Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du starter å kjøre inn i rundkjøringen, har bilene som kommer inn i den etter deg vikeplikt. Altså trenger man aldri å vente til alle biler i fra venstre arm har passert. Problemet er bare at ingen skjønner dette, eller tør å sige sakte ut i rundkjøringen, når de som kjører inn i rundkjøringen fra en såppass trafikkert vei nesten aldri slakker av på gassen på vei inn.

Der jeg er fra er det visstnok en uskrevet regel at man lar biler fra venstre/høyre arm passere før man kjører inn. Iallefall ifølge mine foreldre.

Lenke til kommentar

Hvis du starter å kjøre inn i rundkjøringen, har bilene som kommer inn i den etter deg vikeplikt. Altså trenger man aldri å vente til alle biler i fra venstre arm har passert. Problemet er bare at ingen skjønner dette, eller tør å sige sakte ut i rundkjøringen, når de som kjører inn i rundkjøringen fra en såppass trafikkert vei nesten aldri slakker av på gassen på vei inn.

Der jeg er fra er det visstnok en uskrevet regel at man lar biler fra venstre/høyre arm passere før man kjører inn. Iallefall ifølge mine foreldre.

Det er egentlig ikke hvem som er inne i rundkjøringen som avgjør, selv om mange praktiserer dette. Foran enhver rundkjøring står det et vikepliktskilt, og da heter det at man skal "vike for kryssende trafikk". Å vike vil si at det er du alene som skal ta ansvar for å unngå sammenstøt, og det skal skje på en slik måte at den det vikes for ikke skal måtte forholde seg til deg utover å konstatere at du viker, og kjøre uforstyrret videre. Du kan godt ha vikeplikt for noen som ikke er inne i rundkjøringen, og i andre tilfeller kan det hende at du ikke trenger vike for en, selv om han er der. Det kommer an på. At du sniker deg inn i rundkjøringen utløser uansett ingen vikeplikt for dem som kommer fra venstre. Hvis det er noen vikeplikt i situasjonen, er den din.

Lenke til kommentar

Jeg irriterer meg over høyreregelen. Norge er et av de få landene som praktiserer den, sikkert fordi vi ikke gidder å ta jobben med å skilte alle steder med vikeplikt. Dette medfører at man stadig vekk må bremse ned for å være klar til å vike om det skulle bli nødvendig, selv om det sjelden kommer noen. Deretter må man gasse opp igjen. Lurer på hvor mye forbruk og utslipp dette fører med seg.

Lenke til kommentar

Ille så si at man hater noen, men jeg hater folk som ikke klarer å holde fartsgrensen, og enda verre; som ikke klarer å holde en jevn fart. Hver gang jeg er ute og kjører så må jeg ligge bak noen som f.eks. kjører 5 km/t under fartsgrensa, og som gjerne varierer hastigheten med alt fra 5 til 10 km/t. Skjønner jo at man ikke kan irritere seg over det for mye, men det er forferdelig frustrerende. On the bright side kan jeg jo rase forbi, noe som er litt gøy. Skjønner også at hjernekapasiteten varierer fra person til person, men når man ikke klarer å gjøre noe så banalt som å holde fartsgrensa engang eller jevn fart ... Man kan begynne å lure hva enkelte holder på med når de ikke klarer selv en så simpel oppgave. Virker som enkelte ikke forstår heller at speedometeret viser 3 til 5 km/t for lite, så om man ligger i 60-sonen må speedometeret vise minst 65 for å være på den sikre siden *arg*

 

En annen ting som irriterer meg hver dag er alle de lave fartsgrensene, og alle de varierende fartsgrensene, f.eks. når man har kjørt i 80 km/t så kommer det en strekke på 300 meter med 60 km/t ... Hva er poenget? Man må bremse ned og gasse på igjen. Elendige veier stort sett også, men det er noe alle klager på uansett hehe!

 

Trafikklys irriterer meg også, for som regel viser de rødt rett før man kommer, i tillegg til at man må ofte vente unødvendig lenge. Jeg blir glad hver gang traffikklysene lyser gult, for da går ting mye mer smurt.

 

Egentlig føler jeg trafikken her til lands representerer slik staten vil at man skal leve; nemlig å kaste bort livet mest mulig på slike tidstyver. Når jeg kjører bil sammen med andre, føler jeg bare meg som en sau i flokken som ikke får utfoldet meg fordi alt tar så jævla lang tid. Derfor vi har TV og det dritet også, for det holder folk i sjakk.

Endret av Intueri
Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke hvem som er inne i rundkjøringen som avgjør, selv om mange praktiserer dette.

