Gå til innhold

Dobbelkjerne fra AMD i 2005


Anbefalte innlegg

Hvordan blir det med kjøling av to CORE i en cpu? :devil:

Jeg tipper at minnekontrolleren, HT-bussene og X-bar kontrolleren utgjør ca 10% av effektbudsjettet. Når det legges til en CPU-kjerne så beholdes de samme HT-bussene, minnekontrolleren og Xbar'en, mens resten av CPU-kjernen dobles. Dvs. en dual CPU får ca 100%+90% effektutvikling sammenlignet med en enkel CPU som er laget på samme prosessen, samme hastighet osv.

 

AMD sa at den nye dual-CPU'en skulle bli kompatible med nåværende hardware, noe som betyr at de må holde seg innenfor effektbudsjettet på 89W.

 

Dette betyr igjen at de nye single CPU'ene (på samme hastighet osv) må gi fra seg max 89W/(190%) = 47 Watt. (tenk Athlon64 Mobile DTR). Dual Opteron kommer altså til å klokkes ca likt og gå på ca samme spenninger som Athlon64 Mobile DTR, men likevel utvikle opp mot 89W. Singel core Opteron og Athlon 64 har hele 89W effektbudsjettet å ta av til bare en kjerne og vil dermed kunne klokkes noe høyere enn dual Opteron og Athlon64 Mobile DTR.

 

Hvis jeg tar en vill gjetting og sier at en Athlon 64 90nm går på 2,8GHz @ 1,3V og 89W så er det ganske fair å gjette på at en dual Opteron 90nm som er laget på identisk prosess går på 2,4GHz med 1,15V og 89W, og at en Athlon64 Mobile DTR 90nm vil gå på 2,4GHz med 1,15V og 47W.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men vil oss vanlig dødelige har bruk for et fire-kjerners system? (Myntet på de av oss på forumet som går under definisjonen "vanlig dødelige" :D)

Med "vanlige dødelige" tenker jeg på den reklamen for nettbank der fyren putta regninga inn i CD-rom'en... Så hvis det er det du mener med "vanlige dødelige" så vil jeg si definitivt nei.

 

Jeg tror heller ikke at en av de gjennomsnittlige forumbrukerene her vil ha spesiellt stor nytte av dual Opteron. Grunnen er både at de fleste programmer er entrådprogrammer og dermed ikke kan ta i bruk den andre CPU'en samtidig. Det blir først når man skal gjøre to tunge ting på en gang at det vil ha særlig hensikt og det tror jeg ikke mange av forumbrukerene gjør særlig ofte. (Finnes jo selvfølgelig unntak: snorreh, meg og sikkert flere ;) men vi kan vel kanskje ikke betegnes som gjennomsnittlige forumbrukere heller ;) )

Lenke til kommentar
AMD sa at den nye dual-CPU'en skulle bli kompatible med nåværende hardware, noe som betyr at de må holde seg innenfor effektbudsjettet på 89W.

Satt å funderte litt rundt dette her om dagen... Kommende Johna (~dual Dothan) fra Intel kommer _antagelig_ på socket T. Det blir litt av et effekt gap å boltre seg i! Enten det eller så kan den vel nesten kjøles passivt i et BTX kabbis.

 

"ingen ting er så galt at det ikke er godt for noe" sier de. Det ekstremt høye effektforbruket til dagens prosessorer har tvunget frem svært gode HSF løsninger til en relativt billig penge. Skal bli morsomt å se hvordan dette vil utarte seg om et par år. Da er nok 200W PSU på tur inn igjen i kassene til fordel for 550W boksene enkelte bruker i dag.

 

vel vel.. det var jo bare sånn passe OT da :roll:

Lenke til kommentar
AMD sa at den nye dual-CPU'en skulle bli kompatible med nåværende hardware, noe som betyr at de må holde seg innenfor effektbudsjettet på 89W.

Satt å funderte litt rundt dette her om dagen... Kommende Johna (~dual Dothan) fra Intel kommer _antagelig_ på socket T. Det blir litt av et effekt gap å boltre seg i! Enten det eller så kan den vel nesten kjøles passivt i et BTX kabbis.

 

"ingen ting er så galt at det ikke er godt for noe" sier de. Det ekstremt høye effektforbruket til dagens prosessorer har tvunget frem svært gode HSF løsninger til en relativt billig penge. Skal bli morsomt å se hvordan dette vil utarte seg om et par år. Da er nok 200W PSU på tur inn igjen i kassene til fordel for 550W boksene enkelte bruker i dag.

 

vel vel.. det var jo bare sånn passe OT da :roll:

Den er vel basert på Pentium M og den sliter jo ikke akkurat med varmeutvikling.

Lenke til kommentar

Vel Dualcore er ikke akkurat noe nytt. IBM har det, og de andre (AMD, Intel, motorola) har det nesten, eller motorola er så godt som i mål, og de andre halter etterpå.

 

Den enste forskjellen er jo at AMD har et helt annet marked enn IBM, motorola. Det jeg ikke kan forstå er at AMD klarer å lage en dualcore CPU som er billig nok for derres kundegruppe.

 

Dualcore koster mer enn det smaker i dag, så hvordan klarer AMD å lage så billige CPUer??? AMD sine dualcore kan jo ikke koste mer enn 35k per CPU og det er abselutt max pris, mens det er jo en brøkdel av det en dualcore CPU koster i dag. Så enten så må AMD selge med tap, eller så er det en sykt høy fortjeneste, og dataverden er ikke akkurat vant til høy fortjeneste.

Lenke til kommentar

Det har alltid vært høy fortjeneste på de beste prosessorene. Selve produksjonskostnadene for en Duron eller Opteron er ikke veldig forskjellige... (Opteron er vel ca en hundrelapp dyrere i produksjon siden den er noe større har flere pinner og metall hus)

 

Jeg tror dual k8 vil bli introdusert noe høyere i pris en det vi har vært vant med hos AMD. Dette skyldes ikke høyere produksjonskostnader, men at den leverer høyere ytelse i forhold til konkurrentene enn det AMD tradisjonelt har levert, samt at de begynner å bli stuerene i bedriftsmarkedet.

 

Edit: Nå er det jo ikke greit å vite hva som er typisk ytelse innen dual k8 kommer ut da. Både IBM og Intel vil ha dual core CPU'er ute før AMD og det kan også bli et kappløp mellom AMD og Intel om å levere første dual x86 CPU.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Offtopic:

Knick Knack, digger den Pixar filmen, spesielt lyden nå han tenner den gass-brenneren :D

 

 

Ontopic:

Dette kan jo fort skape litt problemer da. Win 2k (klienten) og XP har vel så vidt meg kjent bare støtte for max 2 CPU? Selv om dette sikkert blir en løsning litt mer rettet mot "Enterprise" servere.

Endret av _StatuS_
Lenke til kommentar
Dette kan jo fort skape litt problemer da. Win 2k (klienten) og XP har vel så vidt meg kjent bare støtte for max 2 CPU? Selv om dette sikkert blir en løsning litt mer rettet mot "Enterprise" servere.

Som sagt så støtter Windows XP 64-Bit Edition for 64-Bit Extended Systems i dag opptil 4 prosessorer såvidt jeg vet, så det vil nok ikke representere noe stort problem :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...