Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
23 hours ago, FrihetensRegn said:

Det er i slike situasjoner jeg ønsket jeg hadde dashcam, men det finnes jo ingen særlig gode til fornuftig pris.

Jeg kjøpte for noen år siden et Mobius dashcam, og det kostet ikke over 1000kr en gang. Nå mangler det riktignok fartsmåler, men i ulykkessammenheng vil man kanskje kunne estimere hastighet vha kjente punkt og måle tiden det tar mellom de? 

 

Holdt forøvrig på å mose en person i en 3-serie i dag. Jeg måtte bråståppe idet personen hiver bilen sin ut foran meg i rundkjøring. Rakk å stoppe, men jeg ville ikke hatt 7,5t rett i døra om jeg var personen..

Endret av Minus
Lenke til kommentar
Dubious skrev (22 timer siden):

Dårlig dashcam er bedre enn null dashcam. 

Får flere gode til ~3k.

 

Minus skrev (1 time siden):

Jeg kjøpte for noen år siden et Mobius dashcam, og det kostet ikke over 1000kr en gang. Nå mangler det riktignok fartsmåler, men i ulykkessammenheng vil man kanskje kunne estimere hastighet vha kjente punkt og måle tiden det tar mellom de? 

Jeg fant dette til under 200 kr, men det er 720P 30 FPS. Finnes det noen kamera til under 500 kr som tar opp i 1080P 60 FPS? Og helst et som kan aktiveres via blåtann.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (11 timer siden):

Det er relativt; for meg er den verdt mye, for andre er den kanskje ikke det. Men om det er verdt å investere tusener i et kamerasystem som jeg hittil i alle de årene jeg har kjørt bil, aldri har hatt bruk for, tviler jeg på.

Jeg har aldri hatt bruk for forsikringen på bilen min, allikevel har jeg alltid hatt minimum delkasko og ikke kun ansvarsforsikring.

Faktisk har alle mine forsikringer vært et rent tapsprosjekt for meg.

Lenke til kommentar
koots skrev (2 minutter siden):

Jeg har aldri hatt bruk for forsikringen på bilen min, allikevel har jeg alltid hatt minimum delkasko og ikke kun ansvarsforsikring.

Faktisk har alle mine forsikringer vært et rent tapsprosjekt for meg.

Forsikringen er lovpålagt. Det er idioti å ha delkasko på en eldre bil, det dekker bare ting som tyveri og brann, noe som er svært sjelden. Enten har man fullkasko eller ansvar.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (30 minutter siden):
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

 

Delkasko dekker også skade på motpart og veihjelp. 

Det gjør ansvar også, og veihjelp får man ofte gratis hos merkeforhandler når man utfører service. Ellers er det bare å melde seg inn i NAF eller Amcar.

koots skrev (25 minutter siden):
Hansien skrev (30 minutter siden):

 

Dekker vel også frontrute ved f.eks steinsprut

Det er den eneste grunnen til å velge delkasko, spesielt side steinspurt har økt kraftig de siste årene. En ny frontrute på en moderne, større bil som har mye elektronikk koblet til vil være ganske dyr å bytte. Men har man en sånn bil, har man uansett kasko.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (34 minutter siden):

Det gjør ansvar også, og veihjelp får man ofte gratis hos merkeforhandler når man utfører service. Ellers er det bare å melde seg inn i NAF eller Amcar.

Det er isåfall hos de færreste forsikringsselskap. De tre jeg pratet med i januar så må man ha delkasko for å få dekt skade på motpartens kjøretøy. Veihjelp er de færreste som dekker på ansvarsforsikring. Når jeg kjørte bilberging var det kun ett selskap vi hadde avtale med som du slapp unna med egenandel på 500,- med bare ansvarsforsikring. Resterende måtte du betale veihjelp selv. 

Det forutsetter at bilen er verdt nok til å forsvare å levere den hos et merkeverksted til regelmessig service, og er den det er den ofte verdt kasko. 

Mange operere med en del klausuler på veihjelpsbiten så det er ikke nødvendigvis at du har krav på dette selv om du har mobilitetsgaranti i orden. 

