Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Om du kommer opp i ræva mi, ikke holder 1001-1002-1003-regelen, og står i og blinker med langlysa i ræva på meg så jeg blir blenda i speilet, er det du som skal bli fratatt lappen og ikke jeg. Om du ikke klarer å vente ti sekunder til neste plass det faktisk er TRYGT å kjøre forbi, så får det være ditt problem når du får traileren godt parkert i frontruta di. Jeg ofrer ikke mitt liv for deg.

10 sekunder? På veiene i Lofoten? Jadda, jadda. Tenker vi sier 10 timer til jeg kommer meg forbi da.

Og hvis du blir blendet av etpar korte blink med langlysa mine eller lar deg irritere av fløyta mi når jeg i tillegg kjører med nødblink og med all mulig tydelighet viser at jeg, av en eller annen grunn, *TOTALT* uvedkommende deg, har det jævlig travelt, så er det *DU* som skal bli fratatt lappen. Du har faktisk *IKKE LOV* til å hindre meg i trafikken. Les deg litt opp på trafikkreglene og spesielt den passasjen der det står om "dersom en bakenforkjørende vil forbi..."

Dessuten, les *hvor* jeg ble hindret og forklar hvorfor det "var rett" å hindre meg akkurat der.

 

Er det å "hindre folk i trafikken" å kjøre i fartsgresen? vedkommende holder vel fartsgrensen av en grunn som er totalt uvedkommende for deg? Posterene du sikter til har ikke snakket om noe feltskiftjubalong såvidt jeg har sett

 

AtW

 

Syklister. Greit nok at de bruker veien, kan gjerne ligge bak de i 5 km/t i 60-sona, jeg. Men kom faen ikke her og si at du har like stor rettighet til å bruke veien som det jeg har, bare fordi loven sier det. Betal veiavgift, så kan vi snakke.

 

1. Det er loven, suck it up.

2. Om du tror du koster samfunnet mindre i bil enn i sykkel, selv om man tar med veiavgift, så tar du smertelig feil.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har enda ikke sagt noe om ditt tilfelle, det er du som vrir mine ord. Om DU kommer opp i ræva på meg, om det var ved tilfellet du snakket om, om det var på Autobahn, om det var i en rakett rundt jorda, så hadde jeg gjort det samme.

Og med dette konstanterer jeg at du er en superegoist i trafikken hvie eneste oppgave er å bevisst hindre *ALLE* andre som ikke kjører *AKKURAT* nøyaktig slik *DU* vil.

Jeg er ferdig å "diskutere" med deg. Du har jo bestemt at du ha mer rett enn Kongen.

 

Er det å "hindre folk i trafikken" å kjøre i fartsgresen? vedkommende holder vel fartsgrensen av en grunn som er totalt uvedkommende for deg?

AtW

Er det din plikt å bestemme om jeg skal kjøre i fartsgrensen? Er du trafikkpoliti?

Som nevnt tidligere flere ganger; det kan være *EN GRUNN* til at noen ved enkelte tilfeller bare har det jævlig travel. Og *JA* - det er deg fullstendig uvedkommende hvorfor en "som kommer opp i ræva" på deg har det travelt. Slipp denne forbi ved første og beste anledning og la evt UP ta seg av det.

Lenke til kommentar

*"OK"* DU TRENGER *IKKE* Å VÆRE SÅ *SUR*.

 

Forstår virkelig ikke problemet her. Du mener at du har lov til å bryte alle Norges lover fordi det står et liv på spill, som attpåtil ikke er et menneskeliv? Nå antar jeg at det er en hund eller et annet dyr, og jeg tror ikke politiet ville blitt særlig imponert hvis du hadde prøvd å forklare det etter å ha blitt stoppet for villmannskjøring.

At du skal ha all rett på veien uten at noen skal kunne stille spørsmålstegn rundt det virker også litt rart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har enda ikke sagt noe om ditt tilfelle, det er du som vrir mine ord. Om DU kommer opp i ræva på meg, om det var ved tilfellet du snakket om, om det var på Autobahn, om det var i en rakett rundt jorda, så hadde jeg gjort det samme.

Og med dette konstanterer jeg at du er en superegoist i trafikken hvie eneste oppgave er å bevisst hindre *ALLE* andre som ikke kjører *AKKURAT* nøyaktig slik *DU* vil.

Jeg er ferdig å "diskutere" med deg. Du har jo bestemt at du ha mer rett enn Kongen.

