Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så... På et prosjekt 7810 med en TPF på 1min 14Sec...er det grei fart liksom?

Kort svart; Ja.

 

Men anbefaler at du laster ned og installerer HFM.net for verifisering, og mer pålitelig ppd og tpf.

F@H programmet har en tendens til og vise fullstendig feil tall på ppd og tpf verdiene.

 

Ifølge kjapp innlegg via hfm sin point calculator vil en TPF på 1min 14sec på P7810 vil gi deg rundt 219k ppd, som jeg ikke regner med er perfekte tall, men hvis det er, stiller 290x seg veldig sterkt for ppd>watt for GPU folding.

H07oUGO.png

Endret av Nif
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kort svart; Ja.

 

Men anbefaler at du laster ned og installerer HFM.net for verifisering, og mer pålitelig ppd og tpf.

F@H programmet har en tendens til og vise fullstendig feil tall på ppd og tpf verdiene.

 

Ifølge kjapp innlegg via hfm sin point calculator vil en TPF på 1min 14sec på P7810 vil gi deg rundt 219k ppd, som jeg ikke regner med er perfekte tall, men hvis det er, stiller 290x seg veldig sterkt for ppd>watt for GPU folding.

H07oUGO.png

Det viste vel 208K PPDi FAH control

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å bytte ut viftene på cpu-kjølerene til noe mer stillegående på min nye E5-4650, mulig noen Noctua-vifter.

Anbefaler heller Scythe Gentle Typhoon, er billigere enn Noctua også. Ytelsen er sammenlignbar med Noctua NF-F-serien ved samme turtall, men Noctua-viftene har høyere støynivå per turtall. Dvs., Scythe er like bra bare at de i tillegg har lavere støynivå.

 

Den oppgitte luftstrømmen på vifter er ubrukelig, sier ingenting om den faktiske ytelsen på en radiator. :)

 

Du kan jo også vurdere å bytte ut kjøleribben. :)

Lenke til kommentar

Ja, maskinen står og lager "myttji lys å myttji varme" som Åge sang på 80-tallet :)

 

Jeg hadde gjester på besøk fra torsdag til søndag, så det var ikke før de hadde dratt igjen at jeg valgte å starte opp maskinen. Både lyd og varme fra maskinen merkes godt. Om jeg ikke hadde allerede bestemt meg, så skal min neste bolig definitivt ha eget teknisk rom med ventilasjon hvor denne type utstyr kan stå og ikke være til bryderi. Med ipmi trenger man ikke kvm lengere, og alle maskinene mine (unntatt arbeidsstasjonen) har ipmi allerede.

 

Kom akkurat hjem fra jobb og har vært en tur innom og takket Geir hos Nextron for god service, samt hentet de siste 12 rambrikkene jeg trenger for å ha 4 brikker pr cpu. Det å øke mengden ram mens en WU kjører er vel ikke så "farlig" som å fjerne ram fra maskinen? (tenker ikke å hotswappe ram hvis noen tror det).

 

Har lyst til å bytte ut en av viftene på cpu samtidig som maskinen er avslått, for å se hva slags temperatur jeg får med en Noctua-vifte i stedet for orginal-vifte på Supermicro-kjøleren. Et alternativ er også å kjøpe meg Noctua NH-12DX i4, siden den er testet med suksess av en bruker på Hardforum.com på dette hovedkortet.

 

Alt i alt mtp budsjett osv, har dette nok kostet meg en del ekstra i forhold hva den initielle oversikten jeg lagde skulle tilsi. Det at jeg kjøpte nye rambrikker har bidratt mest til dette, selv om jeg fikk en veldig god pris fra Nextron. Ekstra vifter, kjølepasta mm har også gjort sitt. +30% over budsjettet er jeg ikke overrasket over, men jeg ville samtidig ikke ha gjort dette kjøpet hvis jeg ikke hadde hatt økonomien til å fullføre det.

 

Skulle jeg ha bygd en ny slik maskin så vet jeg nå hva jeg gjort med en gang, ikke bare for å kunne spare penger ved å kjøpe det "rette" produktet med en gang, men også for å spare tid. Det er snart 2 måneder siden jeg sendte avgårde de første bestillingene.

 

Det å få god hjelp og hyggelige tilbakemeldinger på dette forumet, samt den gode service og hjelp jeg har fått fra Geir hos Nextron (og at de er kun noen få minutter unna fysisk) har bidratt til at dette har blitt et mye lettere og enklere prosjekt, enn om jeg skulle ha kun stått på egne bein.

 

Takk til dere alle.

 

 

Over til noe mer seriøst: Det er også morro å se at avstanden til russerne faller med desimal-år nesten fra dag til dag, selv om det kommer nok til å stabilisere seg om kort tid.

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Anbefaler heller Scythe Gentle Typhoon, er billigere enn Noctua også. Ytelsen er sammenlignbar med Noctua NF-F-serien ved samme turtall, men Noctua-viftene har høyere støynivå per turtall. Dvs., Scythe er like bra bare at de i tillegg har lavere støynivå.

