Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Taxiene er forferderlige på trafikkregler. De kjører i 120 i 70-sona uten passasjerer, 80 i 70-sona med passasjerer, og melder til Politiet over radioen om noen kjører over 70 i 70-sona.

Liker tanken på at man kan plassere alle taxisjåfører i en og samme bås - så praktisk... :roll:

ALLE i Lofoten kjører slik, i Lødingen kjøres det slik, jeg har sett flere i Bodø kjøre slik. Og alle taxier har radioer, og da er det ikke vanskelig å hoppe over på politifrekvensen og melde ifra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Taxiene er forferderlige på trafikkregler. De kjører i 120 i 70-sona uten passasjerer, 80 i 70-sona med passasjerer, og melder til Politiet over radioen om noen kjører over 70 i 70-sona.

Liker tanken på at man kan plassere alle taxisjåfører i en og samme bås - så praktisk... :roll:

ALLE i Lofoten kjører slik, i Lødingen kjøres det slik, jeg har sett flere i Bodø kjøre slik. Og alle taxier har radioer, og da er det ikke vanskelig å hoppe over på politifrekvensen og melde ifra.

Jeg har virkelig vondt for å tro det - hvordan kunne taxinæringen ha så mye som et snev av troverdighet og legitimitet dersom alle sjåfører oppførte seg på denne måten? Uansett må du passe på hva du skriver - "alle taxisjåfører" betyr samtlige sjåfører, ikke bare dem oppe i nord hos deg. For øvrig kan jeg nevne at de aller fleste taxisjåfører jeg har møtt eller sittet på med (og det er ikke rent få!) har oppført seg anstendig i trafikken. Hvordan skulle de ellers klare å kapre kunder, ingen vil vel sitte på med en selvmordspilot slik du beskriver dem?

Lenke til kommentar

Taxiene er forferderlige på trafikkregler. De kjører i 120 i 70-sona uten passasjerer, 80 i 70-sona med passasjerer, og melder til Politiet over radioen om noen kjører over 70 i 70-sona.

Liker tanken på at man kan plassere alle taxisjåfører i en og samme bås - så praktisk... :roll:

ALLE i Lofoten kjører slik, i Lødingen kjøres det slik, jeg har sett flere i Bodø kjøre slik. Og alle taxier har radioer, og da er det ikke vanskelig å hoppe over på politifrekvensen og melde ifra.

Jeg har virkelig vondt for å tro det - hvordan kunne taxinæringen ha så mye som et snev av troverdighet og legitimitet dersom alle sjåfører oppførte seg på denne måten? Uansett må du passe på hva du skriver - "alle taxisjåfører" betyr samtlige sjåfører, ikke bare dem oppe i nord hos deg. For øvrig kan jeg nevne at de aller fleste taxisjåfører jeg har møtt eller sittet på med (og det er ikke rent få!) har oppført seg anstendig i trafikken. Hvordan skulle de ellers klare å kapre kunder, ingen vil vel sitte på med en selvmordspilot slik du beskriver dem?

Alle betyr de jeg til nå har møtt. jeg kan logisk nok i kke uttale meg om de jeg ikke har møtt. Men de jeg har møtt gjør dette støtt og stadig.

Lenke til kommentar

Alle betyr de jeg til nå har møtt. jeg kan logisk nok i kke uttale meg om de jeg ikke har møtt. Men de jeg har møtt gjør dette støtt og stadig.

 

Nå har du faktisk dretet litt på leggen. Ja, noen taxisjåfører kjører idiot, det gjør også noen av lastebilsjåførene, budbilsjåførene, tjenestebilene til div selskap, osv, osv.. Men det betyr aldeles ikke at alle gjør dette.

 

Er taxisjåfør selv, og yrket er preget av respekt for andre trafikkanter og å gi rett inntrykk av taxinæringen. Selv om man har radio kan man ikke bare bryte inn på politiets frekvenser, bare så det er sagt! Av to grunner, få taxier er utstyrt med radioer som kan kommunisere på den frekvensen og det er meget straffbart å bryte inn på politisambandet.