 

Er det å "hindre folk i trafikken" å kjøre i fartsgresen? vedkommende holder vel fartsgrensen av en grunn som er totalt uvedkommende for deg?

AtW

Er det din plikt å bestemme om jeg skal kjøre i fartsgrensen? Er du trafikkpoliti?

Som nevnt tidligere flere ganger; det kan være *EN GRUNN* til at noen ved enkelte tilfeller bare har det jævlig travel. Og *JA* - det er deg fullstendig uvedkommende hvorfor en "som kommer opp i ræva" på deg har det travelt. Slipp denne forbi ved første og beste anledning og la evt UP ta seg av det.

Jeg har ikke sagt at jeg hindrer deg i å komme fram, så lenge du oppfører deg som du i følge LOVEN SKAL, men jeg står ikke på bremsa om du vil forbi i en sjikane på Fylkesvei 352 i Sogn eller noe liknende. Da får du vente til det er trygt å kjøre forbi. Jeg skal ikke hindre deg å kjøre forbi der det er utrygt, vær så god, men jeg hjelper deg ikke aktivt med å bremse. Og står du og blinker og tuter rett etter du kom opp i ræva på meg, så får du en finger og ventetid. Du får ikke diplomatisk immunitet med en gang katta di holder på å dø av en hårball, klarer du ikke oppføre deg da, så burde du ikke røre bilen i slike tilfeller, enkelt å greit.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Er det å "hindre folk i trafikken" å kjøre i fartsgresen? vedkommende holder vel fartsgrensen av en grunn som er totalt uvedkommende for deg?

AtW

Er det din plikt å bestemme om jeg skal kjøre i fartsgrensen? Er du trafikkpoliti?

Som nevnt tidligere flere ganger; det kan være *EN GRUNN* til at noen ved enkelte tilfeller bare har det jævlig travel. Og *JA* - det er deg fullstendig uvedkommende hvorfor en "som kommer opp i ræva" på deg har det travelt. Slipp denne forbi ved første og beste anledning og la evt UP ta seg av det.

Om du ønsker å bryte fartsgrensen, er ikke det min sak. Det betyr ikke at jeg lar dine private affærer påvirke min egen ferdsel i trafikken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan jeg kjøre som jeg vil og lage egne lover og trafikkregler til meg selv. Jeg kjører jo Audi.

 

(Og dermed har jeg indikert hva jeg mener om seriøsitetsretningen denne diskusjonen har tatt).

 

PS! Nei, jeg har ikke katt som setter hårballer i halsen. Og jo, politiet kan være forståelsesfult også når det gjelder annet enn menneskeliv.

Lenke til kommentar

Det er fortsatt ikke din rett å risikere andre bilisters liv for din katts, hunds, hamster, eller noe annet.

 

Jeg kjører etter fartgrensa, eller rettere sagt forholdene. Om det ikke er trygt å kjøre forbi (ergo, jeg MÅ bremse/stoppe for at du skal klare å komme forbi på kort nok avstand), så kjører du forbi på egen risko, med sjansen på å ta mitt liv og mine passasjerers i tillegg til ditt eget, din katt, samt de du treffer i fronten. Jeg stopper ikke fordi du har det travelt.

 

Hadde det vært slik at man måtte stoppe for alle som hadde det travelt, hadde ingen fulgt fartsgrensene, og alle hadde hatt ei bestemor de måtte redde hver gang de var for sen til jobben.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Er det å "hindre folk i trafikken" å kjøre i fartsgresen? vedkommende holder vel fartsgrensen av en grunn som er totalt uvedkommende for deg?

AtW

Er det din plikt å bestemme om jeg skal kjøre i fartsgrensen? Er du trafikkpoliti?

Som nevnt tidligere flere ganger; det kan være *EN GRUNN* til at noen ved enkelte tilfeller bare har det jævlig travel. Og *JA* - det er deg fullstendig uvedkommende hvorfor en "som kommer opp i ræva" på deg har det travelt. Slipp denne forbi ved første og beste anledning og la evt UP ta seg av det.

 

Det har jeg ikke sagt, men tydeligvis mener du jo at det er et problem om folk kjører på fartsgrensen. Spørsmålet mitt er hvorfor dette er å hindre folk? Og hvorfor det er din plikt å bestemme at de ikke skl kjøre på fartsgrensen?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Loven sier at det er ulovlig å kjøre fortere enn skilting viser.

