Sovna Skrevet i går, 06:57 Skrevet i går, 06:57 Hugo_Hardnuts skrev (9 minutter siden): Ja, jeg snakker om sykling i områder ala Oslo der det er bart dekke 90% av tiden. De få dagene det er større snøfall, der snøen ikke umiddelbart forsvinner pga. salting, fungerer det etter min erfaring bedre med smale dekk fordi de da trenger ned gjennom nysnøen og får grep i asfalten under, fremfor brede dekk som blir liggende å svømme oppå. Det gir da mye bedre styrekontroll, og fungerer også betydelig bedre alle de dagene det ikke er snø. Så innebærer "så smale dekk som mulig" at det selvfølgelig må vektes opp mot alt det andre man skal forsere, slik som ujevnheter, trikkeskinner, osv. Meg bekjent får man heller ikke racerdekk med pigg, så da faller spørsmålet om racersykkel på sin egen urimelighet. Sykler man i områder der snøføre er normalen, er brede, grovere piggdekk selvfølgelig mest fornuftig. Jeg kan ikke styre det du føler. Disse 90% bart dekke som du nevner er greit nok. Den snømengden du prøver å beskrive er umulig å sette seg inn i. Det finnes røft sagt to stk føreforhold på sommer. De er ikke tellbare på glatte og snø. Og får du asfalt under hjulene, også kalt grep, kan man jo greit velge hva man vil. Det vil man nok få under et tynnere lag med snø. Så ja, er med deg i dét tilfellet. Men i det du ikke når ned til asfalt er styrekontroll ganske så vrient. Har du et smalt bukkestyre er det enda verre i det du har en manøversituasjon utenom det vanlige.
Matsemann Skrevet i går, 07:13 Skrevet i går, 07:13 qualbeen skrev (7 timer siden): Roe litt ned? Se ting fra andre siden, prøve å innhente perspektiver? Tja, synes ikke man trenger both-side når den ene parten bryter loven, tar seg til rette på andres bekostning, og truer med potensielt mord om de blir irettesatt... qualbeen skrev (7 timer siden): Og vi kan her lese om personer som, pga helse, sårt trenger å minimere avstand fra bil til design så mye som mulig. Selv er jeg frisk til beins, men ikke faen om jeg prøver å få gamle tanter på rullator til å vakle seg frem 200 meter ekstra. Det er ikke slik at det er de som er dårlig til beins som bruker sykkelfelt. Det er bare en unnskyldning late bilister kommer med, de skyver andre grupper foran seg for sin egen bekvemmelighet. De som parkerer i sykkelfeltene i DEG, Karenslyst osv er som regel godt bemidlede mennesker, friske til beins, de bare gir faen i andre så lenge de selv kan spare litt tid. Karenslyst står de til og med i sykkelfeltene rett utenfor innkjøringer til parkeringshus, da handler det ei heller om manglende mulighet for parkering. Kun ren og skjer egoisme. qualbeen skrev (7 timer siden): Det ble nevnt at taxier til et hotell også bruker sykkelfeltet mye. Ergo mangler hotellet egen infrastruktur for å løse av-/pålessing! Det får i så fall stå på hotell og nærings egen regning at det blir slik. De har selv valgt å maksimere byggstørrelse på tomten, slik at det ikke er noe annet enn fortau mellom bygg og veibane. Om parkering like utenfor døren er så jækla viktig, kan man fint besørge det på egen tomt. 2
Snylter Skrevet i går, 07:23 Skrevet i går, 07:23 7 hours ago, qualbeen said: To skritt tilbake: problem og konflikt er identifisert. Løsning: infrastrukturen er ikke god nok! Det er veldig hyggelig med sykkelfelt, men dersom disse fortærer HC-brukere vekk, mener jeg vi er på blindspor. Vi må ha plass til folk som er dårlige til beins, også, ikke bare spreke menn på racersykkel! --- Forøvrig kudos for oppfordring til vintersykling! Det er kanskje ikke helt umulig, bare man legger inn en bitteliten innsats (gode klær!). Helt riktig, vi må ha plass til folk som er dårlige til beins eller har andre spesielle behov. Jeg fikk kjenne ganske godt på det i fjor. Ang. vintersykling i Oslo er det jo flott så lenge det er varmegrader, blir det skikkelig kaldt kjører vel den MDG-ledede byen på med mer magnesiumklorid slik at du kan se på mens sykkelen ruster bort. 2 hours ago, barfoo said: Det gir deg uansett ikkje rett til å stanse i sykkelfeltet. Ja. Utvilsomt. Men det gir ikkje folk lov til på stanse i sykkelfelt. Forøvrig er jo majoriteten eg har sett stå i sykkelfelt foodora, wolt, handtverkarar etc. Eg kan faktisk ikkje komme på å ha sett folk som er dårlege til beins stå i sykkelfelt. Så