Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

På generell basis eller i denne videoen? Det finnes jo utallig videoer av ymse trafikkbrudd på nett. Videre kan jeg jo påpeke det samme som alltid, bilister er en fare for andre i trafikken i langt større grad enn syklister, gående, og til en viss grad tohjulinger, å følge regelene er derfor viktigere for de som kjører motoriserte firehjulinger.

AtW

 

 

Særdeles merkelig påstand !

Jeg ser at det argumenteres med at bilistene sitter i 1-2 tonns dødsmaskiner og det er ganske riktig at en bil kan påføre andre mer skade enn syklister. Men la oss snu litt på flisa. Bilistene sitter trygt plassert i sine polstrede bur med stålbjelker, sikkerhetssele og airbag, mens syklistene har ikke noe mere enn sykkelhjelmen på hodet. Med tanke på egen sikkerhet, burde ikke da myke trafikanter strebe ekstra hardt for å følge reglene? Det finnes jo millioner av dødsmaskiner på norske veier som kretser rundt etter potensielle mål, så da bør jo disse myke trafikantene være ekstra varsomme på veiene og spesielt aktsomme når de krysser vei/fotgjengeroverganger....ellers kan de fort bli offer for de onde bilistene.

Endret av Bond007
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ekstra varsom på veien når jeg har tohjuling jeg (motorisert som umotorisert), men det er jo i større grad en personlig greie. Om en folk vil ta livet av seg, så er det noe jeg bryr meg litt om, men adskillig mindre enn om vedkommende tar livet av andre. Det er bedre å være en fare for seg selv, enn en fare for andre, er du ikke enig?

 

Ellers er det ikke en merkelig påstand at det er verre å bryte regler når konsekvensene er større. Det er foreløpig ingen som på direkte spørsmål har protestert på dette. Jeg tipper grunnen er at de vet at de da får et oppfølgerspørsmål med et synspunkt de ikke kan forsvare.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg er ekstra varsom på veien når jeg har tohjuling jeg (motorisert som umotorisert), men det er jo i større grad en personlig greie. Om en folk vil ta livet av seg, så er det noe jeg bryr meg litt om, men adskillig mindre enn om vedkommende tar livet av andre. Det er bedre å være en fare for seg selv, enn en fare for andre, er du ikke enig?

AtW

 

Tja, fakta er vel at ganske mange velger å avslutte sitt liv i trafikken. De tar bilen sin og smeller den inn i fronten på et vogntog.

Ja, vogntogsjåføren får ingen fysiske skader og mange vil kanskje tenke at det kun er et offer i denne saken. Men vogntogsjåføren må leve resten av livet med denne hendelsen.

Konsekvenser av ulykker har mange dimensjoner og trafikanter på norske veier må strebe etter å innrettet seg etter reglene, det er like viktig for motoriserte og myke trafikanter!

Lenke til kommentar

Jeg er ekstra varsom på veien når jeg har tohjuling jeg (motorisert som umotorisert), men det er jo i større grad en personlig greie. Om en folk vil ta livet av seg, så er det noe jeg bryr meg litt om, men adskillig mindre enn om vedkommende tar livet av andre. Det er bedre å være en fare for seg selv, enn en fare for andre, er du ikke enig?

AtW

 

Tja, fakta er vel at ganske mange velger å avslutte sitt liv i trafikken. De tar bilen sin og smeller den inn i fronten på et vogntog.

Ja, vogntogsjåføren får ingen fysiske skader og mange vil kanskje tenke at det kun er et offer i denne saken. Men vogntogsjåføren må leve resten av livet med denne hendelsen.

Konsekvenser av ulykker har mange dimensjoner og trafikanter på norske veier må strebe etter å innrettet seg etter reglene, det er like viktig for motoriserte og myke trafikanter!

 

Jeg sier ikke at det er konsekvensløst å dø "på egen hånd", jeg sier det er mindre viktig enn om man dreper andre. Er du uenig? Mener du at viktigheten er den samme av å følge regler, uavhengig av konsekvensen?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg følger deg hvis gang- og sykkelstien er ledig, men er det folk der må man sykle i gangfart.

 

Flere ganger har det ikke vært et insekt på sykkelstier, men likevell sykler de i veien og sperrer for bilene (da syklistene ikke klarer å holde følge).