 

Også

Paragraf 12 i Vegtrafikkloven

2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at

a) vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover,

b) den forankjørende ikke har gitt tegn om forbikjøring,

c) ingen bakenforkjørende har begynt å kjøre forbi ham,

d) det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den.

 

3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.

 

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

 

Altså, den som kjører forbi skal ikke være et hinder for den forbikjørte, og den forbikjørte skal kun bremse ned om den tar stor plass i vegbanen, eller kjører særdeles sakte.

 

Ergo, min lille Toyota Corolla skal ikke bremse ned når jeg ligger i fartsgrensa.

 

Og kjører du forbi i et uoversiktlig område, som faktisk er ulovlig, så er det på egen akkord. Nå har jeg ikke kjørt over alt i Norge, men de plassene jeg har kjørt, har det alltid vært plasser som er relativt trygge å kjøre forbi etter farlige områder som svinger og bakker. Om de 20 sekundene du taper på å vente til da teller, da startet du for sent å kjøre hjemmefra.

 

EDIT: Uthevet punkter i hht mitt svar.

Endret av Jimbolaia Jones
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man kan ikke forvente at andre skal aktivt gå inn for at en selv skal kunne bryte lover, men man skal kunne forvente at andre ikke aktivt går inn for å hindre det.

 

Ganske enkelt: Du kan ikke kreve at den som kjører foran deg skal bryte fartsgrensen. Det er da å forvente at andre skal bryte loven for deg. Du kan derimot forvente at andre ikke forsøker å blokkere forbikjøringer bare for å gjøre det.

 

Det er min mening i saken. Jeg kjører aldri på manuell hastighet. Jeg kjører alltid nøyaktig på fartsgrensen, dvs. at hver eneste gang jeg kjører forbi en slik tavle står det nøyaktig fartsgrensen der. Dette gjør jeg ved å benytte programmerbar fartsbegrenser som stilles inn til hastighet på skilt + 4 (som er nøyaktigheten til mitt speedometer uansett hastighet, dvs. 34 for 30, 44 for 40, 94 for 90, osv.). Trykker den inn, setter pedalen i bånn, og bilen holder nøyaktig fartsgrensen på flatmark og +/-1km/t der det blit litt terreng. Dette gjelde rettstrekning, oppoverbakke, sving, nedoverbakke, whatever.. jeg ligger ganske enkelt alltid på tallet til fartsgrensen. Blir det for glatt vil jeg selvsagt manuelt styre den igjennom svinger, men det blir nøyaktig fartsgrense så fort jeg vet at ingen vil forbi når jeg treffer på rette strekninger.

 

Jeg vet at når jeg da tar noen igjen, så holder de en gjennomsnittshastighet under fartsgrensen, uten noen som helst tvil. Da er det ingen tvil om at jeg skal forbi, det spiller ingen rolle hva argument mot dette er. Dersom jeg kjører fortere, så skal jeg forbi. Jeg vil være alene på veien uten biler foran og bak, fordi jeg vet det er sikrest for alle. Om noen da mener at jeg er en fare for trafikken og velger å forsøke å blokkere forbikjøring, så er det deres problem ikke mitt, og da ender jeg 0,5 sekunder fra støtfangeren deres inntil de flytter seg av veien (noe som betyr at der noen kjører elendig uten å vite det, så kan de lett få meg hengende fast uten at jeg flytter meg).

 

Fartsbegrenseren min har avslørt mye.. fra de som ikke klarer å la være å øke hastigheten etter forbikjøring til de som kjører forbi og ikke skjønner at de kjører saktere enn meg når jeg tar dem igjen. Jeg er sikker på at ca. 90% av disse tror de har rett og tror at det er jeg som gjør noe feil enten i å redusere hastigheten etter å ha kjørt forbi, eller ved å øke den etter å ha blitt forbikjørt. Jeg vet jeg har rett, det er det ingen tvil om, fordi speedometeret mitt lyver ikke.

 

Jeg har faktisk ikke hatt særlig mye trøbbel med min metode å ligge akkurat blank på fartsgrensen. Det hender seg at biler tar men igjen, men det er omtrendt aldri i forhold til hvor mange jeg tar igjen. De som tar meg igjen tar meg stort sett i igjen ved lave fartsgrenser som f.eks 50 og 60. Endel av dem skjønner ikke at når det da blir 80, så ligger jeg blankt på 80 verken over eller under. Det gjør at noen velger å kjøre forbi i 60-grenser for så å bli tatt igjen når de forventer å kunne ligge i 70 på 80-grensen lengre frem. Dèt irriterer meg endel, og det irriterer sikkert dem også, fordi de tror jeg har "økt" hastigheten (når det jeg i praksis har gjort er å ligge 0 i differanse til fartsgrensen hele veien).