konklusjonen er altså at det ikke er noe stort problem at jeg som dårlig til beins parkerte i sykkelfeltet da, det er jo noe som skjer ytterst sjelden. At jeg ikke har rett til å stå der er riktig men det er et forhold mellom meg og myndighetene, ikke meg og deg. 25 minutes ago, Hansien said: Jeg kjøper ikke dette poenget når alternativet er å risikere bot ved å ulovlig parkere for sin egen komfort. Det finnes flust av parkeringsmuligheter i og nær Oslo sentrum, eller utenfor om man velger å ta kollektivtransport inn til Oslo. Taxi ifra disse plassene til ønsket sted å bli sluppet av koster ikke mange kronene. Man får ikke bot av å parkere ulovlig i Norge, man får parkeringsgebyr. Jeg hadde noen taxiturer også, en av gangene klarte jeg til og med å komme meg inn i den første taxien de sendte.. 4 minutes ago, Matsemann said: Tja, synes ikke man trenger both-side når den ene parten bryter loven, tar seg til rette på andres bekostning, og truer med potensielt mord om de blir irettesatt... Det får i så fall stå på hotell og nærings egen regning at det blir slik. De har selv valgt å maksimere byggstørrelse på tomten, slik at det ikke er noe annet enn fortau mellom bygg og veibane. Om parkering like utenfor døren er så jækla viktig, kan man fint besørge det på egen tomt. Det har ikke komemt noen som helst drapstrusler her, det er mulig du bør lære deg å lese. Videre er det ikke slik at man fritt kan etablere så mye parkering man vil på egen eiendom.. 1
barfoo Skrevet i går, 07:28 Skrevet i går, 07:28 (endret) 6 minutes ago, Snylter said: Helt riktig, vi må ha plass til folk som er dårlige til beins eller har andre spesielle behov. Jeg fikk kjenne ganske godt på det i fjor. Men det gir deg altså ikkje lov til å parkere der du har lyst. Dette er ikkje vanskelig. 6 minutes ago, Snylter said: Så konklusjonen er altså at det ikke er noe stort problem at jeg som dårlig til beins parkerte i sykkelfeltet da, det er jo noe som skjer ytterst sjelden. Herrejesus. Isolert sett er det ikkje problem om du gjer det, men du er ikkje den einaste. Problemet er om alle har samme mentalitet som deg. Og det er derfor vi har trafikkregler, som setter konkrete forventninger til oppførsel i trafikken. Gitt tidligere tråder frå deg er eg oppriktig usikker på om du er egna til å ferdast i trafikken i heile tatt. For du oppviser null forståelse for trafikkregler, og null forståelse for andre sine forventninger i trafikken. Og er du så dårleg til beins som du gir uttrykk for er løysinga rullestol og HC-kort, ikkje å parkere i sykkelfelt. Endret i går, 07:30 av barfoo 4
skaftetryne32 Skrevet i går, 07:42 Skrevet i går, 07:42 Snylter skrev (4 minutter siden): Helt riktig, vi må ha plass til folk som er dårlige til beins eller har andre spesielle behov. Jeg fikk kjenne ganske godt på det i fjor. Snylter skrev (6 minutter siden): Ang. vintersykling i Oslo er det jo flott så lenge det er varmegrader, blir det skikkelig kaldt kjører vel den MDG-ledede byen på med mer magnesiumklorid slik at du kan se på mens sykkelen ruster bort. Snylter skrev (7 minutter siden): Så konklusjonen er altså at det ikke er noe stort problem at jeg som dårlig til beins parkerte i sykkelfeltet da, det er jo noe som skjer ytterst sjelden. Snylter skrev (10 minutter siden): At jeg ikke har rett til å stå der er riktig men det er et forhold mellom meg og myndighetene, ikke meg og deg. Du oppfører deg veldig berettiget, av hva vet jeg ikke, men jeg gjetter den pågående offermentaliteten din. Snylter skrev (12 minutter siden): Det har ikke komemt noen som helst drapstrusler her, det er mulig du bør lære deg å lese. Du truer med vold, det er ikke godt å si hvordan det ender, du vet det ikke, jeg vet det ikke, et enkelt slag på feil sted kan ende opp med at noen dør, du burde være klar over det før du truer, spesielt siden du tydeligvis er så dårlig til beins at du kanskje ikke burde true noen som helst, ikke alle vender det andre kinnet til. 4
Sovna Skrevet i går, 07:44 Skrevet i går, 07:44 Matsemann skrev (25 minutter siden): Det får i så fall stå på hotell og nærings egen regning at det blir slik. De har selv valgt å maksimere byggstørrelse på tomten, slik at det ikke er noe annet enn fortau mellom bygg og veibane. Om parkering like utenfor døren er så jækla viktig, kan man fint besørge det på egen tomt. Teiteste jeg har hørt, hvem var egoist sa du? Hvor er høna hvor er egget? Hvis et sykkelfelt har blitt oppført ti-år etter at bygget ble etablert og rett foran nesa til eneste mulighet for varelevering så må eier og bygg komme seg til hælvete vekk? 2
