Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå fant jeg den på kartet, men den ser ikke sånn ut. Er den nylig ombygd? Redigert: Jeg fant det ut selv: Prosjekt Carl Berners plass hos Vegvesen.no

 

Jeg kan ikke se noe alvorlig galt med den i hvert fall. Kan du forklare hva som skal være galt? Det går fint an å kjøre rundt en firkant, ergo rund(t)kjøring.

Jeg har ikke vært der selv, men etter det jeg har hørt klages det på at den er svært tungkjørt på grunn av firkantede steinkanter på vei inn/ut som legger opp til svært liten svingradius, og at rundkjøringen har dårligere kapasitet enn krysset som var tidligere og dermed gjør situasjonen enda verre i et overbelastet kryss.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ikke vært der selv, men etter det jeg har hørt klages det på at den er svært tungkjørt på grunn av firkantede steinkanter på vei inn/ut som legger opp til svært liten svingradius, og at rundkjøringen har dårligere kapasitet enn krysset som var tidligere og dermed gjør situasjonen enda verre i et overbelastet kryss.

 

Den første tiden etter at sentraløya ble ferdig, var det få som turde krysse den ytre linjen. Da gikk trafikken tregt. Etter hvert skjønte bilistene at de kunne kjøre over den ytre linjen og kutte hjørnene. Nå flyter trafikken mye bedre.

http://www.vareveger.no/article260594.ece

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når vi først er inne på teite rundkjøringer. Er det noen som har skjønt hvordan man skal kjøre på de rundkjøringene i Byåsveien i Trondheim? (Jeg fant ikke noe google streetview på de plassene dessverre.) Disse rundkjøringene har brosteiner i innerste felt. Betyr det da at de som skal rett fram (i en 4-armet) kan kjøre over brosteinene?

 

Personlig så kvier jeg meg for å kjøre over brosteinene fordi underbevisstheten min sier at det området skiller seg ut fra den vanlige veien. Dette er også noe som bryter med den vanlige måten å lage veier på. Det er viktig å være konsekvent når man lager veier. På samme måte som det er med webdesign. Folk ville for eksempel blitt forvirret om neste-knappen hadde en pil som pekte mot venstre og forrige-knappen hadde en pil mot høyre.

 

Jeg mener å ha hørt at kjøpesentre unngår å bruke fliser med forskjellig farge på midtgangen og i butikkene. Folk som går langs midtgangen går lettere inn i en butikk hvis flisene går i ett enn hvis det er en kraftig overgang. På samme måte blir det med rundkjøring som har brosteiner, mener jeg.

Lenke til kommentar

Sånn jeg har forstått det er brosteiner i midten av rundkjøringer kun der for å la busser og andre lange kjøretøy lettere navigere gjennom rundkjøringen, mens vanlige kjøretøy skal holde seg unna steinene.

Det var det samme kjørelæreren min sa. Rundkjøringen ved IKEA (på vei inn/ut av Omkjøringsvegen) har samme prinsipp. Du bryter ikke noen lover ved å kjøre på brosteinen, men de er altså først og fremst ment å gjøre hverdagen lettere for større kjøretøy.

Lenke til kommentar

Argh!

 

Hva med litt samarbeid i rushtrafikken?

 

På vei hjem fra jobb i dag, var det en idiot som nektet å slippe meg inn på Ring 3 ved Nydalen. Jeg kom ut i påkjøringsfeltet, og det var en luke på 30 meter.

Istedetfor å lette en smule på gassen og slippe meg inn, gir idioten gass og legger seg på hornet. Jeg må bråbremse, og starte på "null" igjen når jeg skal ut på en sterkt trafikkert vei med 80-sone.

 

I tillegg var det plass for ham i venstrefeltet hvis han absolutt skulle holdt farten oppe.

Lenke til kommentar

Sånn jeg har forstått det er brosteiner i midten av rundkjøringer kun der for å la busser og andre lange kjøretøy lettere navigere gjennom rundkjøringen, mens vanlige kjøretøy skal holde seg unna steinene.

Stemmer sikkert, men jeg kan skrive under på at det ikke er behagelig å være busspassasjer over de brosteinene. Det blir også et problem når brosteinene går så langt ut at også vanlige biler har problemer med å komme seg rundt.

 

Hvorfor går det ikke an å være konsekvent, og kanskje lage litt større rundkjøringer? Med stadig nye originale trafikkløsninger bidrar man bare til å gjøre livet surt for trafikantene.

