Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hentet 32 sticks med Samsung M391B2873GB0-YH9 | 1GB RAM | PC3L-10600E | DDR3 -1333 240-PIN i dag, kjøpt fra ebay (USA), hvor jeg kjøpte alt han hadde.

post-53451-0-68127400-1382615792_thumb.jpg

 

Det ble betydelig mer fart på foldingen etter at jeg oppgraderte fra 2-kanals til 4-kanals minne på begge Xeon E5-4650 serverne.

 

Før oppgraderingen med 2-kanals minne (8 sticks)

post-53451-0-17212500-1382616007_thumb.jpg

 

Etter oppgraderingen med 4-kanals minne (16 sticks)

post-53451-0-07556200-1382616027_thumb.jpg

 

Som en ser så yter den en serveren (den gamle) betydelig bedre enn den andre. Dette skyldes to forhold som henholdsvis er mengden minne og kjøring fra ramdisk.

 

Forskjellen fra 2-kanals minne med 32GB (8 sticks) til 64GB (16 sticks) er på hele 43 sekunder, som utgjør så mye som 134,29K PPD. Dette er veldig mye, men ikke helt korrekt. Normalt så ligger TPF på denne med 8 sticks minne omkring 7:12, så den reelle forskjellen skal ligge omkring 25 sekunder som høres ut som det jeg tidligere har målt. Denne serveren folder fra ramdisk.

 

Forskjellen fra 2-kanals minne med 32GB (8 sticks) til 16GB (16 sticks) er ned 12 sekunder som utgjør 37K PPD. Denne maskinen folder fra snurredisk. Forskjellen skal være større, og jeg kommer tilbake med en ny måling ved neste WU.

 

Neste test er å legge om også denne til å folde fra ramdisk, og så måle forskjellen. Egentlig så tror jeg at denne selv med snurredisk skal gjøre det bedre med 16 stiks minne enn bildet viser. Jeg tipper at Ubuntu har litt problemer med å takle overgangen som skjer midt i enn WU fra 8 x 4 GB til 16 x 1GB minne.

 

Konklusjonen så langt er ihvertfall at det lønner seg å utnytte alle minnekanalene. Og jeg er litt spent på PPD hos War og Magnus som vil kjøre med 1600MHz minne.

 

Edit:

Fant en selger til som har (nesten) samme type minne http://www.ebay.com/itm/SAMSUNG-1GB-PC3L-10600E-UNBUFF-ECC-DDR3-1333-MEMORY-M391B2873FH0-YH9/121169629640?_trksid=p3693.m2452&_trkparms=aid%3D333005%26algo%3DRIC.FIT%26ao%3D1%26asc%3D265%26meid%3D2208866265985234532%26pid%3D100102%26prg%3D1140%26rk%3D1%26rkt%3D4%26sd%3D271291190984%26

Hvor 16 sticks vil beløpe seg til 1135 kroner inkludert moms og frakt hvis man benytter JetCarrier. Frakt innen USA er for tiden gratis virker det som. Jeg er rimelig sikker på at hvis man byr $5 pr. enhet og kjøper foreks. 32 så får man tilslaget. Da synker prisen på 16 sticks ned til 775 kroner, som er rimelig billig.

 

Edit:

Da var ny WU tatt ned på riggen med 16 x 1GB RAM, og TPF er forbedret med noen sekunder, slik at forskjellen mellom riggene nå er bare 13 sekunder. Det regner jeg med skyldes den lave mengden RAM og mangel på ramdisk, så da er jeg fornøyd også med rigg2 av E5-4650.

post-53451-0-36642400-1382634644_thumb.jpg

Denne riggen klarer å levere sin tredje P8105 i inneværende døgn, til tross for at den var offline i 30 minutter mens minne ble skiftet / oppgradert, samt at jeg limte på heatsinks på alle utsatte VRM.

 

Edit igjen:

Etter ny WU på begge serverne er forskjellen i TPF nå nede i 11 sekunder.

post-53451-0-51208800-1382641116_thumb.jpg

Endret av -alias-
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overgang fra snurredisk til ramdisk medførte en gevinst i TPF på 2 - 3 sekunder for 4P serverne mine. Det høres jo ikke mye ut, men over året blir det en ikke ubetydelig økning i poeng. Jeg tror likevel ikke jeg ville brukt penger på Intel C2Q QX9650 til folding, som jeg vil tro ikke gir mer enn max 8 - 10K i PPD. Tror heller ikke gevinsten opp til ramdisk der blir særlig merkbar siden utgangspunktet er beskjedent. Nå er det jo kommet til andre WUer enn da jeg foldet med Q6600 ((som ga 5K PPD) som kanskje gir noe mer.