 

Her i Bergen er det laget fine og brede gang og sykkelstier, men det er faen ingen som bruker de uansett om det er ingen eller fåtall personer på stien! Jeg synes nå som syklistene her i Bergen får slike fine sykkelstier, at de skal benytte de. De er bare en plage for bilister.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Jeg følger deg hvis gang- og sykkelstien er ledig, men er det folk der må man sykle i gangfart.

 

Flere ganger har det ikke vært et insekt på sykkelstier, men likevell sykler de i veien og sperrer for bilene (da syklistene ikke klarer å holde følge).

 

Her i Bergen er det laget fine og brede gang og sykkelstier, men det er faen ingen som bruker de uansett om det er ingen eller fåtall personer på stien! Jeg synes nå som syklistene her i Bergen får slike fine sykkelstier, at de skal benytte de. De er bare en plage for bilister.

 

Du får trøste deg med at billister er til plage for nesten alle andre i samfunnet :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvem er det som skrev det? En sykklist som tror han eier veien?

 

Jeg skjønner deg hvis du mener at 99% av Norge's billister ikke burde hatt sertifikat.

 

En person med et minmum av innsikt i samfunnsproblematikk? Hundrevis av folk dør årlig pga biltrafikk uten at de selv har skylda, biltrafikk står for hovedparten av landet støyplage, hundretusenvis plages av støy fra biltrafikk, luftforurening, genrelt blir man utsatt for fare i trafikken, billistene skaper rushtrafikk osv. I sum, en stor plage for alle. Men bør bilister holde seg vekk fra veien av den grunn? Ikke sånn jeg ser det. Kanskje det er lurt å legge til side sinnet litt, og faktisk tenke på at det finnes mange folk i samfunnet, og at vi påvirker hverandre, og at man må ta hensyn til andre mennesker enn deg selv?

 

AtW

 

Er det noen som har fått med seg dette ?

Man saktens lure hvor fort er der lov å sykle

 

Lovmessig gjelder jo fartsgrensene for syklister også, det er da vitterlig ikke særlig komplisert?

 

AtW

Lenke til kommentar

Kjørte 23 veien her om dagen, da ligger det en tulling foran meg i 60 KM og veien er 80! Når jeg ligger i 60 KM på speedometer så vil det si 55 på bilen, har målt. Uansett det ligger jo en bil foran meg igjen og han fyren foran kjører opp i 80 og ned i 60 igjen. Opp og ned HELE tiden. Jeg ble irritert, og ser at fyren svinger litt fram og tilbake. Lå bak han her i 25 minutter ETTERSOM det er dobbel sperrelinjer, og det kommer trafikk i mot. Før Oslo fjordtunnelen mot Drøbak så er det to tunneler. Der skulle jeg kjøreforbi han, var så lei og det kom ingen imot. Bilen bak meg lå jo helt oppi ræva til meg, da lå jeg bak han fyren. Jeg gasser på får å kjøre forbi og da BREMSER idioten, og jeg og bilen bak meg treffer meg nesten.

 

Da kjører jeg forbi også ser jeg på han og rister hodet mitt og han smiler.. Hadde jeg hatt en dårlig dag da, fy faen.

 

Ellers lei motorsyklister som kjører forbi hele linjer og kjøringforbudt skilter er satt opp osv.. Idiotisk.

 

 

På tirsdagen så skal jeg til Drammen kjører ifra Lier mot Drammen. Svinger av før motorveibrua begynner og alt går fint. Kommer ved siden av CC så har jeg en lastebil og en personbil foran meg. En gravemaskin er litt foran lastebilen og da skal en taxi kjøre forbi lastebilen men det går ikke, skal prøve å komme seg ut foran personen bilen og går ikke. Prøver foran meg og da ligger han i midten av veien, jeg slipper han ikke inn. Da vi skal til venstre i rundkjøringen så ligger han ytterst og skal helt rundt. Idioti og smeller nesten i bilen foran meg. Grønn er gravemaskinen og rød er meg.

 

farlig.png

 

Ringte Drammen Taxi, og fikk snakke med en sjef der og han skulle ta han inn. Han ville ha bilde og beskrivelse av fyren osv. Jeg fikk tatt bilde av han når han ventet på rødt og kjørte sikkert 70+ over holmenbrua(?). Tok bilde av reg nr og fyren ^^.

