Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Bootet akkurat maskinen med 4 nye ram-brikker fra Nextron, men får fremdeles kun opp CPU1 i bios, slik jeg har hatt det etter at jeg byttet plass på prosessorene. Skal prøve å få tid til å ta ut hovedkortet fra kabinettet senere i dag, og dermed utelukke at det ikke er noe kontakt på baksiden som jeg ikke kan se.

 

Hvis det ikke hjelper noe, så er det vel prosessorene jeg fikk som er problemet?

 

Av og til irriterer "data" meg så mye, og jeg skjønner ikke hvorfor jeg bruker så mye tid og penger på noe jeg har som yrke og hobby. Men det er vel det som kjennetegner en ordentlig hobby? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg nevnte helt innledningsvis så tester jeg alltid (etter flere egne erfaringer med 4P kort) maskinen ferdig på benken før den monteres i kabinettet. Da eliminerer man en del problemer som kun kan oppstå i forbindelse med monteringen i kassen. Hvis du ikke alt har sendt 4 av dine minnebrikker til meg så er vel det nå unødvendig vil jeg tro.

 

Nå tviler jeg veldig sterkt på at det er noe galt med CPUene, og det sjekker du jo evt. bare ved å boote hver enkelt i socket1.

 

Hvis du har lommelykt og lupe tilgjengelig så vil jeg anbefale deg å sjekke alle socketene veldig nøye igjen før du gjør noe annet.

Lenke til kommentar

Husk også at dette er kort med mange lag, så selv om du ikke ser noe på over eller under kortet er det ikke et helt ukjent fenomen at en eller annen intern bane i kortet kommer i kontakt med en skrue.

I den ene SuperServeren min står HK montert med en skrue for lite. setter jeg på plass skruen booter ikke maskinen.

Endret av avo
Lenke til kommentar

Maskinen booter fremdeles kun med CPU1, etter at jeg har tatt ut hovedkortet fra kabinettet.

Neste steg tror jeg blir å boote opp med én og én CPU, evt å bytte plass på prosessorene tilbake til slik det var når jeg bootet for første gang, for å se om jeg får opp CPU1 og CPU2 igjen.

 

Kommer til å gå over både prosessorer og cpu-sokkeler med lommelykt og lupe/forstørrelsesglass når jeg gjør dette, forhåpentligvis i morgen. Til helgen skal vi ha en ganske stor produksjonssetting på jobb, og det er en del forberedelser til dette igjennom uken som kan medføre lange arbeidsdager. I verste tilfelle får jeg ikke tid før i neste uke.

 

-Alias-: Avventer da litt med å sende deg rambrikker, siden det kan tyde på at dette allikevel ikke er problemet.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt god kontakt med Geir hos Nextron, og har kun møtt god service og stor velvillighet fra han. Han har også bedt meg om å holde meg oppdatert på status fremover, uavhengig av hvordan det går. Jeg vet ikke om han følger med på oppdateringer i denne tråden selv, men han og jeg har en lengere epost-utveksling gående hvor jeg oppdaterer han med hva jeg skriver her også.

 

Med den supporten som Nextron har vist, samt den ekspertisen som bidrar i denne forumtråden, er jeg ikke bekymret for at jeg skal bli stående fast med maskinvare som ikke fungerer :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Vet noen om prosjektet kommer til å lage pakker for OpenSUSE? Det er det som står mellom min CPU og det å bidra. Minst 8 rimer hver dag på en 6-kjerners AMD. Ikke så mye mer enn en dråpe i havet, men lell :)

Lenke til kommentar

Jeg mener (les tror) at folding@home i utgangspunktet skal fungere under Linux uansett versjon. Det kan være at det må gjøres enkelte tilpasninger, men i utgangspunktet skal det bare være tut og kjør. Jeg vil derfor anbefale at du bare installerer f@h og forsøker, så får du svaret da. Går det ikke kan du evt. komme tilbake og spørre spesifikt om hva som gikk galt.

Lenke til kommentar

Prøvde F@H i OpenSuSe, men det var helv.... kronglete å få det til for meg, så jeg gav opp. Men obs på at jeg prøvde med GPU folding. I Ubuntu og Kubuntu går det fint å fikse det da disse distroene bruker samme struktur, ikke samme som OpenSuSe.

Men rpm skulle funke også da Fedora også bruker det, mulig du kan finne noe på nettet om hvordan å sette opp F@Hclient i OpenSuse. Jeg har dog ikke prøvd Fedora enda, mulig jeg prøver senere når jeg kommer hjem igjen.

 

Begynte på en guide for å sette opp F@H i Kubuntu/Ubuntu, men har blitt en liten pause da jeg er på arbeid nå, og Internett hastigheten er bare elendigheten selv.

