Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppsett av nettverk og deling av internett


Anbefalte innlegg

morn, jeg sitter her med 2, av og til 3 maskiner. og har en del problemer med å sette disse maskinene opp i nettverk(100mbit) samtidig som de alle skal ha internett fra tele2.

 

så mine spørsmål er:

 

1. hvordan confige nettverks instillingen på hver enkelt maskin for at det skal virke slik jeg vil ?

 

2. er også ute etter en enkel switch, så er denne no bra ? hovedsaklig vil jeg bare at det virker.

 

jeg vil kun ha seriøse svar..

 

på forhånd, takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du router tilkoblet internetten?

hvis ikke, må du bruke en router isteden for switch

fks.https://prisguiden.no/produkt/714

det er en D-Link DI-604 Router med innebygd switch som har 4 porter,

da blir det enklere å sette nettverks innstilnger ved at det er dhcp på routeren

Lenke til kommentar

:hmm:

 

forstod lite av det du.

 

men etter det jeg kan, så har jeg det slik nå:

 

internett router -> min maskin -> maskin nr 2

 

 

jeg tenker vis jeg kjøper en switch så blir det slik:

 

 

internett router -> switchen -> min maskin+maskin nr2+ evt 3, maskin osv...

 

 

 

men det jeg hovedsaklig spurte etter, det var HVA skriver/gjør jeg HVOR for å sette alle maskinen opp i nettverk og sammtidig ha inett.....

Endret av Diablito2k
Lenke til kommentar

ok, da har du en router det er bra, da må du vel ha switch hvis ikke det er flere porter på routeren, hvis det er dhcp server på routeren må du aktivere den (skriv 192.168.1.1 i et explorer vindu, tast inn bruker navn og passord, finn der det står om dhcp aktiver den), og på maskinene må du gå inn på innstillninger-Nettverkstilkoblinger-klikke på local tilkobling-egenskaper-tcp/ip innstilninger og sett på motta ip automatisk

Lenke til kommentar
:hmm:

 

forstod lite av det du.

 

men etter det jeg kan, så har jeg det slik nå:

 

internett router -> min maskin -> maskin nr 2

 

 

jeg tenker vis jeg kjøper en switch så blir det slik:

 

 

internett router -> switchen -> min maskin+maskin nr2+ evt 3, maskin osv...

 

 

 

men det jeg hovedsaklig spurte etter, det var HVA skriver/gjør jeg HVOR for å sette alle maskinen opp i nettverk og sammtidig ha inett.....

Er du sikker på at det du har en router, og ikke et ADSL modem?

 

Hvis du har ADSL modem (som er ganske vanlig) så må du ha følgende:

 

 

ADSL modem --> Router ---> alle maskiner

 

De fleste bredbåndsrouterne som selges nå har innebygget switch med 4 eller flere porter.

 

Fordelen med en router er DHCP, som gjør at du ikke trenger å konfigurere de maskinene du kobler til routeren, for å få internett tilgang.

Lenke til kommentar

Nå er det jo ikke alle routere som bruker denne adressen. Se i manualen til routeren hvilken adresse den benytter.

 

DHCP er en servertjeneste som deler ut IP- adresser til maskiner som er koblet til den, det vil si at maskinene får en IP- adresse automatisk. De trenger en adresse for å kunne "snakke sammen", og komme ut på internett.

 

Hvis du har flere maskiner, så måp du koble alle maskinene til routeren, og ikke til hverandre. Routeren er på en måte knutepunktet for tilkobling. Hvis routeren din bare har en utgang, trenger du en HUB eller switch i tillegg.

 

Hvis det er bare en utgang på routeren, kan det godt tenkes at det er andre problemstillinger inne i bildet også, men det tar vi evt. senere..

Lenke til kommentar
skriv 192.168.1.1 i et explorer vindu

 

virket ikke.

 

 

og jeg tror ikke du skjønner min problemstilling.

 

og hva i **** er dhcp ??

