Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Jeg kjører oppover en bakke med 70 sone, ligger bak en bil som holder ca 75 og alt er bra. Plutselig kommer det en opp på siden av meg som griser forbi, helt ok. Men plutselig uten å blinke eller noe som helst forvarsel vrenger han seg inn mellom meg og bilen foran meg, griseflaks at jeg greier å svinge over i venstre fel og at han ikke kjører inn i ræva på bilen foran. Dette skjer faktisk ganske ofte og er utrolig plagsomt! Jeg lurer veldig på hva de tenker på når de plutselig finner ut at de ikke vil kjøre forbi lenger men avbryter helt plutselig og lager farlige situasjoner...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjører oppover en bakke med 70 sone, ligger bak en bil som holder ca 75 og alt er bra. Plutselig kommer det en opp på siden av meg som griser forbi, helt ok. Men plutselig uten å blinke eller noe som helst forvarsel vrenger han seg inn mellom meg og bilen foran meg, griseflaks at jeg greier å svinge over i venstre fel og at han ikke kjører inn i ræva på bilen foran. Dette skjer faktisk ganske ofte og er utrolig plagsomt! Jeg lurer veldig på hva de tenker på når de plutselig finner ut at de ikke vil kjøre forbi lenger men avbryter helt plutselig og lager farlige situasjoner...

Isåfall har du brutt Trafikkregler §5 avsnitt 3:

3. Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.

 

.. samt du er en av dem som gjør det umulig å kjøre forbi køer, da muligheten for å passere ett og ett kjøretøy er komplett umulig når folk som ikke gidder å kjøre forbi ikke klarer å holde nok avstand.

Endret av gxi
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Jeg kjører oppover en bakke med 70 sone, ligger bak en bil som holder ca 75 og alt er bra.

Jeg regner med du holdt samme hastighet siden du ligger bak han. I så fall så bryter du veitrafikkloven med din ulovlig høye hastighet.

 

Det er slett ikke ok at noen prøver å kjøre forbi deg når du allerede kjører ulovlig fort. Norn burde filmet dere og sendt filmen til politiet og politiet burde hatt ressurser til å ikke henlegge saken på minuttet.

 

gxi: Dersom det var noen grunn til å kjøre forbi så ville avstanden nesten automatisk vært større. Det er faktisk ulovlig å bryte fartsgrensen under forbikjøring også. Kjører trafikken i fartsgrensa (eller over sånn som her) så skal man ikke kjøre forbi fordi man må bryte fartsgrensa for å klare det. Hvis trafikken hadde kjørt under fartsgrensa så kunne man kjørt forbi. Da skal førstemann bak sinken kjøre forbi og resten følge etter. Biler lengre bak i rekka skal ikke legge seg ut og kjøre forbi mange biler i slengen. Blant annet på grunn av faren for å måtte avbryte masseforbikjøringen og presse seg inn. Noe som totalt sett ikke får noen av bilistene raskere frem, men som skaper unødvendige situasjoner på veien sammenlignet med å bare følge køa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis trafikken hadde kjørt under fartsgrensa så kunne man kjørt forbi. Da skal førstemann bak sinken kjøre forbi og resten følge etter.

Vel, slik fungerer det sjeldent på de veiene jeg kjører. Og at trafikken flyter/går i fartsgrensen er da ingen grunn til å ikke ha stor nok avstand til forankjørende bil til at andre kan legge seg inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke ulovlig å _bli_ forbikjørt, og det er noe man skal respektere.

 

For å ta et eksempel: Er ikke så mange uker siden jeg ble forbikjørt av en sivil politibil ute etter en bil lengre frem.. og det mot rødt lys, mens jeg lå over fartsgrensen, osv.. jeg kunne selvsagt lagt meg på hornet og gasset på for å hindre forbikjøringen, men det ville

1) vært ulovlig

2) hindret politiet i å gjøre jobben sin.

3) ville hindret en faktisk 100% lovlig forbikjøring

 

Man skal ikke hindre forbikjørende, uansett om man mener at hastigheten er for høy for det, dette rett og slett fordi man kan aldri vite hvorfor noen ønsker en høyere hastighet eller å komme lengre frem enn en selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

gxi: Jeg har da ikke forsvart hindring av forbikjørende. Jeg har bare sagt at den som kjørte forbi også gjorde noe ulovlig. Nemlig kjøre forbi når han ikke skulle kjørt forbi.

 

Hvis trafikken hadde kjørt under fartsgrensa så kunne man kjørt forbi. Da skal førstemann bak sinken kjøre forbi og resten følge etter.

Vel, slik fungerer det sjeldent på de veiene jeg kjører. Og at trafikken flyter/går i fartsgrensen er da ingen grunn til å ikke ha stor nok avstand til forankjørende bil til at andre kan legge seg inn.

Jeg er klar over at det til dels hersker anarki på veiene grunnet alt for lite UP. Det betyr ikke at det er lovlig å holde på sånn heller.