Lenke til kommentar

Det kan jeg ikke si at jeg vet for sikkert, men da jeg hadde problemer med mitt første kort fikk jeg kun bootet CPU1 og CPU2 samtidig, eller CPU1 alene. Jeg forsøkte med CPU3 og CPU4 eller en av dem alene men ingen boot. Jeg forsøkte også med CPU1 og CPU3 eller CPU4, men da var kun CPU1 synlig. Mitt problem den gangen var kun relatert til minnet viste det seg i ettertid. Så straks jeg skiftet til minnet Nextron anbefalte (les brukte) så fungerte alt. Ut fra dette antar jeg at CPU1 alltid må være aktiv for at CPUx skal vises, i ditt tilfelle CPU2.

 

Så ja, jeg tror at de fungerer kun i par 1 og 2 + 3 og 4 samtidig. På en av G34 riggene kunne jeg imidlertid folde også med 3 x CPU (uten CPU4), men dette går altså ikke på P4 E5-4650 konfigurasjonen.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Noen ganger har man flaks. Som jeg skrev for noen dager siden så bestillte jeg 32 X 1GB Ecc minne på ebay fra en selger i USA, og kl. 11:55 i dag ankom pakken min usa-adresse hos Jetcarrier i New Jersey, og 8 timer senere er forsendelsen på flyet og på veg til Norge. Regner med at jeg har det her på fredag hvis jeg er heldig, evt. lørdag siden pakken er så liten at den kanskje går i postkassa.

 

Jeg har brukt JetCarrier i flere år når jeg handler i USA og er veldig fornøyd. Man slipper tollgebyret som Posten alltid krever selv om det ikke er toll på datarelatert utstyr. Link: https://www.jetcarrier.com

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen ganger har man flaks. Som jeg skrev for noen dager siden så bestillte jeg 32 X 1GB Ecc minne på ebay fra en selger i USA, og kl. 11:55 i dag ankom pakken min usa-adresse hos Jetcarrier i New Jersey, og 8 timer senere er forsendelsen på flyet og på veg til Norge. Regner med at jeg har det her på fredag hvis jeg er heldig, evt. lørdag siden pakken er så liten at den kanskje går i postkassa.

 

Jeg har brukt JetCarrier i flere år når jeg handler i USA og er veldig fornøyd. Man slipper tollgebyret som Posten alltid krever selv om det ikke er toll på datarelatert utstyr. Link: https://www.jetcarrier.com

Toll er det ikke, men mva er det. Og det skal de ha gebyr for.

Lenke til kommentar

JetCarrier tar ingen gebyrer utenom å kreve inn momsen på vegne av staten, samt frakten til Norge og innen ditto.

Riktig, isåfall så vil eneste forskjellen ved å benytte JetCarrier kontra posten være størrelsen på gebyret for utlagt MVA. Og jeg tolker det dithen av ditt innlegg at Jetcarrier ikke tar noe for dette?

Lenke til kommentar

Har ikke vært så flink til å være oppdatert på hva som skjer med Folding@Home, men begynte i sommer og fikk foldet et par måneder før jeg oppgraderte.

 

Men jeg kan ikke si jeg liker denne nettleser-kontrollen de har mekket sammen. Har prøvd å søkt på dette, men fant ikke noe. Vil kunne starte og styre F@H uten at noe åpnes i nettleseren. Og det må være programvare for Windows, ettersom dette er hverdagsmaskinen min. Men med i7-4770K så er det greit med prosessorkraft til overs når jeg skravler på forum eller surfer på skyene. Pleier å ha den på medium og skrur den heller av ved behov. Noen tips eller ting dere vet som jeg ikke vet? :) Vil heller bruke FAHControl, men det vil ikke starte uten at jeg åpner web control.

 

Det er altså ikke et alternativ med Linuxklient på denne maskinen (det får min gamle E8500 kose seg med snart).

 

Synes også at sidene deres har blitt mer rotete å finne ting på.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Du trenger ikke å bruke den nettleser-kontrolleren i det hele tatt, det er kun under oppstart av F@H den dukker opp. Det er bare å stenge den ned igjen og høyreklikke på ikonet til F@H i oppgavelinjen og velge Advanced control.

 

Mulig det kan fikses slik at nettleser ikke starter, men jeg anser det kun som et lite irritasjonsmoment og ikke noe annet da jeg stenger den igjen med en gang. Du bruker siste versjon 7.3.6?

 

Hvis du kun drive rmed CPU folding og ikke GPU folding, kan du sette F@H til å kjøre som en service.

 

How would you like to start the folding client?
The options pictured in figure 9 match the default settings used in the Express install, and are the recommended settings. Or select custom startup options below.
WIG08cFCStartupOpts.png
The first option sets the FAHClient slot(s) to start at Windows login. Any FAHClient slot is only visible in the Web Control or Advanced Control interfaces.
The second option sets the FAHClient slot to run as a service, and is only visible in the FAHControl interface. Service Mode is not available to GPU clients in Windows Vista and Windows 7/8 (a Microsoft security limitation).
The third option is used to start the FAHClient manually from a shortcut.
This check box enables the Folding@home screensaver. It is a recommended option, but may use some computer resources that might otherwise be used for folding, depending on the system configuration.
Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...