Gå til innhold

Noen som har 10 gode grunner til å velge Linux?


Gjest QbeC-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig vil jeg tro at på sikt vil linux-systemer overta i et flertall av større bedrifter med proffesjonellt IT-miljø/nettverksoppsett, mens windows kansje beholder sin posisjon i mindre bedrifter og hjemmene. Hva som vil skje etter det aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
...mens windows kansje beholder sin posisjon i mindre bedrifter og hjemmene...

Tja, jeg tror nok Windows kommer til å tape for Linux på alle områder, jeg, da... Men ikke før det kommer en skikkelig Windows-kloning. Folk trenger en myk overgang...

 

Hva har Linux som kan erstatte den type domene/active directory som Windows har?

Lenke til kommentar
...mens windows kansje beholder sin posisjon i mindre bedrifter og hjemmene...

Tja, jeg tror nok Windows kommer til å tape for Linux på alle områder, jeg, da... Men ikke før det kommer en skikkelig Windows-kloning. Folk trenger en myk overgang...

 

Hva har Linux som kan erstatte den type domene/active directory som Windows har?

Hvorfor i helvete vil du at linux skal ligne på windows? fordi det er gratis?

 

nei.. skjærpings.. håper seriøst _aldri_ linux blir lignende windows..

 

for å svare på spørsmålet ditt så er novell på vei til å mekke noe greier.. i dag er det vel stort sett nis/ldap som dominerer

Lenke til kommentar

Som altid er det artig å lese for/mot på forumet :)

 

Utifra det jeg har drevet med linux/mac/pc så har jeg følgende konklusjon:

 

Linux: Det ultimate server/workstation OS'et.

Kjører FreeBSD på en meget stresset server. Har ikke klikka en eneste gang på 1/3 år. (Still going strong)

 

Mac: Myten om mac at det er så drithipt for grafikkere er så teit at jeg ikke får sagt det.

Herregud jeg hater mac.. Alt er ulogisk og problematisk. Har en diger macpark på skolen. Det er altid tull med maskinene.

 

PC: Har man sittet på en wintel platform i snart 20 år så har man desverre vanskelig for å begynne med noe nytt. Det blir litt som å kjøre Volvo, Man veit at bilen funker og at man kommer seg dit man vil. Man ser til stadighet andre biler raser forbi men hvis man tørr kan man fikse og trimme bilen slik at den blir en tøff kjærre.

 

 

 

Dette hørtes bra ut når jeg skrev det. Når jeg leste det etterpå ble jeg ikke noe klokere... Håper dere ble det... hehehehe

Lenke til kommentar
Hvorfor i helvete vil du at linux skal ligne på windows? fordi det er gratis?

Det var da en skarp ordbruk? Jeg tror ikke du skjønte poenget mitt helt, jeg...

 

Det jeg mente var at jeg ikke tror Kari-Ola Nordmann i gata kommer til å skifte til Slackware m/ fluxbox sånn helt uten videre. Jeg tror at for å få massene til å skifte over til Linux må de lære seg å bli vant med det, og få en "myk overgang", som jeg sa...

 

Håper du forstår hva jeg mener, og at du ikke selv tror at folk > 40 år helt uten videre klarer å behandle Slackware som om det var Windows...

Lenke til kommentar

Nå sitter jeg her med Gnome 2.6, og Arch Linux. Jeg husker for litt siden da jeg kjørte Windows 2000 hadde jeg noen argumenter for hvorfor folk normalt / jeg selv ikke kjørte linux på dekstop.......

 

..... de argumentene / grunnene har jeg glemt! -- Eller så er det bare det at problemene ikke eksisterer for meg lengre.. Tror nok det helst er den siste. - Hadde 2 kamerater på besøk i dag, Egil|B og en annen som ikke henger på forumet. - Egil kjører jo Linux selv og var godt med i hva jeg gjorde, han dikterte meg ofte også da jeg la inn [herlige] Arch Linux idag.

 

Da den andre kameraten kom, synes han at det så overavansert ut det jeg drev med. Jeg fatter ikke helt det altså, Gnome 2.6 er jo enkelt - noen terminaler har jeg jo litt rundtomkring. Men det at jeg skiftet på noen få sekunder frem og tilbake med arbeidsvinduene ble nok litt mye. :)

 

Løsningen slik jeg nå har den er bedre enn WIndows for meg, den funker også fint for lillebroren min som ikke er kjempeteknisk - og normalt en windows bruker. - Lærer du Linux o.l. først så vil du nok ha en god del problemer med å komme over til WIndows - spesielt slik den er i starten uten tunge ekstra programmer.

