Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppsett av nettverk og deling av internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@bolson: prøvde å ping, ingen respons.

 

@CastorFiber: jeg sitter på nettet nå, no grunn til at jeg holder på med feil kort ?

 

her er en detaljert nettverks rekkefølge:

 

teleutak-> splitter -> adsl router -> min maskin kort1 | min maskin kort2 -> maskin nr2.

 

begge maskinene har internett. men de ligger ikke på et nettverk.

Lenke til kommentar

I nettverksinnstillingene finner du innstillinger for "Arbeidsgruppe". Er begge maskinene medlem av samme arbeidsgruppe? Samme hva det heter, bare det er likt..

 

Dessuten skjønner jeg ikke hvorfor du ikke kan koble slik jeg har foreslått- da er det mye lettere for deg å få det til å virke.. Hvis du mangler en switsj, bør du absolutt kjøpe deg en. Det å koble slik du har det nå, blir bare strul og tull, særlig hvis du- som du sier har liten erfaring.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
I nettverksinnstillingene finner du innstillinger for "Arbeidsgruppe". Er begge maskinene medlem av samme arbeidsgruppe? Samme hva det heter, bare det er likt..

Det tror jeg han har. Som jeg forstod det, var det det han snakket om da han skrev

nå har jeg samme brukergruppenavn på begge, finner fortsatt ikke maskin nr2

 

Diablito2k >> Det jeg ikke skjønner - hvis du har router og switch, er hvorfor du på "død og liv" :) vil ha internettforbindelse for maskin2 gjennom maskin1? Har jeg oversett noe?

 

EDIT: Ser CastorFiber har lagt til lignende spørsmål.

Endret av eivindbirkeland
Lenke til kommentar
så, problemet mitt er at jeg har 2 maskiner stående med en krysset kabel mellom, min maskin deler internett så begge har internett, men de finner ikke hverandre på nettverk, bare via internett.

 

de har samme brukergruppenavn, og alt står på " motta automatisk(ip,dns osv).

 

 

så spørsmålet mitt er hvordan skal nettverksinstillingene på hver av maskinen se ut slik at jeg får begge maskinene på nettverk, sammtidig som de begge har internett ?

 

 

jeg har Win XP pro på begge maskinene.

'

 

 

som jeg skrev i en annen topic :(

 

hjelper det på problem stillingen her ?

 

jeg vil gjerne ha disse maskinen i et 100mbit nettverk..

Lenke til kommentar
jeg har ikke switch, skal kjøpe på torsdag. men først vil jeg ha det lille nettverket som jeg har nå i orden.

Aha... Så var det noe jeg hadde oversett...

 

så, problemet mitt er at jeg har 2 maskiner stående med en krysset kabel mellom, min maskin deler internett så begge har internett, men de finner ikke hverandre på nettverk, bare via internett.

 

de har samme brukergruppenavn, og alt står på " motta automatisk(ip,dns osv).

 

 

så spørsmålet mitt er hvordan skal nettverksinstillingene på hver av maskinen se ut slik at jeg får begge maskinene på nettverk, sammtidig som de begge har internett ?

 

 

jeg har Win XP pro på begge maskinene.

 

som jeg skrev i en annen topic :(

 

hjelper det på problem stillingen her ?

 

jeg vil gjerne ha disse maskinen i et 100mbit nettverk..

 

Jeg har ikke prøvd nettverk på den måten som du vil ha, men det burde jo ikke være så veldig forskjellig fra "normalt" nettverk (med hub eller switch)?

Hva mener du med "finner ikke hverandre"? Får du ikke svar når du kjører ping?

Jeg mener "My Network Places" ble nevnt tidligere; hva ser du om du åpner den? Hvis den er blank, hva ser du om du klikker "View workgroup computers" under "Network Tasks"?

Lenke til kommentar

Detta kan egentlig gjøres veldig enkelt.

Har du ADSL kobler du det inn i den ene porten på en hub/switch. De 2 maskinene i 2 andre porter på samme enhet(hub....)

Har du ISDN (for de som har det) kobler du den til den ene maskinen, samtidig som du kobler dem i nettverk.

 

Du sa at du hadde Win XP på begge.

Da gjør du det enkelt og går inn på network connections/nettverkstilkoblinger.

Så er det en meny til venstre, og du velger "set up home or small office network"

Dette gjør du på begge.

Følg anvisningene, og velg RIKTIG nettverkskontroller.

(A)DSL:

Velg other på begge maskinene inne i anvisningen på hvordan du kobler deg til nettet, og at internett er i en hub etc.

SÅ fullfører du uten diskett....bare fullfør(du skjønner hva jeg mener hvis du kommer til slutten).

 

ISDN:

På den ene maskinen setter du at den kobler direkte til nettet. Den andre sier du at kobler gjennom en annen maskin.

Fullfør.

 

Du skal ikke sette opp en IP på maskinene i denne anvisningen..... Det gjør den selv.

Hvis det ikke funker kan norton firewall være problemet....

Lenke til kommentar

Når nettverksbanen ikke blir funnet kan det bety at de ikke har kontakt.

Har du satt opp et nettverksnavn(høyreklikk på min datamaskin og klikk på egenskaper og datamaskin navn)......

Da kan du klikke kjør på start menyer, skriv cmd og enter( da kommer du til DOS)

Så skriver du: ping "datamaskinnavn" ( uten " på begge sider)

Da vil du se om datamaskinene har kontakt.

Sjekk også om internett funker på begge....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...