

Nå er det noen som har timet starten. Ser at en aktør alene har dratt inn 452.835 poeng. Det blir nok litt roligere derfra de neste 10-15 oppdateringene.

Lenke til kommentar

Det er endel som kjører big der, regner med at det er levert 10-12 stykker alt. Skulle hatt et par der selv, men det ble litt somlete med treg leveranse av GTX 460 og disktrøbbel. Nå skal den første være klar i morgen tidlig og den neste seint imorgen. Jeg kaller meg tanlong. Akkurat nå ser det ut som laget mitt er i deep shit, vi ligger 475k bak etter 3 oppdateringer, men det retter seg nok litt etterhvert.

 

Litt konkurranseinstinkt har vel de fleste og det kunne jo gitt en boost her også. De som er innom hardwareforaene, ser at potensialet er stort om en kan få med en del av disse. En konkurranse kan kanskje få flere interessert, slik at det blir flere aktive på sikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...