 

Det å installere programmer er lett som en lek, det er en ting jeg har blitt meeeget begeistret over med Arch (pacman -S gimp), og det går lynraskt (Jeg er normalt en Gentoo'er :p).

Lenke til kommentar

Mamma('60modell) har Windows 2000 på sin bærbare. For ca. en uke siden kræsjet windows og hun kom seg ikke inn på disken for å hente ut viktige filer o.l. Jeg brente ut knoppix på cd, ga den til mamma. Hun ville jo helst ha Windows som operativsystem, men det var ikke noe problem for mamma å bruke knoppix(KDE) i mellomtiden (til nettbank, ICQ, MSN, e-mail..) til vi fikk kopiert over filene.

Lenke til kommentar
Som bl.a. har sperre for enkelte sider i IE.
Nå ble jeg nysgjerrig, hvilke sider er det IE sperrer for?

Det ble jeg også. Vet at MS har laget "sperrer" på noen av deres sider til andre browsere enn IE. Var det det du mente? Hvis ikke lurer jeg fryktelig...

Lenke til kommentar

Active Directory er basert på LDAP, men er ikke LDAP-kompatibel. Novell og SUN har begge vær sin katalogtjeneste, som fungerer mot Linux/UNIX, og de har begge holdt på med katalogtjenester lenger enn Microsoft, og har bedre katalogtjenester.

 

Alle nye prosjekter Novell driver med blir opensource, og de holder på å flytte de gamle systemene sine over til OpenSource. Selvfølgelig tar de seg betalt for endel av programvareparken, men det er mye bra der.

 

Etter oppkjøpet av SuSE og Ximian for et halvt års tid siden har Novell arbeidet hardt mot å få en like god integrasjon med Linux (og jeg regner da med at SuSE er spesielt tenkt på) for det samme som windows (f.eks. gruppering av maskiner og gi dem programmer ut i fra gruppe, installering av OS via PXE ved oppstart +++

 

 

Har nettopp holdt på med et anbud hvor finalistene var nettopp Novell vs AD 2003, og Novell hadde MYE flere features, og det meste var innebygget. Dessverre for oss havnet prisen på anbudene like godt ut på grunn av microsoftlisenser som ble noe dyrere fordi vi ikke kjørte et fullstendig Microsoft-nettverk (vi hadde fått amnesti for et par skoler som kjører linux, sånn at vi fikk gratis lisenser til de skolene om vi hadde hatt et fullstendig windowsbasert nettverk), men det endte opp med Novell til slutt. Anbudet var på litt i overkant av 4 millioner kroner....

 

 

 

Mvh

Lars Åge Kamfjord

IT-avdelingen, Nøtterøy Kommune, ansvarlig for skoler

 

--- Begynner å designe Novell-nettverk til mandag!

Lenke til kommentar
Hele poenget mitt var at det er ikke sort/hvitt, bra eller dårlig. Du kan ikke si at "Linux er rett og slett bedre enn Windows XP" når faktum er at Windows XP er bedre enn Linux på en del punkter (som f.eks. spill og hardware støtte). Det handler om å se realiteten inn i øynene.

 

Disclaimer: Jeg har ikke hatt windows installert på maskinenen min i snart et helt år, and still counting (ingen dualboot, bare ren GNU/Linux glede).

Bedre støtte for spill? Ja! Men bedre hardware støtte? Tar ikke jeg helt feil så er hardware støtten like bra, om ikke bedre med linux. Sjekker du i det hele tatt ting før du poster? Windows er ikke noe bedre enn linux når det kommer til hardware støtte.

 

Og når det gjelder spill, så er ikke det noe problem, man får spillt av mange windows spill/programmer ved hjelp av wine/winex, men du tenkte kanskje på native linux spill. Uansett, det er ikke noe problem å spille hvis man vil det. Så hvilken realitet er det du snakker om? Greit, windows bedre når man spiller, men ikke kom her og si at hardware er bedre støttet i windows, for det er det ikke. :nei:

Hehe, lenge siden jeg har kranglet med en Linux zealot ;)

 

For det første: "Sjekker du i det hele tatt ting før du poster?"

