Gå til innhold

Noen som har 10 gode grunner til å velge Linux?


Gjest QbeC-

Anbefalte innlegg

Et enkelt spørsmål. Jeg driver ikke med noe form for programering. Spiller mye (Nesten det eneste jeg gjør) Driver med litt 3d animering mm, er veldig mye på lan (Der 99,9% kjører windows XP) Så gi meg 1 god grunn til hvorfor jeg skal velge linux???

Vel, av det du sier tror jeg du bør holde deg til Wintendo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En god grunn til at du skal velge Linux er det objorkum nevnte, med at det er lærerikt, man får en langt dypere forståelse av hvordan en datamaskin fungerer.

 

Men hvorfor må du velge?

 

Jeg selv har en gammel datamaskin jeg kjører Linux på (SUSE), hvor jeg kan leke meg på. Inrømmer gladlig at jeg ikke bruker den så saltfor mye, men syns det var spennende å se og lære meg et helt nytt operativsystem. Hvis du ikke har en gammel maskin som du trodde var klar for skraphaugen, så kan du jo kjøre dual-boot (selv om jeg personlig ikke er så glad i det), evt bare gjøre som goggys sier; last ned knoppix, brenn det ned på en cd, og boot maskinen din med den inni. Den installerer ingen ting på din harddisk, men alle programmer osv. kjøres direkte fra CD'en. (Du får selvfølgelig tilgang til harddisken din). Dette er en glimrende måte å få en smakebit av Linux på.

Lenke til kommentar

Jeg ambefaler at du brenner KnoppiX ut på en cd, booter opp og tester 4-5 dager.

Her følger det meste med og du får et lite innblikk i hva linux egentlig er.. Hvis du skjønner dette. Får til noe av det og synes dette ser spennende ut bør du nok teste ut Fedora, SusE eller Mandrake som førstevalg.

 

Selv synes jeg Mandrake er greit.. Enkel innstalasjon o.l.

 

Les og lær, test ut og sjekk hva du selv synes. Ingen bedre måte og løse det spørsmålet ditt på en det..

Lenke til kommentar

1. YUM og APT

2. Freemind (Lage mindmaps)

3. CTRL+ALT+(piltaster) | I gnome

4. Bruk av skript i filbehandler

5. Stabilitet

6. Skalerbarhet (PDA til Z-Series)

7. Valgfrihet av programmer

8. Hurtighet

9. Dokumentasjon

10. Kostnadene

11. God lyd (ALSA) Måtte bare ha den med.........

 

Hvorfor skal du bruke linux?

 

Et enkelt spørsmål. Jeg driver ikke med noe form for programering. Spiller mye (Nesten det eneste jeg gjør) Driver med litt 3d animering mm, er veldig mye på lan (Der 99,9% kjører windows XP) Så gi meg 1 god grunn til hvorfor jeg skal velge linux???

 

3d animering skal nok være suverent på linux. Har ikke prøvd selv men når flere av de største tegnefilmene og spesialefekter nå til dags lages på linux så er vel det en god grunn til å prøve linux.

 

Husker ikke hva programmene heter men det er jo bare å søke.......

Lenke til kommentar
Gjest QbeC-
så kan du jo kjøre dual-boot (selv om jeg personlig ikke er så glad i det),

 

 

Hva er ulempe med dualboot?

 

og hvordan setter man opp det?

Det er ganske enkelt å sette opp. Det er bare å innstalere to opprativsystemer det........å vips, så har du dual-boot :thumbup:

 

Det jeg ikke liker med det er at man må velge hva man vil starte opp med i oppstarten.

Endret av S:T:A:N:D
Lenke til kommentar

det er BARE å instalere 2 operativsystemer.... lol

 

er aldri bare bare :scared:

 

Noe triks? event... instalere linux (tenkte på linspire eller xandros) først, eller xp først?

 

hva er rutinen?

 

trenger noe STABILT som kan snurre å gå når jeg ikke er hjemme for å restarte hele tiden ;-)

Lenke til kommentar

Install Windows XP (hvis det er det du bruker) først, og sørg for å sette av plass på disken til Linux. Legger du inn Mandrake Linux fikser den oppstartslasteren automatisk.

 

Ser du nevner Linspire; ikke gå for den! Den kanskje beste distroen for nybegynnere er vel Mandrake 10, prøv den.