 

Min gamle i7 980X overklokket til 4.5GHz klarer omkring 40K PPD med standard smp, og omkring 100K med bigadv (klarer ikke 8101 men alle de andre) hvis man lurer f@h til å tro at den har 16 tråder. Den (riggen) bruker likevel så pass mye strøm at jeg ikke folder med den, men det var jo litt morsomt å se at det gikk.

 

Av minne fant jeg et kit med 4 x 1GB Crucial Ballistix BL12864AA1065.16FD5 som jeg husker var ganske rått da jeg kjøpte det. Jeg mener også at jeg skal ha liggende et kit med 4 x 2GB Black Dragon fra Geil, men det finner jeg ikke. Enten så har jeg gitt det bort eller så er det solgt med en maskin. Men Ballistix-settet kan du overta hvis det skal brukes i folding og er interessant for deg. Det er samme type minne som dette, men et kit på 4 brikker. http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16820148069

Hmm, er vel kanskje ikke så mye å hente med RAM-disk da.

 

Grunnen til at jeg har lyst på et eksemplar av C2Q QX9650 er mest pga. min egen hobby. Har veldig lyst til å overklokke akkurat den prosessoren, og når jeg har presset den fullt kommer den til å stå som foldemaskin. :) Hadde det ikke vært for dette hadde jeg nok bare brukt E8500 som jeg har idag.

 

Kult. :) Kan enda si at det er litt rått, hvis man husker tilbake til når DDR2 var tingen. Tar gjerne imot minnet, men du må da få noe for det! Jeg kommer ikke til å bruke så mye tid på dette helt med en gang, men en gang i høst skal den stå å spinne 24/7.

 

Kan komme tilbake til det på PM når den tid kommer. ;)

 

 

PS: Setter pris på oppdateringene du kommer med i tråden, interessant lesning!

 

 

 

mener jeg lå på ca 12k ppd med qx9650@3,7-3,8ghz å 1600mhz ram i fjor i win 7.

 

er ikke helt sikkert jeg husker nøyaktig rett da jeg kjørte bare en uke eller to for å teste :)

Virker ikke urealistisk med 15 k PPD da. Litt høyere klokkefrekvens, Linux og nyeste versjon.

 

Men 1600 MHz DDR2-minne? Hovedkortet mitt støtter ikke mer enn 1200 MHz en gang (uten overklokking).

 

Kanskje har du et hovedkort med DDR3-støtte?

 

 

Skal bli gøy å teste hva det nye 290X-kortet mitt vil klare :) Blir sendt fra netonnet i morra ;)

Gratulerer, post gjerne resultater fra folding.
Lenke til kommentar

Kult. :) Kan enda si at det er litt rått, hvis man husker tilbake til når DDR2 var tingen. Tar gjerne imot minnet, men du må da få noe for det! Jeg kommer ikke til å bruke så mye tid på dette helt med en gang, men en gang i høst skal den stå å spinne 24/7.

 

Kan komme tilbake til det på PM når den tid kommer. ;)

Skal kun ha for frakten, så bare send meg en PM med adressen når du er klar.

Lenke til kommentar

Har enda ikke fått solgt mine gode gamle skjermkort på finn..

 

Har planer om å få til en eller annen slags form for inntekt slik at jeg kan begynne å folde. Merker en 4P eller 8P server hadde vært kjekt å hatt i hus, men når noe skal handles for 20-40k begynner jeg å tenke på å heller bare spare pengene...

 

 

Men husker for en stund siden hvor War (tror jeg?) tilbød meg en server for 2k mot at den foldet på HW.no :) Penger var det enda mindre av på den tiden, så jeg fikk dessverre ikke slått til - men om noen har noe lignende så sier jeg gjerne ja takk ^^

Lenke til kommentar

Gratulerer, det blir spennende! Leste testen og det høres ut som et skikkelig rått kort.