 

Man bør tilpasse avstanden så snart man ser at man blir forbikjørt. Ikke holde konstant stor nok avstand til at noen kan smette inn der uten at det blir for trangt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Man bør tilpasse avstanden så snart man ser at man blir forbikjørt. Ikke holde konstant stor nok avstand til at noen kan smette inn der uten at det blir for trangt.

Unnskyld meg, det er mulig jeg misforstår deg her, men mener du altså at man skal kjøre for nær bilen foran, og så eventuelt tilpasse avstanden om noen tilfeldigvis vil forbi? Den siste setningen din er litt vanskelig å tyde, synes jeg.

 

Uansett, jeg har lært at når man blir forbikjørt skal man ikke gjøre noe som helst, man skal "ikke øke farten og holde til høyre". Dersom man har full oversikt over situasjonen er det selvsagt ingen fare å senke farten, men det kan også være farlig å senke farten om noen forsøker seg på en farlig forbikjøring, og så ombestemmer seg.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Det er faktisk ulovlig å bryte fartsgrensen under forbikjøring også.

Korrekt, men jeg foretrekker at forbikjøringer skjer så hurtig som mulig både når jeg kjører forbi og når jeg blir forbikjørt. Et pussig tilfelle her, jeg mener i alle fall at man kjører sikrere ved å bryte reglene for en kort periode.

 

Da skal førstemann bak sinken kjøre forbi og resten følge etter. Biler lengre bak i rekka skal ikke legge seg ut og kjøre forbi mange biler i slengen.

Hvor tar du dette fra? Strengt tatt er det vel også slik at man ofte tar igjen flere biler som kjører under fartsgrensen. Bil nr 2 i køen tør typisk ikke å kjøre forbi. Ved et slikt tilfelle må det være greit å kjøre forbi fra en posisjon lenger bak i køen enn nr 2.

Lenke til kommentar

Man bør tilpasse avstanden så snart man ser at man blir forbikjørt. Ikke holde konstant stor nok avstand til at noen kan smette inn der uten at det blir for trangt.

Unnskyld meg, det er mulig jeg misforstår deg her, men mener du altså at man skal kjøre for nær bilen foran, og så eventuelt tilpasse avstanden om noen tilfeldigvis vil forbi? Den siste setningen din er litt vanskelig å tyde, synes jeg.

Det jeg mente var at man ikke skal holde minst 6 sekunder avstand til bilen foran til en hver tid. Hvis man hadde gjort det kunne en bil smettet inn der uten at det blir trangt. Alt under 3 sekunder avstand kaller jeg trangt.

 

Det er faktisk ulovlig å bryte fartsgrensen under forbikjøring også.
Korrekt, men jeg foretrekker at forbikjøringer skjer så hurtig som mulig både når jeg kjører forbi og når jeg blir forbikjørt. Et pussig tilfelle her, jeg mener i alle fall at man kjører sikrere ved å bryte reglene for en kort periode.

Enig i det. Men hvis "køa" går i f.eks 68 i 70-sone så ser jeg ingen grunn til å kjøre forbi. Men går den f.eks i 50 i 70-sonen så er det såpass langt under fartsgrensa at man gjerne kan kjøre forbi om det er mulighet. Da klarer man det også ganske kjapt uten å bryte fartsgrensa.

Lenke til kommentar

Man bør tilpasse avstanden så snart man ser at man blir forbikjørt. Ikke holde konstant stor nok avstand til at noen kan smette inn der uten at det blir for trangt.

Unnskyld meg, det er mulig jeg misforstår deg her, men mener du altså at man skal kjøre for nær bilen foran, og så eventuelt tilpasse avstanden om noen tilfeldigvis vil forbi? Den siste setningen din er litt vanskelig å tyde, synes jeg.

Det jeg mente var at man ikke skal holde minst 6 sekunder avstand til bilen foran til en hver tid. Hvis man hadde gjort det kunne en bil smettet inn der uten at det blir trangt. Alt under 3 sekunder avstand kaller jeg trangt.

Er ikke 3 sekunders avstand nok til at forbikjørende kan legge seg inn uten større problemer?

Lenke til kommentar

Man MÅ bryte fartsgrensa for å kjøre forbi trygt mener jeg (som oftest). Sett at du ligger bak noen som ligger i 60 i svingene 100 på rettstrekkene, da er det faktisk mindre trygt å ligge bak dem. Og forbanna irriterende. Og man kjører ikke forbi i svinger. Om det er slike svinger at folk faktisk blir redde for å holde fartsgrensa er det sjelden forhold til å kjøre forbi heller.

 

PS! Dette er ikke snakk om motorveier eller veier av grei standard, der er problemet heller at folk ligger under eller over fartsgrensa hele tida.

 

Nå bor jeg i Lofoten da, vi har unormalt mange svinger der folk holder under 70, gjerne tett på 50, men det er iallefall slike vi er plaget med her.