Matsemann Skrevet i går, 07:49 Skrevet i går, 07:49 Om de har belaget seg på å bruke offentlig areal i stedet for å tilrettelegge selv, kan de ikke forvente at det skal være slik for alltid, nei. At det er det teiteste du noensinne har hørt tviler jeg på. Byen endres stadig. Det eneste man har kontroll på er egen tomt. Og som flere har nevnt her utallige ganger: Det er faktisk lov å stanse i veibanen. Så gjør det, om det er så problematisk å finne en annen løsning. 1
Hugo_Hardnuts Skrevet i går, 07:54 Skrevet i går, 07:54 qualbeen skrev (8 timer siden): Og vi kan her lese om personer som, pga helse, sårt trenger å minimere avstand fra bil til design så mye som mulig. Selv er jeg frisk til beins, men ikke faen om jeg prøver å få gamle tanter på rullator til å vakle seg frem 200 meter ekstra. Er det slik at det rett og slett ikke eksisterer adekvate stoppesteder for HC o.l.? Det ble nevnt at taxier til et hotell også bruker sykkelfeltet mye. Ergo mangler hotellet egen infrastruktur for å løse av-/pålessing! To skritt tilbake: problem og konflikt er identifisert. Løsning: infrastrukturen er ikke god nok! Det er veldig hyggelig med sykkelfelt, men dersom disse fortærer HC-brukere vekk, mener jeg vi er på blindspor. Vi må ha plass til folk som er dårlige til beins, også, ikke bare spreke menn på racersykkel! Det er et godt poeng du kommer med her, og jeg skal moderere meg til å si at jeg skjønner behovet for å stoppe når det handler om fysiske begrensninger, selv om det å parkere fortsatt ikke er innafor. Også håper jeg at hvis man velger å stoppe, at man også vurderer om man like gjerne kan gjøre det i veibanen fremfor å presse de myke trafikantene ut i biltrafikken, samt om man egentlig ikke like gjerne kunne stoppet i en side- eller parallellgate. For sistnevnte mener jeg oftere er et alternativ enn mange umiddelbart tror. Og ja, jeg er også enig i at infrastrukturen har noen mangler, primært når det kommer til HC og varelevering. Men taxinæringen mener jeg har lite å klage over, noe jeg mener jeg kan begrunne med at jeg gjentatte ganger ser at de velger å stoppe i sykkelfeltet på tross av at egnet infrastruktur faktisk finnes i umiddelbar nærhet. Thon Hotel Opera, som ble nevnt her tidligere, er et ekstremt godt eksempel i så måte, fordi det her faktisk finnes en taxiholdeplass rett på baksiden av hotellet, samtidig som sykkelfeltet på fremsiden allikevel benyttes som holdeplass. Her mangler altså ikke hotellet infrastruktur - den er faktisk blant de beste i byen - men en god del av taxisjåførene gidder tydeligvis ikke kjøre noen titalls meter ekstra for å benytte den. 1
Sovna Skrevet i går, 07:58 Skrevet i går, 07:58 (endret) Matsemann skrev (10 minutter siden): Om de har belaget seg på å bruke offentlig areal i stedet for å tilrettelegge selv, kan de ikke forvente at det skal være slik for alltid, nei. At det er det teiteste du noensinne har hørt tviler jeg på. Byen endres stadig. Det eneste man har kontroll på er egen tomt. Og som flere har nevnt her utallige ganger: Det er faktisk lov å stanse i veibanen. Så gjør det, om det er så problematisk å finne en annen løsning. Da får iflg deg Grand hotel(1874) komme seg et annet sted da.. I korte trekk. Har sjelden hørt noe mer "meg meg meg" holdning enn det du klarer å lire ut av deg med.. Endret i går, 08:00 av Sovna 1 2
Snylter Skrevet i går, 08:04 Skrevet i går, 08:04 28 minutes ago, barfoo said: Men det gir deg altså ikkje lov til å parkere der du har lyst. Dette er ikkje vanskelig. Herrejesus. Isolert sett er det ikkje problem om du gjer det, men du er ikkje den einaste. Problemet er om alle har samme mentalitet som deg. Og det er derfor vi har trafikkregler, som setter konkrete forventninger til oppførsel i trafikken. Gitt tidligere tråder frå deg er eg oppriktig usikker på om du er egna til å ferdast i trafikken i heile tatt. For du oppviser null forståelse for trafikkregler, og null forståelse for andre sine forventninger i trafikken. Og er du så dårleg til