Lenke til kommentar

Skulle ønske det var mulig å være konsekvent og satt opp skilt på hver eneste rundkjøring som sa helt klart fra om hvor mange felt det er inne i den. Ser at på helt nye rundkjøringer blir det ikke engang malt opp på veien noe som kan si hvor mange felt det er (korrekt markering ville vært heltrukkede linjer ytterst og helt innerst (på innsiden av "steinfeltet"). Uten markering vil det automatisk være slik at det er to felt dersom det er plass til det.

 

Nå er det slik at SVV anbefaler ikke at det lages to felt i rundkjøringer der det bare er ett felt inn og/eller ut (dvs. alle rundkjøringer som lages på veier som ikke har 2 felt i alle inn og utkjøringer).. men jeg ser at her i Bodø har det kommet en ny rundkjøring av den VIRKELIG elendige sorten.. umerket og uskiltet tre-armet rundkjøring med to felt inn, og ingen merking inne i rundkjøringen (= 3 felt i dette tilfelle, men meningen er vel at det skal være ett felt inne (hvorfor er det da to felt inn?))

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Synes denne tråden her er så interessant at den bare må samles i Mine Innlegg.

 

Har forøvrig ikke så mange erfaringer jeg kan klage over i dette emnet - med kun et år med L bak rattet.

Men i det siste har det irritert med voldsomt at det er satt opp ganske drøye fartsdumper i området uten skilting eller hvit maling på - som nesten resulterte i skade på bilen en mørk høstkveld jeg kjørte hjemover (hadde det ikke vært for at jeg så den et par meter før og fikk bremset kraftig)...

Utrolig vanskelig å sette opp skilt eller kaste litt maling på disse putene av noen fartsdumper?

Lenke til kommentar

Argh!

 

Hva med litt samarbeid i rushtrafikken?

 

På vei hjem fra jobb i dag, var det en idiot som nektet å slippe meg inn på Ring 3 ved Nydalen. Jeg kom ut i påkjøringsfeltet, og det var en luke på 30 meter.

Istedetfor å lette en smule på gassen og slippe meg inn, gir idioten gass og legger seg på hornet. Jeg må bråbremse, og starte på "null" igjen når jeg skal ut på en sterkt trafikkert vei med 80-sone.

 

I tillegg var det plass for ham i venstrefeltet hvis han absolutt skulle holdt farten oppe.

Er det ikke fletting etter de påkjøringsfeltene? Eller tok du den som ligger litt vest for nydalen(og du skulle østover?)? og ikke den oppe ved Storo?

Lenke til kommentar

Vanlig, og forøvrig forholdsvis kort, påkjøringsfelt der Sandakerveien kommer ut på Ring 3. Det er også plassert en bussholdeplass i enden av påkjøringsfeltet, så når bussen er der, er det hvertfall et helvete å komme seg ut.

 

Gidder ikke kjøre over Storo. Det er jo et helvete.

 

BB79: Nei, det var faktisk noe som så ut som øst-europeere i en sliten Corolla.

Lenke til kommentar

Enkelte folk skjønner bare ikke konsekvensene ved å ligge for nære, og noen har så dårlig syn og evne til å bedømme avstand at de aldri burde ført et kjøretøy. Jeg ber stadig vekk eldre familiemedlemmer og venner om å holde litt mer avstand for det er rett og slett ubehagelig å sitte på når de kjører så nære. Senest i går kveld satt jeg på med en venn som holdt alt for kort avstand, der bilen foran plutselig måtte bråstoppe siden en annen bilist fant ut at han skulle rygge ut på forkjørsveien med lysene avslått. Må innrømme at hjertet mitt hoppet over et slag der jeg satt i en bil uten airbag med slitte sommerdekk og klissvåt asfalt, et halvt sekund unna å få et ublidt møte med baklyktene til en XC90.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig vanskelig å sette opp skilt eller kaste litt maling på disse putene av noen fartsdumper?

Hvitmalingen har blitt brukt opp til male rundkjøringene :p

 

Tee-Zee: Søren, der røk illusjonen min om middelaldrende menn i dyre biler som tror de eier veien =)

 

Vel, det er vel ikke bare menn som er farlige sjåfører?

 

Jeg lo så godt at jeg fikk kebaben i vranghalsen :)

Lenke til kommentar

Når vi først er inne på teite rundkjøringer. Er det noen som har skjønt hvordan man skal kjøre på de rundkjøringene i Byåsveien i Trondheim? (Jeg fant ikke noe google streetview på de plassene dessverre.) Disse rundkjøringene har brosteiner i innerste felt. Betyr det da at de som skal rett fram (i en 4-armet) kan kjøre over brosteinene?

 

De som skal rett fram skal jo holde ytterste felt uansett, så de bør helst unngå brosteinene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...