Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Det er ett fiktivt dilemma du setter opp der. Det er ikke det eneste alternativet.

Men det er av de bedre alternativene. Vegnettet vårt er gammelt og utdatert, og det blir for dumt å la det være slik for å spare «helsemessige kostnader» ved en eventuell utbygging.

 

Når det er sagt har jeg ingenting i mot å flytte vare- og persontransport over på jernbane, men selv der ser regjeringen lite villige ut til å satse.

 

Hvem er det som forslår å ikke bruke penger på veinettet?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er egentlig mest rettferdig?

Bør ikke billistene betale for veiene?

Hvorfor skal personer som ikke har bil eller lappen betale for veiene?

 

Jeg vil heller at staten skal bruke mer penger på mennesker som trenger pengene, enn på vei.

 

Men en ting jeg aldri har forstått, hvorfor blir ikke årsavgiften brukt på vei?

Lenke til kommentar

Kvifor kvifor klarer ikkje folk å skjønne kva skal felt dei skal kjøre i rundkjøring og når dei skal svinge i kryss??????!!! Hadde eg unnlatt å bremse alle gongar hadde det sikkert smelt minst 10 gongar sidan nyåret!!!

 

Alltid skal dei kjøre i felten ein skal bruke for å ta til venstre for å kjøre rett fram i rundkjøringene. Og unskyld, det er alltid nokon forbanna kjærringa som gjer dette!!

Lenke til kommentar

Hva er egentlig mest rettferdig?

Bør ikke billistene betale for veiene?

Hvorfor skal personer som ikke har bil eller lappen betale for veiene?

 

Jeg vil heller at staten skal bruke mer penger på mennesker som trenger pengene, enn på vei.

 

Men en ting jeg aldri har forstått, hvorfor blir ikke årsavgiften brukt på vei?

 

Hva mener du med ikke brukt på vei? Det aller meste på budsjettet er jo endel av den store potten, man får inn X, man bruker Y, akkurat hvilken intektskrone X som brukes til hvilken ting Y er jo sejldent relevant, og heller ikke noe man kartlegger til vanlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva er egentlig mest rettferdig?

Bør ikke billistene betale for veiene?

Hvorfor skal personer som ikke har bil eller lappen betale for veiene?

 

 

Selv om du verken har bil eller lapp så ferdes du vel på veiene? Sykkel, buss, taxi, fotgjenger?

 

Med slik argumentasjon så kan jo jeg spørre hvorfor skal mine skattepenger gå med på å finansiere sykkelstier? Jeg har da jo ikke sykkel..

Eller fotgjengerfelt...jeg går da aldri noen sted..

Lenke til kommentar

Hva er egentlig mest rettferdig?

Bør ikke billistene betale for veiene?

Hvorfor skal personer som ikke har bil eller lappen betale for veiene?

 

 

Selv om du verken har bil eller lapp så ferdes du vel på veiene? Sykkel, buss, taxi, fotgjenger?

 

Med slik argumentasjon så kan jo jeg spørre hvorfor skal mine skattepenger gå med på å finansiere sykkelstier? Jeg har da jo ikke sykkel..

Eller fotgjengerfelt...jeg går da aldri noen sted..

 

Man kunne jo hatt en betaling basert på samfunnskost. Hadde sikkert fungert fint det, billister koster uansett mye mye mer enn feks fotgjengere.

 

AtW

Lenke til kommentar

tallet 60 milliarder er lit interessant for det er påstått de som eiere en bil faktisk betaler årlig til samme rundt 60 milliarder i avgifter til staten.

Og til de som mener at det brukes akkurat nok til veier så er det påståt at det kun brukes ca 15 milliarder til vei og trafikk.

 

Uansett så holder det ikke til vedlikehold en gang

 

 

Er det noen som har regnet med hvor mye ekstra kostnader saltingen påfører samfunnet ?

 

Det som er lit pussig her er at man ikke vil bruke mere penger på veier av de pengene bilisten betaler for de pengene skal visstnok gå til å dekke for ulykker .

Dette er ulykker man i stor grad kunne ha unngått i hvis varestandarden var skikkelig god.

 

I stedet skal dette taes via bompenger

Lenke til kommentar

 

Uansett så holder det ikke til vedlikehold en gang

 

 

Er det noen som har regnet med hvor mye ekstra kostnader saltingen påfører samfunnet ?

 

Hva er vedlikeholdskostnadene for norske veier, årlig?

 

Hvorfor mener du vi taper penger på salt? Kan godt hende man tjener på det.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Uansett så holder det ikke til vedlikehold en gang

 

 

Er det noen som har regnet med hvor mye ekstra kostnader saltingen påfører samfunnet ?