beins som du gir uttrykk for er løysinga rullestol og HC-kort, ikkje å parkere i sykkelfelt. Jeg vet godt hva jeg har lov til, så er det opp til myndighetene å sanksjonere når de mener det er grunnlag for det. Jeg gadd ikke å lese gjennom den gamle tråden men mulig jeg glemte å få med det enkle faktum at det er et trafikksikkerhetstiltak å kjøre skikkelig bil også. Gjerne en 911 fremfor en kjip koreansk bil. 14 minutes ago, skaftetryne32 said: Du oppfører deg veldig berettiget, av hva vet jeg ikke, men jeg gjetter den pågående offermentaliteten din. Du truer med vold, det er ikke godt å si hvordan det ender, du vet det ikke, jeg vet det ikke, et enkelt slag på feil sted kan ende opp med at noen dør, du burde være klar over det før du truer, spesielt siden du tydeligvis er så dårlig til beins at du kanskje ikke burde true noen som helst, ikke alle vender det andre kinnet til. Jeg kan ikke se at jeg har truet noen, jeg har derimot gjentatte ganger gitt uttrykk for at jeg mener det er innafor å reagere fysisk på hærverk. 7 minutes ago, Matsemann said: Om de har belaget seg på å bruke offentlig areal i stedet for å tilrettelegge selv, kan de ikke forvente at det skal være slik for alltid, nei. At det er det teiteste du noensinne har hørt tviler jeg på. Byen endres stadig. Det eneste man har kontroll på er egen tomt. Og som flere har nevnt her utallige ganger: Det er faktisk lov å stanse i veibanen. Så gjør det, om det er så problematisk å finne en annen løsning. Det er ikke snakk om å belage seg på å bruke offentlgi areal i det hele tatt, det er faktisk slik at plan- og bygningsmyndighetene ikke tillater så mye parkeringsplass som man ofte ønsker.
skaftetryne32 Skrevet i går, 08:16 Skrevet i går, 08:16 Snylter skrev (7 minutter siden): Jeg kan ikke se at jeg har truet noen, jeg har derimot gjentatte ganger gitt uttrykk for at jeg mener det er innafor å reagere fysisk på hærverk. Ja akkurat, samtidig som du mener deg berettiget til å begå hærverk selv, og samtidig mener deg igjen berettiget til unngå alle konsekvenser av dine handlinger, som ikke engang er vold rettet mot noe levende, men mot noe dødt, det er en ganske psyk tankegang du har pådratt deg. 3
Hansien Skrevet i går, 08:19 Skrevet i går, 08:19 Snylter skrev (54 minutter siden): Man får ikke bot av å parkere ulovlig i Norge, man får parkeringsgebyr. Jeg hadde noen taxiturer også, en av gangene klarte jeg til og med å komme meg inn i den første taxien de sendte.. Ordlyden min var kanskje feil, men poenget står fortsatt. Ut i fra din egen beskrivelse høres det ut som at du burde søkt om midlertidig HC-kort og vært noe mer presis i dine behov når du bestilte taxi. 3
Matsemann Skrevet i går, 08:35 Skrevet i går, 08:35 Sovna skrev (28 minutter siden): Da får iflg deg Grand hotel(1874) komme seg et annet sted da.. Hvilke sykkelfelt er det utenfor Grand Hotell som har fjernet mulighet for å sette av gjester, mener du? Sovna skrev (29 minutter siden): Har sjelden hørt noe mer "meg meg meg" holdning enn det du klarer å lire ut av deg med.. Det er ikke "meg meg meg" å forvente at bilister følger trafikkreglene. Meg meg meg er det du og andre her som står får, som føler seg hevet over trafikkreglene. Så du kan godt slutte med den der, for den treffer svært dårlig. -- Ang manglende HC parkering er det forøvrig artig at de alltid brukes som et argument, men i flust av reguleringssaker jeg leser i Oslo hyler bilistene selv i saker der det faktisk kommer *flere* HC plasser, fordi det er en vanlig parkeringsplass som omgjøres. Så da var det ikke så viktig å tilrettelegge for HC likevel, det var kun "meg meg meg", og sutring nå som man mister muligheten for å sette fra seg kjøretøyet sitt på offentlig grunn.. 1
Snylter Skrevet i går, 08:39 Skrevet i går, 08:39 17 minutes ago, Hansien said: Ordlyden min var kanskje feil, men poenget står fortsatt. Ut i fra din egen beskrivelse høres det ut som at du burde søkt om midlertidig HC-kort og vært noe mer presis i dine behov når du bestilte taxi. Jeg bestilte taxi med en svært presis beskrivelse av mine behov, det hjalp selvsagt ikke da de tror en Id3 elns funker for alle. Å søke om HC-kort tar tid, såpass lang tid at det ikke hadde hjulpet meg. Ikke hjelper HC-kort så mye når det ikke er tilgjengelige plasser heller.