Høyesterett har kommet frem til det motsatte av det du skriver der.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=4718353

 

Jeg irriterer meg over høyreregelen. Norge er et av de få landene som praktiserer den, sikkert fordi vi ikke gidder å ta jobben med å skilte alle steder med vikeplikt. Dette medfører at man stadig vekk må bremse ned for å være klar til å vike om det skulle bli nødvendig, selv om det sjelden kommer noen. Deretter må man gasse opp igjen. Lurer på hvor mye forbruk og utslipp dette fører med seg.

Det er vel ikke så lenge siden det var i media at Vegvesenet nå ville røske litt opp og begynne å innføre langt flere vikepliktskilt i trafikken der høreregelen har pleid å gjelde. Men det tar nok litt tid å rydde opp i en mange tiår lang tradisjon.

 

Også må jeg minne om at man skal kjøre etter sikten uansett. Det er aldri en god ide å gasse på hvis du ikke er 100% sikker på at det ikke kommer noen i full fart fra siden, forkjørsvei eller ei.

 

Ille så si at man hater noen, men jeg hater folk som ikke klarer å holde fartsgrensen, og enda verre; som ikke klarer å holde en jevn fart. Hver gang jeg er ute og kjører så må jeg ligge bak noen som f.eks. kjører 5 km/t under fartsgrensa, og som gjerne varierer hastigheten med alt fra 5 til 10 km/t. Skjønner jo at man ikke kan irritere seg over det for mye, men det er forferdelig frustrerende.

I min erfaring er det å holde jevn fart noe som krever litt øvelse. Selv er jeg ikke noen rutinert fører, kjører bare av og til og strever enda litt med å holde jevn fart. Men synes jeg blir bedre til det hver gang jeg kjører.

Lenke til kommentar

Var på vei inn til stavanger sentrum for et par dager, da en bil med henger kommer over bybrua mot grasholmen. Hadde ikke sikret lasten og med vinden som var, var dette neppe lurt. 20 meter foran meg, så begynner en av plankene han fraktet med seg å løfte seg og til slutt ende opp i luften før den datt ned på veibanen.

 

Ellers var det også en syklist som skulle krysse veien mellom to biler og endte opp på raua da han kjørte i en kjegle som stod langs veien.

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke hvem som er inne i rundkjøringen som avgjør, selv om mange praktiserer dette.

Høyesterett har kommet frem til det motsatte av det du skriver der.

 

http://www.vg.no/nyh...p?artid=4718353

Ja, men i samme artikkel står det at dette går midt imot vegdirektoratet, og eksperter er uenige i dommen. Juss er noe for seg selv, og i denne saken har de klart å komme frem til egne regler for rundkjøringer, til tross for at noe slikt egentlig ikke finnes. I kjennelsen legges det spesielt vekt på høy hastighet, og da har man kjørt uaktsomt. Uansett hvem som har vikeplikt skal man kjøre slik at man kan stoppe for hindringer, også folk som bryter vikeplikten. Inn mot rundkjøringer er det naturlig å være forberedt på at folk som kommer fra høyre ikke har sett deg.

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke hvem som er inne i rundkjøringen som avgjør, selv om mange praktiserer dette.

Høyesterett har kommet frem til det motsatte av det du skriver der.

 

http://www.vg.no/nyh...p?artid=4718353

Ja, men i samme artikkel står det at dette går midt imot vegdirektoratet, og eksperter er uenige i dommen.

 

Verken vegdirektoratet eller andre eksperter står over høyesterett når det gjelder fortolkning av lover. Vegdirektoratet kan mene hva de vil, men intil reglene endres er det høyesteretts avgjørelse som er gjeldende

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sto i en lang kø i en travel gate, og av en eller annen grunn ble jeg forbikjørt på høyresiden. Hvordan i helv... er det mulig? Fyren måtte helt opp på fortauet for å komme forbi, og han måtte jo ha sett de ti, tolv bilene foran meg? Er det virkelig mulig å ha det så vanvittig travelt at man nesten bokstavelig talt brøyter seg frem?

 

Rundkjøringer irriterer også vettet av meg. Hvorfor er det så mange som ikke skjønner hvordan man skal oppføre seg der? Rundkjøringen er en forlengelse av veien, så man skal ikke blinke til venstre når man skal inn, man kan ikke bare brøyte seg frem, og man ligger i høyre fil når man skal til høyre eller rett frem. Det er bare å telle. Det er fire utganger og to kjørebaner. Det blir to utganger til den venstre filen og to til den høyre. Geez, at det går ann å rote det til så sinnsykt mye skjønner jeg ikke. Greit, man skal teknisk sett ikke vente på de fra venstre, men for det første smeller det like hardt uansett hvem som har skylden, og for det andre er det noe som heter folkeskikk selv i trafikken. I teorien, i alle fall. Har på følelsen trafikken er et unntak fra folkeskikken, og den eneste loven som gjelder der er å drite i alle andre.

 

Så har vi alle de forbanna syklistene som er ute nå. Er det påbudt med stygg, gul jakke nå eller? Og hvorfor er det så vanvittig mange syklister her jeg bor? Og når vi først er inne på syklister, hvorfor er det så få av dem som klarer å koble 'sykkel' og 'gang- og sykkelsti'? Neida, her skal man midt på veien i rushtrafikken. Samme faen at det blir kø av det, så lenge man får mosjon...

Lenke til kommentar

Sto i en lang kø i en travel gate, og av en eller annen grunn ble jeg forbikjørt på høyresiden. Hvordan i helv... er det mulig? Fyren måtte helt opp på fortauet for å komme forbi, og han måtte jo ha sett de ti, tolv bilene foran meg? Er det virkelig mulig å ha det så vanvittig travelt at man nesten bokstavelig talt brøyter seg frem?

Han var sikkert pissetrengt.

 

[..] Rundkjøringen er en forlengelse av veien, så man skal ikke blinke til venstre når man skal inn [..]

Å blinke før man kommer inn i rundkjøringen er faktisk det lille ekstra, som alle burde gjøre.. Da viser du effektivt hvor du skal hen.

 

[..] Og når vi først er inne på syklister, hvorfor er det så få av dem som klarer å koble 'sykkel' og 'gang- og sykkelsti'? Neida, her skal man midt på veien i rushtrafikken. [..]

Nettopp, det heter 'Gang og sykkelveg'.

 

Er det forsvarlig å peise på i 40 km/t forbi gående, når man kommer bakfra og det ikke større klaring enn kanskje en meter? Nei.

Lenke til kommentar

Å blinke før man kommer inn i rundkjøringen er faktisk det lille ekstra, som alle burde gjøre.. Da viser du effektivt hvor du skal hen.

Å blinke når man skal inn i rundkjøringen forteller ikke hvor man skal dessverre.

Det er faktisk bare en måte å vise hvor man skal: Man må blinke til høyre før man forlater rundkjøringen.

Det er ofte smart å blinke til venstre, om man skal til venstre eller ta hele runden.

Men man MÅ uansett blinke til høyre før man forlater rundkjøringen.

Hvis ikke, så er det like greit å ikke blinke i hele tatt.

Når man blinker til venstre, så forteller man bare at man skal forsette i rundkjøringen.

Og da kan man heller ikke forlate den.

 

F.eks i Rogaland, så blinker man som rundkjøringene bare var et kryss, bortsett fra at mange blinker til venstre når de skal rett frem også.

Og det har ikke vært heldig, siden Rogaland havnet på bulketoppen i rundkjøringer, og det var i snitt to ulykke hver dag i rundkjøringer. (2005)

Link: http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/Verst-i-landet-i-rundkjoringer-2595836.html#.T919ZrWta2o

Lenke til kommentar
Rundkjøringen er en forlengelse av veien, så man skal ikke blinke til venstre når man skal inn, man kan ikke bare brøyte seg frem, og man ligger i høyre fil når man skal til høyre eller rett frem.

Rundkjøring er IKKE en forlengelse av veien, det er ett enveiskjørt kryss med påbudt kjøreretning. Å blinke til venstre når man kjører INN gjør man for å indikere at man skal helt rundt eller ut av armen til venstre. Det er en kjærkommen tilleggsinformasjon. Men man er ikke untatt fra å blinke til høyre når man nærmer seg armen man skal ut på. Samtidig så gjelder hovedregelen om å holde høyre fil når man skal rett frem eller til høyre, MED MINDRE det er skiltet om noe annet. Alle rundkjøringer har heller ikke fire armer. Noen har flere, noen har færre. Følg skilting, blink til venstre om man skal rundt halve om du er kjent eller vet hvor det er, og følg hovedregelen om å blinke til høyre når du skal ut.

 

Er det påbudt med stygg, gul jakke nå eller?

Den stygge gule jakka gjør at det er større tjangs for at du ser syklisten i veibanen, og noe som på alle måter er positivt for ALLE. Er du motepolitiet eller bare surmagra?

 

Og hvorfor er det så vanvittig mange syklister her jeg bor?

Fordi de misliker deg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...