 

Den oppgitte luftstrømmen på vifter er ubrukelig, sier ingenting om den faktiske ytelsen på en radiator. :)

 

Du kan jo også vurdere å bytte ut kjøleribben. :)

Jeg har allerede vært og kjøpt inn 4 stykk Noctua NF-B9. Planen er å prøve ut 1 noctua-vifte først, eller så er kjøp av nye kjøleribber heller ikke så langt unna :)

Lenke til kommentar

Ja, maskinen står og lager "myttji lys å myttji varme" som Åge sang på 80-tallet :)

 

Jeg hadde gjester på besøk fra torsdag til søndag, så det var ikke før de hadde dratt igjen at jeg valgte å starte opp maskinen. Både lyd og varme fra maskinen merkes godt. Om jeg ikke hadde allerede bestemt meg, så skal min neste bolig definitivt ha eget teknisk rom med ventilasjon hvor denne type utstyr kan stå og ikke være til bryderi. Med ipmi trenger man ikke kvm lengere, og alle maskinene mine (unntatt arbeidsstasjonen) har ipmi allerede.

 

Kom akkurat hjem fra jobb og har vært en tur innom og takket Geir hos Nextron for god service, samt hentet de siste 12 rambrikkene jeg trenger for å ha 4 brikker pr cpu. Det å øke mengden ram mens en WU kjører er vel ikke så "farlig" som å fjerne ram fra maskinen? (tenker ikke å hotswappe ram hvis noen tror det).

 

Har lyst til å bytte ut en av viftene på cpu samtidig som maskinen er avslått, for å se hva slags temperatur jeg får med en Noctua-vifte i stedet for orginal-vifte på Supermicro-kjøleren. Et alternativ er også å kjøpe meg Noctua NH-12DX i4, siden den er testet med suksess av en bruker på Hardforum.com på dette hovedkortet.

 

 

For Windows har Supermicro en applikasjon som lar deg justere viftestyringen. Husker ikke helt om du finner den funksjonen i ipmi også, men tror ikke det.

På 2P superserverne er det enorm forskjell på lydnivået om du setter full fart, eller noe mer spiselig.

Lenke til kommentar

Har lyst til å bytte ut en av viftene på cpu samtidig som maskinen er avslått, for å se hva slags temperatur jeg får med en Noctua-vifte i stedet for orginal-vifte på Supermicro-kjøleren. Et alternativ er også å kjøpe meg Noctua NH-12DX i4, siden den er testet med suksess av en bruker på Hardforum.com på dette hovedkortet.

NH-U12DX i4 hadde nok gjort susen ja. :)

 

 

Jeg har allerede vært og kjøpt inn 4 stykk Noctua NF-B9. Planen er å prøve ut 1 noctua-vifte først, eller så er kjøp av nye kjøleribber heller ikke så langt unna :)

Hmm... (skeptisk hmm :p)

Ikke de beste viftene mtp. støy (selv om jeg har sansen for Noctua).

 

 

Kunne Prolimatech Armageddon passet tror du (støtter LGA 2011)? Så kunne du kjøpt noen Scythe-vifter til. Kjøleribben er på størrelse med NH-U12DX i4, men vet ikke hvordan den yter i forhold.

 

Vet ikke hvordan det står til med plass osv., fordelen med Noctua-kjøleribbene er vel at de kan monteres sammenhengende (slik at en vifte er i mellom to av kjøleribbene). Men ettersom jeg verken har serverhovedkort eller serverkjølere så vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Supermicro sier selv at SNK-P0050AP4 lager 38dBA på 3800rpm. Orginalviftene til denne kjøleren er en Nidec UltraFlo modell T92T12MS3A7-57. Dette er en "custom" vifte og dermed finnes ikke den på oversikten til Nidec sine websider, men jeg tror ikke at 38dBA er feil hvis man ser på andre Nidec 92mm vifter på 3800rpm. Noctua NF-B9 skal lage 17,6dBA på full pupp, 1600rpm, men vil da selvsagt ikke flytte like mye luft som Nidec-viften som sitter i orginalt.

 

Så selv om det ikke er den mest stillegående vifte, så er det ikke det som er viktig for meg. Det er heller at den er mer stillegående enn Nidec-vifta. Og jeg tror jeg kommer til å merke stor forskjell mellom 38dBA og 17,6dBA :) I tillegg er det Noctua jeg har mest erfaring med, og dermed vet hva jeg får.

 

Selv om den Prolimatech Armageddon kjøleren du nevner over støtter LGA2011, så er det eget feste for Xeon-socket, som det ser ut som om denne kjøleren ikke har, og dermed ikke kan brukes.

Lenke til kommentar

Supermicro sier selv at SNK-P0050AP4 lager 38dBA på 3800rpm. Orginalviftene til denne kjøleren er en Nidec UltraFlo modell T92T12MS3A7-57. Dette er en "custom" vifte og dermed finnes ikke den på oversikten til Nidec sine websider, men jeg tror ikke at 38dBA er feil hvis man ser på andre Nidec 92mm vifter på 3800rpm. Noctua NF-B9 skal lage 17,6dBA på full pupp, 1600rpm, men vil da selvsagt ikke flytte like mye luft som Nidec-viften som sitter i orginalt.

 

Så selv om det ikke er den mest stillegående vifte, så er det ikke det som er viktig for meg. Det er heller at den er mer stillegående enn Nidec-vifta. Og jeg tror jeg kommer til å merke stor forskjell mellom 38dBA og 17,6dBA :) I tillegg er det Noctua jeg har mest erfaring med, og dermed vet hva jeg får.

 

Selv om den Prolimatech Armageddon kjøleren du nevner over støtter LGA2011, så er det eget feste for Xeon-socket, som det ser ut som om denne kjøleren ikke har, og dermed ikke kan brukes.

Okei, forstår. :)

 

Men du må tenke på at ytelse/støy og ytelse/rpm ikke er paralell, dvs. at du kunne skrudd opp hastigheten på en bedre vifte og fått samme støynivå og bedre kjøling/lavere temperaturer.

 

Uansett, hvis en Noctua-vifte er stillegående nok, så er det jo ikke noe i veien. :) Er også verdt å nevne at NF-B9 er en gamlere generasjon, kanskje NF-F12 hadde vært bedre? Men du har jo kjøpt dem allerede, så er vel ikke noe å gjøre med.

 

Lurte på akkurat dette, var ikke helt sikker på om kjølerfestene passet begge. :)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Uansett, hvis en Noctua-vifte er stillegående nok, så er det jo ikke noe i veien. :) Er også verdt å nevne at NF-B9 er en gamlere generasjon, kanskje NF-F12 hadde vært bedre? Men du har jo kjøpt dem allerede, så er vel ikke noe å gjøre med.

 

Lurte på akkurat dette, var ikke helt sikker på om kjølerfestene passet begge. :)

En veldig enkel grunn egentlig: Supermicro-kjøleren bruker en 92mm vifte, og jeg ville ha PWM som på orginalvifta. Nå har Noctua også en 14mm tykk 92mm vifte med PWM (NF-A9x14 PWM), men NF-B9 PWM flytter nesten 30% m3 luft pr time og er mer stillegående. Når det er Noctua jeg først og fremst har (veldig god) erfaring med fra før, så var det et åpenbart valg for meg.

 

Om jeg skulle velge å kjøpe nye cpu-kjølere så kommer jeg til å gå for 120mm utgave, fordi de kjøler bedre enn 92mm, og jeg har fysisk plass til det på hovedkortet og i kabinettet.

Lenke til kommentar

En veldig enkel grunn egentlig: Supermicro-kjøleren bruker en 92mm vifte, og jeg ville ha PWM som på orginalvifta. Nå har Noctua også en 14mm tykk 92mm vifte med PWM (NF-A9x14 PWM), men NF-B9 PWM flytter nesten 30% m3 luft pr time og er mer stillegående. Når det er Noctua jeg først og fremst har (veldig god) erfaring med fra før, så var det et åpenbart valg for meg.

 

Om jeg skulle velge å kjøpe nye cpu-kjølere så kommer jeg til å gå for 120mm utgave, fordi de kjøler bedre enn 92mm, og jeg har fysisk plass til det på hovedkortet og i kabinettet.

Er en forklaring på alt. :D
Lenke til kommentar

Kort oppdatering nå som jeg har satt inn 16 stykk rambrikker.

 

Med 4 rambrikker hadde jeg følgende TPF:

 

P8104 5:58 minutter

P8105 7:50 minutter

P8101 10:00 minutter

P8101 10:00 minutter

P8101 10:00 minutter

 

Startet nå på en P8103 og har, med 2% kjørt, en TPF på 6:59 minutter, som tilsvarer 941k PPD :)

 

Edit: Etter 18% kjørt har den stabilisert seg på en TPF på 6:51 minutter.

Endret av Magnus Lie
Lenke til kommentar

Hos meg kan P8103 variere mellom 6:46 og 7:07, så 6:59 høres helt normal ut. Tipper du vil se at den holder seg mellom der et sted.

 

P8101 mellom 8:46 - 10:xx (Denne er veldig variabel og jeg vet ikke hva det kommer av) Som regel ligger den omkring 8:55 - 8:56. Ved å resette serveren hvis den har høy TPF går den alltid ned til under 9 minutter et sted, gjerne helt ned til omkring 8:50 eller lavere.

P8102 mellom 6:46 - 6:58

P8103 mellom 6:46 - 7:07

P8104 mellom 4:56 - 5:10

P8105 mellom 6:46 - 6:56 (Dette er den med mest stabil TPF)

Et bilde sier ofte mer enn tusen ord, så i øyeblikket ser det slik ut for de 2 (nederste) E5 4650 riggene.

post-53451-0-79506700-1383777061_thumb.jpg

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...