 

 

Gratulerer, post gjerne resultater fra folding.

 

 

 

:D gz!

Skal legge ut så snart jeg får testet. Netonnet sendte ikke kortet i dag som de sa de skulle prøve å få til, ser de har det på lager nå... I følge tester jeg har sett så er ikke resultatene så gode som en skulle håpt på:

http://www.anandtech.com/show/7457/the-radeon-r9-290x-review/18

 

Men kom over en som sier:

I'm an OpenCL programmer myself and know that the 290x is a beast so it's probably a matter of time before WUs target it properly. Contrary to popular belief highly parallel code regardless of the standard thrown at it (OpenCL, CUDA, OpenMP, etc...) is not performance portable. So it takes time for software to benefit from the full potential of the new hardware at times (not always but usually). And no I don't work for AMD or Nvidia....

 

Med tid og stunder så kanskje :)

Lenke til kommentar

Et godt eksempel her er jo FAHCore17 ver 1 Vs ver 2, hvor sistnevnte ga en betydelig økning i ytelse for Kepler kort mens Fermi ikke så store økningen i ytelse. Jeg husker ikke detaljene, men dette hadde sammenheng med hvordan arkitekturen var bygd opp forskjellig i kortene og ver 2 ble programmert mot Kepler sin oppbygging (hvis jeg ikke bommer helt nå, så hadde dette noe med cache størrelse per "kjerne" å gjøre). Så, det kan hende det går ann å programmere litt annerledes for å utnytte GCN ver 1.1 enda bedre ;)

 

Uansett, ser frem til resultatene dine Fade1 :)

Lenke til kommentar

Virker ikke urealistisk med 15 k PPD da. Litt høyere klokkefrekvens, Linux og nyeste versjon.

Men 1600 MHz DDR2-minne? Hovedkortet mitt støtter ikke mer enn 1200 MHz en gang (uten overklokking).

Kanskje har du et hovedkort med DDR3-støtte?

 

ja det var ddr3 minne på et foxconn hk å btw.

Lenke til kommentar

Er det noen av dere som har tegning til Supermikro X9QRI-F+ det fulgte ikke med kortet.

Jeg lurer på om ramen skal stå i de hvite, eller de blå portene? Regner med at det er de hvite, siden de er nermest prosessorene,

men er det noen som er helt sikre?

Hvordan gikk det, fikk du det til?

Ser fram til at du får riggen til å folde, og legg gjerne ut bilder av nyinvesteringen?

Lenke til kommentar

En god og en dårlig nyhet.

 

Den dårlige: Jeg har klart å fått kabelen til den ene cpu-vifta i klem, og må få kjøpt meg ny vifte (evt at jeg kjøper hele kjøleren ny).

 

Den gode: Etter å ha bootet alle 4 prosessorer alene uten noen problemer (bootet inn i Ubuntu livecd), valgte jeg å boote så med 2 prosessorer, fremdeles uten noen feil. Med 3 prosessorer var det kun CPU1 og CPU2 som ble vist i bios, noe jeg var forsåvidt forberedt på. Satte inn den 4. og siste prosessoren og da ble alle sammen vist i bios. Endelig! :)

 

Pga den førstenevnte feilen ved at jeg har ødelagt den viften til CPU4, og at det luktet brent plastikk, skrudde jeg av maskinen ganske kjapt, og har derfor ikke fått verifisert alle 4 prosessorer med et OS, men dette ser jeg bare som en formalitet nå. Kommer til å hente ny vifte/kjøler i morgen ettermiddag hos Nextron, og ser for meg at jeg starter å tygge på første WU i løpet av ettermiddag/kveld.

 

Jeg fant 1-2 små merker/"hakk" på undersiden av 2 av prosessorene, når jeg byttet dem ut nå i dag. Jeg er usikker på om dette har hatt noen konsekvens eller har vært årsaken til at jeg ikke fikk bootet med alle prosessorene først. Kameraet mitt var tomt for batteri, og mobiltelefonkamera er ikke det beste til å ta macro-bilde med. Når alle 4 prosessorer bootet alene uten problemer, valgte jeg allikevel å starte å boote med 2, 3 og tilslutt alle 4. Og nå som alle 4 dukket opp i bios så har jeg ingen planer om ta disse ut av soklene igjen med det første.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...