Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Der har de tatt et bilde av traileren som er klistret opp i bakruta på personbilen.

Hva om bildet er tatt når han foretar forbikjøringen. Dvs. kjører nærmere før han legger seg ut. Ekstremt unødvendig, men et ganske stort antall gjør det.

 

Jeg var ikke der, neppe du heller. Så vi kan ikke peke skyld. Eller tydeligvis kan du siden du har lest en artikkel på nettet med uttalelser fra en part.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der har de tatt et bilde av traileren som er klistret opp i bakruta på personbilen.

Hva om bildet er tatt når han foretar forbikjøringen. Dvs. kjører nærmere før han legger seg ut. Ekstremt unødvendig, men et ganske stort antall gjør det.

 

Jeg var ikke der, neppe du heller. Så vi kan ikke peke skyld. Eller tydeligvis kan du siden du har lest en artikkel på nettet med uttalelser fra en part.

 

Litt tiltro må man ha til sine medmennesker. Jeg stoler nå ihvertfall på forklaringen til denne familien, så får du tro hva du vil!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du vet hvor mange situasjoner som blir frem provosert av bilister når de har en lastebil bak seg hadde du blitt skremt.

 

Jeg forventer at enhver som kjører særdeles farlig redskap ute blant folk ikke lar seg provosere til å gjøre farlige manøvre.

 

Provokasjoner er ikke relevant, gjør man en forbikjøring som den som ble vist så bør man miste føreretten (og jobben hvis man er profesjonell sjåfør).

 

Det eneste som er synd at det er så mange som gjør den slags manøvre som slipper unna med det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så klart! Men det blir litt feil å fremprovosere situasjoner for også sitte og klage over hvordan det endte etterpå. Og gi faen i å leke politi.

 

Du sier en bør miste jobben, det er jeg helt uenig i. Enhver kan gjøre feil i sin jobb. Du kan gjøre ganske så mye feil i en normal jobb uten å miste den. Men med en gang det er snakk om en yrkessjåfør; så er holdningene helt annerledes.

Lenke til kommentar

En ting er å gjøre feil når man glemmer seg bort eller på grunn av feil i prosedyrer. Da gjør man det i det minste i "god tro".

En annen ting er som her hvor sjåføren er fullstendig klar over risikoen ved å kjøre forbi på en uoversiktlig plass, men gjør det alikevel. Det viser bare at h*n gir blanke f*.

Endret av CFM
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så klart! Men det blir litt feil å fremprovosere situasjoner for også sitte og klage over hvordan det endte etterpå. Og gi faen i å leke politi.

 

Jeg leker ikke politi, jeg forventer at politiet gjør den jobben. Jeg agerer ikke mot trafikanter som gjør feil i trafikken. Jeg lar de heller kjøre fremfor å risikere noe ved en konfrontasjon. Man skal ikke fremprovosere noe med vilje, på den annen side er noen så lettprovoserte at det ikke er mulig å unngå.

 

Du sier en bør miste jobben, det er jeg helt uenig i. Enhver kan gjøre feil i sin jobb. Du kan gjøre ganske så mye feil i en normal jobb uten å miste den. Men med en gang det er snakk om en yrkessjåfør; så er holdningene helt annerledes.

 

Mener du at man ikke skal stille samme krav til yrkessjåfører som private? Mister du lappen som yrkessjåfør er du som kjent ikke i stand til å ha den jobben lengre.

 

Generellt sett: Hvis du gjør en feil som er så grov at setter andres liv i fare, da er det nok ikke uvanlig at jobben ryker. Det er ikke så mange yrker hvor man har anledning til det, men for de det gjelder er det sjeldent snakk om en ny sjangse.

 

Spør deg selv: Hadde du hatt lyst til å fly med en pilot som tidligere er blitt fradømt retten til å fly? Har du lyst til å være den som sitter i bilen som kommer i mot neste gang denne sjåføren tar en risikabel forbikjøring?

Lenke til kommentar

Sjåføren har mistet jobben, førekortet og har blitt anmeldt det er bra! Sånt kjøring ødelegger bare for alle de andre som kjører lastebiler!

 

Uansett å ligge å tute osv med fjernlys bak en bil så nærme er jo skutt i hodet ifra før av.

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Sa-nar-la-traileren-2659903.html

 

En liten brems så hadde jo bilen bilen blitt totalvraket, han kunne ha drept alle i bilen! Sånne folk håper jeg aldri kommer ut i veien igjen! HAn får ihvertfall ikke lov å kjøre lastebil mer^^.

Lenke til kommentar

Fyren kjører mye mulig forbi fordi han har et meget stramt tidskjema som hans arbeidsgiver pålegger ham, og som er et stort problem i transportbransjen generelt. Altså at en oppfordrer til brudd av lover og regler for å holde tidsskjemaer uten at trafikken som helhet gjør dette praktisk mulig. I så måte kan en se det som et argument for at han ikke bør miste jobben, da det er en viss sjans for at hans oppførsel i utgangspunktet blir fremprovosert av arbeidsgiver. Dette er ikke noen form for unnskyldning av hans oppførsel i trafikken, kun et mulig argument i diskusjonen om han bør miste jobben eller ikke. Straff og tap av retten til å kjøre er selvsagt helt på sin plass.