Der ikke sikkert at du har router, eller at det er en annen ip på den

 

Og DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol) er en liten sak man setter opp på enten servere eller routere, sånn at den tildeler maskinene dine med ip-address, nettmaske, DNS..osv.

Lenke til kommentar

jeg ville da heller anbefale en smc baricade ruter enkelt å sette opp med en lettfattlig bruksanvisning

 

dhcp står for dynamical host client peer eller no slikt husker ikke men det er ikke så viktig..

 

en dhcp server deler ut en ip range automatisk og dermed trenger du ikke å gå rundt og sette manuelt ip på den enkelte maskin samt å sette opp netverksmaske og gateway

 

med andre ord praktisk.

 

kjøp da en med enten 4 eller 8 swithch porter så har du en alt i ett boks.

 

enklere en dette kan det ikke gjøres.

Lenke til kommentar
356speedster: for å være helt ærlig, vet jeg ikke hva det er. det er sikkert et ADSL modem :dontgetit:

 

er iallfall en boks som jeg har mellom telefon utaket og maskinen min...

 

 

 

ps. trenger jeg å hinte til at jeg kan meget LITE om nettverk....

Spør på forumet her om de som har Tele2 bredbånd bruker adsl modem.

 

Hvis tele2 bruker modem så kjøper du en billig router m/switch

 

- kobler opp: ADSL modem --> router --> maskiner

- re-starter maskinene

- åpner internett explorer fra en av maskinene

- gå til 192.168.1.1

- Følger "wizard" for å sette opp brukernavn/passord til bredbåndsforbindelsen

 

når dette er gjort vil alle maskiner automatisk få tilgang til internett. Hvis du i tillegg vil at alle maskiner skal skal ha nettverk mellom seg, så må hver enkelt maskin settes opp slik at de tilhører samme arbeidsgruppe (workgroup).

Lenke til kommentar
hmm. jeg fikk til en ting. nå står det slik:

 

 

ADSL moden -> min maskin -> maskin nr2.

 

begge har internett. men de står ikke i nettverk. når noe laster over fra den ene til den andre går det på "ut" hastigheten på min internett linje.

dette har noe med at din maskin nummer 1 er tilkoblet til internett og oppfattes da av maskin nummer en at det er en maskin på internett og dermed så er det bvare din utlinje som er opplastnings hastighet

Lenke til kommentar
hmm. jeg fikk til en ting. nå står det slik:

 

 

ADSL moden -> min maskin -> maskin nr2.

 

begge har internett. men de står ikke i nettverk. når noe laster over fra den ene til den andre går det på "ut" hastigheten på min internett linje.

dette har noe med at din maskin nummer 1 er tilkoblet til internett og oppfattes da av maskin nummer en at det er en maskin på internett og dermed så er det bvare din utlinje som er opplastnings hastighet

ja ok greit.. *klø seg HARD i huet*

 

 

men åssen fikser det slik at de kommer i nettverk ? uten switch/HUB.

 

og hvorfor kan jeg ikke sette det slik:

 

 

adsl modem -> switch -> til de enkelte maskinene.

Lenke til kommentar

fordi av tele 2 får du kun en ip som da er offisiel her må du enten løse det med enten a en brannmur \ ruter eller b en maskin som deler internett slik du har gjort det men da resulterer du det i at du får dette problemet med overførings hastighet på lanet som er da din utlinje på nettet.

 

har du en pc med to nettverks kort av en gamel type last da ned smoothwall som er en linux distro enkel i bruk og du finner alt av brukerveiledning og slik på nettet

 

 

smoothwall

Lenke til kommentar

kanskje jeg har gått litt for fort frem eller.no

 

 

i min hoved maskin er det 2 nettverks kort. det ene tar inn inett og det andre deler den med maskin nr.2.

 

det jeg vil er å ha mulighet til flere maskiner. ikke bare 2. ergo en switch.

 

 

men det er fortsatt ingen som har sagt hvordan jeg skal confige nettverks instillingen mine for å få de to maskinen jeg har nå på et 100mbit nettverk.

 

 

 

ps. jeg går på skolen 11.30, og kommer tilbake sener i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...