Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppsett av nettverk og deling av internett


Anbefalte innlegg

356speedster: for å være helt ærlig, vet jeg ikke hva det er. det er sikkert et ADSL modem :dontgetit:

 

er iallfall en boks som jeg har mellom telefon utaket og maskinen min...

 

 

 

ps. trenger jeg å hinte til at jeg kan meget LITE om nettverk....

Hehe, her var det mye å årdne opp i :roll:

 

For å starte med noe så er DHCP et server "tjeneste", som gir ut IP-adresser til maskinene på nettverket ditt. En IP adresse er fks 192.168.10.1. I Windows kan du gå til kontrollpanel -> Nettverkstilkoblinger og så velge den tilkoblingen du bruker der, høyreklikk -> egenskaper -> generelt, dobbeltklikk på TCP\IP Protokollen. Der kan du velge om maskinene dine skal motta en IP adresse autamtisk (DHCP), eller, om du selv ønsker å bestemme hva IP adressen er.

 

Her har du et bilde jeg tok. http://img62.photobucket.com/albums/v189/T...ye/IP_hjelp.jpg

 

Hvis din maskin må ringe opp hver gang du skal koble den opp på Internett så har den kun et modem. HVis den er på nettet hele tiden så er det en Router.

 

For at du skal få flere maskiner på nettet må du ha en svitsj. En svitsj deler ut nettverksdata til de maskinene som skal ha det. Noen nevner en hub her, men ikke tenk på det. En hub er mindre avansert enn switch, og er ikke noe billigere enn en svitsj.

 

Finner du ut at du har modem, så anbefaler jeg denne Routeren:

https://prisguiden.no/produkt/714

 

Og hvis du skal ha mere enn 3 maskiner på nettverket, denne svitsjen (I tillegg til Routeren):

https://prisguiden.no/produkt/3528

 

Så nettop at en allerede hadde forklart litt, men legger ut uansett..

 

Her har du også et bilde som illustrerer hvordan nettverket ditt vil bli

http://img62.photobucket.com/albums/v189/T...verks_hjelp.jpg

 

Lykke til...

 

Tim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
thanks tim! forstod litt mer nå.

 

da har jeg en router (online 24/7)

Sannsynlig, men ikke nødvendigvis. En router sørger for at du kan koble sammen to nettverk med forskjellig arkitektur. Modemet tilpasser bare signalet til hva slags nett det er snakk om (telefon/LAN). Fins ADSL-modem som ikke er routere.

Lenke til kommentar
*forvirret*

Skjønner jeg godt... :)

 

Jeg har satt opp nettverk med 3 maskiner, router og switch her hjemme, og burde være kjent med stoffet. Likevel har jeg litt problemer med å følge med... :)

 

Hva med å finne ut hva "boksen" som er koblet i telefonkontakten heter, så skal nok folk her kjapt finne ut om det er ADSL-modem med eller uten router.

 

Jeg trodde forøvrig at Tele2 ga ut inntil 3 IP-adresser, og i så fall kan du få 3 maskiner på nett med bare en switch. Fra 1.1.04 leverer de forøvrig et ADSL-modem med NAT:

"Fra og med 1.1.2004 leverer vi Ericsson-modemer med NAT-funksjon. Det vil si at din PC automatisk får tildelt lokale ip-adresser fra modemet. Hvis du har en HUB eller Switch kan du koble til så mange PCer du ønsker."

 

Kanskje du skal høre med Tele2?

Lenke til kommentar
*forvirret*

Skjønner jeg godt... :)

[...]

Jeg trodde forøvrig at Tele2 ga ut inntil 3 IP-adresser, og i så fall kan du få 3 maskiner på nett med bare en switch. Fra 1.1.04 leverer de forøvrig et ADSL-modem med NAT:

"Fra og med 1.1.2004 leverer vi Ericsson-modemer med NAT-funksjon. Det vil si at din PC automatisk får tildelt lokale ip-adresser fra modemet. Hvis du har en HUB eller Switch kan du koble til så mange PCer du ønsker."

