Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppsett av nettverk og deling av internett


Anbefalte innlegg

Hvis du har satt tcp/ip innstillingene til nettverksadapteret ditt til å motta ip automatisk, og du får de ip'ene og mask så er det enten noe galt med nettverksadapteret eller routeren.

 

Hvis du skal være frekk med meg så tviler jeg på at jeg gidder å hjelpe deg noe mer..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

han har jo ingen router, han har kun modem.

 

Du vil aldri få de pcene til å kommunisere på samme nett med den netmasken og ipene, hvertfall ikke med 100 mbit.

 

Du må sette opp nettkortet på begge maskiner til et intern nett som har 192.168.1.x samt at du må få klare å bridge koblingen sånn at det nettkortet som har dsl linja går som gateway for de andre nettkorta.

 

Spør du om hjelp så får du være høflig, nytter ikke å være frekk her hvis du skal ha hjelp, da gidder ingen å hjelpe deg heller. Vi som gidder å ta oss tid til å hjelpe deg gjør dette fordi vi kan det vi holder på med og da bør du bare være takknemlig for at vi gidder å poste!

Lenke til kommentar
han har jo ingen router, han har kun modem.

 

Virker som det er litt forvirring med hva utstyr Diablito2k har...

 

det står: Speedtoutch 510i fra Thomson.

 

 

ga det nok info ?

 

Har du den med 1 eller 4 porter. Den med 4 porter har innebygd router og switch, den med 1 har bare routerfunksjonalitet. Så da trenger du en switch i tillegg.

 

hadde den hatt 4 porter, hadde jeg nesten garantert aldri begynt denne tråden ;) (ikke vondt ment) :)

 

Jeg forstår Diablito2ks siste innlegg som at han har versjonen med 1 port. Men i følge Bolson har han likevel routerfunksjonalitet...??? :confused:

 

...Og sammen med switch'en han nå har skaffet seg, skulle jo det være nok...

Endret av eivindbirkeland
Lenke til kommentar

Hmm.. nå skjønner jeg litt mer.. Hvis du skrur av alt som har med Internet Connection Sharing å gjøre i windows, og setter TCP/IP innstillingene på begge maskinene til å motta ip automatisk, så skal DHCPen i routeren gi riktig ip og mask og følgelig Internet og LAN til begge maskinene. Jeg tenkte ikke på at selv om modemet/router kun har 1 Ethernet utgang, så kan det fremdeles kjøre en DHCP server som deler ut IPer inne i routeren.

Lenke til kommentar

Det som er broblemet nå, er at jeg ikke vet om du har en router eller ikke. I tidligere innlegg har jeg fått med meg at adsl- boksen din er en router- nå er jeg ikke sikker lenger. Det må du finne ut av først. Du kan godt få to IP- adressern fra tele2 og være på nett, men du får problemer med å la de to maskinene dine snakke sammen. En løsning er å legge inn en annen protokoll, og da forelsår jeg at du slenger inn IPX på begge maskinene. IPX krever ingen konfigurasjon utover at maskinene må være på samme arbeidsgruppe. Det er Ikke noen ""adresser" og "subnet" og så videre. De IP- adressene du oppgir tyder på at du ikke har en router. Der for må du bruke to protokoller, en for å få de to maskinene dine til å snakke sammen, og en for å jobbe mot nettet. Selv om det ikke er en ideell løsning, bør den fungere. Brukte mye IPX før, i den tiden hvor kontoransatte ikke skulle ha tilgant til Internett, fordi da kom de til å kaste bort tiden...

Lenke til kommentar
du har tilfeldigvis ikke en link til IPX ? jeg finner den ikke på google.. :(

Hvis jeg ikke tar helt feil, har WinXP IPX, men den installeres ikke pr. default. Du må selv legge den inn via "Local Area Connection Properties".

 

Men IPX er, etter det jeg har hørt, ikke en protokoll du har lyst å bruke med mindre du må, så sjekk med Tele2 om det er router du har først. Det er i hvert fall mitt råd.

Lenke til kommentar

IPX er en enkel og grei protokoll som har blitt brukt lenge. Grunnen til at den ikke er noe særlig i bruk er i første rekke at den ikke er rutbar, dvs. at den ikke kan benyttes på Internett. Videre er det ikke noen fordel å bruke flere protokoller enn det man trenger pga nettverkstrafikk, men på et nett med to maskiner er ikke dette noe problem. Man bør også sørge for at IPX ikke er knyttet til ressurser som man kan få tak i via Internett...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...