 

Selv har jeg ringt politiet med tips noen ganger, hvor det har vært snakk om ekstremt farlige situasjoner. Men å ringe å si at noen kjører i 75 i 70-sona? Hvordan tror du politiet hadde reagert om det var du som ringte inn med dette? Akkurat! Slik ville vi også blitt svart! Selv ville jeg ignorert det selv om du kjørte forbi meg i 150km/h, og hvertfall om du kjørte 10km/h under fartsgrensa.

 

Som taxisjåfør har man faktisk et ansvar ovenfor kundene sine. Inspektører og sentralen ser alvorlig på sjåfører som kjører idiot, og det skal sjeldent mer enn én klage til før sjåføren får tilbakemelding på kjøringen sin.

Endret av EMiRo
Lenke til kommentar

Alle betyr de jeg til nå har møtt. jeg kan logisk nok i kke uttale meg om de jeg ikke har møtt. Men de jeg har møtt gjør dette støtt og stadig.

 

Nå har du faktisk dretet litt på leggen. Ja, noen taxisjåfører kjører idiot, det gjør også noen av lastebilsjåførene, budbilsjåførene, tjenestebilene til div selskap, osv, osv.. Men det betyr aldeles ikke at alle gjør dette.

 

Er taxisjåfør selv, og yrket er preget av respekt for andre trafikkanter og å gi rett inntrykk av taxinæringen. Selv om man har radio kan man ikke bare bryte inn på politiets frekvenser, bare så det er sagt! Av to grunner, få taxier er utstyrt med radioer som kan kommunisere på den frekvensen og det er meget straffbart å bryte inn på politisambandet.

 

Selv har jeg ringt politiet med tips noen ganger, hvor det har vært snakk om ekstremt farlige situasjoner. Men å ringe å si at noen kjører i 75 i 70-sona? Hvordan tror du politiet hadde reagert om det var du som ringte inn med dette? Akkurat! Slik ville vi også blitt svart! Selv ville jeg ignorert det selv om du kjørte forbi meg i 150km/h, og hvertfall om du kjørte 10km/h under fartsgrensa.

 

Som taxisjåfør har man faktisk et ansvar ovenfor kundene sine. Inspektører og sentralen ser alvorlig på sjåfører som kjører idiot, og det skal sjeldent mer enn én klage til før sjåføren får tilbakemelding på kjøringen sin.

Tydeligvis gjelder egne regler for taxien i Lofoten da, for de kjører enda svin. Og de melder fortsatt folk som kjører over fartsgrensa til Politiet, selvom de gjør det selv.

Lenke til kommentar

Hvor tror du uttrykket "drosjegult" kommer fra?

er det ikke drosjegrønt ? :D

 

for å komme med noe ontopic også så driver jeg med et sånn blålys kurs via forsvaret, som i seg selv egentlig er meningsløst at jeg skal ha, men jeg har nå hvertfall det. Og når jeg kjører med blålys inn i veikryss og alt mulig er folk ganske flinke, men på landeveien kommer man ofte over folk som ikke reagerer selvom jeg ligger bak dem i 30 sek før jeg kommer opp i ræva og blir nødt til å slå sirena.

 

Ikke engang alle reagerer da heller noe som leder til litt kjedelig situasjoner

Lenke til kommentar

På generell basis eller i denne videoen? Det finnes jo utallig videoer av ymse trafikkbrudd på nett. Videre kan jeg jo påpeke det samme som alltid, bilister er en fare for andre i trafikken i langt større grad enn syklister, gående, og til en viss grad tohjulinger, å følge regelene er derfor viktigere for de som kjører motoriserte firehjulinger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vi har jo snakket litt om drosjer...

 

http://www.youtube.com/watch?v=lNPftxiT_ec&feature=feedu

 

Er en del taxier her og.