Skjønner godt at folk er forvirret. Mye feilinformasjon ute å går.

 

Hvis et 'modem' har NAT er det router. Eller mer presist, det dere kjøper er en boks som har: modem, router, nettverksutstyr (Ethernetkort mest sannsynlig) og en del servertjenester.

 

NAT er Network Address Translation, som oversetter en IP-adresse som kan brukes på internett til en adresse som bare brukes på et lokalt nettverk. Det som automatisk gir en maskin IP-adresse heter DHCP.

Lenke til kommentar
thanks tim! forstod litt mer nå.

 

da har jeg en router (online 24/7)

 

 

og da blir det slik?

 

adsl router! -> min maskin -> switchen fra biltema -> maskin1,2,3... ??

 

eller

 

adsl router -> switch -> maskin1,2,3....  ??

Ikke tenk på det folk sier om at du sannsynligvis har en Router. Er den koblet opp 24\7 er det en router. Jada, modem har også denne muligheten, men ikke Tele2 sine.

 

Du setter opp:

adsl router -> switch -> maskin1,2,3.... ??

Endret av Tim
Lenke til kommentar
Hvis et 'modem' har NAT er det router. Eller mer presist, det dere kjøper er en boks som har: modem, router, nettverksutstyr (Ethernetkort mest sannsynlig) og en del servertjenester.

Så egentlig burde de skrevet (den siterte teksten er hentet fra Tele2s "Spørsmål og Svar") at de fra 1.1.2004 leverer router?

Hvis det er det de leverer så. Modemet er jo bare en del av et større system. Det er routeren óg. Syns de burde gi en korrekt forklaring på hva de selger.

 

Eller mer konkret. Virker som folk i Tele2 ikke aner hva de snakker om, og tror forbrukerne vet enda mindre (det har de kanskje rett i).

 

Poenget er at NAT ikke er en modemfunksjon. Modem er en modulator/demodulator. Den gjøre bits om til signaler som kan overføres på en telefonledning. (Noe som ofte involverer litt kompliserte ting, for å lære mer anbefaler jeg NTNU)

Lenke til kommentar
Ikke tenk på det folk sier om at du sannsynligvis har en Router. Er den koblet opp 24\7 er det en router. Jada, modem har også denne muligheten, men ikke Tele2 sine.

 

Du setter opp:

adsl router -> switch -> maskin1,2,3.... ??

 

:)

 

iallfall et fornufig svar :p

 

 

 

men så kommer det store spørsmålet. jeg setter alle maskinene til å motta ip automatisk slik at alle får internett. MEN det er jo det jeg har nå! og maskinene står ikke i nettverk.

 

så hvordan løser jeg det ? må jeg sette fast ip et sted ? jeg vet at det går med en fast ip, men da har maskin nr2 ikke internett. så med de intillingene jeg har nå, har jeg valget mellom nettverk eller inett, noe jeg ikke liker.

 

kan noen svare på DET spørsmålet ? det er snakk om oppsettet i windows, ikke dette modem tullet... oK?

Lenke til kommentar

Det beste er vel å bruke switchen til dit _lokale_ nettverk. Så bruker du en PC til internettoppkoblingen og deler den med resten av nettverket. PC en som har internett bør ha fast IP-adresse på det grensesnittet som går mot LAN og fungere som en DHCP server.

 

Egentlig skulle du hatt disse mulighetene med routeren, men det virker ikke som routeren har innebyggede Microsoft-funksjoner. Tror derfor det er best å skille med en Windows-maskinm det funker ihvertfall.

Lenke til kommentar

[/quote=Diablito2k,10/05/2004 : 13:05]

 

 

men så kommer det store spørsmålet. jeg setter alle maskinene til å motta ip automatisk slik at alle får internett. MEN det er jo det jeg har nå! og maskinene står ikke i nettverk.

 

så hvordan løser jeg det ?

Ang- fornuftige svar- jeg har store problemer med å skjønne hva du spør om her.. Hva er det du har nå?

 

Altså- med forebehold om at du klarer å finne ut hva det er du har av bokser- det skal kobles slik:

 

ADSL- boks (evt switch hvis det ikke er det i ADSL- boksen) og så alle PCene til den samme boksen.