Lenke til kommentar
Install Windows XP (hvis det er det du bruker) først, og sørg for å sette av plass på disken til Linux. Legger du inn Mandrake Linux fikser den oppstartslasteren automatisk.

 

Ser du nevner Linspire; ikke gå for den! Den kanskje beste distroen for nybegynnere er vel Mandrake 10, prøv den.

okay.. kan godt kutte ut linspire....

hva med Xandros Desktop da?

 

 

mandrake... okay.. kan vel prøve det og...

 

noe peiling på hvor stor plass jeg trenger... (er vel ikke noe problem egentlig... får ny 120 gig idag :-)

 

er mandrake freeware det og?

Lenke til kommentar

Dualboot er som regel enkelt dersom du legge inn Windows først, så Linux, fordi Linux tar hensyn til at det ligger et annet OS på maskinen din (i motsetning til Windows som overkskriver MBR) og fikser en dualboot. Som sagt sørg for å ha upartisjonert plass til Linux før du setter i gang. De fleste nybegynnerdistroer setter opp dualboot automatisk, vet ikke hvordan det er med Debian, Slackware og Gentoo.

 

At du ikke liker å måtte velge i oppstarter ser jeg ikke på noe problem. Du kan selv velge hvilket valg som skal være default, og hvor mange sekund den skal vente før den booter.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
Et enkelt spørsmål. Jeg driver ikke med noe form for programering. Spiller mye (Nesten det eneste jeg gjør) Driver med litt 3d animering mm, er veldig mye på lan (Der 99,9% kjører windows XP) Så gi meg 1 god grunn til hvorfor jeg skal velge linux???

Vel, av det du sier tror jeg du bør holde deg til Wintendo.

Hør, hør!

 

Mange som snuser borti Linux vil at vi skal si "Linux er som en oppgradering av Windows XP! Det er alt du er vant til, og _MYE MER_!!" Dette er såklart helt feil, Linux er ikke _bedre_ enn Windows XP, det er annerledes. Og fordi det er annerledes er det faktisk bedre enn XP på en hel del punkter. De punktene du nevner der derimot er on kort oppsummering på hva XP er bedre på enn Linux.

 

Og sånn er livet.

Lenke til kommentar
Gjest QbeC-
Et enkelt spørsmål. Jeg driver ikke med noe form for programering. Spiller mye (Nesten det eneste jeg gjør) Driver med litt 3d animering mm, er veldig mye på lan (Der 99,9% kjører windows XP) Så gi meg 1 god grunn til hvorfor jeg skal velge linux???

Vel, av det du sier tror jeg du bør holde deg til Wintendo.

Hør, hør!

 

Mange som snuser borti Linux vil at vi skal si "Linux er som en oppgradering av Windows XP! Det er alt du er vant til, og _MYE MER_!!" Dette er såklart helt feil, Linux er ikke _bedre_ enn Windows XP, det er annerledes. Og fordi det er annerledes er det faktisk bedre enn XP på en hel del punkter. De punktene du nevner der derimot er on kort oppsummering på hva XP er bedre på enn Linux.

 

Og sånn er livet.

Endelig en som svarte det jeg ville høre. Trodde jeg vill få en hel hau med svar som Windows suger osv. Men det gjør faktisk ikke det. Hvorfor sier Cronius veldig bra her.

Lenke til kommentar

Nei, selv windows har blitt bedre med årene. Men jeg må innrømme at jeg ler litt i det stille når jeg hører om virus-anngrep, ser hvor mange minutter windows-brukerene på skolen bruker på å logge inn (2-3 minutter ofte), samt hvor mye virus de må vasse igjennom. Og ja, pc'ne har anti-virus...

Lenke til kommentar
Et enkelt spørsmål. Jeg driver ikke med noe form for programering. Spiller mye (Nesten det eneste jeg gjør) Driver med litt 3d animering mm, er veldig mye på lan (Der 99,9% kjører windows XP) Så gi meg 1 god grunn til hvorfor jeg skal velge linux???

Vel, av det du sier tror jeg du bør holde deg til Wintendo.

Hør, hør!

 

Mange som snuser borti Linux vil at vi skal si "Linux er som en oppgradering av Windows XP! Det er alt du er vant til, og _MYE MER_!!" Dette er såklart helt feil, Linux er ikke _bedre_ enn Windows XP, det er annerledes. Og fordi det er annerledes er det faktisk bedre enn XP på en hel del punkter. De punktene du nevner der derimot er on kort oppsummering på hva XP er bedre på enn Linux.

 

Og sånn er livet.

Prøv å legg inn en windows 2003 server på en 600 mhz p3 maskin med 128 mb ram (et eksempel), går det bra? Nei, så prøver du å legge inn en av de nyeste gnu/linux server distroene på samme maskin, går det bra? Ja. Jeg vil ikke akkurat si at det er 'bra' at man må ha en ny maskin til rundt 10.000 kroner for å kjøre den nyeste windows serveren.

 

Dessuten er linux mer stabil, det krever ikke at man rebooter støtt og stadig. Noe man må med window, div. kritiske oppdateringer/virus/ og installering av div programmer som krever det. Må man det med gnu/linux? Nei. :thumbup:

Endret av Scrim
Lenke til kommentar

Det var ikke lenge siden:

"HÆ LINUX!?!?!?!?!?"...

 

Men så kom en far til en kamerat av lillebror:

"Du er jo så flink med pcer - her, har du en fin boks - putt CD1 inn når du starter maskina di."

Jeg kom ikke langt med installasjonen av SuSE 6 da jeg så "Choose your kernel" og jeg frika ut -> HVA SØREN ER EN KERNEL!?

 

Så en vakker dag kommer en av vennene mine:

"Hey, den drittmaskina du normalt sitter å spiller Roller Coaster Tycoon på når vi har tatt over den normale pcen din, hva med å installere Linux på den? - Jeg kjenner en som kjører Linux på server, og det er veldig kult."

Jeg prøvde dette, og falt straks for dette nye og spennende.

 

LINUX FOR DUMMIES -> god bok jeg leste, etter fikk jeg satt opp SSH og masse annet kjekt slik at jeg nå kunne sitte på min nye Windows2000 pc og bruke geniale PuTTY - istedenfor å få vondt i ryggen foran serveren.

 

"Hvorfor kjører du RedHat? Du er ikke 1337 nok til å kjøre Slack!!"

Da svarte jeg "eh, jeg har ingen behov for å være 1337..."

"Hahahaha! DU klarer det ikke, neewb"

-- Så jeg installerte Slack dualboot på Windows2000 pcen min med dualboot... (lett)

 

Jeg likte ikke Linux på desktop og levde etter "Linux er best på server, Windows er best for meg som Desktop"...

 

Så en dag kræsjet windows og ødela harddisken min, eller motsatt vei. Jeg klarte å fikse det med Linux. -- Men etter jeg hadde brukt Win2000 i ytterligere noen uker så skjedde et totalt harddisk kollaps.

 

Da jeg fikk ny HD installerte jeg Linux på den, SuSE 8.2.... Jeg savnet ingenting fra Windows etter en uke da jeg hadde fått satt opp ting sånn ca. hvordan jeg ville ha det.

 

Livet gikk videre. SÅ.. Skulle jeg til Oxford 1 skoleår.

Kjøpte ny Laptop.

Installerte Windows2000 fordi jeg skulle ta media -> trenger å kunne jobbe med 3D og Video.

Så fikk jeg raskt inn Gentoo Linux, etter bare 3 dager med oppsetting måtte jeg dra til Oxford der det ikke var internett....

 

Gentoo installasjonen min var kjedelig, og ikke minst liten og mangelfull... Jeg brukte Windows. -- Så var jeg hjemme til jul - tjohei - og fikk oppdatert altsammen og lagt inn mange kjekke program o.l.

 

Da jeg kom tilbake til Oxford kunne gangene WIndows ble startet telles på én hånd. - Linux hadde tatt helt over, selv på laptopen min uten internett.

 

 

-- Så til dags dato eier jeg 3 pcer:

Alfons - server -> Linux

Desktopen - ehm, desktop -> Linux

Antec - Laptop -> Linux og en lite brukt Windows2000.

 

--------------------------

Min mening med dette innlegget var bare å vise at å prøve Linux kan være "farlig" ;):p -- Altså, jeg hadde ikke så mye mot Windows, men ettersom jeg ble mer og mer avansert - bedre og bedre med pc (samt Linux) så var det bare én vei å gå.

Jeg skal ikke liste mine "grunner" - fordi jeg vet dem ikke, men nå vet du iallfall hvordan det gikk til.

Lenke til kommentar
1# Stabilere.

Linux er sikkert veldig stabilt, men mer stabilt enn Windows? Har du prøvd Windows siden 98-tiden? 2000 og XP er faktisk veldig stabilt.

 

2# Kontroll.

Kontroll? På hva? Har man ikke «kontroll» i Windows?

 

3# Er det noe feil så har du muligheten til å rette det opp selv.

Ja, og hvis det er noe feil i Windows må Microsoft fjerninnlogge seg på maskinen din og rette opp i det, sant?

 

4# Kulere.

Kom'an. Dette argumentet holder sikkert for fjortiser som vil få høyere status i flokken, men det er ikket et seriøst argument for et operativsystem.

 

5# Logikk.

Logikk? Hva da logikk? Boolsk logikk? Høyereordens tredjegradslogikk?

 

6# Det meste er gratis.

For folk flest er det meste til Windows «gratis» også. Jeg kommer faktisk ikke på noen jeg kjenner som har betalt for sin Windows og spesielt mye av programvaren de bruker, bortsett fra det de fikk med maskinen opprinnelig.

 

7# Du kan velge å vrake mellom forskjellige distrobusjoner til du finner den som passer best for deg.

Og det kan du ikke i Windows? Windows 2000, Windows XP, Windows 2003 Server, Windows ME ... finn den som passer deg best. Ikke noe argument for Linux.

 

8# Nesten ingen virus biter på Linux. MSblast & co kan du si bye bye til.

MS Blaster var ikke et virus i utgangspunktet, og uansett kan du si bye bye til det etter at du har installert sikkerhetsfiksene fra Microsoft (som faktisk var ute lenge før Blaster). Linux må også oppdateres. Ingen operativsystemer er sikre hvis administratoren er slapp eller ikke bryr seg!

 

9# Du kan gjøre det ditt.

Igjen, høh? Mener du å gi den et visuelt personlig preg? Det har du minst like gode muligheter til i Windows, se bare f.eks. på WinCustomize.

 

10# Mange vennlige folk som hjelper deg om du trenger hjelp.

Dette er ikke unikt til Linux. Av alle som «kan data» er det minst 90 prosent som kan Windows best, så det er bare å finne seg en fyr å spørre. Spør fem på gaten hva de kan best av Linux og Windows!

Lenke til kommentar
1. YUM og APT

Dette er da ikke noe argument for Linux. Windows Update og nye SUS gjør jobben like bra!

 

2. Freemind (Lage mindmaps)

FreeMind er faktisk en Java-applikasjon som fungerer like bra i Windows.

 

3. CTRL+ALT+(piltaster)  | I gnome

Du mener multiple desktops? Dette er noe man får støtte med i tilleggsprogrammene til både ATI og nVidia, og en rekke andre programmer. At det er default i Linux er ikke bra -- forvirrende for nybegynnere!

 

5. Stabilitet

Et argument som er utvasket som en Roskilde-tsjorte fra '89. Har du prøvd Windows siden '98? Windows 2000 og XP er faktisk veldig stabile.

 

6. Skalerbarhet (PDA til Z-Series)

Slik skalerer da Windows også, helt fra Windows CE på små enheter til Windows 2003 DataCenter til de virkelig store behovene.

 

7. Valgfrihet av programmer

Det finnes vel ikke noe annet operativsystem som har bedre programvareutvalg enn Windows!

 

8. Hurtighet

Hurtighet på hva? GUI føles tregere på Linux enn på Windows ihvertfall.

 

9. Dokumentasjon

Dokumentasjon er jo alltid mangelvare i åpne prosjekter. Har du sett Help-applikasjonen i Windows i det siste? Og for utviklere er msdn.microsoft.com helt utmerket.

 

10. Kostnadene

For en bedrift må man se på de totale kostnadene. Altså ikke bare lisensen, men hva det koster å ansette personale. Windows-folk er billigere enn Linux-folk!

 

3d animering skal nok være suverent på linux. Har ikke prøvd selv men når flere av de største tegnefilmene og spesialefekter nå til dags lages på linux så er vel det en god grunn til å prøve linux.

Når du hører at Shrek og Titanic og slikt er «laget med Linux», mener de at de har et rom fullt av Linux-maskiner som gjør all tungregningen som trengs for å rendre filmen. Det betyr ikke at filmen per se er «laget med Linux» -- fremdeles jobber nok animatørene med Windows-maskiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...