Akkurat den der sier i mine øyne mer om den nerven jeg traff hos deg enn det sier om meg. Jeg skriver fra erfaring, og ved mindre vi lever i "the matrix" behøver jeg neppe sjekke om min egen livserfaring er reel.

 

"Greit, windows bedre når man spiller"

Greit, da legger vi den dødt.

 

"men ikke kom her og si at hardware er bedre støttet i windows, for det er det ikke."

De problemene jeg kan huske jeg har vært borti med hardware som ikke fungerer som det skal: Printere (Canon), skjermkort (ikke 3d-støtte, ikke tv-ut støtte), tv-kort (ikke støtte for fjernkontroll), bærbare PCer (ikke støtte for all innebygd hardware, pluss f.eks. hibernation). I tillegg vet jeg at trådløse nettverkskort må kjøpes med forsiktighet om det skal brukes til Linux.

 

Hvis hardware støtten er så god i Linux, hvorfor legger da folk tid i å lage sider som f.eks. "Linux Compatability HOWTO"? Dette i seg selv er en innrømmelse av at man må sjekke på forhånd om det man kjøper faktisk funker i Linux. Folk som argumenterer for Linux sier at "det er ikke vanskligere å sjekke om det du kjøper funker på Linux kontra å sjekke om det funker på f.eks. en Mac," men altså må man sjekke om det faktisk funker. Jeg kunne ha dratt fram en av de utallige trådene fra forumet om "erfaringer om hardware xxx i linux?" osv hadde det ikke vært for den vanvittig dårlige søkefunksjonen på forumet. Du vet like godt som meg at problemet er reelt.

 

Og som flere i denne tråden allerede har kommentert: Nei, dette er ikke Linux sin skyld, på samme måte at den mindre tilgjengeligheten av spill til Linux heller ikke er Linux sin skyld. Men hva hjelper vel det når problemet likevel er der?

 

Og til de som sier at Windows ikke er "bedre" på spill enn Linux: Jeg mente fra et praktisk stådsted (tilgjengelighet), ikke fra et teknologisk ståsted. Nvidia har tross alt selv gått ut og sagt at det er _lettere_ å skrive gode skjermkort-drivere til Linux enn til Windows.

 

Jeg er pro-Linux, det er tross alt det eneste OSet jeg bruker. Det jeg ikke liker er folk som uhemmet og uten selvkritikk og ærlighet prøver å fremme Linux sin sak - fordi dette gir et falskt bilde av Linux, og dermed ser mer ut som selvbedrag enn det gjør noe annet. Hvis det er noe jeg virkelig har lært så langt i livet så er det å være kritisk og å være ærlig.

Lenke til kommentar
Mac: Myten om mac at det er så drithipt for grafikkere er så teit at jeg ikke får sagt det.

Herregud jeg hater mac.. Alt er ulogisk og problematisk. Har en diger macpark  på skolen. Det er altid tull med maskinene.

Hva for slags tull? Heter tullet OS9?Ett år uten systemkræsj, knock on powerbook. Min personlige erfaring er at OSX er det ultimate desktop-OSet og at det aldri er tull med maskinen min :p Min personlige erfaring er dessuten at mange mac-nettverk blir drevet av windows-admins som er irritert over at det ikke fungerer som windows; derfor ''ulogisk'' ;)

 

Men for å gi noen gode argumenter for å velge linux:

1) En fersk bruker har ikke større problemer med å sette seg inn i Gnome/KDE enn windows. Personlig ville jeg foretrukket Gnome til ens slik bruker (keep it simple, stupid), men det er mulig jeg er "biased".

2) En avansert bruker kan dykke dypt ned i et system som er åpent for almuen. Om kunnskapstørst er din greie; velg linux.

3) Gratis.

4) Et tonn av utviklingsverktøy gratis/lett tilgjengelig (Perl, Python, C, C++, Java ...)

5) Freevo (mekker tv-boks)

6) Linux kan si noe om din politiske bakgrunn om du ønsker (powa to the people)

7) The chicks will love you :hmm:

Lenke til kommentar
Hele poenget mitt var at det er ikke sort/hvitt, bra eller dårlig. Du kan ikke si at "Linux er rett og slett bedre enn Windows XP" når faktum er at Windows XP er bedre enn Linux på en del punkter (som f.eks. spill og hardware støtte). Det handler om å se realiteten inn i øynene.