Sovna Skrevet i går, 08:50 Skrevet i går, 08:50 Matsemann skrev (14 minutter siden): Hvilke sykkelfelt er det utenfor Grand Hotell som har fjernet mulighet for å sette av gjester, mener du? Det er bare å vente til du dukker opp i byrådet så forsvinner nok det hotellet faderlig fort.. 1
barfoo Skrevet i går, 08:51 Skrevet i går, 08:51 46 minutes ago, Snylter said: Jeg vet godt hva jeg har lov til, så er det opp til myndighetene å sanksjonere når de mener det er grunnlag for det. Problemet er at det går ut over andre personer. Det skaper fare for andre. Du ser på det som di oppgave å sanksjonere meg om eg påfører deg økonomisk skade. Du er dobbeltmoralistisk så det synger etter når du insisterer på at å utsette andre for fare utelukkande er sak mellom deg og staten. 3 1
Matsemann Skrevet i går, 09:27 Skrevet i går, 09:27 (endret) Sovna skrev (48 minutter siden): Det er bare å vente til du dukker opp i byrådet så forsvinner nok det hotellet faderlig fort.. Gjesp. Finn på noen litt bedre stråmenn, du. Blir for barnslig. Nesten fascinerende hvor "5-åring i trassalderen" bilister blir om ikke alt er lagt til rette for en. Endret i går, 09:40 av Matsemann 1 1
Hugo_Hardnuts Skrevet i går, 09:38 Skrevet i går, 09:38 Omtrent samtlige hoteller i Oslo har parkeringsanlegg enten i kjelleren eller i nær tilknytning, inkl. Grand Hotel. Igjen er det lite argumenter for at man absolutt må stoppe ulovlig rett utenfor hotellet og ikke heller kan slippe av besøkende ved hotellenes parkeringsanlegg. 1
Hugo_Hardnuts Skrevet i går, 09:48 Skrevet i går, 09:48 Sovna skrev (2 timer siden): Jeg kan ikke styre det du føler. Disse 90% bart dekke som du nevner er greit nok. Den snømengden du prøver å beskrive er umulig å sette seg inn i. Det finnes røft sagt to stk føreforhold på sommer. De er ikke tellbare på glatte og snø. Og får du asfalt under hjulene, også kalt grep, kan man jo greit velge hva man vil. Det vil man nok få under et tynnere lag med snø. Så ja, er med deg i dét tilfellet. Men i det du ikke når ned til asfalt er styrekontroll ganske så vrient. Har du et smalt bukkestyre er det enda verre i det du har en manøversituasjon utenom det vanlige. Ikke uenig. Å velge smale dekk på vinter fordrer at man bor et sted der det tilnærmet aldri dannes en såle av snø oppå veibelegget. Men det er altså deler av landet - feks. Oslo - hvor dette er normen, og da var innvendingen min altså at brede dekk ikke er løsningen for å trives som vintersyklist. Tilleggsopplysning altså, ikke ment som korreksjon
Snylter Skrevet i går, 10:20 Skrevet i går, 10:20 1 hour ago, barfoo said: Problemet er at det går ut over andre personer. Det skaper fare for andre. Du ser på det som di oppgave å sanksjonere meg om eg påfører deg økonomisk skade. Du er dobbeltmoralistisk så det synger etter når du insisterer på at å utsette andre for fare utelukkande er sak mellom deg og staten. Det er faktisk lovlig for meg å sanksjonere deg om jeg tar deg på fersken i å ødelegge mine materielle verdier, feilparkering er ikke et lovbrudd man kan gripe inn mot på samme måte lovlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå