Gå til innhold

Dobbelkjerne fra AMD i 2005


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
<festbrems>

Nå er det ikke alle OS som støtter 4 cpu'er da

</festbrems>

 

Er vel bare enterprise server og noen linux varianter som støtter 4 ekte prossessorer.

 

Men spennende er det definitivt.

Men men men... bryr vi oss om ikke FascistOS XP støtter det da? Nei, det gjør vi ikke.

Verden er fri.

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg denne fremdriften:

 

Jeg har i dag barton 2500+ denne blir server.

kjøper dualHK når disse er noe mer utbredt og har blitt kvitt alle barnesykdommer.

setter i opteron 148 for det har jeg råd til. Og når dualkjerne kommer blir det byttet til en slik, og når prisene daler blir det en til. Genialt!!! :dribble: Nå snakker vi om oppgraderbare systemer!

Lenke til kommentar
_Furien_: Jeg tror nok både Intel og AMD er godt orientert om hva konkurrenten foretar seg til enhver tid.  Intel har forskjøvet en rekke av sine planer den siste tiden, noen er fremskyndet ("Yamhill"/"Jonah") og andre er blitt utsatt ("Nocona"/"Madison 9M").  Det virker rimelig opplagt at disse endringene skyldes AMD sin sterke påvirkning i markedet det siste året, og Intel er blitt tvunget til å revurdere en del av planene sine.

AMD skal nok ha all ære for å ha fremskjøvet Yamhill"/"Jonah" prosjektene til Intel, men jeg kan ikke se hvorfor Intel skulle utsette noen planer som resultat av markedspress fra AMD. Det virker litt baklengs. Nocona er nok utsatt pga. problemer med effektforbruket og kanskje også x86-64 implementasjonen. Madisn9M er forøvrig ikke utsatt. Den kommer riktignok i en ekstra versjon.

Jeg tror ikke x86-64 implementasjonen er grunnen til utsettelsen. Skal vi tro ryktene så er x86-64 allerede implementert i prescott (men selvfølgelig disabled). Det betyt ikke at x86-64 virker perfekt, men at den trolig gjennomgår de siste bug-fix'ene og optimaliseringene. Trolig kan x86-64 bli slått på i nåværende eller fremtidige steppinger av prescott, men at Intel venter til det passer strategisk, økonomisk og konkurransemessig.

 

Dessuten tror jeg at en del ressurser (folk, penger og utstyr) har blitt overført fra diverse prosjekter (f.eks nokona) for å forbedre varmeutviklingen til prescott. Mulig det kan være årsaken til forsinkelsen.

Lenke til kommentar
http://www.materiel.be/news/5158/#0

 

"They talk about 90nm. Current Opteron 90nm prototype is 114mm² instead of 194mm² in 130nm.

They also talk about Fab36 capacity... "

http://www.aceshardware.com/forum?read=115075358

Wow! Her var det mye nytt å ta tak i. Takk :)

 

die90.jpg

 

> http://www.materiel.be/news/5158/#0

>

> They talk about 90nm. Current Opteron 90nm prototype is 114mm²

> instead of 194mm² in 130nm.

 

Looks like a straight shrink. I wonder if AMD are working on making more dense L2 cache at any point, to try and match Intel's cache?

 

I suppose that a 512KB L2 Newcastle on 90nm would be around 85mm^2? A 2MB L2 Opteron would be ~165mm^2. A dual core Opteron would be around 200mm^2. I haven't spent any time measuring on the picture though, so margins of error are large!

Lenke til kommentar
http://www.materiel.be/news/5158/#0

 

"They talk about 90nm. Current Opteron 90nm prototype is 114mm² instead of 194mm² in 130nm.

They also talk about Fab36 capacity... "

http://www.aceshardware.com/forum?read=115075358

Takk for den b0nna! :thumbs:

 

Her er saken oversatt til engelsk:

http://translate.google.com/translate?u=ht...Flanguage_tools

 

AMD snakket på denne pressekonferansen om APM (Automated Precision Manufacturing), 90nm produksjonsteknikk og avkastningen på FAB36 som altså begynner med 13000 wafers i måneden og kan utvide kapasiteten til 20000 wafers i måneden.