Ofte er det billigere å betale merkostnadene for delkasko enn medlemskap i NAF eller Amcar om du ikke har andre årsaker til at du trenger/ønsker medlemskap der.  2. Bilen på tunet kostet meg bare 150,- i året for å få delkasko. Ganske sikker på at medlemskap hos amcar og NAF er langt høyere. 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (23 minutter siden):

Det er isåfall hos de færreste forsikringsselskap. De tre jeg pratet med i januar så må man ha delkasko for å få dekt skade på motpartens kjøretøy.

Det høres veldig merkelig ut. Hele poenget med ansvarsforsikring er at man skal sikre seg for ikke å bli gjeldsslave om man kommer i en kollisjon med et annet kjøretøy eller kjører ned andre trafikanter eller kjører inn i bygning etc. Er man uforsiktig eller uaktsom, vil man naturligvis få regress.

Hansien skrev (26 minutter siden):

Det forutsetter at bilen er verdt nok til å forsvare å levere den hos et merkeverksted til regelmessig service, og er den det er den ofte verdt kasko. 

Det trenger ikke være hel-service. Jeg tar ofte bare del-service på min bil, og da utfører de bare skifte av olje og oljefilter, samt smører noe greier på bremsene slik at de skal vare lengre. Da får jeg ett år gratis veghjelp med på kjøpet. Det er hos Toyota.

Hansien skrev (28 minutter siden):

Mange operere med en del klausuler på veihjelpsbiten så det er ikke nødvendigvis at du har krav på dette selv om du har mobilitetsgaranti i orden. 

Den vanligste klausulen er distansen du får gratis veihjelp og når på året og døgnet du får veihjelp. Og det er ofte bare til nærmeste bilverksted. Trenger man veihjelp natt til andre juledag og man er ti mil fra nærmeste verksted, kan det være man må vente.

Hansien skrev (32 minutter siden):

Ofte er det billigere å betale merkostnadene for delkasko enn medlemskap i NAF eller Amcar om du ikke har andre årsaker til at du trenger/ønsker medlemskap der.  2. Bilen på tunet kostet meg bare 150,- i året for å få delkasko. Ganske sikker på at medlemskap hos amcar og NAF er langt høyere. 

Det kan ofte stemme ja, men det fine med AmCar veihjelp er at den går på person, ikke bil. Dermed kan man selv som passasjer få veihjelp, og eier man mange biler, er det veldig billig.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (36 minutter siden):

Det høres veldig merkelig ut. Hele poenget med ansvarsforsikring er at man skal sikre seg for ikke å bli gjeldsslave om man kommer i en kollisjon med et annet kjøretøy eller kjører ned andre trafikanter eller kjører inn i bygning etc. Er man uforsiktig eller uaktsom, vil man naturligvis få regress.

Det trenger ikke være hel-service. Jeg tar ofte bare del-service på min bil, og da utfører de bare skifte av olje og oljefilter, samt smører noe greier på bremsene slik at de skal vare lengre. Da får jeg ett år gratis veghjelp med på kjøpet. Det er hos Toyota.

Den vanligste klausulen er distansen du får gratis veihjelp og når på året og døgnet du får veihjelp. Og det er ofte bare til nærmeste bilverksted. Trenger man veihjelp natt til andre juledag og man er ti mil fra nærmeste verksted, kan det være man må vente.

Det kan ofte stemme ja, men det fine med AmCar veihjelp er at den går på person, ikke bil. Dermed kan man selv som passasjer få veihjelp, og eier man mange biler, er det veldig billig.

Et par stikkprøver så er ikke veihjelp inkludert i ansvarsforsikring som regel.

Er forøvrig riktig at ansvar dekker skade på motparts eiendom, inkludert bil. 

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Det høres veldig merkelig ut. Hele poenget med ansvarsforsikring er at man skal sikre seg for ikke å bli gjeldsslave om man kommer i en kollisjon med et annet kjøretøy eller kjører ned andre trafikanter eller kjører inn i bygning etc. Er man uforsiktig eller uaktsom, vil man naturligvis få regress.

Det trenger ikke være hel-service. Jeg tar ofte bare del-service på min bil, og da utfører de bare skifte av olje og oljefilter, samt smører noe greier på bremsene slik at de skal vare lengre. Da får jeg ett år gratis veghjelp med på kjøpet. Det er hos Toyota.

Den vanligste klausulen er distansen du får gratis veihjelp og når på året og døgnet du får veihjelp. Og det er ofte bare til nærmeste bilverksted. Trenger man veihjelp natt til andre juledag og man er ti mil fra nærmeste verksted, kan det være man må vente.

Det kan ofte stemme ja, men det fine med AmCar veihjelp er at den går på person, ikke bil. Dermed kan man selv som passasjer få veihjelp, og eier man mange biler, er det veldig billig.

Det kan så være. Da synes jeg det er morsomt at ikke mindre enn tre forskjellige selgere hos tre selskaper påstod at man måtte ha delkasko for å dekke skade på annens kjøretøy. Men for alt jeg vet lyver de for å få til mersalg. Jeg er kjent med at ansvar er påkrevd for å sikre økonomisk dekning på personskade og skade på bygg. 

Om veihjelpen er gratis eller koster 500,- egenandel på mobilitetsgaranti varierer hos de forskjellige merkeforhandlerne og kjedeverkstedene.

Meg bekjent får man veihjelp 24/7 med unntak av når man er på egen eiendom. Da er det ofte første arbeidsdag som gjelder. Distansen er normalt sett nærmeste forhandler eller verkstedkjede du har mobilitetsgarantien hos. Med mindre det er usaklig langt til nærmeste. 

 

Ikke godt kjent med amcar, men antar nok at det er begrensinger på antall gratis veihjelp som et er hos de fleste. 

Men her har jeg ikke gjort research. Er medlem fordi medlemskap og de to forsikringene jeg har er fortsatt billigere med bedre vilkår enn noen andre tilbyr. 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (2 timer siden):

 De tre jeg pratet med i januar så må man ha delkasko for å få dekt skade på motpartens kjøretøy.

Nå roter du fælt...

Edit: for å utdype litt, ansvarsforsikringen dekker erstatningsansvaret ditt for skade på ting (naturligvis inkludert andre kjøretøy) og personer, derav navnet.

Jeg lurer litt på hvordan du formulerte spørsmålet ditt når du fikk samme gale svar fra tre selskap...🤔

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Deechon skrev (2 minutter siden):

Bøtesatsene økte med ca 30% i går.

 

Gjør politiet dette vært år framover så må nok folk flest skaffe seg forbrukslån for å dekke sine trafikksynder.

Finnes selvfølgelig en enda enklere løsning på dette problemet enn forbrukslån

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Inge Rognmo skrev (51 minutter siden):

Nå roter du fælt...

Edit: for å utdype litt, ansvarsforsikringen dekker erstatningsansvaret ditt for skade på ting (naturligvis inkludert andre kjøretøy) og personer, derav navnet.

Jeg lurer litt på hvordan du formulerte spørsmålet ditt når du fikk samme gale svar fra tre selskap...🤔

Da er det de jeg har pratet med som roter. Jeg spurte såre enkelt om hva som dekkes av delkasko som ikke dekkes av ansvar hos de tre forskjellige selgeren jeg pratet med. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Deechon skrev (3 timer siden):

Bøtesatsene økte med ca 30% i går.

 

Gjør politiet dette vært år framover så må nok folk flest skaffe seg forbrukslån for å dekke sine trafikksynder.

Det er ikke politiet som velger dette, det er politikerne. Du vet, de som elsker at alt blir dyrere i dette landet. Både UP og forskere har påpekt at det ikke er noe bevis på at høyre bøter automatisk gir bedre vegsikkerhet. De eneste som mener at det er et godt sikkerhetstiltak, er politikerne (omtrent alle på Stortinget, inkl. FrP) og interesseorganisasjoner som Trygg Trafikk, som hater alt som heter bil og fart. Norge har dermed de dyreste fartsbøtene i verden, akkurat på samme måte som vi er verdens dyreste på mange andre områder også. Det er få land som har så mange store bøter, gebyrer, avgifter og moms som går ut av kontoen etter at lønna er utbetalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...