 

Også, når jeg kjørte til Oslo et år, så var det en bil som lå MIDT i veien i ganske mange mil. Pluss 60 i svingene 80 på strekkene. Hva gjør man egentlig da? Jeg holdt avstand, men jeg kunne ikke ligge bak den bilen i evigheten, med 80 mil igjen og dårlig tid? Jeg lå iallefall forsvarlig langt bak or botna gassen ved første sjanse jeg fikk. Det ble godt over fartsgrensa, men når bilen la seg midt på veien i en uoversiktlig sving så følte jeg at det var nok for min del.

 

For de som lurte, ja det var en gammel dame som kjørte.

Lenke til kommentar

Folk som holder konstant hastighet er snarere unntaket enn regelen ja. Det er jo ikke så rent sjelden at folk gasser på når de blir forbikjørt, enten pga. uoppmerksomhet eller faenskap. Det morsomste er vel å overleve, så da tar jeg heller sjansen på en fartsbot.

Det er også en vanlig "refleks" når du blir forbikjørt, det er noe i hjernen din som gjør at du gjerne legger deg i samme hastighet som han som kjørte forbi deg også.

Lenke til kommentar

Det hender i ny og ne at jeg er en av de som ligger rett under fartsgrensen pga uoppmerksomhet. Blir jeg da forbikjørt, så passer jeg på å likke i konstant hastighet frem til bilen har lagt seg inn foran meg, og da øker jeg hastigheten til fartsgrensen, siden jeg oppdager at jeg kjørte for seint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var en gang jeg holdt på med å kjøre forbi en bil. Foran den bilen lå det en til bil. Under forbikjøringen så avbrøt jeg og blinket inn fordi det kom bil imot. Situasjonen var ikke å anse som farlig. Problemet oppstod da jeg bremset for å legge meg bak den bakerste bilen. Samtidig bremset den bakerste bilen like hardt, og vi lå side om side slik at jeg ikke fikk lagt meg inn.

 

Her burde bakerste bil bare ha holdt farta si slik at jeg selv kunne bestemme om jeg ville legge meg foran eller bak bilen. Det er jo jeg som holder på med forbikjøringen som vet best hvor skoen trykker.

 

Som jeg har nenvt i en annen tråd så vil det ta opptil 11 km å fullføre en forbikjøring hvis man skal kjøre lovlig. Ved å midlertidig kjøre fortere enn fartsgrensa kan man kutte ned forbikjøringsstrekningen til under 500 m.

 

I situasjonen TheWankership beskriver tror jeg at hastigheten på 75 km/t var på speedometeret. I verste fall var den reelle farten så lav som 65 km/t. Da var det ikke så rart at bilene ble forbikjørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke bare å lage en ny tråd der man kan diskutere denne saken :p?

 

Irriter meg over folk som kjører i kollektivet bare for å komme seg lenger frem for å så legge seg inn og at bilene bak må bremse... Enn å legge seg inn i en åpen luke litt lenger bak uten at man kjører over kollektiv feltet.

 

------------------------

Kopiert ut av "Saktegående kjørefelt?"

Brukte dette felte i dag. kalt krappe feltet.

 

Er ikke rart det er kø når bilen i høyrefelt kjører sånn at du kan faktisk få inn over fem lastebiler foran den! La meg inn foran den og dro i 80+ oppover bakken uten problemer.

 

Samme med hun/han i vestre også, kjører så sakte at bilene bak ikke kommer forbi og får tett det enorme hullet der fem lastebiler kunne ha vært er det mulig?!

------------------------

Lenke til kommentar

Kiire: Den var fane meg god! Jeg må begynne å ta slike håpløse tilfeller også :)

En rundkjøring gjør at trafikken flyter bedre og blir utnyttet mer effektivt rundt et kryss. Problemet er bare at en rundkjøring krever litt mer plass enn et vanlig kryss. Å ta slike snarveier ved å sette opp noen vikepliktsskilt og male noen liter Jotun gjør at krysset fungerer dårligere enn opprinnelig.

Lenke til kommentar

Jeg kjører oppover en bakke med 70 sone, ligger bak en bil som holder ca 75 og alt er bra. Plutselig kommer det en opp på siden av meg som griser forbi, helt ok. Men plutselig uten å blinke eller noe som helst forvarsel vrenger han seg inn mellom meg og bilen foran meg, griseflaks at jeg greier å svinge over i venstre fel og at han ikke kjører inn i ræva på bilen foran. Dette skjer faktisk ganske ofte og er utrolig plagsomt! Jeg lurer veldig på hva de tenker på når de plutselig finner ut at de ikke vil kjøre forbi lenger men avbryter helt plutselig og lager farlige situasjoner...

Isåfall har du brutt Trafikkregler §5 avsnitt 3:

3. Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.

 

.. samt du er en av dem som gjør det umulig å kjøre forbi køer, da muligheten for å passere ett og ett kjøretøy er komplett umulig når folk som ikke gidder å kjøre forbi ikke klarer å holde nok avstand.

 

Det var plass mellom oss men han kjørte ikke "ordentlig" forbi. Jeg har sett så mye rart at jeg alltid holder god avstand til bilen foran :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...