 

Selv er jeg utrolig lei av folk som ligger for nær andre eller foretar idiotiske og farlige forbikjøringer. Både yrkessjåfører og vanlige bilister.

Endret av dwezirads
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fyren kjører mye mulig forbi fordi han har et meget stramt tidskjema som hans arbeidsgiver pålegger ham, og som er et stort problem i transportbransjen generelt. Altså at en oppfordrer til brudd av lover og regler for å holde tidsskjemaer uten at trafikken som helhet gjør dette praktisk mulig. I så måte kan en se det som et argument for at han ikke bør miste jobben, da det er en viss sjans for at hans oppførsel i utgangspunktet blir fremprovosert av arbeidsgiver. Dette er ikke noen form for unnskyldning av hans oppførsel i trafikken, kun et mulig argument i diskusjonen om han bør miste jobben eller ikke. Straff og tap av retten til å kjøre er selvsagt helt på sin plass.

 

Selv er jeg utrolig lei av folk som ligger for nær andre eller foretar idiotiske og farlige forbikjøringer. Både yrkessjåfører og vanlige bilister.

Trist hvis det er slik det er i bransjen - at galninger bak rattet i slike doninger må ty til livsfarlige løsninger for å rekke et tidsskjema? Høres tynt ut etter min mening. Hva om lastebilen ikke hadde rukket å komme tilbake i sitt eget felt og hadde smadret bilen i det andre kjørefeltet?

 

"Neh, måtte jo rekke leveransen, da vettu." Si det til personene som ligger fastklemt og døde i den møtende bilen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fyren kjører mye mulig forbi fordi han har et meget stramt tidskjema som hans arbeidsgiver pålegger ham, og som er et stort problem i transportbransjen generelt. Altså at en oppfordrer til brudd av lover og regler for å holde tidsskjemaer uten at trafikken som helhet gjør dette praktisk mulig. I så måte kan en se det som et argument for at han ikke bør miste jobben, da det er en viss sjans for at hans oppførsel i utgangspunktet blir fremprovosert av arbeidsgiver. Dette er ikke noen form for unnskyldning av hans oppførsel i trafikken, kun et mulig argument i diskusjonen om han bør miste jobben eller ikke. Straff og tap av retten til å kjøre er selvsagt helt på sin plass.

 

Selv er jeg utrolig lei av folk som ligger for nær andre eller foretar idiotiske og farlige forbikjøringer. Både yrkessjåfører og vanlige bilister.

 

Har du lest artikklene i det hele tatt? Han HADDE IKKE DÅRLIG TID!

 

 

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Sjaforen-blir-avskjediget-2659652.html#.T0fOsPluN1c

 

- Ja, han er innkalt til et møte med oss og vil få avskjed. Han setter liv på spill og hadde heller ikke dårlig tid. Her er det bare rett ut, sier Kalnæs.

Endret av Andzel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trist hvis det er slik det er i bransjen - at galninger bak rattet i slike doninger må ty til livsfarlige løsninger for å rekke et tidsskjema? Høres tynt ut etter min mening. Hva om lastebilen ikke hadde rukket å komme tilbake i sitt eget felt og hadde smadret bilen i det andre kjørefeltet?

 

"Neh, måtte jo rekke leveransen, da vettu." Si det til personene som ligger fastklemt og døde i den møtende bilen...

 

 

Transportbransjen er tradisjonelt ganske ufyselig på denne måten. Det har tidligere vært en hel masse useriøse aktører, ofte store firmaer, som gjør alt de kan for å unngå kjøre- og hviletid osv. Mange sjåfører fikk også tidligere betalt per tur i steden for hver time noe som har gjort at det er mye penger å hente for sjåførene om de blir tidligere ferdig. Om det fortsatt er slik vet jeg lite om.

 

Det er lite tvil om at det er press fra arbeidsgiver i mange tilfeller. Enten direkte eller underforstått. Men ansvaret ligger selvsagt til sist på sjåføren, og det er sjåførene som får risken med bøter og å miste lappen. Det er også de som er ansvarlige overfor andre bilister. Selv har jeg jobbet i transportbransjen og har sluttet i jobb hvor det var underforstått at en skulle bryte loven for å rekke over alt en skulle gjøre. Nettopp fordi jeg er klar over at det er jeg som sjåfør som er ansvarlig for mine handlinger i trafikken.

 

Mitt innlegg var kun ment som et potensielt argument i om sjåføren burde miste jobben eller ikke, fordi det KAN være at personen som kjøre opplever press fra arbeidsgiver. Ikke som en unnskyldning for farlig kjøring. Om denne personen opplevede press aner jeg ikke. Det er selvsagt helt håreisende kjøring som ikke burde forekomme uansett grunn.

Lenke til kommentar

- Ja, han er innkalt til et møte med oss og vil få avskjed. Han setter liv på spill og hadde heller ikke dårlig tid. Her er det bare rett ut, sier Kalnæs.

 

Så underforstått hadde det vært mer forståelse fra arbeidsgiver om han hadde hatt dårlig tid, siden de nevner det?

 

Men nei, jeg hadde bare lest den opprinnelige artikkelen hvor videoen først ble postet. I så fall får dere se mitt innlegg mer som en oppgitt klage overfor hvor kjipt det kan være å være yrkessjåfør og er i en posisjon hvor en selv har alt ansvar samtidig som en blir presset av arbeidsgivere til å bryte lover. Det var uansett ikke en unnskyldning overfor denne sjåføren eller noen andre som velger å løse sine problemer ved å kjøre ulovlig.

Lenke til kommentar

- Ja, han er innkalt til et møte med oss og vil få avskjed. Han setter liv på spill og hadde heller ikke dårlig tid. Her er det bare rett ut, sier Kalnæs.

 

Så underforstått hadde det vært mer forståelse fra arbeidsgiver om han hadde hatt dårlig tid, siden de nevner det?

 

Men nei, jeg hadde bare lest den opprinnelige artikkelen hvor videoen først ble postet. I så fall får dere se mitt innlegg mer som en oppgitt klage overfor hvor kjipt det kan være å være yrkessjåfør og er i en posisjon hvor en selv har alt ansvar samtidig som en blir presset av arbeidsgivere til å bryte lover. Det var uansett ikke en unnskyldning overfor denne sjåføren eller noen andre som velger å løse sine problemer ved å kjøre ulovlig.

 

Du får ikke sparken uansett om du har dårlig tid å kjører vanlig! Dette medfører bare at arbeidsgiveren din blir saksøkt for å true folk til å kjøre uaktsomt osv.

Lenke til kommentar
Du sier en bør miste jobben, det er jeg helt uenig i. Enhver kan gjøre feil i sin jobb. Du kan gjøre ganske så mye feil i en normal jobb uten å miste den. Men med en gang det er snakk om en yrkessjåfør; så er holdningene helt annerledes.

Enig i at det ikke er arbeidsgivers oppgave å etterforske og måle ut straff. Det burde politi og rettsvesen gjort. Jeg regner med at strafferammen for uaktsomt drapsforsøk er noen få år og at han hadde blitt fradømt sertifikatet. Han kunne i teorien reddet jobben sin hvis arbeidsgiveren var i veldig godlynne og omplasserte han til f.eks en kontorjobb eller lagerjobb, men bare hvis arbeidsgiveren er i godlynne. Han har jo utvilsomt vært så grovt uaktsom i sin jobb at arbeidsgiveren har full rett til å si han opp med øyeblikkelig virkning. Stillingsvern er normalt ganske sterkt, men når det er snakk om drapsforsøk så går andre hensyn foran.

Lenke til kommentar

jeg har ikkesett videoen , men skjønner hva det dreier seg om.

her tar jeg for meg en side av saken

 

Man kan alltid diskutere hvorvidt man skal la seg presse av en arbeidsgiver .

Det som kan være et problem er at man mister kunder hvis ikke varen kommer fram tidsnok.

Detter ting som kunne la seg løse på endre måter en å råkjøre.

 

 

Men hvis det er slik at kunden ringer i siste liten for å endre på ordren , slik at man ikke rekker fristen uten å råkjøre så ser man problemet

Lenke til kommentar

snipp

Enig. Så klart kan han miste jobben når han står uten førerkort, det støtter jeg. Men at han mistet jobben før han har blitt dømt, og mistet førerkortet for x antall mnd/år, var det jeg tenkte på. Og jeg mener heller ikke på noen måte at yrkessjåfører skal ha mer å gå på før de mister lappen.

 

-

Så klart sier firmaet at han ikke hadde dårlig tid, da hadde jo søkelyset kommet på dem også. Men det blir spekulasjoner, så vi får gå ut ifra at han ikke hadde dårlig tid. Press i bransjen vil alltid være, at det er lite fleksible kjøre- og hviletider gjør det heler ikke bedre.

Endret av CissaM
Lenke til kommentar

hvis arbeidsgiver pålegger sjåføren å skynde seg eller så mister man jobben ( som er en trussel) samtidig som de nekter for at de har gjort det ( han hadd det ikke travelt i følge arbeidsgiver ) hvem er da ansvarlig her ?

 

Er det da riktig at han mister førerkortet ?

så kan man spørre om sjåføren kunne motstå presset ?

Lenke til kommentar

Her er det forresten noen som tydeligvis føler for å beskytte yrket sitt i forbindelse med det hele.

 

http://www.bt.no/nyh...ml#.T0fki-XmGWc

 

her ser man hvor idiotisk det er med disse speedometrene som skal vise litt for stor hastighet , av sikkerhets grunner.

Mange er jo nærmest livredde for å kjøre over fartsgrensa.

holder man 85 på speedometret så er det merkelig nok også lettere å oppnå 90 og overskridelse med konsekvenser

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...