 

Sjefen skulle ta han inn også forklarte han hvordan det foregikk da. Vist han blir tatt for dette engang til så mister han jobben, og jeg var velkommen til å anmelde fyren for aggressiv kjøring. hilsen den sjefen jeg snakket med.

Lenke til kommentar

Du svarer ikke på spørmålene mine. Mener du at viktigheten er den samme, uavhengig av konsekvensen? Jeg spurte ikke om du mener at alle bør følge reglene. Og ja, jeg mener det er enda viktigere at trailersjåfører følger regelene, de har et kjøretøy med vesentlig mindre manuvreringsevne og større skadepotensiale.

Ja, jeg mener viktigheten er den samme.

 

 

Så hvis noen unger leker med sprettert, blåserør med erter, lekebatong og en ekte panservernrakett så mener du det er de tre førstnevnte som bør være ekstra forsiktig med sine våpen?

Leste du det han skrev? Det kan på ingen måte sammenlignes med våpen, da våpen ikke «beskytter» brukeren.

Lenke til kommentar

Du svarer ikke på spørmålene mine. Mener du at viktigheten er den samme, uavhengig av konsekvensen? Jeg spurte ikke om du mener at alle bør følge reglene. Og ja, jeg mener det er enda viktigere at trailersjåfører følger regelene, de har et kjøretøy med vesentlig mindre manuvreringsevne og større skadepotensiale.

Ja, jeg mener viktigheten er den samme.

 

Så ifølge den logikken, så er viktigheten den samme av å bryte regelen "ikke snakke i mobil når man kjører" og "ikke kjøre en semitrailer på rødt over et fotgjengerfelt der en barnehage krysser" den samme?

 

AtW

Lenke til kommentar

Så ifølge den logikken, så er viktigheten den samme av å bryte regelen "ikke snakke i mobil når man kjører" og "ikke kjøre en semitrailer på rødt over et fotgjengerfelt der en barnehage krysser" den samme?

Nei, da har du misforstått hva jeg mener. Jeg sier ikke at alle regler er like viktige (dog, de er vel det), men at viktigheten er den samme av å f.eks. bryte regelen om å ikke snakke i mobiltelefon enten du sykler, kjører bil eller kjører trailer. Det er like alvorlig å bryte en trafikkregel uavhengig av hva du kjører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjørte 23 veien her om dagen, da ligger det en tulling foran meg i 60 KM og veien er 80! Når jeg ligger i 60 KM på speedometer så vil det si 55 på bilen, har målt. Uansett det ligger jo en bil foran meg igjen og han fyren foran kjører opp i 80 og ned i 60 igjen. Opp og ned HELE tiden. Jeg ble irritert, og ser at fyren svinger litt fram og tilbake. Lå bak han her i 25 minutter ETTERSOM det er dobbel sperrelinjer, og det kommer trafikk i mot. Før Oslo fjordtunnelen mot Drøbak så er det to tunneler. Der skulle jeg kjøreforbi han, var så lei og det kom ingen imot. Bilen bak meg lå jo helt oppi ræva til meg, da lå jeg bak han fyren. Jeg gasser på får å kjøre forbi og da BREMSER idioten, og jeg og bilen bak meg treffer meg nesten.

 

 

Et lite tips til deg og andre som irriterer dere over at bilen foran kjører ujevnt.

 

Legg inn litt ekstra avstand så slipper man å konstant være på hugget for å justere farten. Hvis bilen foran veksler mellom å kjøre 60 og 80 kan du kjøre jevnt i 70. Da slipper du unødvendig slitasje på bil, reduserer forbruk og stress. I tillegg så kommer du faktisk like fort frem til destinasjonen og på en mye tryggere måte.

Lenke til kommentar

Så ifølge den logikken, så er viktigheten den samme av å bryte regelen "ikke snakke i mobil når man kjører" og "ikke kjøre en semitrailer på rødt over et fotgjengerfelt der en barnehage krysser" den samme?

Nei, da har du misforstått hva jeg mener. Jeg sier ikke at alle regler er like viktige (dog, de er vel det), men at viktigheten er den samme av å f.eks. bryte regelen om å ikke snakke i mobiltelefon enten du sykler, kjører bil eller kjører trailer. Det er like alvorlig å bryte en trafikkregel uavhengig av hva du kjører.