 

Hvis boksene er riktig konfigurert, så skal det ikke være nødvendig med noen fast IP- adresse noe sted, bortsett fra i routeren, og den adressen er satt i utgangspunktet..

 

Du må lære deg å konfigurere routeren, samt å finne ut hva de forskjellige enhetene gjør. Det er ikke bare å koble i hop kontakter som passer fysisk i måfå og satse på at du kan konfigurere deg ut av problemene i Windows.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Du må lære deg å konfigurere routeren, samt å finne ut hva de forskjellige enhetene gjør. Det er ikke bare å koble i hop kontakter som passer fysisk i måfå og satse på at du kan konfigurere deg ut av problemene i Windows.

 

hva tror du jeg gjør her ?? jeg prøver å lære!

 

lyst å forklare litt nærmere ? ergo åssen man gjør det ?

 

 

 

 

og jeg hinter IGJEN til at jeg kan lite om nettverk og alle ordne!!

Lenke til kommentar

Skal se om jeg kan hjelpe deg gjennom alle problemene:

 

Pkt 1: Du har Tele2 Adsl. Da må du finne ut om du har Ericson HM210dp/di Modem/Router. Etter 1.1.2004 er det HM210dp/di som er levert med. Navnet står på forsiden. Har du ikke denne, må du fortelle oss hvilken du har. HM210 er satt opp med routerfunksjonalitet og DHCP som standard. Så i utgangspunktet skal du ikke ha behov for å gå inn i den. Men du finner en komplett manual her. Den anbefaler jeg å laste ned.

 

Pkt 2: Koble en switch inn mellom ADSL Modem/Router og PC-ene. Følg switchen sin bruksanvisning. Har switchen uplink port skal du bruke den medfølgende nettverkskabelen, har den ikke uplink, må du bruke en krysset-kabel som du kobler i port 1. Switchens manual vil også forklare dette.

 

Pkt 3: Koble opp PC-ene med vanlig nettverkskabel.

 

Pkt 4: Sett opp PC-ene. Er faktisk godt forklart i manualen vist til ovenfor. Den forklarer også hvordan du skal koble opp switchen. Dessverre på engelsk, men det går greit å se hvilke valg som skal brukes i Norsk XP. Du skal sette opp PC-ene til å motta IP-adresse automatisk.

Lenke til kommentar

Før jeg kan hjelpe deg, må jeg først vite hva den ADSL- enheten din er for noe. Jeg skjønner godt at det er forvirrende, fordi disse boksene som deles ut kan inneholde så mye forskjellig av funksjonalitet. Les i bruksanvisningen, og se om den har routerfunksjonalitet.

Videre trenger jeg å vite om den inneholder en switsj eller ikke. Har den kontakter som er merket med 1,2,3 og 4, for eksempel? Hva heter den? Typenummer og navn hadde vært fint. Og nok en gang- hva er det du har nå?

Lenke til kommentar

Siden den har routerfunksjonalitet, så leser du i manualen, finner ut hvilken IP den er satt opp med. Skriv inn IP- adressen i en nettleser, og så sjekker du om DHCP er aktivert. Sørg for at den er det.

Så kobler du switchen til routeren, og alle maskinene til switchen. La innstillingen på maskinene stå på "automatisk". Ligg unna fast IP..

Skru av alt, og så på igjen, og surf i vei. Lykke til.

Lenke til kommentar
Har du den med 1 eller 4 porter. Den med 4 porter har innebygd router og switch, den med 1 har bare routerfunksjonalitet. Så da trenger du en switch i tillegg.

 

Her finner du manual.

hadde den hatt 4 porter, hadde jeg nesten garantert aldri begynt denne tråden ;) (ikke vondt ment) :)

Regner med at det ikke var vondt ment.

 

Manual på svensk.

 

Synes ikke manualen er god, men det virker som du skal sette opp PC-ene med motta IP-adresse automatisk. I XP kan du bruke hjelpefunksjon på sette opp nettverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...