 

Disclaimer: Jeg har ikke hatt windows installert på maskinenen min i snart et helt år, and still counting (ingen dualboot, bare ren GNU/Linux glede).

Bedre støtte for spill? Ja! Men bedre hardware støtte? Tar ikke jeg helt feil så er hardware støtten like bra, om ikke bedre med linux. Sjekker du i det hele tatt ting før du poster? Windows er ikke noe bedre enn linux når det kommer til hardware støtte.

 

Og når det gjelder spill, så er ikke det noe problem, man får spillt av mange windows spill/programmer ved hjelp av wine/winex, men du tenkte kanskje på native linux spill. Uansett, det er ikke noe problem å spille hvis man vil det. Så hvilken realitet er det du snakker om? Greit, windows bedre når man spiller, men ikke kom her og si at hardware er bedre støttet i windows, for det er det ikke. :nei:

Hehe, lenge siden jeg har kranglet med en Linux zealot ;)

 

For det første: "Sjekker du i det hele tatt ting før du poster?"

Akkurat den der sier i mine øyne mer om den nerven jeg traff hos deg enn det sier om meg. Jeg skriver fra erfaring, og ved mindre vi lever i "the matrix" behøver jeg neppe sjekke om min egen livserfaring er reel.

 

"Greit, windows bedre når man spiller"

Greit, da legger vi den dødt.

 

"men ikke kom her og si at hardware er bedre støttet i windows, for det er det ikke."

De problemene jeg kan huske jeg har vært borti med hardware som ikke fungerer som det skal: Printere (Canon), skjermkort (ikke 3d-støtte, ikke tv-ut støtte), tv-kort (ikke støtte for fjernkontroll), bærbare PCer (ikke støtte for all innebygd hardware, pluss f.eks. hibernation). I tillegg vet jeg at trådløse nettverkskort må kjøpes med forsiktighet om det skal brukes til Linux.

 

Hvis hardware støtten er så god i Linux, hvorfor legger da folk tid i å lage sider som f.eks. "Linux Compatability HOWTO"? Dette i seg selv er en innrømmelse av at man må sjekke på forhånd om det man kjøper faktisk funker i Linux. Folk som argumenterer for Linux sier at "det er ikke vanskligere å sjekke om det du kjøper funker på Linux kontra å sjekke om det funker på f.eks. en Mac," men altså må man sjekke om det faktisk funker. Jeg kunne ha dratt fram en av de utallige trådene fra forumet om "erfaringer om hardware xxx i linux?" osv hadde det ikke vært for den vanvittig dårlige søkefunksjonen på forumet. Du vet like godt som meg at problemet er reelt.

 

Og som flere i denne tråden allerede har kommentert: Nei, dette er ikke Linux sin skyld, på samme måte at den mindre tilgjengeligheten av spill til Linux heller ikke er Linux sin skyld. Men hva hjelper vel det når problemet likevel er der?

 

Og til de som sier at Windows ikke er "bedre" på spill enn Linux: Jeg mente fra et praktisk stådsted (tilgjengelighet), ikke fra et teknologisk ståsted. Nvidia har tross alt selv gått ut og sagt at det er _lettere_ å skrive gode skjermkort-drivere til Linux enn til Windows.

 

Jeg er pro-Linux, det er tross alt det eneste OSet jeg bruker. Det jeg ikke liker er folk som uhemmet og uten selvkritikk og ærlighet prøver å fremme Linux sin sak - fordi dette gir et falskt bilde av Linux, og dermed ser mer ut som selvbedrag enn det gjør noe annet. Hvis det er noe jeg virkelig har lært så langt i livet så er det å være kritisk og å være ærlig.

Tull tull tull tull

 

Mye av problemene du nevner når det gjelder hardware støtte har ikke noe med linux i seg selv å gjøre, men derimot de som lager drivere. Nå har det kommet linux drivere til både ati og nvidia kort, så da kan du ikke klage på det i hvert fall, og det er som sagt de som har laget 3d kortet sin skyld, ikke linux. Mange av de tingene du nevner er bagateller som er blitt bedre og bedre støttet i nyere versjoner av gnu/linux. Jeg er sikker på at hvis du legger inn nyeste versjon av mandrake/fedora core/slack osv så vil de tingene som ikke fungerte sist, fungere nå. YES

:thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...