 

Jeg har i en periode også brukt å ligge 2 over fartsgrensen, dvs. stille inn fartsbegrenseren til 6 over grensen. Resultatet av det er at folk tar meg igjen, ligger der, og kjører aldri forbi. Jeg tar igjen også en haug med flere biler. Resultatet av det er faktisk mer kødannelse bak meg enn om jeg ligger 2 lavere blank på fartsgrensen. Dette er selvsagt som følge av at alle har en grense for hvor fort de vil kjøre ved en forbikjøring, og høyere hastighet betyr at høyere hastighet trengs ved forbikjøring, og disse 2km/t vil skille ut noen som vil lettere ende opp som nummer 2 og 3 bak, som er det som skal til for at det køer seg opp bak med flere som ikke har mulighet for forbikjøring.

 

I tillegg har jeg en begrenset periode eksperimentert med å ligge 2 under fartsgrensen. Resultatet av det var faktisk enda mindre kødannelse bak, og mindre kødannelse foran. De som tok meg igjen ville alltid ende opp med å kjøre forbi, og dermed utgjorde dem aldri noe problem. Jeg vil derimot ikke være den som ligger under fartsgrensen, så dette ble bare en periode.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Startet å lese innlegget ditt, gxi, og leste mye fornuftig der i begynnelsen. Her er det virkelig en som går inn for aktiv bilkjøring innefor loven uten å være til plunder og heft for andre trafikanter. Men ... det gikk fort over når du presenterte dette utsagnet

Om noen da mener at jeg er en fare for trafikken og velger å forsøke å blokkere forbikjøring, så er det deres problem ikke mitt, og da ender jeg 0,5 sekunder fra støtfangeren deres inntil de flytter seg av veien

Resten så jeg ikke noe poeng å lese.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vet at når jeg da tar noen igjen, så holder de en gjennomsnittshastighet under fartsgrensen, uten noen som helst tvil. Da er det ingen tvil om at jeg skal forbi, det spiller ingen rolle hva argument mot dette er. Dersom jeg kjører fortere, så skal jeg forbi. Jeg vil være alene på veien uten biler foran og bak, fordi jeg vet det er sikrest for alle. Om noen da mener at jeg er en fare for trafikken og velger å forsøke å blokkere forbikjøring, så er det deres problem ikke mitt, og da ender jeg 0,5 sekunder fra støtfangeren deres inntil de flytter seg av veien (noe som betyr at der noen kjører elendig uten å vite det, så kan de lett få meg hengende fast uten at jeg flytter meg).

 

 

Jeg er sjokkert og rister bare på hodet!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk gxi. :)

Svært god "artikkel", og egentlig slik jeg stort sett også kjører (bortsett fra at jeg har solgt bilen med programmerbar fartsholder).

 

Jeg har kjørt bil og motorsykkel i rundt 15 land.

Muligvis med unntak av Brasil og Portugal har jeg ikke funnet noe land med mer superegoistiske "meg-meg-meg-og-bare-meg" sjåfører enn i Norge.

 

På den annen side, dere slipper stort sett å møte meg eller bli tatt igjen av meg mer i Norge da jeg har flyttet til et land hvor det er mer sivilisert politikk mhp både veiutbygging og bilprising. Bensinen er også på et mer levelig nivå.

Lenke til kommentar

Muligvis med unntak av Brasil og Portugal har jeg ikke funnet noe land med mer superegoistiske "meg-meg-meg-og-bare-meg" sjåfører enn i Norge.

 

På den annen side, dere slipper stort sett å møte meg eller bli tatt igjen av meg mer i Norge da jeg har flyttet til et land hvor det er mer sivilisert politikk mhp både veiutbygging og bilprising. Bensinen er også på et mer levelig nivå.

Dermed ble det én mindre av dem da.

 

Det er visst en utbredt (mis)oppfatning at ved å kjøre lovlydig, går man aktivt inn for å hindre forbikjøringer. Denne holdningen kan vi kalle for bilpsykopati.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...