 

Hva er vedlikeholdskostnadene for norske veier, årlig?

 

Hvorfor mener du vi taper penger på salt? Kan godt hende man tjener på det.

 

AtW

det er det som er det store spørmålet .

Poenget mit er at bilister for ekstra kostnader ( i tillegg til alle avgiftene ) når deler på kjøretøyene må skites ut oftere en det som ville være normalt

 

Dette går inn i det store regnskapet her

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Da beveger vi oss mot emnet, folkens. Diskusjon rundt vegbudsjett og pris på salting kan vi ta et annet sted.

 

Ok, skal ikke si mer om den saken, måtte bare få fram at Elgen nok engang uttaler seg bastant om noe han ikke vet noe om (om det skulle vise seg at han slumper til å ha rett eller ikke)

 

AtW

 

Den siste utelatelsen der er veldig provoserende og bærer preg liten forstålese om hva det snakkes om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

*kremt* Tilhenger *kremt*

 

Si at det er 500.000 biler i landet. Alle kjører i gjennomsnitt 12.000km hver, og alle bruker i gjennomsnitt 0.7 liter bensin på mila. 1.500.000.000 BARE i årsavgift på de 500.000 bilene. 3.360.000.000 i avgifter på bensin per år ved 500.000 biler. Altså totalt henter de inn 4 milliarder på avgifter i året. Regnet med 3000kr i årsavgift, og 8kr per liter i avgift (siste tall fra e24.no).

Du undervurderer antall biler ganske kraftig, for å si det pent. (kilde)

Okei, da ganger vi 4 milliarder gange 4, altså 16 milliarder da. Fortsatt mer penger enn opprustning av HELE E10 på norskesida koster.

Lenke til kommentar

Ikke nevn tilhenger i denne tråden ellers begynner en viss bruker her inne og prate om unaturlige evner igjen...

jeg er også tilhenger av at man følger reglene

Jeg vil også være tilhenger! ok_dremel.gif

 

Helt alvorlig: nå holder det med personangrepene. Saklige diskusjoner er så uendelig mye mer behagelig å følge med på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://www.aftenbladet.no/nyheter/innenriks/Se-forbikjoringen-som-kostet-trailersjaforen-jobben-2934393.html

 

"forteller Jarle Hamre at han fulgte fartsgrensen da de traileren kom opp i bakenden på bilen. Der lå den med få meters klaring i flere minutter mens den tutet for å komme forbi.

"

 

Et par med fire barn i bilen blir truet på livet av en psykopat i en trailer. Det er rett og slett skremmende hvordan noen oppfører seg i trafikken.

 

Kun ørsmå marginer som forhindret at psykopaten ble drapsmann den dagen. Burde vært buret inne!!

Endret av Bond007
Lenke til kommentar

Hvis du vet hvor mange situasjoner som blir frem provosert av bilister når de har en lastebil bak seg hadde du blitt skremt.

 

Jeg forsvarer overhode ikke forbikjøringen til lastebilsjåføren her. (Vel og merke ikke oppsigelsen heller)

 

Husk og ikke se dette fra kun et perspektiv, og noen bilder på nett. F.eks. Hva om: Bilisten har slakket ned, og sjåføren tolker det som nå holder han igjen? Men bilen setter opp farten igjen. - En kan ikke bare se dette fra en side, og noen bilder på nett og trekke konklusjoner med en gang.

Endret av CissaM
Lenke til kommentar

Hvis du vet hvor mange situasjoner som blir frem provosert av bilister når de har en lastebil bak seg, hadde du blitt skremt.

 

Jeg forsvarer overhode ikke forbikjøringen til lastebilsjåføren her. (Vel og merke ikke oppsigelsen heller)

 

Husk og ikke se dette fra kun et perspektiv, og noen bilder på nett. F.eks. Hva om: Bilisten har slakket ned, og sjåføren tolker det som nå holder han igjen? Men bilen setter opp farten igjen. - En kan ikke bare se dette fra en side, og noen bilder på nett og trekke konklusjoner med en gang.

 

Les hva som står i artikkeln. Traileren ligger i hekken på bilen i flere minutter. I mine øyne er det lite tvil i denne saken, trailersjåføren er en psykopat!

 

Se også linken til bt.no. Der har de tatt et bilde av traileren som er klistret opp i bakruta på personbilen. Enhver som er ved sine fulle fem forstår hvor ekstremt farlig det er når et vogntog på 30-40 tonn oppfører seg slik på veiene.

 

Står at psykopaten mistet jobben. Her burde vel også politiet reagere?

Endret av Bond007
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...