 

Simen1: Du tippet bare 21mm^2 feil :p

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
et lite spørsmål...er cpukjernen kun ett lag?

Ett lag hva da? det er bare ett lag med transistorer, men hver transistor består av flere lag. så er det vel 7, 8 kanskje 9 metallag oppå der og via hull mellom hver av de lagene.

 

Edit: Den prototypen av 90nm CPU'en var litt stor. Trodde den skulle havne på rundt 100mm^2

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Litt oversettingsproblemer men men.. jeg tror jeg skjønner hva som menes.

On the other hand, seek to quantify neither this time, nor the rate of valid chips corresponding to the MPU Yield Ramp, they are confidential... These figures are certainly pretty but remain vague, because of this confidentiality.

90nm prosessen er ut til å gå svært bra og ha lav feilrate (yield, certainly pretty numbers) men tallene er konfidensielle og deremd kun subjektive "certainly pretty".

 

First K8 having this smoothness of engraving should make their appearance in the third quarter, obviously in the current of the summer. AMD would thus not seem to encounter problems with this smoothness of engraving.

Overgengen til 90nm ser ut til å ha vært ganske problemløs og de første CPU'ene ventes å dukke opp i 3. kvartal i år. (dvs. innen utgangen av september)

 

the first samples already left the FAB30 of Dresden

Yey! :w00t:

 

The processors concerned with this smoothness of engraving are Athlon 64 and Opteron, AMD not hoping to apply it to Athlon XP.

Vel, det var vel ikke annet enn forventet. (men jeg regner med de mener K7-kjernen når de sier "AthlonXP", for navnet AthlonXP skal jo leve videre i form av Socket 754 K8-produkter uten 64-bit støtte)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
et lite spørsmål...er cpukjernen kun ett lag?

Ett lag hva da? det er bare ett lag med transistorer, men hver transistor består av flere lag. så er det vel 7, 8 kanskje 9 metallag oppå der og via hull mellom hver av de lagene.

 

Edit: Den prototypen av 90nm CPU'en var litt stor. Trodde den skulle havne på rundt 100mm^2

Følg diskusjonen her:

http://www.aceshardware.com/forum?read=115075373

 

> I have:

> L2 cache: ~48 mm^2

> Core: ~33 mm^2

> Memory controller: ~5 mm^2

> DDR and HT interfaces: ~28 mm^2

>

> This gives us:

> Newcastle: ~90 mm^2

> Dual core Opteron: ~195 mm^2

>

> However, the "core" figure includes the crossbar, which wouldn't

> be duplicated. If we assume that the crossbar is the same

> relative size to the core as the 130 nm (~7%), it will save

> us ~2 mm^2, i e the difference is neglible.

 

Cool, thanks. I wasn't that far out then :)

 

That Newcastle die size should be good for the mass market.

 

Dunno about Paris though ... that would be 78mm^2 ... take off a couple of HT links and a memory controller, and all the pads associated with them though and you might get it down to 70mm^2?

Lenke til kommentar

 

Edit: Den prototypen av 90nm CPU'en var litt stor. Trodde den skulle havne på rundt 100mm^2

Simen1: Du tippet bare 21mm^2 feil
Edit: Den prototypen av 90nm CPU'en var litt stor. Trodde den skulle havne på rundt 100mm^2

 

Jaja :p

 

Jeg regnet forresten ut 93 mm^2 i en annen tråd for de som lurer. Jeg tok utgangspunkt i en ren geometrisk krymp på 130nm->90nm (dvs arealet krymper til 193mm^2 * 90^2 / 130^2 = 93 mm^2.) Jeg sa forsåvidt også at det var teoretisk og at den trolig kunne bli noe større.

 

Krympingen ble altså 41% i stedet for 52%. Antar vi det samme for dual Opteron med 2x1MB L2 og antar at Xbar-kontrolleren blir akkurat like mye større på grunn av mer kompleksitet som minnekontrolleren og HT-bussene blir mindre på grunn av deling så blir dual opteron: 2x193mm^2 * 0,59 (krymping) = 228 mm^2. Personlig tror jeg at Xbar-kontrolleren øker mye mindre enn minnekontrolleren og HT-bussene krymper på grunn av deling så jeg tipper dual opteron vil være nærmere 200mm^2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...