 

Så viktigheten er ikke den samme uavhengig av konsekvens, untatt når konsekvensen endre pga kjøretøyet ditt? Du synes feks det er like viktig at en syklist ikke kjører over en fotgjengerovergang med en barnehage uten hensyn til de som går, som at en semitrailer ikke gjør det? Om du kunne velge å stopep en av de, så var det 50/50? Hva er grunnen til at du hensyntar konsekvens i alle tilfeller, untatt der konsekvensendringer kommer av kjøretøyet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Kjørte 23 veien her om dagen, da ligger det en tulling foran meg i 60 KM og veien er 80! Når jeg ligger i 60 KM på speedometer så vil det si 55 på bilen, har målt. Uansett det ligger jo en bil foran meg igjen og han fyren foran kjører opp i 80 og ned i 60 igjen. Opp og ned HELE tiden. Jeg ble irritert, og ser at fyren svinger litt fram og tilbake. Lå bak han her i 25 minutter ETTERSOM det er dobbel sperrelinjer, og det kommer trafikk i mot. Før Oslo fjordtunnelen mot Drøbak så er det to tunneler. Der skulle jeg kjøreforbi han, var så lei og det kom ingen imot. Bilen bak meg lå jo helt oppi ræva til meg, da lå jeg bak han fyren. Jeg gasser på får å kjøre forbi og da BREMSER idioten, og jeg og bilen bak meg treffer meg nesten.

 

 

Et lite tips til deg og andre som irriterer dere over at bilen foran kjører ujevnt.

 

Legg inn litt ekstra avstand så slipper man å konstant være på hugget for å justere farten. Hvis bilen foran veksler mellom å kjøre 60 og 80 kan du kjøre jevnt i 70. Da slipper du unødvendig slitasje på bil, reduserer forbruk og stress. I tillegg så kommer du faktisk like fort frem til destinasjonen og på en mye tryggere måte.

 

Skrev jeg at jeg bremset ofte da? Jeg lå bak rundt i 70 jeg og måtte ikke bremse ofte, og var irritert. Men er ikke rart folk kjører forbi og krasjer når folk irriterer sånt.

Lenke til kommentar

Så viktigheten er ikke den samme uavhengig av konsekvens, untatt når konsekvensen endre pga kjøretøyet ditt? Du synes feks det er like viktig at en syklist ikke kjører over en fotgjengerovergang med en barnehage uten hensyn til de som går, som at en semitrailer ikke gjør det? Om du kunne velge å stopep en av de, så var det 50/50? Hva er grunnen til at du hensyntar konsekvens i alle tilfeller, untatt der konsekvensendringer kommer av kjøretøyet?

Nå gjør du det vanskelig. :p Kan vi ikke bare være enige om at det er like alvorlig for en syklist å kjøre på rødt og mot kjøreretningen som det er for en bilist, som var det første poenget mitt?

Lenke til kommentar

Så viktigheten er ikke den samme uavhengig av konsekvens, untatt når konsekvensen endre pga kjøretøyet ditt? Du synes feks det er like viktig at en syklist ikke kjører over en fotgjengerovergang med en barnehage uten hensyn til de som går, som at en semitrailer ikke gjør det? Om du kunne velge å stopep en av de, så var det 50/50? Hva er grunnen til at du hensyntar konsekvens i alle tilfeller, untatt der konsekvensendringer kommer av kjøretøyet?

Nå gjør du det vanskelig. :p Kan vi ikke bare være enige om at det er like alvorlig for en syklist å kjøre på rødt og mot kjøreretningen som det er for en bilist, som var det første poenget mitt?

 

Hehe, det kan jeg faktisk ikke være enig i, nettopp pga konsekvensene. Men jeg kan være enig i at en syklist heller ikke bør sykle mot rødt og mot kjøreretningen. Slike regler er ikke greit å bryte bare fordi den potensielle konsekvensen er mindre. (når det er sagt må jeg innrømme at jeg til tider gjør med skyldig i å kjøre på rødt, spesifikt når det er snakk om sensorbaserte lys som ikke merker en motorsykkel eller sykkel og det er på en slik tid at det er svært lite trafikk, og dermed veldig upraktisk å vente på en annen trafikkant bak meg)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...