Gå til innhold

Noen som har 10 gode grunner til å velge Linux?


Gjest QbeC-

Anbefalte innlegg

// start ubegrunnet meningsytring av en post

 

Det er fordi læringskurvene på de respektive OS'ene er omtrent slik:

 

linwin_learncurve.jpg

 

I Linux lærer du alltid noe nytt, men i Windows er du veldig "beskyttet" fra detaljene, og må prøve en del hardere for å lære noe.

 

// avslutt ubegrunnet meningsytring av en post

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøvde GNU/Linux fordi jeg hadde lyst til å prøve det, og ved første boot skjønte jeg ikke bæret. Ikke av filsystem-strukturen, tilganger og hvordan ting var skrudd sammen. Totalavhengig av GUI.

 

Skal jeg nå si mine grunner for at jeg fortsatt bruker Linux, er det stabiliteten,

friheten (som i fri programvare),

friheten (som i friheten til å konfigurere alt mulig stæsj),

friheten (som i friheten fra Microsoft/andre kommersielle firmaers klør)

god, fri programvare

utviklingsmiljø

kommandolinja

brukervennligheten

 

Når jeg sier brukervennlighet, så mener jeg ikke nybegynnervennlighet.

GNU/Linux er brukervennlig, men den er kanskje litt selektiv i hvem den velger som venner (fritt oversatt quote fra eett eller annet sted)

 

Nybegynnere: Selv om ting "ikke funker", eller "er dårlig", legg litt tid i å sette dere inn i systemet! Dere får så mye igjen for det!

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg liker Linux så godt, er at det alltid er noe å finne på! Linux er moro å drive med. Om jeg en sjelden gang booter Windass så kjeder jeg meg enormt og det ender med at jeg begynner å spille.

 

Er det bare meg, eller koster omtrent alle programmer til Windows noe for tiden? Boota Windows her for en uke siden og skulle legge inn noen nyttige program, hele tiden kjør og mas med lisens og registrering og alt som er.

Lenke til kommentar
Jeg tror også at hvis man skal jobbe innen IT vil det bli viktigere og viktigere å ha minst litt grunnleggende kunnskaper om Linux/Unix og den beste måten å lære seg på, er ved å bruke.

Og nettopp av den grunnen ble jeg headhuntet til den lærlingplassen jeg har nå....

Lenke til kommentar
Er det bare meg, eller koster omtrent alle programmer til Windows noe for tiden?

Neida, har kun freeware på min XP maskin, sjekk min liste.

 

...men jeg installerte Mandrake 10.0 Official på min Shuttle i helga... makan til lettbrukt distro skal man lete lenge etter. Med unntak av installasjon av Flash/JavaVM og Nvidia-driverne så er det no way in hell at man kan påstå at Windows er enklere enn dette...

 

Alt funka out of the box, all HW ble funnet, USB-printeren ble installert, URPMI-kilder var ferdig lagt inn, så software som ikke fulgte med var bare å søke, klikk på installer, og woops, ferdig! Har lagt til noen favoritt URPMI-kilder etterpå, men generelt sett var alt fiks ferdig.

 

FTP-installasjon tok ca. 3 timer, og da lasta jeg ned totalt 2,5 GB med data (1,5Mb linje), fiks ferdig med alle aktuelle oppdateringer.

 

Men som mange andre her sier, hovedgrunnen til at jeg har begynt å bruke Linux på dekstop'en er fordi det er spennende. Windows jobber jeg med til daglig... deilig å få noe nytt å bryne seg med hjemme.

Lenke til kommentar

det er det... bare å teste ut eks mandrake så forstår man at enkelte linux distroer ER lette å bruke "outofbox" så funke de og bra :D

Eneste driveren jeg noen gang installere selv etter hver reinstall er nvidia driveren.

 

Men i windows så har jeg DEN listå av drivere som jeg er redd for å myste.....

 

Og eks Mandrake med KDE.

Lett å bruke :p

Mine venner har 0 problemer med å ta seg til rette med å bruke det...

Så lenge man kan lese og forstå hvordan en meny funke så går det :p

Lenke til kommentar

Hvorfor bytte, når du kan ha begge deler...

 

Du kan ha både linux og Windows på PC'en. Hvis du bare vil prøve linux setter du av heller mindre plass til linux (3-5gb) på harddisken, mens du fortsatt bruker windows så mye du vil :thumbup:

 

Men jeg sier deg; dette er farlig. har du først prøvd linux én gang er du hekta

"må ha det, bare må ha det"

Lenke til kommentar

Hvorfor bytte, når du kan ha begge deler...

 

Du kan ha både linux og Windows på PC'en. Hvis du bare vil prøve linux setter du av heller mindre plass til linux (3-5gb) på harddisken, mens du fortsatt bruker windows så mye du vil :thumbup:

 

Men jeg sier deg; dette er farlig. har du først prøvd linux én gang er du hekta

"må ha det, bare må ha det"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...