 

http://www.youtube.com/watch?v=ow0es9HnzVg

 

På generell basis eller i denne videoen? Det finnes jo utallig videoer av ymse trafikkbrudd på nett. Videre kan jeg jo påpeke det samme som alltid, bilister er en fare for andre i trafikken i langt større grad enn syklister, gående, og til en viss grad tohjulinger, å følge regelene er derfor viktigere for de som kjører motoriserte firehjulinger.

AtW

 

Da har du misforstått.

Lenke til kommentar

På generell basis eller i denne videoen?

På generell basis. Det «føles» mer alvorlig for en bilist å kjøre på rødt enn det gjør for en syklist å sykle på rødt.

 

 

Det finnes jo utallig videoer av ymse trafikkbrudd på nett. Videre kan jeg jo påpeke det samme som alltid, bilister er en fare for andre i trafikken i langt større grad enn syklister, gående, og til en viss grad tohjulinger, å følge regelene er derfor viktigere for de som kjører motoriserte firehjulinger.

Selv om en bil kan gjøre større skade enn en sykkel er det like viktig for syklister å følge trafikkreglene, både fordi de også kan gjøre stor skade, men ikke minst hvis de vil bli «respektert» av billistene.

Lenke til kommentar

Det har jeg ikke, det er ganske åpenbart for meg at det er rikitg, jo større konsekvens et regelbrudd har, jo viktigere er det å følge regelen.

 

AtW

 

På generell basis eller i denne videoen?

På generell basis. Det «føles» mer alvorlig for en bilist å kjøre på rødt enn det gjør for en syklist å sykle på rødt.

 

 

Det finnes jo utallig videoer av ymse trafikkbrudd på nett. Videre kan jeg jo påpeke det samme som alltid, bilister er en fare for andre i trafikken i langt større grad enn syklister, gående, og til en viss grad tohjulinger, å følge regelene er derfor viktigere for de som kjører motoriserte firehjulinger.

Selv om en bil kan gjøre større skade enn en sykkel er det like viktig for syklister å følge trafikkreglene, både fordi de også kan gjøre stor skade, men ikke minst hvis de vil bli «respektert» av billistene.

 

Mener du at viktigheten av å fulge en regel er uavhengig av konsekvensen av å bryte regelen?

 

AtW

Lenke til kommentar

[J]o større konsekvens et regelbrudd har, jo viktigere er det å følge regelen.

Mulig skadeomfang bør ikke ha noe å si på om du følger reglene eller ikke. Da mener du vel også det er enda viktigere at trailersjåfører følger trafikkreglene enn bilister?

 

Mener du at viktigheten av å fulge en regel er uavhengig av konsekvensen av å bryte regelen?

Når det er fastsatt visse regler som gjelder for samtlige trafikanter, såvel syklister som bilister, forventer jeg at de følges i like stor grad av alle, selv om den ene parten kan gjøre større skade enn den andre.

Lenke til kommentar

[J]o større konsekvens et regelbrudd har, jo viktigere er det å følge regelen.

Mulig skadeomfang bør ikke ha noe å si på om du følger reglene eller ikke. Da mener du vel også det er enda viktigere at trailersjåfører følger trafikkreglene enn bilister?

 

Mener du at viktigheten av å fulge en regel er uavhengig av konsekvensen av å bryte regelen?

Når det er fastsatt visse regler som gjelder for samtlige trafikanter, såvel syklister som bilister, forventer jeg at de følges i like stor grad av alle, selv om den ene parten kan gjøre større skade enn den andre.

 

Du svarer ikke på spørmålene mine. Mener du at viktigheten er den samme, uavhengig av konsekvensen? Jeg spurte ikke om du mener at alle bør følge reglene. Og ja, jeg mener det er enda viktigere at trailersjåfører følger regelene, de har et kjøretøy med vesentlig mindre manuvreringsevne og større skadepotensiale.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hater syklisert. Hater også når jeg kjører på en vei, og det er en idiot av en syklist i veien, i tilegg til at det er 3 meter bredt gang og sykkelsti på siden. Hvorfor kunne han ikke bare kjørt der?

 

Jeg følger deg hvis gang- og sykkelstien er ledig, men er det folk der må man sykle i gangfart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...